• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

ErikGBG

Audemars
Apropå stigande priser:
http://www.watchprojects.com/essays/the-speedmaster-standard/

Kolla in prisutvecklingen på en Speedmaster (grafen visar prisutveckling mot löneutveckling och fastighetspriser generellt i Schweiz):

Costcomparison_zpsc70c21a3.jpg


Jeezus...

När kommer kraschen på speedymarknaden?!!11
 

Gurra

Breitling
Oj Spencer66, här slår du på fjäskkranen ordentligt! Till skillnad från dina ständiga ifrågasättanden av min kompetens i en annan tråd! Nåja, roligt att du har en en annan sidan också!

Låt mig gå igenom Gurras argument

1. Räntebanan kommer vara låg relativt sett flera år framöver
Riksbanken är satt att bevara penningvärdet. De kan ta viss annan hänsyn. Men vad säger Ingves? 6-7% möjligt. Men folk har inte fattat det. Skräms han för att kyla marknaden, kanske, men det är inga omöjligheter.
http://www.svd.se/naringsliv/ingves-om-rantan_8652828.svd

2. Centralbanker öser ut likviditet
Korrekt, men kan de fortsätta om inflationen sätter fart? Kan de fortsätta om deras roll som reservvaluta och handelsvaluta hotas eller ersätts?

3. Styrräntan i övriga västvärlden är fortsatt låg och Sverige kan inte avvika för mycket utan att stärka kronan
Korrekt, men kan de fortsätta om inflationen sätter fart?

4. Svenska banker är lönsamma, om än beroende av upplåning utomlands
Lönsamma IDAG. Swedbank är väl en ständig blankningskandidat?

5. Tillgång och efterfrågan råder. Det finns ingen överetablering som i Sydeuropa
Tillgång och efterfrågan råder, men just nu styrs priserna av tillgången på krediter. Men vi har dock ingen överetablering.

6. Det är dyrt att bygga i Sverige med långa planprocesser och hög byggstandard
Byggpriserna är höga som en anpassning till övriga prisbilden. Titta t.ex. på totaleffekten om varje led från råvaror till byggjobbare i 6 led lägger på 10%. 1,1^5=1,77. Men du har rätt i planprocesserna. Byggstandarden är ganska hög, t.ex. isolering, men ta gärna en titt i andra länder, marmor, väl utfört hantverk etc., knappast det "fusk", list + silikon, vi har i Sverige. Och dessutom den "hidden-bomb" som finns med fuktskador i alla enstegstätade fasader. BOOM! Snacka om låg byggstandard!

7. I Sverige är du skuldsatt till dess att du dör. I andra länder så som USA kan du lämna din bostad om marknadsvärdet understiger ditt lån och låta banken ta smällen (du får dock givetvis svårare att få ett nytt lån i framtiden)
Jämt när någon säger "i USA" skall man dra öronen åt sig.

Ämnet är alltså Strategic default
http://en.wikipedia.org/wiki/Strategic_default
men studerar man ämnet lite mer noga så finner man att detta bara är en sanning i vissa delstater. Dessutom ofta inte för "investeringshus".

I följande delstater kan man jaga låntagaren (även om reglerna därkring kan vara striktare än i Sverige):
Alabama, Arkansas, Colorado, Delaware, District of Columbia (D.C.), Florida, Georgia, Hawaii, Illinois, Idaho, Indiana, Kansas, Kentucky, Louisiana, Maine, Maryland, Massachusetts, Michigan, Mississippi, Missouri, Ohio, Nebraska, Nevada, New Hampshire, New Jersey, New Mexico, New York, Oklahoma, Pennsylvania, Puerto Rico, Rhode Island, South Carolina, Tennessee, Texas, Utah, Vermont, Virginia, West Virginia, Wisconsin, and Wyoming.
http://www.strategicdefault.org/2010/02/what-is-difference-between-non-recourse.html




Som jag skrivit tidigare, bostadspriserna i Sverige har främst drivits upp pga easy money.
"0"% ränta
0 % insats (nu ändrat till 15% men det löses genom blancolån eller bank of mum and dad)
0 amortering

låt mig även lägga till
0% insikt och minne av att bostäder kan gå ner i pris


Svenskarna är fattiga. Snittförmögenheten må vara hög, men det är inte medianförmögenheten. Bostadsbubblan är byggd på easy credit. Swedbank:
Hushållens förmögenhet är 17 gånger större idag, men är mycket ojämnt fördelad. I genomsnitt är den 610 000 kr/person, men medianen ligger på 60 000 kr. Både finansiella och fastighetstillgångar är medräknade, liksom skulderna.
http://news.cision.com/se/swedbank/r/hushallens-ekonomi-under-40-ar,c9158392


Gurra glömmer också att ta upp att det är stora förändringar på gång vad gäller bostadslånen, det återstår dock att se om det kommer att få samma stora eftekt som förändringarna i Nederländerna, jag tror att de kan få det.

Regeringen föreslår även en begränsning av långivarens rätt att kräva in ett lån förtid. I dag har en långivare rätt att göra det om panten är hotad. Det kan till exempel hända om marknadsvärdet på en bostad som är säkerhet för ett lån har minskat avsevärt. Långivaren har rätt att kräva in ett lån även om konsumenten har skött sig klanderfritt och betalat räntor och amorteringar enligt avtalet.

... Regeringen föreslår därför att en långivare i princip inte ska ha rätt att säga upp ett lån i förtid så länge låntagaren lever upp till sina åtaganden och betalar sina räntor och sköter sina amorteringar.

http://www.dn.se/debatt/nya-regler-for-att-losa-bolan-ska-starka-konsumenterna/


Detta kommer i sin tur få en stor mängd följdeffekter.
* banker får svårare/dyrare att låna upp pengar själva (sämre säkerheter)
* bankerna kommer inte kunna låna ut till nuvarande låga ränta
* bankerna kommer kräva amort
* bankerna kommer att låna ut restriktivare
* låntagarna kommer att vilja låsa sina lån på långa perioder för att åtnjuta denna skyddseffekt, detta kommer att fördyra deras lån och dra ner beloppet de kommer kunna låna


Allt detta kommer att ta Sverige på en riktig resa. Men vad är alternativen? Knappast bättre att låta bostadsbubblan blåsas upp ytterligare.
1. Centralbanker är otroligt skickliga med att utöva policy genom att endast släppa uttalanden, vad de faktiskt gör är det man bör observera. Exempel finns i överflöd, Draghi har för ECBs räkning exempelvis mycket skickligt pratat ner räntan på statsobligationer i Sydeuropa utan att faktiskt göra någonting. Hur mycket har det inte pratats om nedtrappning av tillgångsköp från FED i USA, men utan att något faktiskt skett? Det är bra mycket enklare att hota än att agera, och Ingves gör precis som sina kollegor.

2. Inflation är en urholkad term, kärninflationen i västvärlden är väldigt låg av flera orsaker. Dels för att man ändrat definitionen av hur denna beräknas (knappast tillgodo för de som sitter i olika sociala program som höjs i takt med den officiella definitonen av inflation), dels för att de injektioner av kapital som sker görs på ett sådant sätt att de inte kommer den reala ekonomin fullo tillgodo. För gemene man känns det nog som att inflationen är högre än den rapporterade när många basvaror stiger i pris snabbare än löneökningarna.

3. Frågar du västvärldens centralbanker just nu är hotet deflation, inte inflation. Dock har vi definitivt grova misallokeringar av kapital som jagar högre avkastning vilket leder till övervärderingar på olika marknader, det är inte för inte som exempelvis livförsäkringsbolag har problem som enligt lag är bunda att exempelvis investera en viss andel av sitt kapital i säkra obligationer eller dylikt, produkter som förnärvarande har obefintlig avkastning.

4. Ja, idag. Som jag skrev har svenska banker för lite inlåning i relation till sin utlåning och är därmed beroende av upplåning utomlands, vilket är en anledning till att Sverige utökat sin valutareserv av USD för att bättre kunna möta förhållanden som uppstod 2008/2009. Sveriges banker står sig nog i jämförelse med sina europeiska kollegor ganska väl, jag skulle hellre ha mitt kapital hos Swedbank än Deutsche Bank.

5. Visst.

6. Jag tror du pratar om en försvinnande liten del av byggbeståndet i Europa när du nämner marmor och hantverk som exempel på hög byggstandard i andra länder. Jag är långt ifrån någon expert på området, men min uppfattning är att byggstandaren i Sverige är hög, det kan de flesta se som åker utomlands med jämna mellanrum. Det är inte för inte det heter "McMansion".

7. Att lagar skiljer mellan amerikanska delstater är väl knappast en nyhet för någon, vad de skillnaderna faktiskt består i är inte jag insatt i och antagligen inte någon annan här heller.
 

DrDre

Patek
När kommer kraschen på speedymarknaden?!!11

Grafen är ju intressant. Jag har ofta tyckt att Omega måste diskutera hur man kan jacka upp priset på en av världens mest klassiska klockor. I synnerhet nu när man ska försöka bli lite mer premium. Men, stämmer verkligen grafen? Eller har jag missuppfattat något?

Om man tittar på 1970, så kunde man alltså för en "enhet lön" (ca 200 på skalan) köpa ungefär 10 Speedmasters (ca 20 på skalan). Idag kan man allts för en löneenhet (ca 300 på skalan) köpa en 3/4 Speedmaster (ca 400 på skalan). Jag har inga direkta fakta tillgängliga, men kan det verkligen stämma att en Speedmaster har blivit så oerhört mycket dyrare jämfört med vår lön, att man förr kunde köpa 10 och idag 0,75, dvs man kunde köpa ca 13 ggr (10/0,75) fler speedmasters 1970 jämfört med idag för en lön.
 

leicaphile

Panerai
7. Att lagar skiljer mellan amerikanska delstater är väl knappast en nyhet för någon, vad de skillnaderna faktiskt består i är inte jag
insatt i och antagligen inte någon annan här heller.

Om du googlar "trust deed vs mortgage" samt "recourse vs non-recourse" kan du få lite kött på benen iallafall inför nästa gång... sedan bör det påpekas att recourse/non-recourse är inte helt svart eller vitt, då t.ex. i en "non-recourse" delstat som Kalifornien banken har rätt att jaga ditt topplån eller HELOC (Home Equity Line of Credit) även om de inte kan göra något åt det "vanliga" lånet.

(från en som bodde där 15 år ;) )
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Grafen är ju intressant. Jag har ofta tyckt att Omega måste diskutera hur man kan jacka upp priset på en av världens mest klassiska klockor. I synnerhet nu när man ska försöka bli lite mer premium. Men, stämmer verkligen grafen? Eller har jag missuppfattat något?

Om man tittar på 1970, så kunde man alltså för en "enhet lön" (ca 200 på skalan) köpa ungefär 10 Speedmasters (ca 20 på skalan). Idag kan man allts för en löneenhet (ca 300 på skalan) köpa en 3/4 Speedmaster (ca 400 på skalan). Jag har inga direkta fakta tillgängliga, men kan det verkligen stämma att en Speedmaster har blivit så oerhört mycket dyrare jämfört med vår lön, att man förr kunde köpa 10 och idag 0,75, dvs man kunde köpa ca 13 ggr (10/0,75) fler speedmasters 1970 jämfört med idag för en lön.

Min bedömning är att det inte är speciellt långt från sanningen. En möjlig felkälla är att jag tycker att löneutvecklingen är hyfsat liten (ungefär 45% på fyrtio år - om jag inte minns fel är det typ tjugo procentenheter högre för ex svenska tjänstemän) vilket gör att förhållandet blir än mer extremt.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
...och som parentes och facit för prisutvecklingen på klockor; 1971 kostade både GMT-Master och Daytona ungefär 1250 kronor (i dåvarande pengavärde). Där har vi nästan en hundrafaktor för Daytonan...
 

DrDre

Patek
Min bedömning är att det inte är speciellt långt från sanningen. En möjlig felkälla är att jag tycker att löneutvecklingen är hyfsat liten (ungefär 45% på fyrtio år - om jag inte minns fel är det typ tjugo procentenheter högre för ex svenska tjänstemän) vilket gör att förhållandet blir än mer extremt.

Om man för enkelhetens skull antar att en snittlön (25 netto ) idag kan köpa en Speedmaster, kunde samma person/ befattning 1970 verkligen köpa 13 speedmasters för en månadslön?
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Det lobbas f n friskt för att eliminera den s k inlåsningseffekten; d v s slopa reavinstbeskattningen vid försäljning. Detta kan bli aktuellt till 2015; då blir bostadsmarknaden vildare än någonsin.
 

DrDre

Patek
Vad kommer vi fram till?

Dyrt att bo i Sthlm - Check!

Finns de verkligen mer att utveckla?

Det är väl så att man som vanligt får komma fram till slutsan att man helt enkelt inte vet.

Det finns dock en sak man med säkerhet vet runt Stockholms bostadspriser. Och det är att det finns ingenting i hela världen som man kan säga som kan ha en lika avkylande effekt på en trevlig middag i Stockholm hos ett 30-40 årigt välordnat par (ja, ni vet alla "det till synes perfekta livet": två lite lätt ängsliga civilekonomer/jurist/civ ing, Audi, vita väggar, skandinavisk design etc etc och man tror att man är lite speciell fast man i själva verket inte avviker en cm från alla andra i samma läge, dvs man är "super-svensson") som att man lite försynt bara viskar till bordsgrannen "kan det vara så att priserna på bostadsrätter nått toppen tror du?". Jag skulle kunna dra till med kommentarer som tex "Jag är krigsförbrytare!", "Jag är pedofil", "Jag slår min fru!", eller tom klä av mig naken och ställa mig på bordet (från Bruno Mathsson), men det kan aldrig driva fram samma avsky och upprördhet som en antydan att bostadspriserna kan gå ned, om så bara med en krona.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Och du talar förstås av egna erfarenheter av många parmiddagar i sthlm innerstad?
Herregud så mycket trams det pratas om "stockholmarare" på det är forumet. Trodde verkligen mer om er.
 

DrDre

Patek
Och du talar förstås av egna erfarenheter av många parmiddagar i sthlm innerstad?
Herregud så mycket trams det pratas om "stockholmarare" på det är forumet. Trodde verkligen mer om er.

Yes, det är 110% baserat på deltagande observationer (förvisso ofta lite lätt berusade) hos gamla kompisar (så det är alltid väldigt trevliga återseenden när jag är hemma i Sverige).

Nu var det en middag, men samma känslighet runt ämnet bostadspriser kan man se runt ett fikabord i Sthlm. Det är dock intressant att andra liknande ämnen, som tex "Vad tror du om börsen?" inte alls leder till samma upprörda känslor utan man bara diskuterar ett tag om för och emot, men bostadsrättspriserna är av ngn anledning väldigt känsliga. Kolla tex diskussionerna på di.se. Det finns inga ämnen som drar igång så heta diskussioner som bostadspriserna. Anledningen är förmodligen att bostadspriset har en väldigt stor påverkan på privatekonomin.
 

Optimisten

Cartier
När kommer bostadspriserna gå ner enligt dig?

När vi återfår någon sorts koppling mellan bostadspriserna och de allmänna lönenivåerna. Idag har bostadspriserna totalt kopplats ifrån lönenivåer, förmögenhetsnivåer och de belopp mediansvensken klarar av att spara per månad.

Det är tyvärr väldigt svårt att förutse när detta kommer att hända, och vad som kommer utlösa det hela. Men jag tror att det kommer att börja röra sig efter valet 2014. Sedan kan ju tyvärr nedgången ta lång tid, i Japan tog den väl 10 år eller så. I Sverige har inte privatpersoner lika stort sparkapital som i Japan, så det lär nog gå fortare här.
 

Optimisten

Cartier
1. Centralbanker är otroligt skickliga med att utöva policy genom att endast släppa uttalanden, vad de faktiskt gör är det man bör observera. Exempel finns i överflöd, Draghi har för ECBs räkning exempelvis mycket skickligt pratat ner räntan på statsobligationer i Sydeuropa utan att faktiskt göra någonting. Hur mycket har det inte pratats om nedtrappning av tillgångsköp från FED i USA, men utan att något faktiskt skett? Det är bra mycket enklare att hota än att agera, och Ingves gör precis som sina kollegor.

Ja. Han är bakbunden av att han inte får döda export och industri genom ränteökningar, samtidigt skulle han behöva dem för att kyla ner bostadsmarknaden. Det som egentligen behövs är avskaffade ränteavdrag och ordentlig fastighetsskatt.

2. Inflation är en urholkad term, kärninflationen i västvärlden är väldigt låg av flera orsaker. Dels för att man ändrat definitionen av hur denna beräknas (knappast tillgodo för de som sitter i olika sociala program som höjs i takt med den officiella definitonen av inflation), dels för att de injektioner av kapital som sker görs på ett sådant sätt att de inte kommer den reala ekonomin fullo tillgodo. För gemene man känns det nog som att inflationen är högre än den rapporterade när många basvaror stiger i pris snabbare än löneökningarna.

Bostadspriser ingår inte i inflationsmåttet. Kvadratmeterpriset i hela sverige har dubblerats på 10 år. Vad är en sådan prisuppgång om inte enorm inflation, som döljts undan?
http://www.maklarstatistik.se/maekl...xtra1=8888&Extra2=8888&Typ=Boratter&Ant=17480

3. Frågar du västvärldens centralbanker just nu är hotet deflation, inte inflation. Dock har vi definitivt grova misallokeringar av kapital som jagar högre avkastning vilket leder till övervärderingar på olika marknader, det är inte för inte som exempelvis livförsäkringsbolag har problem som enligt lag är bunda att exempelvis investera en viss andel av sitt kapital i säkra obligationer eller dylikt, produkter som förnärvarande har obefintlig avkastning.

Du är noggrann i din analys, men enligt mitt sätt att se på det är det kanske en lite väl statisk, extrapolerande syn. Hade du med ditt tänkande kring ekonomisk analys identifierat bostadsbubblan innan (runt) 2008/2009?

4. Ja, idag. Som jag skrev har svenska banker för lite inlåning i relation till sin utlåning och är därmed beroende av upplåning utomlands, vilket är en anledning till att Sverige utökat sin valutareserv av USD för att bättre kunna möta förhållanden som uppstod 2008/2009. Sveriges banker står sig nog i jämförelse med sina europeiska kollegor ganska väl, jag skulle hellre ha mitt kapital hos Swedbank än Deutsche Bank.
Jag har hellre mina pengar i Deutsche Bank. Den privata skuldbubblan som vi har i Sverige är mycket mindre i Tyskland, det innebär att Tyskland har mycket bättre långsiktiga förutsättningar att rädda banker. Sedan må Swedbanks balansräkning vara bättre idag.


7. Att lagar skiljer mellan amerikanska delstater är väl knappast en nyhet för någon, vad de skillnaderna faktiskt består i är inte jag insatt i och antagligen inte någon annan här heller.
Ja, men poängen här var att nämnda "i USA" faktiskt bara gällde ett fåtal delstater. Självklart kan troligtvis bara ett hundratal advokater och jurister i USA alla detaljer kring detta. Men att översiktligt sätta sig in i begrepp som "non-recourse", "recourse" och "one-action" samt lite fler detaljer tycker jag man kan göra ganska lätt.

Du har inte kommenterat regeringens förslag:

Regeringen föreslår även en begränsning av långivarens rätt att kräva in ett lån förtid. I dag har en långivare rätt att göra det om panten är hotad. Det kan till exempel hända om marknadsvärdet på en bostad som är säkerhet för ett lån har minskat avsevärt. Långivaren har rätt att kräva in ett lån även om konsumenten har skött sig klanderfritt och betalat räntor och amorteringar enligt avtalet.

... Regeringen föreslår därför att en långivare i princip inte ska ha rätt att säga upp ett lån i förtid så länge låntagaren lever upp till sina åtaganden och betalar sina räntor och sköter sina amorteringar.

http://www.dn.se/debatt/nya-regler-for-att-losa-bolan-ska-starka-konsumenterna/

Det skulle vara kul att höra vad du tror om det!
 

Optimisten

Cartier
Hittar inte stat på det men tror crashen vi hade i början på 1990 var den värsta och långvarigaste. Vi kommer alltid ha crasher frågan är bara hur ofta och hur länge de varar. Skulle ställa mig mycket tveksamt till att bostäder i Sveriges storstadsområden inte alltid har en positiv forward. Dvs så länge du inte behöver sälja i närtid kommer du alltid få positiv avkastning på din bostad i efterfrågade områden.

Så kan det kanske vara. Men jag har för mig att denna tid (att få positiv avkastning) var väldigt lång, över 100 år (?), när en analys gjordes över ett prestige-bostadsområde i Nederländerna. Då med utgångspunkten att man köpt vid en pristopp på kanske 1800-talet.

Men din analys har en svaghet. Den ligger i att du antar att man korrekt kan prediktera vad som är ett efterfrågat område.

Ett efterfrågat område i säg Göteborg kan om AB Volvo konkar och kineserna överger PV ganska snart bli icke-efterfrågat. Klar Detroitpotential.

Ett efterfrågat område som t.ex. mälarhöjden i Stockholm kan om motsättningarna mellan olika ekonomiska och etniska grupper förstärks bli något helt annat än efterfrågat.

Dvs bristen i ditt resonemang liknar "survivorship bias"
http://en.wikipedia.org/wiki/Survivorship_bias
http://en.wikipedia.org/wiki/Fooled_by_Randomness#Thesis
 

Optimisten

Cartier
Krisen på 90-talet kan inte riktigt jämföras då vi helt bytte ekonomiskt system. Innan dess hade vi fast växelkurs, skenande inflation, kreditreglering och en politik som på konstlat sätt höll sysselsättningen uppe. När man sedan släppte allt detta i princip på samma dag så var det inte konstigt att det blir kaos i ekonomin. Den situationen har vi inte idag.

Därmed inte sagt att priser inte kan sjunka men någon krasch lär vi inte se på ett bra tag. Betänk också att vi än så länge skattar sönder löneinkomster i det här landet. Skulle vi sluta med det finns både en och två växlar till i ekonomin.

Om vi drar bort skatterna, så monterar vi ner "välfärden". Detta kommer att "tvinga" / stimmulera hushållen att spara mycket mer än vad de gör idag. Jag tror det skulle bli kontraproduktivt. Skulle vi dra ner bara på transaktionerna till de fattiga (men inte skola och sjukvård) skulle vi få ökade kostnader för säkerhet och rättsväsende. Glöm inte dynamiken!
 

Optimisten

Cartier
Vet inte tillräckligt för att kommentera på det, men kan observera att om man jämför KPI med bostadspriser så känns det väldigt mycket som USA c:a 2005 just nu. :)

2kpf0Tb.gif


ZwJLmSH.gif

Intressanta grafer ger intressanta frågor:

a) kan ökningarna fortsätta i all evighet?

b) om nej på a), vad talar för att vi bara planar ut? Vilka fall har vi historiskt sett där en enorm ökning bara följs av en avmattning av ökningstakten och sedan en lugn utplaning. (inga!??!!?)
 

Optimisten

Cartier
Det är väl så att man som vanligt får komma fram till slutsan att man helt enkelt inte vet.

Det finns dock en sak man med säkerhet vet runt Stockholms bostadspriser. Och det är att det finns ingenting i hela världen som man kan säga som kan ha en lika avkylande effekt på en trevlig middag i Stockholm hos ett 30-40 årigt välordnat par (ja, ni vet alla "det till synes perfekta livet": två lite lätt ängsliga civilekonomer/jurist/civ ing, Audi, vita väggar, skandinavisk design etc etc och man tror att man är lite speciell fast man i själva verket inte avviker en cm från alla andra i samma läge, dvs man är "super-svensson") som att man lite försynt bara viskar till bordsgrannen "kan det vara så att priserna på bostadsrätter nått toppen tror du?". Jag skulle kunna dra till med kommentarer som tex "Jag är krigsförbrytare!", "Jag är pedofil", "Jag slår min fru!", eller tom klä av mig naken och ställa mig på bordet (från Bruno Mathsson), men det kan aldrig driva fram samma avsky och upprördhet som en antydan att bostadspriserna kan gå ned, om så bara med en krona.

Tack för att du påminner mig om varför jag hatar medelklassen! Här kan vi tala om äkta klasshat! Så ängsliga att de varken kan ha kul eller njuta av livet.

Det skrevs en del om detta för några år sedan, de kallades riskisar. Bromma utnämndes som epicentrum...

Riskisarna lever ett rikt men riskfyllt liv

Uppdaterad 2005-02-07 09:39. Publicerad 2005-02-07 08:29
Livsstilen betyder allt när en köpstark grupp gör entré. Det handlar om 15.000 svenska familjer - riskisarna. En riskisfamiljs sammanlagda månadslön ligger mellan 80.000 och 100.000 kronor. Riskisarna bor i statusladdade villaförorter och storstädernas innerområden. Brommaområdet Södra Ängby är statistiskt sett Sveriges riskiscentrum.
Annons:
Den här samhällsgruppen bygger och odlar höga ideal, den gillar design och lite exklusivare resmål. Men den lever farligt. Riskisarna är hårt skuldsatta. Faller villapriserna och viker arbetsmarknaden, försvinner tryggheten.


http://www.di.se/artiklar/2005/2/7/riskisarna-lever-ett-rikt-men-riskfyllt-liv/?flik=minakommentarer


Intressant att man redan då förutspådde en bostadspriskrasch genom 1940-talisternas uttåg från sina villor.
 

Optimisten

Cartier
Den kan väl för fan inte vara på riktigt?
Eric Tour och Nina Persson kan väl aldrig i något sammanhang komma undan med detta?

Jag har för mig att man i de efterföljande diskussionerna någorlunda lyckades fastslå att personerna "var på riktigt". Men ett "hemma-hos" reportage som verkligen skulle sätta fingret på bostadsbubblan skulle snarare handla om Pelle och Lotta med betydligt mindre medel som betalat 50% för mycket för sitt radhus från 1975, men ändå direkt bytte ut köket när de flyttade in.
 

DrDre

Patek
Tack för att du påminner mig om varför jag hatar medelklassen! Här kan vi tala om äkta klasshat! Så ängsliga att de varken kan ha kul eller njuta av livet.

Inte för att det spelar någon roll, men mitt inlägg var absolut inte avsett som ett uttryck för "klasshat" eller ogillande av stockholmare eller medelklass. Jag växte själv upp i ett vanligt "ordnad medelklassområde" med vanligt folk på gatan (en domare, några adokater, en pensionerad arg överste, en präst, en professor i historia, en överläkare och ett gäng civilingenjörer, dvs knappast någon överklass/högadel) och har själv varken klättrat upp eller ned på samhällsstegen. Dvs jag är helt vanlig jävla medelklass och jag är helt OK med det och låtsas inte heller vara något annat.

Raljerandet över livet i stockholm får not ses med lite distans och var snarare en summering av hur vi brukar driva med varandra när jag är hemma och vi går ut och drar några öl och summerar upp våra liv (vanligtvis på Tennstopet, vilket jag gillar men övriga tycker är mossigt). Det brukar inkludera något i stil med "Fan det ser ju precis likadant ut i alla era lägenheter! Vita väggar och stram design" från mitt håll. De brukar oftast svara med "Å du ser ju inte ut att ha köpt några nya kläder på 10 år" (jag har väl inte riktigt hängt med i stockholmsmodet som innebär att allt man bär ska vara för kort och för trångt).
 
Topp