• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Kson

Patek
2-Faktor
Är det en bubbla som byggs på mer och mer eller är det på väg att spricka?

Kommer priserna på bostäder att fortsätta att öka eller kommer det bli billigare?

Skriv och berätta vad du tror eller tycker :)
 
Senast ändrad:

Maxim

Cartier

Isodor

Audemars
Tänker du någon stad specifikt eller generellt?

Stockholm/Boden kan ju vara svåra att dra paralleller med varandra ; - )
 

Kson

Patek
2-Faktor
Bubbla indeed. Svenskar köper bostäder som aldrig förr, och det mesta för lånade pengar.

Jag tror att så fort vi får en större ränteändring i framtiden blir det en shock för barnfamiljerna som lever från lön till lön när de inser att tre miljoner i lån blir väldigt mycket dyrare med någon procents höjning i ränta.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/hushallens-belaningsgrad-stiger_7000299.svd
http://www.scb.se/Pages/Article____353441.aspx


Ja, höjs räntan blir det tufft för många och kommer leda till att priserna gå ner på bostädet. Frågan är bara om räntan höjs innan valet? Eller efter?
 

Maxim

Cartier
I vilket utsträckning tror ni räntan kommer att höjas och varför?

Räntan går ju alltid upp och ner, har tyvärr ingen analys på när eller varför det kommer hända - men att räntan kommer stiga i framtiden är garanterat.

Problemet är ju att belåningen är hög hos unga, och att äldre lever allt längre. Känns som om unga tar sig vatten över huvudet när de lånar så mycket utan en tanke på att amortera, det blir en kostnad resten av livet. Och en väldigt stor risk.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
En tankeställare är att två normallöner kan knappast amortera ett hus under en livstid för 3,5milj i en mindre stad under en livstid, det är ngt som är fel med den bilden..


Det köper jag. Frågan är bara på vilket sätt höjd ränta skulle hjälpa det felet för de som redan sitter med bostadslån?
Skulle gissa att +2% skulle skapa kaos för många. Tyvärr.
 

16610

Patek
2-Faktor
Jag tror det kommer spricka. Såg ett program på svt, vetenskapensvärld världsekonomi. Sverige ligger inte bra till. Bankerna har blivit för stora. När jag och sambon låna pengar till hus gjorde vi en kalkyl på upp till 8% i ränta ihop med en bankman för att se om vi hade råd om det värsta skulle hända. Förra veckan la jag om ett lån på en halv miljon till ränta på 2,85%! jag är glad men vad händer när bankerna hittar på pengar och ingen äger något!? Jag tror inte det kommer funka i längden... titta på Nederländerna
 

Maxim

Cartier
En tankeställare är att två normallöner kan knappast amortera ett hus under en livstid för 3,5milj i en mindre stad under en livstid, det är ngt som är fel med den bilden..

Precis, det räcker att en förlorar jobbet så blir det väldigt tufft. Utan en buffert blir det snabbt svårt att betala räntorna innan man hinner hitta ett nytt jobb.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Frågan är om Riksbanken ens vågar dra upp räntan till nivåer som massa svenska hushåll inte klarar av? Jag är visserligen ingen nationalekonom men det låter som ett drag som kan rasera hela korthuset.

Det låter mer troligt att staten kommer att strypa möjligheterna till vårdslös utlåning som man började med i och med kravet på 15% i insats. Mer bankkontroll och mer amorteringskrav.
 

calzone

Vacheron
Tycker det borde byggas fler lägenheter/hus, allt är i princip redan upptaget så ja inte konstigt att priserna ökar då när det inte byggs mer !. Angående bostadsbubbla så tror jag att den kommer inom en 10års period var så säker :)
 

Jonazid

Omega
Spanien, Portugal, Irland. Priserna har sjunkit bra mycket. När folk betalar 1.4 miljoner för en etta på tio-14kvm i sthlm, tror det var rekordet. Ja men då är allt förnuft borta. Tyvärr kommer många bli skuldsatta när det spricker. Men kanske är det något som måste ske för att bygga ut samhällen igen.
 

hedbrg

Panerai
En tankeställare är att två normallöner kan knappast amortera ett hus under en livstid för 3,5milj i en mindre stad under en livstid, det är ngt som är fel med den bilden..

Fast i slutändan handlar det ändå om månadskostnad. Ett hus är inte en bil som har en förväntad livslängd på 20k mil utan kommer förmodligen överleva sina ägare.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Frågan är om Riksbanken ens vågar dra upp räntan till nivåer som massa svenska hushåll inte klarar av? Jag är visserligen ingen nationalekonom men det låter som ett drag som kan rasera hela korthuset.

Det låter mer troligt att staten kommer att strypa möjligheterna till vårdslös utlåning som man började med i och med kravet på 15% i insats. Mer bankkontroll och mer amorteringskrav.


Precis. Tror man så långt det går kommer stävja bubblan med allt annat än höjda räntor. Om det nu inte är för sent?
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Vad jag har läst om Stockholm + förorter så är lägenheter och villor kraftigt övervärderade och kommer troligen börja sjunka snart, och under 2014 kommer priserna sjunka med ca 5-10 %. Med tanke på ränteläget så har det också fungerat att låna stora belopp för att kunna köpa övervärderat. Men när räntan går uppåt kommer det nog bli problem för ganska många som är tungt belånade. Då kommer också priserna och försäljningen att sjuka och det behövs nog också, priserna ligger för högt som det är nu.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Vad jag har läst om Stockholm + förorter så är lägenheter och villor kraftigt övervärderade och kommer troligen börja sjunka snart, och under 2014 kommer priserna sjunka med ca 5-10 %. Med tanke på ränteläget så har det också fungerat att låna stora belopp för att kunna köpa övervärderat. Men när räntan går uppåt kommer det nog bli problem för ganska många som är tungt belånade. Då kommer också priserna och försäljningen att sjuka och det behövs nog också, priserna ligger för högt som det är nu.


Enda sättet för bubblan att spricka med prisnedgång som följd är att folk tvingas från hus och hem pga. höjd ränta. Folk kommer inte att dumpa priserna på sina bostäder så länge de klarar av att betala räkningarna.
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
I attraktiva områden tror jag priserna kommer att fortsätta stiga, finns alltid folk med fyllda plånböcker, i mindre intressanta områden tror jag däremot att prisfallet kommer...äger själv några Industrifastigheter och bostäder men har inga lån och det är jag väldigt glad för idag, det kommer säkert en räntehöjning inom kort, om än så blygsam..
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Enda sättet för bubblan att spricka med prisnedgång som följd är att folk tvingas från hus och hem pga. höjd ränta. Folk kommer inte att dumpa priserna på sina bostäder så länge de klarar av att betala räkningarna.
Bubblan behöver inte spricka helt, utan bara tömmas lite på luft så marknaden stabiliseras. Folk har på tok för tungt belånade bostäder och det är inte hållbar utveckling med tanke på att löner och inkomster inte stiger i samma takt som bostadskostnader.
 

n1tro

Panerai
Vore högintressant med en fallande marknad...... finns nog en och annan som bara av ren flax gjorde sig förmögenheter på sparade insatser och slump att de inte gått in och köpt tidigt 90tal. Det vore ngt..
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Frågan är om Riksbanken ens vågar dra upp räntan till nivåer som massa svenska hushåll inte klarar av? Jag är visserligen ingen nationalekonom men det låter som ett drag som kan rasera hela korthuset.

Det låter mer troligt att staten kommer att strypa möjligheterna till vårdslös utlåning som man började med i och med kravet på 15% i insats. Mer bankkontroll och mer amorteringskrav.

Reporäntan är riksbansken styrmedel. Tror inte de skulle dra upp hiskeligt mycket. över fem procent så kommer många sitta i skiten. Det är en större katastrof för Sverige om hundratusentals invånare går i personligkonkurs än om inflationen är lite för hög.

"15% i insats"-krav är ganska dåligt enligt mig. Banker går enkelt runt detta med blancolån. Till och med statens egna bolag SBAB erbjuder blancolån på beloppet över 85%. Sen sätter det även käppar i hjulet för unga. Det hade förmodligen varit bättre att införa hårda amorteringskrav.

Vad jag har läst om Stockholm + förorter så är lägenheter och villor kraftigt övervärderade och kommer troligen börja sjunka snart, och under 2014 kommer priserna sjunka med ca 5-10 %. Med tanke på ränteläget så har det också fungerat att låna stora belopp för att kunna köpa övervärderat. Men när räntan går uppåt kommer det nog bli problem för ganska många som är tungt belånade. Då kommer också priserna och försäljningen att sjuka och det behövs nog också, priserna ligger för högt som det är nu.

Var har du läst detta?
 

point1

Cartier
Kommer alltid finnas folk som vill bo i centrala delar av city i storstäder, kommer aldrig att bli billigare, priserna går bara upp eftersom det inte finns mer Mark att tillgå.

Bra analys, väldigt djupt.

Kan du använda den för att förklara kraschen i Amsterdam och Köpenhamn t.ex?

Den allra troligaste orsaken till bubblan är billiga krediter, ränteavdrag och avsaknad av krav på amorteringar.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Reporäntan är riksbansken styrmedel. Tror inte de skulle dra upp hiskeligt mycket. över fem procent så kommer många sitta i skiten. Det är en större katastrof för Sverige om hundratusentals invånare går i personligkonkurs än om inflationen är lite för hög.

"15% i insats"-krav är ganska dåligt enligt mig. Banker går enkelt runt detta med blancolån. Till och med statens egna bolag SBAB erbjuder blancolån på beloppet över 85%. Sen sätter det även käppar i hjulet för unga. Det hade förmodligen varit bättre att införa hårda amorteringskrav.



Var har du läst detta?


Just detta med "15% i insats"-krav är bara löjligt. Kontentan är att bankerna tjänar mer pengar. Hyffsad missräkning?
 
Topp