• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Snillen spekulerar...... Analytiker med en månadslön på ..... Låt säga 150 k jobbar med detta 24/7..... trots det lyckas de sällan träffa spot on...... Hur nära kommer ett gäng glada klockmössor.......
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Snillen spekulerar...... Analytiker med en månadslön på ..... Låt säga 150 k jobbar med detta 24/7..... trots det lyckas de sällan träffa spot on...... Hur nära kommer ett gäng glada klockmössor.......


Menar du samma typ av människor som inte slår index på aktiemarknaden. Samma typ av människor som säger att bubblan ska spricka om och om igen?


Edit: Men om vi nu ska gå på dessa analytikers prognos så ligger den treåriga räntan 40 punkter över tre månaders. Alltså kommer bubblan inte spricka på i alla fall tre år.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Menar du samma typ av människor som inte slår index på aktiemarknaden. Samma typ av människor som säger att bubblan ska spricka om och om igen?


Edit: Men om vi nu ska gå på dessa analytikers prognos så ligger den treåriga räntan 40 punkter över tre månaders. Alltså kommer bubblan inte spricka på i alla fall tre år.

Fast han säger ju att inte ens de..
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Nej att förutstspå hur det kommer bli är allt annat än enkelt. Men på honom låter det som att vi inte ens får spekulera. Jag ser hans inlägg som ytterst nedlåtande.

Det är nedlåtande.....vilket var avsikten. Till dess att någon sätter ner foten är det bara att rocka på DOCK Känns ganska respektlöst att knycka diskyta till att spåna om hur långt ett snöre är...på ett klockforum....finns specifika forum för detta......
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Det är nedlåtande.....vilket var avsikten. Till dess att någon sätter ner foten är det bara att rocka på DOCK Känns ganska respektlöst att knycka diskyta till att spåna om hur långt ett snöre är...på ett klockforum....finns specifika forum för detta......


Sluta tillåta off-topic eller strunta i att gå in i tråden då?

Andra som står bakom forumet delar uppenbarligen inte din uppfattning då även de spekulerat i tråden.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Sluta tillåta off-topic eller strunta i att gå in i tråden då?

Andra som står bakom forumet delar uppenbarligen inte din uppfattning då även de spekulerat i tråden.

Det är ju lite underhållande att läsa all dynga, så att hålla sig borta blir svårt....men jag lovar att jag skall försöka om du tycker det är jobbigt.....om inte annat så tar jag på mig haveristmössan då och då..... och alltid retar det någon....tydligen......de som står bakom forumet kan ibland behöva en lavett för att inte kompassnålen ska låsa i fel riktning.....
 
D

Deleted member 1265

Guest
Fast är marknaden verkligen så het i exempelvis centrala Stockholm och de "bättre" närförorterna?

Känns som om (baserat på sk anekdotisk bevisföring i form av egna och närståendes försäljningar/köp under våren/sommaren/hösten):

a) acceptpris är det nya utropspriset (lägre än vad man som säljare egentligen vill ha)
b) det mesta blir sålt, MEN, en hel del listas om och ligger ute betydligt längre än tidigare och när det väl säljs så säljs det för lite lägre pris än vad säljarna hoppats

Detta skulle kunna tyda på någonting.

Det blir kul nästa mandatperiod…ett slopat ränteavdrag (vilket jag tycker är en fullt logisk och rimlig åtgärd) skulle kunna få en del lattjo effekter…. ;)
c) Mäklarna har haft ett antal all time high år? (hoppas jag inte trampar på ömma tår nu) Vet inte hur många visningar jag gått på och upplevt kompetensen avseende objekten som låg till mkt låg. Mäklare för mig har mest varit en person med en nyckel som låser upp objektet för visning dessväre. (förlåt OT)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Har inte köpt och sålt såå många lägenheter men ett par st iallafall, skillnaden idag verkar att dom flesta (iallafall som vi varit intresserade av) har sålt innan visning, vad det beror på vet jag inte, kanske så tar säljaren det säkra före det osäkra och tar ett snabb avslut, i ett fall såldes det innan VIP visningen till ett lägre pris än det jag hade tänkt lägga...

I mitt område har de fyror vi tittat på gått på förhandsvisning för 20 procent upp minst.
 

mace

Cartier
2-Faktor
Läste någon gång anledningen till att bubblesnacket samt jämförelsen med andra länder inte är lika applicerbart på Sverige:

Vår modell med att de flesta brfer kräver att man är skriven där man köper gör att vi inte får samma spekulation i lägenheter som i många andra länder. Dvs, man kan spekulera i den lägenheten där man bor, men man sitter inte med 5 lgh när räntan går upp.

Sen finns det så klart de som inte klarar en räntehöjning, men sist jag tog lån (vilket var fasligt nyss) så räknar bankerna mer rätt hög ränta, dvs springer man inte till Elgiganten och köper iPad airs i julklapp till sina 7 ungar så ska man klara sig.
 

salmonia

Omega
Reglerna för andrahandsuthyrning är fortfarande rätt hårda. Väldigt vågat att köpa sig en bostadsrätt för att bara hyra ut.

Reglerna är iofs ganska hårda, men nivån på andrahandshyran är betydligt högre än innan 1 febr.
Detta är enl. mig den klart mest styrande faktorn för dagens prisuppgång på borätterna.
Man behöver inte ens ta upp miniräknaren för att inse att det blir billigare att köpa, än att hyra i andra hand, låt säga tom med en prisnedgång på 10% under en 4 årsperiod. (gäller mindre lägenhet bör tilläggas)
 

hedbrg

Panerai
Reglerna är iofs ganska hårda, men nivån på andrahandshyran är betydligt högre än innan 1 febr.
Detta är enl. mig den klart mest styrande faktorn för dagens prisuppgång på borätterna.
Man behöver inte ens ta upp miniräknaren för att inse att det blir billigare att köpa, än att hyra i andra hand, låt säga tom med en prisnedgång på 10% under en 4 årsperiod. (gäller mindre lägenhet bör tilläggas)
Däremot har jag för mig att bostadsrätterna inte ökat i pris sedan dess?
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
:)
null_zpsca7e2c89.jpg
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Sist vi följde din kompassnål startade vi ett underforum, där du aldrig postar. Så.....dina....kalibreringsförslag....väger.....lätt.

;)

Ni ska inte göra som jag säger, bara som jag vill.... Kan ju inte vara några konstigheter...... men visst har du rätt..... jag skyr inte dumstruten när den är berättigad..... det får bli bättring från min sida....
 

Gurra

Breitling
Holland (som refereras till i dennna tråden) dödade självmant sin ekonomi genom att drastiskt ändra förutsättningarna genom att införa krav på rak amortering på 30 år, praktexempel på hur man från politiskt håll stryper en marknadsekonomi över en natt, Sverige kan således observera och lära hur man inte skall göra.

Ser även att Danmark omnämns, de hade efter sin "krasch" fortfarande en högre värdering än svenska bostäder i relation till disponibel inkomst.

Det finns definitivt inget att vinna på höga bostadspriser, men olika länder har olika förutsättningar och kan inte jämföras rakt av. Sverige har en dysfunktionell hyresmarknad, en reglering som haft en negativ inverkan på byggandet av nya hyresrätter samtidigt som det ger en skev bild av kostnadsjämförelsen mellan hyresrätt och bostadsrätt (ett mått som bl.a. används för att fastställa om bostadsrätter är övervärderade på internationell basis).

Faktum är att:
  • Räntebanan kommer vara låg relativt sett flera år framöver
  • Centralbanker öser ut likviditet
  • Styrräntan i övriga västvärlden är fortsatt låg och Sverige kan inte avvika för mycket utan att stärka kronan
  • Svenska banker är lönsamma, om än beroende av upplåning utomlands
  • Tillgång och efterfrågan råder. Det finns ingen överetablering som i Sydeuropa
  • Det är dyrt att bygga i Sverige med långa planprocesser och hög byggstandard
  • I Sverige är du skuldsatt till dess att du dör. I andra länder så som USA kan du lämna din bostad om marknadsvärdet understiger ditt lån och låta banken ta smällen (du får dock givetvis svårare att få ett nytt lån i framtiden)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Holland (som refereras till i dennna tråden) dödade självmant sin ekonomi genom att drastiskt ändra förutsättningarna genom att införa krav på rak amortering på 30 år, praktexempel på hur man från politiskt håll stryper en marknadsekonomi över en natt, Sverige kan således observera och lära hur man inte skall göra.

Ser även att Danmark omnämns, de hade efter sin "krasch" fortfarande en högre värdering än svenska bostäder i relation till disponibel inkomst.

Det finns definitivt inget att vinna på höga bostadspriser, men olika länder har olika förutsättningar och kan inte jämföras rakt av. Sverige har en dysfunktionell hyresmarknad, en reglering som haft en negativ inverkan på byggandet av nya hyresrätter samtidigt som det ger en skev bild av kostnadsjämförelsen mellan hyresrätt och bostadsrätt (ett mått som bl.a. används för att fastställa om bostadsrätter är övervärderade på internationell basis).

Faktum är att:
  • Räntebanan kommer vara låg relativt sett flera år framöver
  • Centralbanker öser ut likviditet
  • Styrräntan i övriga västvärlden är fortsatt låg och Sverige kan inte avvika för mycket utan att stärka kronan
  • Svenska banker är lönsamma, om än beroende av upplåning utomlands
  • Tillgång och efterfrågan råder. Det finns ingen överetablering som i Sydeuropa
  • Det är dyrt att bygga i Sverige med långa planprocesser och hög byggstandard
  • I Sverige är du skuldsatt till dess att du dör. I andra länder så som USA kan du lämna din bostad om marknadsvärdet understiger ditt lån och låta banken ta smällen (du får dock givetvis svårare att få ett nytt lån i framtiden)

Första seriösa analysen, något säger mig att du kan lite mer än average Joe :) och troligen är ekonom möjligen med makroperspektiv men jobbar nog i branschen..

Edit du skulle kunna vara ingenjör också men du jobbar med makrofrågor.
 
Topp