• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Budapest - do´s & don´ts?

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Hej, hej,

Antar att en del här har rest en del. Ska till Budapest med frugan över Kristi Himmelsfärdshelgen. Ska bli en lyx- & slö-helg på schysst hotell med spa & bra mat mm.

Nå´n som kan rekommendera en bra restaurang (har hittat de självklara Michelin-ställena, men oftast är det "nå´t annat" som är mer "rätt" för tillfället).
Nå´n sevärdhet/område man "ska" besöka?
Finns det nå´n vintage-marknad med klockor? (om jag får med frun dit... Tveksamt...)

Tack på förhand!
 
V

Viggen

Guest
Har aldrig tillbringat mer tid än vad det tar att stiga av tåget och åka med bil genom staden. Jag har en kusin som bor och jobbar som advokat i staden. Kan alltid se om jag får tag i henne och höra vad hon rekomenderar? :)
 
Vid universitetet på Serb Utca, ligger ett litet "hole in the wall" En liten pub som heter "Loch Ness".
Där kan man få bra tips på var man skall äta gott och ibland riktigt billigt.
Inte långt från puben, på Våmhás krt., ligger en bra restaurant med Ungersk husmanskost. Förrätt, varmrätt bröd och en öl för ca. 35:-. På puben vet dom vad den heter. Kan också rekommendera "medeltidsrestauranten" Sir Lancelot. En upplevelse med magdansöser, eldslukare mm.
Vid Kalvin Ter (Metrostation) ligger många fina restauranter.
Du skall heller inte missa de små, fina restauranterna i de judiska kvarteren. Stämning och bra mat.
Sedan har du ju alla fina hotellrestauranter längs Donau. Även de små butiker som säljer kebab kan överraska och fylla tom buk vid nattlig promenad hemåt.
Castle Hill är ett mycket gammalt och vackert område där man kan promenera och känna sig kulturell. Ligger i gamla delen av staden. Adress: Szent Gyorgy Ter, Budapest 1014,
Klockmarknaden lyckades jag aldrig med. Inte billigt, inte över sig dyrt men det blev inget.
Kläder och skor är riktigt billigt.
Glöm inte ett besök i saluhallen, rekommenderar att ni köper med er en påse av det starka paprikapulvret, billigare i matbutiker men större utbud i saluhallen.
Ha en trevlig semester!

Glömde ju skriva att ett lätt och trevligt sätta att ta sig runt i stan är spårvagnarna. De som går runt i staden är moderna och har AC. Lägg någon/några timmar på en av spårvagnarna som går runt staden och över till gamla sidan. Då ser man mycket som gör att man skulle vilja stanna och kika lite noggrannare.
Det finns också ett museum över kommunismens illdåd. Mycket värt att besöka.
 

carlanton

Audemars
Maten på övervåningen i den stora saluhallen är magisk. Fyllda paprikor, saltgurka och grym öl.

Passa på att köpa Lazslo Vass också.
 

ErikGBG

Audemars
Ska ner med 10 polare i höst på allt annat än slöresa. Vad har vi för tips där? Barer, klubbar och annat dumt man kan hitta på.
 
V

Viggen

Guest
Bizományi: Här skall man kunna hitta en massa vintage, även klockor.

BAV: Detta är en förkortning, vad det står för glömde hon säga. Ungefär som ovanstående fast med finare/lyxigare varor.

Mátyás pince: Skall visst vara en mycket fin resturang.

Zserbo: Ett konditori som har drivits sedan urminnestider. (Undrar om inte den var med i filmen XXX med Vin Disel).

Hoppas att ni får en riktigt trevlig resa. :)
 
Bump.

Fick reda på att jag ska till Budapest imon, har inte hunnit kolla riktigt än, såg att det skulle finnas någon seiko butik iallafall.
Någon som vet hur priser skiljer sig ifrån svenska marknaden?
Någon speciell butik ni kan rekommendera?

Mvh Stefan.
 
Idag blev det jackpot! Hittade lite butiker när vi traskade på stan, dock samma prislista som hemma. Men trevligt iallafall.
Butikerna ligger på Andrássy, gå till Oktogon sen ner mot vattnet på den stora gatan.
20170204_103959.jpg

Först ut, en Seiko butik. Trevlig personal, han gillade min Padi och sa att han hade sålt ett 10tal av dom. Vanligt utbud med några enstaka Grand Seiko. Hade velat klämma på en tuna men det fanns ingen inne, tyvärr!
20170204_122523.jpg
Omega
20170204_122450.jpg
20170204_122421.jpg
20170204_121558.jpg
Breitling butik. Blev lite sugen på en superocean, också en klocka jag får granska vidare på. Personalen hade full show att hålla koll på småbarnen som höll på att riva butikens inredning, haha.
20170204_120649.jpg
20170204_111412.jpg
Bra rolex butik med mycket klockor inne, dock lite påflugen men trevlig personal, lite knaglig engelska.
20170204_111026.jpg
En liten Tag Heuer butik, hittade en riktigt fin dinka jag får ta mig en funderare på..
20170204_160605.jpg
Gick vidare till ett köpcentrum (Westend city center)som ligger mellan gatorna Körút Teréz och Vaci. Fanns en Swatch butik som jag hittade en klocka till mig och en till grabben (han är ju snart 1,5år!!)
Annars fanns inte så mycket att hänga i julgranen, lite tissot,G-Shock,Diesel,Certina,Dkny, Michael Kors och sånt i den kategorin.
20170204_182340.jpg
Min
20170204_202018.jpg
Grabbens.
20170204_215814.jpg
Avslutar dagen med ytterliggare en Irish Coffee!

Over and out /Stefan.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Ska ner med 10 polare i höst på allt annat än slöresa. Vad har vi för tips där? Barer, klubbar och annat dumt man kan hitta på.

Var där för 2 år sen.....mkt stångbarar.........fick ett ICE nummer av lokala killarna som tog hand om oss om det skulle bli stök. Ring så kommer vi och löser allt!! Minns inte vilken del som var stökigast....Buda eller Pest området. Grymma badhus!
 

krosjo

Omega
Tips från coachen: Hamna inte på någon akutmottagning i Budapest, värsta jag varit med om, någonsin. Var på riktigt rädd för att bli nedsövd och bestulen på mina organ.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Idag blev det jackpot! Hittade lite butiker när vi traskade på stan, dock samma prislista som hemma. Men trevligt iallafall.
Butikerna ligger på Andrássy, gå till Oktogon sen ner mot vattnet på den stora gatan.
20170204_103959.jpg

Först ut, en Seiko butik. Trevlig personal, han gillade min Padi och sa att han hade sålt ett 10tal av dom. Vanligt utbud med några enstaka Grand Seiko. Hade velat klämma på en tuna men det fanns ingen inne, tyvärr!
20170204_122523.jpg
Omega
20170204_122450.jpg
20170204_122421.jpg
20170204_121558.jpg
Breitling butik. Blev lite sugen på en superocean, också en klocka jag får granska vidare på. Personalen hade full show att hålla koll på småbarnen som höll på att riva butikens inredning, haha.
20170204_120649.jpg
20170204_111412.jpg
Bra rolex butik med mycket klockor inne, dock lite påflugen men trevlig personal, lite knaglig engelska.
20170204_111026.jpg
En liten Tag Heuer butik, hittade en riktigt fin dinka jag får ta mig en funderare på..
20170204_160605.jpg
Gick vidare till ett köpcentrum (Westend city center)som ligger mellan gatorna Körút Teréz och Vaci. Fanns en Swatch butik som jag hittade en klocka till mig och en till grabben (han är ju snart 1,5år!!)
Annars fanns inte så mycket att hänga i julgranen, lite tissot,G-Shock,Diesel,Certina,Dkny, Michael Kors och sånt i den kategorin.
20170204_182340.jpg
Min
20170204_202018.jpg
Grabbens.
20170204_215814.jpg
Avslutar dagen med ytterliggare en Irish Coffee!

Over and out /Stefan.
Var inne på Rolex och Breitling idag. Sjukt hjälpsamma men ivriga att visa allt.
Breitling var bäst, mannen, Ferenc, som visade mig klockor och som jag konverserade med var en lågmäld men trevlig herre.

Så fort jag nämnde en modell så hade hans 'assistent', vilket hon säkerligen inte var, tagit fram klockan och gett mig den i handen. Sjuk smidig och lyhörd.
Hon var en snygg tjej i runt 25-30 års åldern(?) som bar en stor kronograf bratte, sjukt stor på hennes späda arm. Jag hade inga tankar på att köpa, vilket jag inte uppgav, att jag var inne på att köpa. Bra butik helt enkelt!

Första dagen är lyckad. Gick runt över i 'stan' i drygt 2 timmar och bara njöt. Strax, ensam middag på Pampas. Hoppas på en bättring sedan sist.
 
Träffade henne med, men sen fick k hon springa och valla på någras barn som skulle sitta på den där raketen och körde med det flygplanet som stod vid kassan, i typ 10-15 min så jag fick ingen större hjälp.
Men jag kunde ju mysa omkring själv och titta lite

Var inne på Rolex och Breitling idag. Sjukt hjälpsamma men ivriga att visa allt.
Breitling var bäst, mannen, Ferenc, som visade mig klockor och som jag konverserade med var en lågmäld men trevlig herre.

Så fort jag nämnde en modell så hade hans 'assistent', vilket hon säkerligen inte var, tagit fram klockan och gett mig den i handen. Sjuk smidig och lyhörd.
Hon var en snygg tjej i runt 25-30 års åldern(?) som bar en stor kronograf bratte, sjukt stor på hennes späda arm. Jag hade inga tankar på att köpa, vilket jag inte uppgav, att jag var inne på att köpa. Bra butik helt enkelt!

Första dagen är lyckad. Gick runt över i 'stan' i drygt 2 timmar och bara njöt. Strax, ensam middag på Pampas. Hoppas på en bättring sedan sist.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Träffade henne med, men sen fick k hon springa och valla på någras barn som skulle sitta på den där raketen och körde med det flygplanet som stod vid kassan, i typ 10-15 min så jag fick ingen större hjälp.
Men jag kunde ju mysa omkring själv och titta lite
Åfan. Tråkigt för henne och dig.

Kom precis tillbaka från Pampas. Ingen bättring, tvärtom. Köttet bra men ganska ojämnt tillagat . Tillbehören inte ens värda att nämna. Råbiff kan de heller inte göra.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
För att tillföra något bättre till denne tråd, för den som söker i framtiden.

Szimpla Kert är ett trevligt ställe för väldigt enkelt häng, framförallt när det är ute-sittar-väder.
Hippstrigt? Absolut.
 

don.h

Cartier
I slutet av september susar jag och några grabbar ner till budapest. Vi ska bo i en båt på kanalen så vi får se hur nivån på den är, förvänmtningarna är rätt låga. Men vid bra temperatur kanske man kan softa i solen uppe på däck.

Många bra tips i tråden, men fyll gärna på med fler. framför allt barer och restauranger

Hur funkar det om man vill gå och se fotboll i slutet på september?
 
Topp