Laddar...
Nymans Ur 1851

Johannesens
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

OT: Blekholmsterrassen - Bra eller anus?

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Pontusk, 13 januari 2014.

1. Pontusk
    Trådstartare

Pontusk Bonde

Hej,

Jag undrar vad ni har för erfarenheter från området kring Blekholmsterrassen?
    Är eventuellt intresserad av att flytta dit med anledning av dess avstånd till stan och vatten.
    Bra eller anus?

80s gillar detta.
  2. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Bra! Fast höga avgifter..

3. Pontusk
    Trådstartare

Pontusk Bonde

Ja det verkar onekligen som det. Det vägs ju dock upp av att husen är ganska fräscha, byggda på 90-talet och nära till stan.

Är det helt korkat att köpa in sig på en bostadsrätt som är byggd på 1990-talet? Är folk bara ute efter gamla sekelskifteslägenheter?

4. Spencer

De husen är mycket populära och har fina balkonger, så kör!

5. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Kolla bara att det inte ligger ovanför nattklubben för 18-åringar där.. ett jävla liv :D

meo_swe, vikgul, Gavve och 2 andra gillar detta.
  6. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Jag säger anus med tanke på klientelet som rör sig mkt i området...samt ett jäkla liv, framförallt under sommarmånaderna med hänvisning till Asplunds inlägg

gruby gillar detta.
  7. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Har för mig att jag varit där. Vad heter stället?

8. Archie

Archie Borgare

Från:
    Stockholm
    Hur är trafiken därikring? går ju sjukt mycket vägar och tågräls ett stenkast bort, hörs det? jag funderade på antagligen precis samma lägenhet som TS, men tar lite emot med 90-talshus för mig, man vet inte hur länge de håller. är mer för tjocka väggar och högt till tak. dessutom var utropspriset oroväckande lågt så det känns ju som att nått galet borde det va =)

9. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Resturang blekholmen heter det nu men hirsenkeller typ innan

10. Pontusk
    Trådstartare

Pontusk Bonde

Anledningen till det låga utgångspriset är för att föreningen kommer att genomföra ett kapitaltillskott, samt så har hyran gått upp från 2200 kr till 3700 kr för lägenheten. Jag vet inte riktigt vad man kan förvänta sig med tanke på kapitaltillskottet och ej heller vad som händer därefter.

11. Archie

Archie Borgare

Från:
    Stockholm
    ok tack för info. kollade du på den? jag orkade inte åka in igår (bor inte i sthlm, och orkar därav bara åka in på objekt jag är seriöst intresserad av)

12. Spencer

De har haft dålig ekonomi ett tag och det kan vara dumt att köpa in sig i en förening utan att ha hundra procent pejl på konsekvenserna av deras ekonomi.

mace gillar detta.
  13. Pontusk
    Trådstartare

Pontusk Bonde

Nej, jag vet inte, överväger om det är värt att åka och kolla på den idag.

Någon som har erfarenhet av en förening som gjort kapitaltillskott?

14. Archie

Archie Borgare

Från:
    Stockholm
    hur vet/ser du det? har för mig att jag kollade och de hade inte så jävla mkt långfristiga lån åtminstone... nu vet ju inte jag vad man ska kolla på dock, därav frågan

15. Pontusk
    Trådstartare

Pontusk Bonde

Jag tycker inte heller att det ser så illa ut, men jag vet att dom kommer att göra ett kapitaltillskott nästa verksamhetsår.

Årsredovisning: http://pics.objektdata.se/_media_/1420/SFDD9139012B071458B8466D233B3C9657F.pdf

16. Archie

Archie Borgare

Från:
    Stockholm
  17. Spencer

Vi kollade på lgh i föreningen 2013 och hustrun gick igenom föreningens ekonomi.

18. Pontusk
    Trådstartare

Pontusk Bonde

Förmodligen då man vill sänka kostnaderna i föreningen genom att man sänker den största kostnaden, d.v.s. räntekostnaderna.
    Man får då utrymme för framtida lån också genom att man amorterar av nuvarande lån.

19. Spencer

Man gör det inte för man har god ekonomi..

20. Archie

Archie Borgare

Från:
    Stockholm
    ok, men det säger inte mig så mycket om jag är intresserad av att veta hur man ser om den är bra/dålig

21. Spencer

Man gör det inte för man har god ekonomi..

22. Spencer

Det var hustrun som gick igenom (ekonom)..

23. mace

mace Stadsbo

Föreningen äger inte tomten. Det kan bli rätt dyrt när tomträttsavgiften omförhandlas (inte mkt till förhandling, man får snarare en ny avgift). Har du en mage av is, kör. Annars, passa.

24. mace

mace Stadsbo

Avgiftshöjningen är ju katastrofal, från 22 till 37!? De måste ha räknat sjukt galet från början, eller så är de galna nu.

25. mace

mace Stadsbo

Tomterättsvgälden ska ha blivit ny i höstas - gissar att den hostade till några snäpp. Går ej att se i denna årsredo dock. Men typ ordföranden ska kunna svara på det - ring och kolla!

Generellt så är äldre fastigheter där man äger marken och har stora renoveringar gjorda säkrare. Finns det en å annan uthyrningslokal/butik i bottenplanet brukar de vara än säkrare. Generellt så brukar äldre byggnation anses "finare" - och därmed lättare att sen sälja - kolla bara vad som gäller klockor. ;)

Lycka till!

26. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Precis, klubben på helgerna heter Club Toxic har jag för mig..

27. Bra läge, men det brukar sitta rätt mycket pundare, alkisar, hemlösa utanför nere mot vattnet vid bryggorna...

28. Jaggis

Jaggis Who dares wins!

Från:
    Stockholm
    Välj Kungsholmssidan istället. Fortfarande jävligt centralt men sjukt mycket lugnare.

mace gillar detta.
  29. Pontusk
    Trådstartare

Pontusk Bonde

Nackdelen är att Kungsholmen är dyrare... Tror ni att det är en dålig affär att köpa på Blekholmsterrassen? Dålig affär att köpa över huvud taget just nu?

30. Jaggis

Jaggis Who dares wins!

Från:
    Stockholm
    Jasså, är det? Jag trodde det var dyrare ju närmre TC man kom. I övrigt har jag sjukt dålig koll på marknaden tyvärr. Brukar gå på känsla och det blir oftast bra :)