• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

M1984

Omega
Någon som har erfarenhet av Audi A6 avant 2015 och framåt?

Ingen jätte erfarenhet förutom att jag kört den några ggr. Du sitter hur bra som helst i den och får in barnvagn å resväskor för 4 veckors semester utan problem.
Dock viktigt att man har sportstolar så man får lår-förlängningen den är guld värd för långkörningar.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Budget? Skrytbehov? Behöver du även kupeutrymmet så går ju alla golf-klassbilar bort (Golf, 3-serie, C-klass, A4 etc)
Hög budget och riktig assholefaktor: Audi RS6 Avant el BMW M550D.
Låg budget och/eller trygg i dig själv med stor k*k: Toyota Avensis, Skoda Superb

För närvarande är jag ute efter en bil med komfort och lite lastutrymme. Bebisen uppskattar inte snabba accelerationer så därför blir det en sportbil till pappa istället för en brukssportis till familjen. Gillar Volvo V60 väldigt mycket men den börjar kännas så otroligt gammal på alla sätt. Nya E-klass känns gubbig och BMW har ju blivit frankörda av alla trots att de gör fina bilar. Så frågan blir om man kommer göra bort sig i en A6 med S-line?
 
D

Deleted member 5780

Guest
För närvarande är jag ute efter en bil med komfort och lite lastutrymme. Bebisen uppskattar inte snabba accelerationer så därför blir det en sportbil till pappa istället för en brukssportis till familjen. Gillar Volvo V60 väldigt mycket men den börjar kännas så otroligt gammal på alla sätt. Nya E-klass känns gubbig och BMW har ju blivit frankörda av alla trots att de gör fina bilar. Så frågan blir om man kommer göra bort sig i en A6 med S-line?
A6 är fin men även den börjar bli till åren.
Jag kör tjänstebil men privat skulle jag nog undvika VAG mest för de dyra driftskostnaderna och ökänt dåliga verkstäder. Det är nätt och jämnt att jag kan acceptera det nu när jag själv inte betalar.
Vidare har jag ju tjatat i tråden om att det är stor skillnad på mindre och större kombis. V60 är som bekant en mindre bil som inte ens borde jämföras med A6.
Vill du ha nytt, känna lite "premium" men inte ruinera dig fullständigt är nog A6 ett hyfsat val. Om du kan leva med verkstäderna.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
A6 är fin men även den börjar bli till åren.
Jag kör tjänstebil men privat skulle jag nog undvika VAG mest för de dyra driftskostnaderna och ökänt dåliga verkstäder. Det är nätt och jämnt att jag kan acceptera det nu när jag själv inte betalar.
Vidare har jag ju tjatat i tråden om att det är stor skillnad på mindre och större kombis. V60 är som bekant en mindre bil som inte ens borde jämföras med A6.
Vill du ha nytt, känna lite "premium" men inte ruinera dig fullständigt är nog A6 ett hyfsat val. Om du kan leva med verkstäderna.

Kanske borde vänta in nya V60 helt enkelt.
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Tänkte att någon här kanske har koll.... Ska tjacka vinterdäck till bilen! Det är en ett-serie, BMW 116d E87 från 2010 som jag köpte i somras.
Kikar på vinterdäck+fälg, hittade ett par som ska passa men vill såklart dubbelkolla. Fann var man kollar att däcken passar, de verkar gröna, men fälgarna var klurigare. Var gör man det?
Fälgen har dimensionen 7x16 ET46... Och däcken dimensionen 205/55 R16....
Evigt tacksam för hjälp! :)

Och här kommer en bonusbild på bettan(radiobilen)! :D
fny05h.jpg
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tänkte att någon här kanske har koll.... Ska tjacka vinterdäck till bilen! Det är en ett-serie, BMW 116d E87 från 2010 som jag köpte i somras.
Kikar på vinterdäck+fälg, hittade ett par som ska passa men vill såklart dubbelkolla. Fann var man kollar att däcken passar, de verkar gröna, men fälgarna var klurigare. Var gör man det?
Fälgen har dimensionen 7x16 ET46... Och däcken dimensionen 205/55 R16....
Evigt tacksam för hjälp! :)

Och här kommer en bonusbild på bettan(radiobilen)! :D
fny05h.jpg
Se även till att fälgen har bultcirkel 5x120 och navhål 72,6
 
D

Deleted member 1265

Guest
Någon som har erfarenhet av Audi A6 avant 2015 och framåt?
Vad vill du veta? Allroaden är sjukt mkt bil för pengarna, tror luftfjädring är standard på dessa. Du gillar ju även snyt i maskinen, RS6 gör dig inte besviken.
Välbyggda och mycket lite strul enl min mening. Extrem komfort även vid högre hastighet. RS6 är verkligen så extremt höghastighetsstabil som ett lokomotiv (även om den accar som en raket dit) det finns oftast ngt vassare i alla segment men kraftkombi med fyrkrafs tror jag audin är värst! Standard har de mätt upp RS6 till 0-100 på 3,56, performance ska vara iaf 2 tiondelar snabbare, gött när man lastat in hela familjen och får möjlighet att blåsa ifrån mja endel!
Läste ytterligare ditt svar nu, återigen allroad eller rs6, kanske en allroad ändå, sjukt bra bil, fick mina föräldrar att köpa en, supernöjda!!
 
Senast redigerad av en moderator:

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Vad vill du veta? Allroaden är sjukt mkt bil för pengarna, tror luftfjädring är standard på dessa. Du gillar ju även snyt i maskinen, RS6 gör dig inte besviken.
Välbyggda och mycket lite strul enl min mening. Extrem komfort även vid högre hastighet. RS6 är verkligen så extremt höghastighetsstabil som ett lokomotiv (även om den accar som en raket dit) det finns oftast ngt vassare i alla segment men kraftkombi med fyrkrafs tror jag audin är värst! Standard har de mätt upp RS6 till 0-100 på 3,56, performance ska vara iaf 2 tiondelar snabbare, gött när man lastat in hela familjen och får möjlighet att blåsa ifrån mja endel!
Läste ytterligare ditt svar nu, återigen allroad eller rs6, kanske en allroad ändå, sjukt bra bil, fick mina föräldrar att köpa en, supernöjda!!

Allroad kanske inte är så dum om man ska vara ärlig. Jag tycker den är lite prålig men samtidigt jäkligt snygg. Hmm!

RS6 är bra men det blir dyra mil när jag använder den i jobbet. Ingen stor glädje i att köra till diverse uppdrag.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Tänkte kolla om någon kan reka en navigeringsapp. Problemet med Google maps tycker jag är att man inte ser så långt fram på kartan så man tvingas till rätt tvära beslut.

Kan tyvärr inte bidra mycket till tråden då jag enbart kör hyrbilar. För det mesta blir det Volvo XC60 men beror på vad som finns inne för stunden.
 
Tänkte kolla om någon kan reka en navigeringsapp. Problemet med Google maps tycker jag är att man inte ser så långt fram på kartan så man tvingas till rätt tvära beslut.

Kan tyvärr inte bidra mycket till tråden då jag enbart kör hyrbilar. För det mesta blir det Volvo XC60 men beror på vad som finns inne för stunden.
Prova waze, om den fortfarande finns kvar.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Tänkte kolla om någon kan reka en navigeringsapp. Problemet med Google maps tycker jag är att man inte ser så långt fram på kartan så man tvingas till rätt tvära beslut.

Kan tyvärr inte bidra mycket till tråden då jag enbart kör hyrbilar. För det mesta blir det Volvo XC60 men beror på vad som finns inne för stunden.

Nokia maps, som numera heter Here WeGo.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
@Guskleto köp en lätt beggad Leon Cupra ST 290.

Bra med utrymmen, diskret, rolig om man vill ha lite roligt. Bra utrustudade med några 100mil går att få för 270-280

Mazda 6 kombi är riktigt trevliga med för priset
 
Topp