• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

D

Deleted member 1265

Guest
b0fa0456-fd24-4dc2-af61-db3db93ae13a.jpg

Tidigare projekt som såldes för några år sedan. Saknar att ha nåt att mecka med...
Såg läcker ut, föer bilder!
 

PerS

Omega
Mullig! Var sjukt länge sedan jag hade VW, så mina skills har försvunnit, men är det en 61:a, typ?
Har haft en 7-8 stycken typ 1, och tre typ 2 (T2).

66:a, men ombyggd med lite äldre delar som lurar dig ;)
Roliga bilar för nån som mig som inte hade speciellt mycket erfarenhet av att mecka med just bilar. Kopplingsbyte var gjort på en förmiddag :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
66:a, men ombyggd med lite äldre delar som lurar dig ;)
Roliga bilar för nån som mig som inte hade speciellt mycket erfarenhet av att mecka med just bilar. Kopplingsbyte var gjort på en förmiddag :)
Hm, ser jag de välvda dörrhandtagen med rund knapp, tro?
De är grymma att skruva med, att lyfta ur motor själv är lätt gjort. Har du något motorjobb gjort på den?
 

PerS

Omega
Hm, ser jag de välvda dörrhandtagen med rund knapp, tro?
De är grymma att skruva med, att lyfta ur motor själv är lätt gjort. Har du något motorjobb gjort på den?
Såg läcker ut, föer bilder!

Försökte hitta lite fler bilder på den, både före och efter, men allt som låg på nätet tidigare har dött efter några år av inaktivitet :( Får gå igenom mina backupdiskar nån dag...

Har inte trimmat eller nåt sånt, bara fått den i kördugligt skick och sen lite fix med bromsslangar och el så att jag kunde besiktiga den med blankt papper. Och en hel del kosmetiskt eftersom den var en halvtaskig Cal-look när jag köpte den.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Nja asså jag har ju pratat med dem idag men vi får inte röra bilen förrän polisen kollat och gjort en bedömning om den får köras iväg till verkstad/skrot eller om den skall in på teknisk undersökning.
Problemet är att polisen är underbemannade och prioriterar inte detta, ringde dem i förmiddags när vi funnit den. De har fortfarande inte varit där..

Ang. bromsarna förstår jag inte heller faktiskt.. men dessa, tillsammans med motor,drivlina och även mina bilstein coils är kvar.. allt annat kosmetiskt + elektronik är borta.

Citerar mig själv med en liten update för er som sett mina tidigare inlägg:
Försäkringsbolaget har långt om länge kommit med ett bud och är villiga att lösa in bilen och betala mig 90% av det jag betalat för den i våras.
10% låter ju inte farligt men blir ju ändå en del pengar av det, lägg till de 10k som man la på service 2 dagar innan bilen blev stulen så känns det surt som fan..
Men jag antar att man skall vara nöjd med det ändå? hade faktiskt förväntat mig att de skulle undervärdera den kraftigt.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Citerar mig själv med en liten update för er som sett mina tidigare inlägg:
Försäkringsbolaget har långt om länge kommit med ett bud och är villiga att lösa in bilen och betala mig 90% av det jag betalat för den i våras.
10% låter ju inte farligt men blir ju ändå en del pengar av det, lägg till de 10k som man la på service 2 dagar innan bilen blev stulen så känns det surt som fan..
Men jag antar att man skall vara nöjd med det ändå? hade faktiskt förväntat mig att de skulle undervärdera den kraftigt.
Spontant så känns det som en rätt okej deal - det är ändå försäkringsbolag vi pratar om.
Förstår dock att det känns rejält surt!
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Citerar mig själv med en liten update för er som sett mina tidigare inlägg:
Försäkringsbolaget har långt om länge kommit med ett bud och är villiga att lösa in bilen och betala mig 90% av det jag betalat för den i våras.
10% låter ju inte farligt men blir ju ändå en del pengar av det, lägg till de 10k som man la på service 2 dagar innan bilen blev stulen så känns det surt som fan..
Men jag antar att man skall vara nöjd med det ändå? hade faktiskt förväntat mig att de skulle undervärdera den kraftigt.

Trist, men kanske skönt att det ändå är över? Har det hänt något på den polisiära sidan?
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Trist, men kanske skönt att det ändå är över? Har det hänt något på den polisiära sidan?
Absolut! känns skönt att kunna få ett avslut så man gå vidare och köpa en ny bil man förlorar massa pengar på :D

Haha, polisen är ett skämt.
Som jag nämnt tidigare(tror jag?) kom de ju aldrig ut, varken till oss när bilen försvann från uppfarten eller när den återfanns..
Jag fick förövrigt köra ifrån jobbet, vänta i 3h på dem för att till slut få reda på att dem inte kommer ut så jag kunde köra hem igen.. Vi fick ju dessutom inte röra bilen förrän polisen tagit ett beslut hurvida den skulle till skroten direkt eller om polisen skulle ha den i beslag..
Dagen efter pratade jag med en polis för att återigen ta ledigt från jobbet för att kunna köra ut till platsen och möta upp bärgningsbilen.
Samma polis ansåg att det fanns goda hopp om att finna spår för det hade inte regnat på hela helgen!?
Bilen togs i beslag för teknisk undersökning, och efter 1,5-2 veckor kom ett brev om att de hade lagt ner utredningen pga de inte fann något..
 
Senast ändrad:

Edin

Panerai
Absolut! känns skönt att kunna få ett avslut så man gå vidare och köpa en ny bil man förlorar massa pengar på :D

Haha, polisen är ett skämt.
Som jag nämnt tidigare(tror jag?) kom de ju aldrig ut, varken till oss när bilen försvann från uppfarten eller när den återfanns..
Jag fick förövrigt köra ifrån jobbet, vänta i 3h på dem för att till slut få reda på att dem inte kommer ut så jag kunde köra hem igen.. Vi fick ju dessutom inte röra bilen förrän polisen tagit ett beslut hurvida den skulle till skroten direkt eller om polisen skulle ha den i beslag..
Dagen efter pratade jag med en polis för att återigen ta ledigt från jobbet för att kunna köra ut till platsen och möta upp bärgningsbilen.
Samma polis ansåg att det fanns goda hopp om att finna spår för det hade inte regnat på hela helgen!?
Bilen togs i beslag för teknisk undersökning, och efter 1,5-2 veckor kom ett brev om att de hade lagt ner utredningen pga de inte fann något..

Det bekräftar bara vad många tyvärr tycker om det svenska rättsväsendet - det är, i många avseenden, ett skämt.. :(

Vad blir det nu för skojigt att parkera på uppfarten? :)
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Går i tankarna på att köpa en Golf GTI. Slå till eller vänta på Golf 8 GTI som släpps 2018 (?)? Det finns idag både vanlig GTI och en "clubsport" att välja på båda för 299tkr.

Övriga tankar/input uppskattas. Familjen kör idag en vanlig Golf 7 samt en V40 cross country så en Gti skulle väl vara lite roligare.
 

Edin

Panerai
Går i tankarna på att köpa en Golf GTI. Slå till eller vänta på Golf 8 GTI som släpps 2018 (?)? Det finns idag både vanlig GTI och en "clubsport" att välja på båda för 299tkr.

Övriga tankar/input uppskattas. Familjen kör idag en vanlig Golf 7 samt en V40 cross country så en Gti skulle väl vara lite roligare.

Har VW fortfarande kampanjen de hade på Golf R sedan i somras känns det som ett givet val i min bok.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Har inte kollat eller sett det på seras hemsida men tyvärr ligger budgeten rätt så snävt pga husköp och lite annat. Vad låg R-modellen på som erbjudande?
 
D

Deleted member 1265

Guest
Går i tankarna på att köpa en Golf GTI. Slå till eller vänta på Golf 8 GTI som släpps 2018 (?)? Det finns idag både vanlig GTI och en "clubsport" att välja på båda för 299tkr.

Övriga tankar/input uppskattas. Familjen kör idag en vanlig Golf 7 samt en V40 cross country så en Gti skulle väl vara lite roligare.
Jag ägde förra golf r och gti. Jag tror på gti clubsport. Lycka till!
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Det bekräftar bara vad många tyvärr tycker om det svenska rättsväsendet - det är, i många avseenden, ett skämt.. :(

Vad blir det nu för skojigt att parkera på uppfarten? :)
Men polisen skall inte ha all skit heller, de är väldigt underbemannade! detta brott ansågs inte vara tillräckligt högprioriterat för att de skulle ha möjlighet att köra ut.
Min flickväns syster och hennes pojkvän är nyexaminerade poliser, de sa att när de sökte in till polisskolan var det 6000 sökande, i år hade det bara varit 300 så antalet som vill bli poliser har ju minskat kraftigt på bara något år!

Ang. nästa fordon är jag väldigt kluven. Gillar BMW men vågar fan inte köpa en igen, på senaste halvåret har det försvunnit massvis med BMW's här nere i Skåne.
Sneglar lite åt AMG (Antar att man inte sitter mer säkert med en sådan dock?) typ CLA45/A45 eller ännu hellre en c450/c43 AMG där den sistnämda tyvärr fortfarande är lite för dyr för min del då modellen är rätt ny finns det inte många beg.
Kikat lite på Golf R eller GTI Clubsport också, men det är fortfarande "bara en golf" i mina ögon :p

En annan tanke som slagit mig är att istället för att köpa en nyare dyr bruksbil med pulver under huven, så kanske man ska köpa en ren "kväll- och helg-bil"?
Tänker man efter så känns det ganska onödigt att pendla till jobbet med en bil med 3-400hk.
Tanken är isf att istället köpa en vettig bruksbil med en "vanlig" motor och automat i 100-150k klassen och istället köpa en ren nöjesbil som man har vid sidan av för att slippa att denna rullar massa mil i onödan.

På den fronten är alternativen många; BMW M3 E46, Camaro SS, Mustang Shelby, Corvette, Mitsubishi Evo, Subaru Impreza osv. Låt säga det mesta med 300hk+ i prisklassen 150-350k :D
Subaru Impreza är dock en bil jag får ständiga återfall för, haft två st tidigare och där snackar vi körglädje! Har dock slutat med att jag sålt dem igen eftersom de saknar allt vad heter komfort, och eftersom jag haft den som min enda bil har det inte lirat. Men om man kompletterar med en bra bruksbil kanske det funkar?

Sorry för wall of text, bjussar på två bilder på mina tidigare imprezor för att liva upp inlägget lite :)

IMG_0149.JPG
IMG_0674.PNG
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Men polisen skall inte ha all skit heller, de är väldigt underbemannade! detta brott ansågs inte vara tillräckligt högprioriterat för att de skulle ha möjlighet att köra ut.
Min flickväns syster och hennes pojkvän är nyexaminerade poliser, de sa att när de sökte in till polisskolan var det 6000 sökande, i år hade det bara varit 300 så antalet som vill bli poliser har ju minskat kraftigt på bara något år!

Lite OT, men det stämmer verkligen inte. Det här är från Polisens hemsida.

Många sökte till polisutbildningen
Fler än 8000 personer sökte till polisutbildningen. Vårterminen 2017 väntas 800 studenter påbörja utbildningen.

I onsdags avslutades ansökningsperioden till polisutbildningen som startar i januari nästa år. Sammanlagt sökte 8382 personer. Av de sökande var 60 procent män och 40 procent kvinnor. 800 personer som klarar antagningsprocessen kommer att erbjudas plats på utbildningen.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Lite OT, men det stämmer verkligen inte. Det här är från Polisens hemsida.

Många sökte till polisutbildningen
Fler än 8000 personer sökte till polisutbildningen. Vårterminen 2017 väntas 800 studenter påbörja utbildningen.

I onsdags avslutades ansökningsperioden till polisutbildningen som startar i januari nästa år. Sammanlagt sökte 8382 personer. Av de sökande var 60 procent män och 40 procent kvinnor. 800 personer som klarar antagningsprocessen kommer att erbjudas plats på utbildningen.

Hm, antingen har jag hört och misstolkat helt galet,eller så har de haft fel siffror helt enkelt. Sorry för det och tack för klargörelsen :)

MEN, faktum kvarstår att polisen är fortfarande underbemannade.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Vad bör jag sporta för bil (mindre familjekombi) för att få en rolig motor, men framför allt kunna dra minst 1390kg?
Frun vill ha en hög Subaru, men det går emot allt vad jag står för (nåja).
Kör en Golf SC med 160hk idag, och den är rätt så "mellanmjölk". Hade någon slags förhoppning på Golf R, men dragkroksmöjligheterna är obefintliga. Samma sak på Ford(!) Focus ST.
Gärna så nytt som möjligt - och gärna under 400'.
Ju längre jag drar på detta, desto mer sannolikt blir det att det snart står en Forrester på uppfarten.
Någon som kommer på något på rak arm?
 

Edin

Panerai
Härlig tankegång @Richie ! Tror du ändå inte att AMG är än värre än Bmw precis under M divisionen?
Jag har lite svårt för A/CLA 45 med tanke på dess pris. Golf R är däremot riktigt rolig. Har dock bara åkt/kört en kombi med automat men de skjuter ju på otroligt och lägger man sen till MTM trimkit har man närmare 400 hästar i en "enkel" golf. ;)

Med risk att spä på Polis debatten i fel tråd så är ju ett följdproblem med att polisen är underbemannade och inte kan utreda "vanliga" brott kopplade till stora värden att försäkringsbolagen får ta dessa kostnader i större omfattning och då hamnar ju kostnaden på oss konsumenter. Känns rätt värdelöst när man betalar så mycket i skatt från start men nu är det som det är och jag tänker varken bli Polis eller politiker så det är vell bara gilla läget...
 
D

Deleted member 5780

Guest
Vad bör jag sporta för bil (mindre familjekombi) för att få en rolig motor, men framför allt kunna dra minst 1390kg?
Frun vill ha en hög Subaru, men det går emot allt vad jag står för (nåja).
Kör en Golf SC med 160hk idag, och den är rätt så "mellanmjölk". Hade någon slags förhoppning på Golf R, men dragkroksmöjligheterna är obefintliga. Samma sak på Ford(!) Focus ST.
Gärna så nytt som möjligt - och gärna under 400'.
Ju längre jag drar på detta, desto mer sannolikt blir det att det snart står en Forrester på uppfarten.
Någon som kommer på något på rak arm?
Passat B8 biturbo.
Begagnad med nåt år på så har du en grym bil som är stor invändigt med.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Härlig tankegång @Richie ! Tror du ändå inte att AMG är än värre än Bmw precis under M divisionen?
Jag har lite svårt för A/CLA 45 med tanke på dess pris. Golf R är däremot riktigt rolig. Har dock bara åkt/kört en kombi med automat men de skjuter ju på otroligt och lägger man sen till MTM trimkit har man närmare 400 hästar i en "enkel" golf. ;)

Med risk att spä på Polis debatten i fel tråd så är ju ett följdproblem med att polisen är underbemannade och inte kan utreda "vanliga" brott kopplade till stora värden att försäkringsbolagen får ta dessa kostnader i större omfattning och då hamnar ju kostnaden på oss konsumenter. Känns rätt värdelöst när man betalar så mycket i skatt från start men nu är det som det är och jag tänker varken bli Polis eller politiker så det är vell bara gilla läget...
Du har nog rätt..
En golf R känns ju spontant mer prisvärt än en A45 då de rent krasst är ganska likvärdiga: Hatchback,awd och en turbofyra med bra mos :)
Känns ovärt att betala 100-200k mer för AMGn faktiskt!

Blir förmodligen inte ny bil förrän till våren ändå så har lite tid på mig att fundera :)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Oktavia RS har jag hört ska kunna utrustas med dragkrok men jag har ingen aning om vad den kan dra för vikt @Anders Forsberg . Sen är det en Skoda...
Ja, Octavian ligger egentligen ganska nära tillhands.
Men. Det är en Skoda, som sagt.
Grejen är att jag kanske kör vår bil en handfull gånger under ett år, medan frun kör den till och från jobbet varje dag. Ändå är det jag som tycker att vi tvunget ska ha något roligt för de gånger jag faktiskt kör bilen. Rimmar ganska illa när jag tänker igenom det logiskt.
Men vem är rakt igenom logisk? ;)

Passat B8 biturbo.
Begagnad med nåt år på så har du en grym bil som är stor invändigt med.
Missade en viktig detalj. Grejen med att det ska vara en liten familjekombi är att det inte är några större familjekombis som reder ut 1390kg på B-kort (den sista detaljen missades alltså).
Visst kan man ta B96-kort, men det känns aldrig som att det skulle bli av. Dessutom måste båda göra det, annars blir det så att en av oss alltid måste agera hästtransport-chaufför.
 
Topp