• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT. Bilar, vad är rimligt att lägga i månaden?

sweedee

Cartier
Finns inget mer deprimerande än att räkna kostnader på en bil.

Är sugen på både bmw 1 serien coupe (billig skatt och bränsle) men även en z4 coupe. Skulle sätta en budget på runt 150k som man kan spara till under ett Tag. (första egen bil)

Men sitter man och räknar på det så blir man bara leds. Varför kan det inte bara va bensinen som kostar som man trodde när man var ett barn.

2559178996.jpg


Blir lite billigare om man skriver den på sin gamle far och inte kör så mycket. Men då kan man ju lika gärna vara utan.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag har inte kastat in någon glädjekalkyl nånstans.
Smällen av värdetappet får man ta den dagen man säljer bilen, inte innan eller under tiden, eller hur?!


Det gick inget bra för dig under mattelektionerna va? Värdetappet sker per månad, det är alldeles riktigt. Det kommer inte enbart sista månaden. Vill du räkna ut en månadskostnad ska du ta med ALLA kostnader, annars lurar du man bara sig själv. Det du försöker göra kan möjligen kallas kassaflödesanalys. Att det blev lite svårt med matematiken visar sig också när du påstår att det är bättre för andrahandsvärdet att välja M-paket på en F10. Det gäller enbart om andrahandsvärdet är HÖGRE än 100% av inköpskostnaden (för att ta höjd för kapitalkostnaden).
Det är det inte.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Det gick inget bra för dig under mattelektionerna va? Värdetappet sker per månad, det är alldeles riktigt. Det kommer inte enbart sista månaden. Vill du räkna ut en månadskostnad ska du ta med ALLA kostnader, annars lurar du man bara sig själv. Det du försöker göra kan möjligen kallas kassaflödesanalys. Att det blev lite svårt med matematiken visar sig också när du påstår att det är bättre för andrahandsvärdet att välja M-paket på en F10. Det gäller enbart om andrahandsvärdet är HÖGRE än 100% av inköpskostnaden (för att ta höjd för kapitalkostnaden).
Det är det inte.


Har gått alldeles lysande på mina matte lektioner. Han frågar knappast efter den faktiska månadskostnaden vilket han påtalat i tråden fler än en gång så varför ens jiddra om ALLA kostnader? Du kan ställa dig själv frågan gällande hur det gick i skolan. Vill han lura sig själv så är det upp till honom. Han kan lika gärna skriva 10k totalkostnad inkl allt men nu är det inte det han frågar efter. Angående M-paketet förstår jag hur du tänker och där kan jag hålla med om att köper man bilen ny så överstiger inte andrahandsvärdet inköpspriset men köper han det begagnat så kommer han med tiden att ge sig själv bättre odds att få bilen såld samt att han inte kommer att göra en förlust kontra inköpspengen. Har själv haft 8st BMW med just M-paket och är hängiven BMW fanatiker bl.a så vad gäller just M-paketet är det ALLTID vid ett begagnat köp värt att försöka välja det.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det finns två sätt att räkna på. Det ena är rätt, det andra leder möjligen till lyxfällan. Det är inget bra sätt.

Sen är det fortfarande inte "värt" att välja M-paket av ekonomiska skäl ens begagnat. Det finns hundra andra anledningar (som att bilen blir snyggare, trevligare att köra) men ekonomi är inte ett av dem. Merpriset du ger vid köp får du inte igen vid försäljning sedan utan det enda du gör är att bygger upp ytterligare en summa som minskar i värde. Om det spelar någon roll så har jag ägt flertalet BMW jag också, både med och utan M-paket.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Det finns två sätt att räkna på. Det ena är rätt, det andra leder möjligen till lyxfällan. Det är inget bra sätt.

Sen är det fortfarande inte "värt" att välja M-paket av ekonomiska skäl ens begagnat. Det finns hundra andra anledningar (som att bilen blir snyggare, trevligare att köra) men ekonomi är inte ett av dem. Merpriset du ger vid köp får du inte igen vid försäljning sedan utan det enda du gör är att bygger upp ytterligare en summa som minskar i värde.


Fast om jag köper en F10 för 350' med M-paket och inte en vanlig för 330'.. Och därefter säljer den för 150' ett antal år senare kontra den jag inte köpte som säljs för 120-130'.. Har jag gjort en ekonomisk förlust då genom att köpa den med M-paket?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ja det har du eftersom de extra 20 tusen kronorna har haft en kapitalkostnad under åren du ägt bilen. Så du måste få tillbaka 100% av merpriset plus X% för kapitalkostnaden för att det ska vara "värt" det. Värt det strikt ekonomiskt alltså. Du har garanterat haft trevligare under tiden. Sånt har ett värde det också men jag är allergisk mot att det argumenteras för extra utrustning av ekonomiska skäl när det _alltid*_ är sämre att lägga på utrustning.

* förutom ac och farthållare i princip.
 

Tapiren

Cartier
Fast om jag köper en F10 för 350' med M-paket och inte en vanlig för 330'.. Och därefter säljer den för 150' ett antal år senare kontra den jag inte köpte som säljs för 120-130'.. Har jag gjort en ekonomisk förlust då genom att köpa den med M-paket?

Nja, en viss ekonomisk förlust har du ju gjort med tanke på kapitalkostnaden som förklaras ovan. Men skiljer det verkligen 20' kr efter tre år, fem år, tio år? Vi får nästan anta att en tjugo år gammal BMW är värd 15-20', och att mervärdet på m-paket, skinn osv då nästan är het utsuddat. Skillnaden i pris på en välutrustad bil och en med klenare tillvalslista är som störst är bilen är ny, sen minskar den mer eller mindre linjärt under bilens resa till sista vilan. Det är ju samma sak med motoralternativ, omöjligt att få tillbaka pengarna på en större motor när bilen blivit gammal.

Bilarna blir kanske trevligare och mer lättsålda med lite extrautrustning, men knappast så att det står i paritet till vad allt en gång kostade.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Men om man kör en del vill man ändå att det ska vara njutbart.

Absolut. Köp runt 1 år gamla bilar med max 1500 mil på mätaren. Brukar vara bra VFM, oavsett märke. Kolla vilka sulor som skall sitta på, serviceintervall, servicekostnad osv. Där går att optimera. Jag kommer aldrig sätta mig i en skrothög.

Ett exempel, hade en Ford diesel av nyare modell ett tag. Batteriet dog en kall vinter och jag bytte. Gick på 1300 inkl jobb. Hade det varit en Audi hade det kostat över 6000 pga någon programmering som skulle utföras på Audiverkstad... Shit, tänkte jag, vilken tur att jag inte kör Audi.

Å andra sidan måste jag lämna in min nuvarande bil på verkstad om tex halvljuslamporna brinner av. Riktigt pundigt :D men bra för verkstadsbolaget...
 

Klockers

Cartier
Tror på denna, VW alltrack. Funderar faktiskt på att köpa en själv.
ca 300k och då är det automat, 4wd, drag osv, samt ny bil. Förvisso kommer det en ny passat strax, men därför är priset lågt på utgående modell. Tror ägande på 3 års period blir rätt rimligt ekonomiskt.
Unknown.jpeg

I segmentet roligare familjebil hade jag annars rekommenderat min RS6, tyvärr är min såld och har bara kvar den två veckor :oops:
IMG_3681.JPG
OT: Sjukt! Ser fönstrena på mitt gamla tonårsrum i bakgrunden. Är du lidköpingsbo?
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Bra fråga :)

Köpte den beg 2011 årsmodell.

Du ska väl ha en ny ?
Tror Chuck har en ny.

Med vänlig hälsning,

Stämmer har en ny dock tjänstekärra den kostar 2600kr/mån inkl allt exkl. soppa så det räknas inte väl, du ska ha en privat?

Privat finns inte en chans att jag kunnat äga den (jo om jag kanske tar ett blanco på 400' :) .

Ska servas 2500mil stora däck 245breda 0,7 blandad förmodligen dyr i försäkring!

näfyfan rena lyxbilen för en privatperson som jag medelinkomstare husfälla och kids.

Skulle ha tittat på Skoda om jag ska välja privatbil.

Lycka till!
 

Marcilus

Cartier
2-Faktor
Stämmer har en ny dock tjänstekärra den kostar 2600kr/mån inkl allt exkl. soppa så det räknas inte väl, du ska ha en privat?

Privat finns inte en chans att jag kunnat äga den (jo om jag kanske tar ett blanco på 400' :) .

Ska servas 2500mil stora däck 245breda 0,7 blandad förmodligen dyr i försäkring!

näfyfan rena lyxbilen för en privatperson som jag medelinkomstare husfälla och kids.

Skulle ha tittat på Skoda om jag ska välja privatbil.

Lycka till!

Hej!

ja jo vi är inne lite på skoda oxå. vi kommer ju behöva två bilar dock.. så dilemmat fortsätter.. :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
MarkusA
Skoda Superb, största bilen i kombisegmentet tillsammans med nya E-klass, dock skiljer det ljusår i pris. En otroligt rymlig bil, baksätet har otroliga utrymmen och det kan vara skönt då det ska börjas med stolar där bak för barn/barnen. Bagaget har plats för dubbelvagn och fjällsemester och med 4wd och 170hk dieseln så rullar du tryggt till en rimlig peng. Satsa på 4wd och diesel och kanske till och med deras Alldrive variant som står sig bra i värde, Skoda har ryckt upp sig och jag väljer en Superb före Passat alla dagar i veckan. 140hk dieseln kan mycket väl räcka då skillnaden mellan 140hk och 170hk inte är särskilt stor, konstigt nog.
+1

Jag kör en Superb (2010) 140hk diesel. Ingen bil som får blickar på stan, men perfekt som familjebil. När barn #2 kom så var kravet att jag skulle få plats med en bakåtvänd barnstol i baksätet utan att behöva flytta fram förarsätet så jag fick ratten i magen. V70, Opel Insignia, Mondeo etc. provades. Bara Superb och Mondeo fick godkänt i mitt test. Och Mondeo gick bort för att Superben kändes "modernare".

När barn #3 kom så kändes det skönt att inte behöva köpa ny bil (även om den vuxna som sitter mellan bilkudden och bilstolen får lite nötning på höften... :) ). Hade jag fått välja så hade jag minskat på benutrymmet bak till fördel för större bagage. Bagaget är stort, men beutrymmet känns lite onödigt stort.

Fullpackad bil går på 0,5 på motorväg med solen i ryggen.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
... vet inte på rak arm vad månadskostnaden blir. Kunde köpa kontant. PMa mig om du vill veta vad min försäkring går på.
 

EricMcG

Panerai
2-Faktor
Jag leasar genom jobbet på 2 år i taget, beroende på modell och tillval så ligger det på allt mellan 3500 - 12000 i månaden och i där ingår allt utan drivmedel. Jag gillar verkligen att leasa, ny bil vartannat år och problemfritt.

Skönt att inte behöva äga en bil, inte behöva besikta och inte oroa sig för framtida verkstadsbekymmer.

Så slipper jag något jag verkligen hatar, sälja bilar.
 

Marcilus

Cartier
2-Faktor
Jag leasar genom jobbet på 2 år i taget, beroende på modell och tillval så ligger det på allt mellan 3500 - 12000 i månaden och i där ingår allt utan drivmedel. Jag gillar verkligen att leasa, ny bil vartannat år och problemfritt.

Skönt att inte behöva äga en bil, inte behöva besikta och inte oroa sig för framtida verkstadsbekymmer.

Så slipper jag något jag verkligen hatar, sälja bilar.
Det har du väldigt rätt i, leasing låter ju underbart, inte kollat så mycket på det dock.. något du kan tipsa om? leasinggivare?
 

EricMcG

Panerai
2-Faktor
Det har du väldigt rätt i, leasing låter ju underbart, inte kollat så mycket på det dock.. något du kan tipsa om? leasinggivare?


Jag har ju ett rätt bra deal genom jobbet, inte så mycket på kostnaden kanske (har brutto och netto-avdrag, så för företaget går det jämnt ut) men jag har den bara på 2 år, vanligt privat är 3 år och så kan jag bli av med bilen om jag till exempel tar tjänstledigt, pappaledigt länge eller får sparken då. Privatleasing kan dock innehålla en avgift i början också har jag sett.

Men jag tycker det verkar som det här med privatleasing kommer, Volvo till exempel har ju det och det verkar hyffsat.
Sen tror jag har sett att Volkswagen också har, kolla runt lite på dom olika biltillverkarna.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
+1

Jag kör en Superb (2010) 140hk diesel. Ingen bil som får blickar på stan, men perfekt som familjebil. När barn #2 kom så var kravet att jag skulle få plats med en bakåtvänd barnstol i baksätet utan att behöva flytta fram förarsätet så jag fick ratten i magen. V70, Opel Insignia, Mondeo etc. provades. Bara Superb och Mondeo fick godkänt i mitt test. Och Mondeo gick bort för att Superben kändes "modernare".

När barn #3 kom så kändes det skönt att inte behöva köpa ny bil (även om den vuxna som sitter mellan bilkudden och bilstolen får lite nötning på höften... :) ). Hade jag fått välja så hade jag minskat på benutrymmet bak till fördel för större bagage. Bagaget är stort, men beutrymmet känns lite onödigt stort.

Fullpackad bil går på 0,5 på motorväg med solen i ryggen.


Detta är intressant. Börjar bli mer eller mindre säker på att jag måste skaffa en buss, tredje barnet har kommit.
Men du säger alltså att Superben löser det?
Vilken typ av barnstolar. För egen del måste bilen lösa två bakåtvända samt en bälteskudde.
Saken med Superb är att då kan jag få 4wd!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Detta är intressant. Börjar bli mer eller mindre säker på att jag måste skaffa en buss, tredje barnet har kommit.
Men du säger alltså att Superben löser det?
Vilken typ av barnstolar. För egen del måste bilen lösa två bakåtvända samt en bälteskudde.
Saken med Superb är att då kan jag få 4wd!


Skulle föreslå att du lånar hem en under en helg och provar med vagn och stolar, den är som sagt enormt rymlig och jag tror inte heller att du behöver använda några speciella stolar för att dem skall få plats. Annars 4wd i en VW Transporter är trevligt, dock inte prislappen :(
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Detta är intressant. Börjar bli mer eller mindre säker på att jag måste skaffa en buss, tredje barnet har kommit.
Men du säger alltså att Superben löser det?
Vilken typ av barnstolar. För egen del måste bilen lösa två bakåtvända samt en bälteskudde.
Saken med Superb är att då kan jag få 4wd!
Minstingen på passagerare fram. Mellanbarnet i bakåtvänd stol bakom minstingen. Äldsta på kudde bakom föraren. Föräldern/medlaren i mitten. Det kan vara ite knöligt att ta sig in och ut, men när man väl har skakt ner sin rumpa mellan stol och kudde som är det en ok "snug fit" :) Men jag tänker på tusenlapparna jag sparar på att inte köpa nytt så det är inget problem. Ta med stol & kudde till handlaren och prova helt enkelt. Alternativet är en minibuss.

Kudden för mellanbarnet är en Britax Multi-Tec (eller liknande). Då för x antal år sedan så var det enda kudden som klarade av upp till 25kg bakåtvänd i baksätet. Kudden är en "Blixten McQueen", lite smalare än den nya kudden mellanbarnet fick för några veckor sedan.

Att man sedan får in Babyproffsens dubbelvagn i bagaget utan problem, eller en sovvagn tillsammans med matkassar för veckorhandlingen är ett stort plus. "Size does matter."
 

ANkk

Cartier
Jag har ju ett rätt bra deal genom jobbet, inte så mycket på kostnaden kanske (har brutto och netto-avdrag, så för företaget går det jämnt ut) men jag har den bara på 2 år, vanligt privat är 3 år och så kan jag bli av med bilen om jag till exempel tar tjänstledigt, pappaledigt länge eller får sparken då. Privatleasing kan dock innehålla en avgift i början också har jag sett.

Men jag tycker det verkar som det här med privatleasing kommer, Volvo till exempel har ju det och det verkar hyffsat.

Det här med leasing låter rätt intressant. Sambon e helt emot privateleasing men företagslease är defo ngt jag får läsa mer och lära.
 
Topp