• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Blocket/Paypal-bedrägeri ELLER?

thomastheswede

Audemars
...kanske är jag bara korkad men jag behöver hjälp att förstå på vilket sätt jag håller på att bli lurad (för det känns så!):
Har en vara ute på Blocket. Får ett sms (utan synligt nummer) från en engelskspråkig köpare som vill betala MER än jag begär och snabbt dessutom via Paypal. Vi snackar småpengar här, varan ligger ute för 2.000kr.

Han har inte tid att kolla på varan utan säger att han litar på mig. Efter betalning via PayPal ska han fixa upphämtning av varan för vidare frakt till Spanien.
Låter ju som en sweet deal, ELLER???? Vad är det jag missar?
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Han förmodligen kommit över någon snnans paypalkonto. När varan är levererad och borta så dröjer det nog inte länge innan ägaren av kontot/paypal hör av sig. Scam till 100%
 

CCB

Cartier
2-Faktor
Pengarna skall finnas på ditt bankkonto innan du ens skickar något, alternativ pengar i näven. Detta är en scam, jag har själv blivit erbjuden dessa "dealer" många gånger med köparen backar när jag säger att pengarna ska in på mitt bankkonto innan jag ens skickar.
 

thomastheswede

Audemars
Han pratade INTE om "the item," men annars stämmer allt med Blockets varningar:

Okay thank you.I’m satisfied with the condition. I won't be able to come and view it myself because I am currently away for work.but if can you guarantee that it is in a good condition, I will meet up with your last price. I know there are other buyers patronizing you already. This is more reason why i would like to get this as soon as possible.i will pay you through PayPal as it is the fastest & easiest way for me to make payment at this moment, do not worry about PayPal charges, i will take care of that and about the transportation, i shall arrange for a transport agent to come to your home directly for the pickup and transport it to my home in Spain after i have made all the necessary payment and you have confirmed this on your account.
So if you accept this transaction, you should send me your info requested below if you have an account already with PayPal:-

Name :
PayPal Email :
Mobile Number
amount:

so that i can proceed with the transfer and then we can arrange for my shipping company to come for the pick up, after you receive your money. I will need the address too for the pick up to be arranged.
i expect your reply soon.
Thank you
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Sålde några trådbackar för en struntsamma på Blocket. Samma typ skulle fixa transport och allt då han var på sjön. Transport av trådbackarna skulle bli 2 går dyrare än prylarna. Troligt...
 

JohnDoe

Rolex
Alla som säger att de betalar mer är 100% scam. Ärligt talat är alla utländska annonssvar på blocket scam om du inte säljer något extremt unikt som knappt finns i resten av världen. Men då lär du lätt kunna be säljaren komma hit med cash.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det finns flera varianter men den enklaste är helt enkelt att det aldrig kommer några pengar till paypal utan endast falsk bekräftelse via mail. Sedan tycker han att du ska skicka tillbaka överskottet (eller hela).

Det hela är enkelt. SAMTLIGA köpare som säger att de ska betala mer än fejk. Alltid.
 

JohnDoe

Rolex
Förr brukade de köra med utländsk check utan täckning. Den svenska banken löser in den preliminärt. Sen efter någon vecka så "studsar" checken och pengarna tas tillbaka från kontot.
 
Topp