• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Isodor

Audemars
Vad säger ni bilnördar..

Förmånsbil
VW Passat Alltrack 4 motion diesel 190hk. Grundpris 331 000:-, tillval ca 70 papp.
Eller
Nya Merca E-klass 220 Diesel . Grundpris ca 387'. Tillval ca 60 papp ytterligare?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Vad säger ni bilnördar..

Förmånsbil
VW Passat Alltrack 4 motion diesel 190hk. Grundpris 331 000:-, tillval ca 70 papp.
Eller
Nya Merca E-klass 220 Diesel . Grundpris ca 387'. Tillval ca 60 papp ytterligare?
Lit eunderlig jämförelse eftersom de två kostar rätt olika och har olika framtoning. Mercan är nog riktigt najs men kostar därefter.
Jag kör Alltrack själv, om än med biturbo och lite mer utrustning. Men jag "behöver" både markfrigång och AWD.
Vågar inte ens tänka på vad en E-klas med snarlik spec som min Passat skulle kosta - sannolikt norr om 600K, om det räcker.
För din budget bör du få med skinnklädsel, automat, dieselvärmare, drag och lite annat kul i Passaten. Mercan blir kanske lite blek trots tillvalen?
Den ser ju dock dyrare ut på uppfarten om nu det är viktigt.
 

Edin

Panerai
Vad säger ni bilnördar..

Förmånsbil
VW Passat Alltrack 4 motion diesel 190hk. Grundpris 331 000:-, tillval ca 70 papp.
Eller
Nya Merca E-klass 220 Diesel . Grundpris ca 387'. Tillval ca 60 papp ytterligare?

Antar att du får välja båda alternativen så då tycker jag personligen ligger i vad du själv föredrar. Testa båda och välj den du gillar mest.
 

Isodor

Audemars
Lit eunderlig jämförelse eftersom de två kostar rätt olika och har olika framtoning. Mercan är nog riktigt najs men kostar därefter.
Jag kör Alltrack själv, om än med biturbo och lite mer utrustning. Men jag "behöver" både markfrigång och AWD.
Vågar inte ens tänka på vad en E-klas med snarlik spec som min Passat skulle kosta - sannolikt norr om 600K, om det räcker.
För din budget bör du få med skinnklädsel, automat, dieselvärmare, drag och lite annat kul i Passaten. Mercan blir kanske lite blek trots tillvalen?
Den ser ju dock dyrare ut på uppfarten om nu det är viktigt.

Är du nöjd med din Alltrack generellt?

Mig spelar det ingen roll om det står en VW i garaget eller Merca. Handlar mest om vilken som är mest prisvärd och om Mercan kanske är värd de ~80 tusen extra.
Förmånsvärdet blir något högre på Mercan men det är ju småpengar per månad.. Typ 400kr netto?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Är du nöjd med din Alltrack generellt?

Mig spelar det ingen roll om det står en VW i garaget eller Merca. Handlar mest om vilken som är mest prisvärd och om Mercan kanske är värd de ~80 tusen extra.
Förmånsvärdet blir något högre på Mercan men det är ju småpengar per månad.. Typ 400kr netto?
Jag är nöjd, men valde Alltrack lite grand för den ruffigare framtoningen och att jag fick in riktigt riktigt mycket utrustning. Gillar inte SUV-konceptet men crossover är OK så länge de är ändamålsenliga.
Men om du tittar på Passat med din budget så finns ju både den vanliga Passaten samt Audi A6 som börjar bli vettigt prissatt.
Med facit I hand skulle jag plockat ut en Passat GTE samt bytt vår andrabil till något som kan användas på fisketurer och lite mer eländig väg.
 

Tapiren

Cartier
Vad säger ni bilnördar..

Förmånsbil
VW Passat Alltrack 4 motion diesel 190hk. Grundpris 331 000:-, tillval ca 70 papp.
Eller
Nya Merca E-klass 220 Diesel . Grundpris ca 387'. Tillval ca 60 papp ytterligare?
Mercedes, modellen har fått grym kritik och är riktigt snygg både interiört och exteriört. Det låter fånigt men Mercedes är ändå alltid Mercedes.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Passat GTE känns närmast självskriven i förmånssegmentet idag. Kostar oerhört lite netto. Är väl egentligen bara behov av fyrhjulsdrift som skulle sätta käppar i hjulet för den.
 
Vad säger ni bilnördar..

Förmånsbil
VW Passat Alltrack 4 motion diesel 190hk. Grundpris 331 000:-, tillval ca 70 papp.
Eller
Nya Merca E-klass 220 Diesel . Grundpris ca 387'. Tillval ca 60 papp ytterligare?

Kanske partisk, men E-klass absolut. Svårt att stanna vid 60k utrustning bara. Räcker med att lägga på automatlåda och SE-paket så är man uppe i dom siffrorna.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Passat GTE känns närmast självskriven i förmånssegmentet idag. Kostar oerhört lite netto. Är väl egentligen bara behov av fyrhjulsdrift som skulle sätta käppar i hjulet för den.
Ja, eller det faktum att lejonparten av förmånsbilarna ligger på max 7,5 basbelopp...
Du behöver nog minst 8,5 för GTE även med bra rabatter.
 

MrJon

Cartier
Det som talar mot Passat är ljudnivån i kupén. Polaren bytte nyligen bort sin Alltrack mot en Lexus efter att under ett år kämpat med att skrika i telefonen till kunder och bekanta.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Det som talar mot Passat är ljudnivån i kupén. Polaren bytte nyligen bort sin Alltrack mot en Lexus efter att under ett år kämpat med att skrika i telefonen till kunder och bekanta.
Pratar du om senaste modellen nu? (b8)
Jag har visserligen akustikrutor och bra tysta däck, men den är rejält tystare än förra karossen.
Upplever den tystare än min brors XC60 tex.
Mercedes är säkert vassare dock.
Vill man åka riktigt tyst och vibrationsfritt finns ju GTE....
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
IMG_2344.JPG
IMG_2342.JPG
IMG_2343.JPG

Citroën DS5. Snyggaste bilen sen E typen
 

WiktorK

Omega
Vad säger ni bilnördar..

Förmånsbil
VW Passat Alltrack 4 motion diesel 190hk. Grundpris 331 000:-, tillval ca 70 papp.
Eller
Nya Merca E-klass 220 Diesel . Grundpris ca 387'. Tillval ca 60 papp ytterligare?

Tveklöst nya E-klassen! Jag fick möjlighet att testa den i kombiutförande idag och blev lika impad som första gången som jag testade sedanen i våras.
Personligen så tycker jag att Mercedes har lyckats med prissättning med Fleet-edition.. Att välja en 220 Fleet-edition, automat och teknikpaket blir inte så våldsamt dyrt som man kan tro. Räcker pengarna till så hade jag valt till AMG-Line också.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Mycket hellre nya E-klass än gamla CLS.

Beror på motorbestyckning och utrustningsnivå. Körde W213 när den precis kom ut med 220d och rätt svag utrustning, dock widescreen. En riktigt snikig och bullrig tjänstedroska. Det får vara E350d med widescreen, läder, burmester och AMG för att modellen ska komma till sin rätt.
 

Edin

Panerai
Shooting brake är grym att åka i! Kanske inte den finaste att titta på men invändigt är den kalas. Men för gud skull, välj INTE till det värdelösa nåtade lastgolvet. Helt värdelöst att lasta på då allt halkar runt och sen kostar det as!
 
Beror på motorbestyckning och utrustningsnivå. Körde W213 när den precis kom ut med 220d och rätt svag utrustning, dock widescreen. En riktigt snikig och bullrig tjänstedroska. Det får vara E350d med widescreen, läder, burmester och AMG för att modellen ska komma till sin rätt.
Tycker att 220d är okej kräm nog för bilen ändå. Utbildningsbilarna vi har på jobbet har den mesta utrustningen man behöver (se, teknik, premium plus, panorama mm mm) och då saknar jag absolut ingenting från CLS...
 
Topp