• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT Bra nybörjarwhisky?

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Efter kvällens grillning kändes det som att det skulle vara gott med en virre för att värma upp sig. Problemet är att jag inte riktigt gillar whisky... Något jag gärna skulle vilja. Har lärt mig dricka all annan vuxendricka som i början smakar blä. Öl, kaffe, rödvin. Så är redo för slutprovet. :) Nån som har stalltips på bra nybörjarwhisky? Tack på förhand.

ha3ujyvu.jpg
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Re: OT Bra nybörjarwhisky?

Schyssta nybörjarwirrar:

Prisvärt men lite dyrare: Macallan (kör på 15yo+ här)
Medelsvensson och lättdrucken: Glenfiddich och Highland Park (10-12 yo funkar utmärkt)
Billigt, men fortfarande bra: Jameson's

Mer komplex: Glengoyne och Ballechin
 

max

Dancing Queen
Re: OT Bra nybörjarwhisky?

Många "nybörjare" brukar faktiskt fastna för rökiga whisky, typ laphroig 16åriga som finns på systemet, inte säkert att det är din kopp the men uteslut dem inte för att det låter farligt.
Annars har Glenmorangie bra whisky som många gillar, brukar finnas testpack med 4-5st småflaskor.

Den bästa whisky jag vet är Bruichladdich Black Art 3, snäll och fruktig men kostar tyvärr därefter.

Vill du ha något åt billigare hållet så finns black grouse som är helt ok.

Sen är det som alla de drycker du räknade upp, prova runt med öppet sinne och viljan hos bekanta och då du har tillfälle så finner man snart var tjusningen ligger gömd.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Re: OT Bra nybörjarwhisky?

Har precis börjat intressera mig för Whisky och tycker de flesta smakar sådär, dock har jag fastnat för Auchentoshan 12-Years.

Lätt och fruktig!
 

Pleximannen

Cartier
Re: OT Bra nybörjarwhisky?

Gör så här i stället. Skit i whiskyn och grotta ner dig i opastöriserad mikrobryggeriöl från världens alla hörn.
 

Niclas

Omega
Re: OT Bra nybörjarwhisky?

Man behöver inte börja med maltwhisky. Prova vanlig Lauders, Bells eller kanske Famous grouse ( i den ordningen ).

Personligen gillas McAllan 18
 

jabla

Sarlacc
Re: OT Bra nybörjarwhisky?

Pleximannen skrev:
Gör så här i stället. Skit i whiskyn och grotta ner dig i opastöriserad mikrobryggeriöl från världens alla hörn.
Instämmer, börja med att hitta det mikrobryggeri som ligger närmast där du bor :cool:
Annars +2 på McAllan :)
 
Re: OT Bra nybörjarwhisky?

Asplund skrev:
Har precis börjat intressera mig för Whisky och tycker de flesta smakar sådär, dock har jag fastnat för Auchentoshan 12-Years.

Lätt och fruktig!


Lustigt att du intresserar dig för något du känner "sådär" för..
 
Re: OT Bra nybörjarwhisky?

Dalomo skrev:
Efter kvällens grillning kändes det som att det skulle vara gott med en virre för att värma upp sig. Problemet är att jag inte riktigt gillar whisky... Något jag gärna skulle vilja. Har lärt mig dricka all annan vuxendricka som i början smakar blä. Öl, kaffe, rödvin. Så är redo för slutprovet. :) Nån som har stalltips på bra nybörjarwhisky? Tack på förhand.

ha3ujyvu.jpg


Gillar din inställning.

Måste vara lite som jag tror det kan vara att åka in på kåken.

Först är du straight och tackar nej till alla sexuella inviter av andra män.
Men sen provar du, och tycker inte alls om det.

Fortsätter sen och börjar gilla allt möjligt, men har ett sista mandomsprov du måste få till för att känna dig som en i gänget.
 

Lage

Omega
Re: OT Bra nybörjarwhisky?

Jag har varit lite besviken på att trådarna med klockor och kvällens dryck innehåller så mycket öl och så lite whisky. Därför passar jag på nu:

max skrev:
Många "nybörjare" brukar faktiskt fastna för rökiga whisky, typ laphroig 16åriga som finns på systemet, inte säkert att det är din kopp the men uteslut dem inte för att det låter farligt.

Jag får ibland intrycket att man som nybörjare fastnar för rökiga sorter för att det är så många föreställer sig att whisky ska vara (det ligger nog mycket i "det låter farligt" - därför är det bara sådan whisky som man ska dricka). Där verkar många sedan stanna, närmast av princip när de vant sig. Det är deras förlust.

Det känns svårt att peka på en bra nybörjarwhisky eftersom det inte finns någon given utvecklingsväg (jag har svårt för tanken att man ska gå från snälla sorter till rökig islay, det kan lika gärna vara tvärtom och roligast är att tycka om hela spektrat). Jag tycker att man ska testa flera rätt olika sorter för att få en känsla för den breda smakvariationen som finns. Om jag skulle bjuda någon på whisky och visste att personen ej var van skulle jag nog dock välja Dalwhinnie 15 år (trevlig och snäll). En bekant sade att Cragganmore var bra för en nybörjare men den har jag ej testat. Mitt intresse började med Famous Grouse, och så har nog många börjat (det är ingen slump att systemet säljer den i allt från pytteflaskor till enorma flaskor).

Personliga favoriter:

Highland Park 18 (de yngre har inte fungerat lika bra för mig)
Talisker 10
Ardbeg 10
BenRiach 12 (den jag definitivt dricker mest av just nu och som ingen annan i bekantskapskretsen tycker om)
Dalwhinnie 15
Oban 14
Yamazaki 12 (mycket trevlig japansk whisky som påminner om Highland Park 18 - min standardpresent till whiskyintresserade vänner som ej köper annat än skotsk whisky)
Bowmore 12 (kan knappast kallas en nybörjarwhisky - passar bara vid vissa tillfällen och väder)

Whisky smakar för övrigt bäst när man dricker den tillsammans med vänner och diskuterar allvarliga saker. :)
 

naggge

Panerai
Re: OT Bra nybörjarwhisky?

Tråden blev för mycket för mig. Kunde inte hålla mig från att hälla upp.
Auchentoshan på bild är dock ingen favorit direkt.
Yamazaki 12 är däremot en favorit som är ganska lättdrucken.

Skål!
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1359054143.834898.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1359054143.834898.jpg
    46.8 KB · Visningar: 696

Wollen

Mao
2-Faktor
Re: OT Bra nybörjarwhisky?

Alla tycks rada upp whiskys som startar runt 500:- flaskan..Kanske inte så kul att lägga ut det på något man alls inte klarar av att dricka.

Om jag var i din sits (alla har vi varit där) skulle jag satsa på att gå på en krog som serverar många olika sorter och prova, bäst av allt är kanske en provning där du även lär dig om olika sorter och typer.
Vet ej var du bor men i Stockholm har du tex. Ardbeg embassy på västerlånggatan i gamla stan som har otaliga sorter och mycket trevlig personal!

Personliga favoriter är:
Laphroaig quarter cask (mkt rökig)
Glenmorangie sherry oak
Glenlivet 15y
AnCnoc 16y
McCallan 18y

Som vardagswhisky blir det oftast chivas regal 12y
 

Camo00

Patek
Re: Sv: OT Bra nybörjarwhisky?

Flera bra tips ovan men här kommer det bästa: Bushmill's Blended!! En superlen Irländsk whisky helt utan rökighet. Den smakar flytande nougat och lite alkohol-indränkt frukt (tycker jag)! :)
Den har exakt noll cred hos whisky-kännare, men är det bara smaken Du vill åt så är den bombsäker. Jag har fått flera vänner och familjemedlemmar att börja intressera sig för whisky tack vare den! Billig är den också...

http://www.systembolaget.se/Sok-dry...pfiltersheader=Default&filters=searchquery%2c
 
C

Crowolf

Guest
Fick smaka en McAllan -73 hos e vän......oj oj oj


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Re: OT Bra nybörjarwhisky?

Tackar för alla fina tips! Kan ju säga så mycket som att jag börjat på en 12 yo Glenfiddich som svärfar kommer med varje år. Har hittills inte jag mage att säga att jag inte ens dricker det så nu är det hög tid att börja. :)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Re: OT Bra nybörjarwhisky?

Niclas skrev:
Man behöver inte börja med maltwhisky. Prova vanlig Lauders, Bells eller kanske Famous grouse ( i den ordningen ).

Personligen gillas McAllan 18

+1 på de nybörjarwhisken. Blended är inte lika tunga grejer.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Re: OT Bra nybörjarwhisky?

Camo00 skrev:
Flera bra tips ovan men här kommer det bästa: Bushmill's Blended!! En superlen Irländsk whisky helt utan rökighet. Den smakar flytande nougat och lite alkohol-indränkt frukt (tycker jag)! :)
Den har exakt noll cred hos whisky-kännare, men är det bara smaken Du vill åt så är den bombsäker. Jag har fått flera vänner och familjemedlemmar att börja intressera sig för whisky tack vare den! Billig är den också...

http://www.systembolaget.se/Sok-dry...pfiltersheader=Default&filters=searchquery%2c

Det där låter ju riktigt nice. Oavsett om det är whisky eller ej! :)
 

Lage

Omega
Re: OT Bra nybörjarwhisky?

Wollen skrev:
Alla tycks rada upp whiskys som startar runt 500:- flaskan..Kanske inte så kul att lägga ut det på något man alls inte klarar av att dricka.

Absolut och det är direkt tråkigt att känna sig tvungen att dricka upp en flaska whisky som man ej tycker riktigt bra om bara för att den var dyr. En del sorter finns ju i mindre flaskor och det finns väl islayurval såsom "Classic Malts". Någon form av nybörjarprovning kan nog också vara en bra idé även om jag tror att det i början är bättre att testa sig fram tillsammans med whiskyintresserade vänner, kanske - som föreslaget - på rätt sorts krog.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Re: OT Bra nybörjarwhisky?

Vad otippat att så många gillar McAllan 18. Jag har under lång tid samlat och provat många flaskor och tycker tveklöst att den är den mest välbalanserade per krona. Lite dyr nybörjarvirre kanske...Köp inte McAllan Elegancia. För dyr för sin mediokra kvalité.

Bushmill är ett bra tips. Mild och fin. Tullamore Dew kan också vara ett tips. Bushmill är trevligare dock.

Annars är ett mycket hett tips att prova MacLeods på systemet. Oerhört prisvärd whisky där Highland versionen kostar 299:-. Vill du prova rökigt ska du prova Islay versionen för 339:-. Obekräftade källor säger att det är en 8-årig Lagavulin.

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/D ... query%252c


I övrigt brukar Speyside Whiskey vara fantasika. Springbank 21 är grym. Billig? Nej :D


De rökiga varianterna som tidigare nämnts tycker jag är mkt bra. Caol ila har en mer pepprig rökighet än de andra om det kanske kan vara av intresse :)
 

Jonaz

Rolex
Re: OT Bra nybörjarwhisky?

Inte ett ljud om bourbon...
Prova makers mark, du slipper den kväljande rökigheten från single malt. Stor och rund i smaken med sköna aprikos och persika vibbar. Passar fint ren eller kyld. Dessutom kan du producera cocktails i världsklass med den.



Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1359058652.146299.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1359058652.146299.jpg
    62.7 KB · Visningar: 391

Jonaz

Rolex
Re: OT Bra nybörjarwhisky?

Vill du lägga lite mera pengar kanske det finns nån flaska Pappy 20y kvar på bolaget ( 120st släpptes ) :)




Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1359058781.128918.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1359058781.128918.jpg
    58 KB · Visningar: 406

meo_swe

Audemars
Re: OT Bra nybörjarwhisky?

Som testwhisy vill jag nog rekomendera Abelour och Talisker. Ingen är döden i smaken, och de är ganska "drickbara" som en vän sa...
Annars vill jag rekomendera Bunnahabhain Cruach Mhona. Min personliga favorit!
 

berg35

Omega
Re: OT Bra nybörjarwhisky?

IMHO, Skippa blended och annan dynga de har en tendens att vara väldigt "spritiga" i smaken. Det finns bra whisky som inte kostar skjortan. Prova Glengrant, Balviene, Glenmorangie , Auchentoshan eller Highland Park. Dessa tycker jag är bra nybörjarwhiskys. Själv fördrar jag väldigt kraftfulla och gärna mycket rök såsom Ardbeg Aligator, Port Charlotte PC8, Aberlour A´bhunad och så till slut Octomore 4. :twisted:
 

Jonaz

Rolex
Re: OT Bra nybörjarwhisky?

berg35 skrev:
IMHO, Skippa blended och annan dynga de har en tendens att vara väldigt "spritiga" i smaken. Det finns bra whisky som inte kostar skjortan. Prova Glengrant, Balviene, Glenmorangie , Auchentoshan eller Highland Park. Dessa tycker jag är bra nybörjarwhiskys. Själv fördrar jag väldigt kraftfulla och gärna mycket rök såsom Ardbeg Aligator, Port Charlotte PC8, Aberlour A´bhunad och så till slut Octomore 4. :twisted:


Håller med om dina nybörjarwhiskys. Vill lägga till hibiki från Japan eller yamazaki typ speyside i karaktär. Eller varför inte svenska mackmyra... Ardbeg blasda borde glida ner lätt med.
Fast själv skulle jag föreslå en bättre rom typ zacapa 23y eller en ung frisk calvados som inkörsport till tyngre islay.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Re: OT Bra nybörjarwhisky?

Är ingen finsmakare och gillar det efter en god måltid, sällan jag dricker det som njutningsdryck endast.
Jag gillar att ta en cognac istället, lite mer smak jag kan tycka, inte så konstigt då det inte är samma sort dryck som whiskey men är ju inte helt olik i karaktären.

Kanske enklare att börja med en druvbaserad dryck som cognac med lite mer fruktig karaktär för att sedan gå över till wirre ?
 
Topp