• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Byta inriktning i karriären - IT-jobb

D

Deleted member 1154

Guest
Hej KS!

Som de vardagspsykologer ni är i klocksvängen vill jag ställa en öppen fråga (och hoppas på seriösa svar)

Jag har en "kompis" som jobbat låt säga 20-25år i IT-branschen och känner att visst det är skoj och sådär men samtidigt vore det skoj att testa nåt nytt, så som sälj, administration, gruppchef, rekrytering osv. eller varför inte nåt helt annat? Han hamnar ofta i supportroller och det blir en evig lop med support och åter support, då han inte är utpräglad nörd utan gillar att umgås med människor. Annars är hans erfarenheter mest drift, tekniker, 1st/2nd/3rd line support

Hur löser man en inriktningsförändring utan erfarenhet? och är det bra att bara lämna nåt och gå in i nått nytt, man kan ju trots allt sin branch osv. Sen just IT branschen är man ju borta om man lämnar nåt år eller mer.

Detta kan ju gälla andra branscher också men man har kanske helt enkelt inte passion för samma samma jämt... även om man kan det.

Ordet är fritt, hoppas detta passar i Lifestyle, säg till annars..
 
Senast redigerad av en moderator:

M1984

Omega
Hej!
Det är aldrig för sent att börja plugga, jag är idag 32 och började plugga för snart 2 år sedan.
Jag hade tänkt på att plugga i flera flera år, nästan alla jag känner är 'färdigpluggade' för länge länge sen, men bättre sent än aldrig som man brukar säga :)

Det går att plugga och jobba samtidigt, har både familj och jobb och pluggar.

Det är lite pysslande med schema, men det är aldrig för sent att ändra riktning i yrkeslivet.
 

Guden

Cartier
Känner igen mig. Är precis i samma position.
Funderar på att antingen inrikta mig mer mot att sälja tjänsterna som jag i dagsläget själv driftar, eller skola om mig inom ekonomi och satsa på eget då jag har en bra möjlighet där för tillfället. Läskigt.

Att sitta och arbeta som tekniker kan bli tröttsamt, känner att jag vill ut och möta kunder - skapa relationer, förhandla, utvecklas.
Ibland räcker det inte med lönehöjningar och bonusar. Det ger mig extra motivation i någon vecka eller så, max. Jag trivs inte med att vara för bekväm på min kontorsstol, helt ärligt. Vill ut och göra någon riktig skillnad.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Känner igen mig. Är precis i samma position.
Funderar på att antingen inrikta mig mer mot att sälja tjänsterna som jag i dagsläget själv driftar, eller skola om mig inom ekonomi och satsa på eget då jag har en bra möjlighet där för tillfället. Läskigt.

Att sitta och arbeta som tekniker kan bli tröttsamt, känner att jag vill ut och möta kunder - skapa relationer, förhandla, utvecklas.
Ibland räcker det inte med lönehöjningar och bonusar. Det ger mig extra motivation i någon vecka eller så, max. Jag trivs inte med att vara för bekväm på min kontorsstol, helt ärligt. Vill ut och göra någon riktig skillnad.

Jo precis man måste utvecklas, frågan är ju om man gör det bara för att man byter inriktning, kanske bara blir en återvändsgränd, Att starta eget är ju läskigt och kan ta både blod svett och tårar och lång tid att bygga upp och det funkar inte att sätta sig i den ekonomiska risken, och varje gång man funderat på det inser man att bokföringen skulle kväva glädjen också. Nä men IT-säljare eller rekryterare kan kanske va nåt...
 

JohnDoe

Rolex
Med 20-25 år inom IT så borde han ju vara runt 45-50 år. Att börja från noll i en ny bransch som anställd kan ju bli jobbigt. Tar ett tag att komma igång och får börja från "botten". Finns massa roller inom IT som han borde kunna gå vidare inom som anställd. Annars kan han starta eget (inom sitt område) och dra in cash nog att anställa folk. Vips så kan han fokusera på kundrelationerna som vd/sälj.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Med 20-25 år inom IT så borde han ju vara runt 45-50 år. Att börja från noll i en ny bransch som anställd kan ju bli jobbigt. Tar ett tag att komma igång och får börja från "botten". Finns massa roller inom IT som han borde kunna gå vidare inom som anställd. Annars kan han starta eget (inom sitt område) och dra in cash nog att anställa folk. Vips så kan han fokusera på kundrelationerna som vd/sälj.
42
 

DanneS

Omega
Om du är intresserad av projektledning, kanske det kan vara något. Gå lite lösa kurser i ämnet och sen ser du till att få börja leda projekt inom IT. Skaffa dig lite PL erfarenheter och vipps kan du börja ta projektledning inom olika branscher. En perfekt kombination av ledarskap utan personalansvar och flexibilitet över olika områden. I grund och botten är de flesta projekt liknande. Det handlar mest om att knyta kontakter med duktigt folk och driva projektet framåt. Mycket socialt och utvecklande arbete
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Som med damer eller klockor: har känslan av att dra kommit så är det bara att riva av plåstret och göra slag i saken.
KBK!
 

Izze

Cartier
Jo precis man måste utvecklas, frågan är ju om man gör det bara för att man byter inriktning, kanske bara blir en återvändsgränd, Att starta eget är ju läskigt och kan ta både blod svett och tårar och lång tid att bygga upp och det funkar inte att sätta sig i den ekonomiska risken, och varje gång man funderat på det inser man att bokföringen skulle kväva glädjen också. Nä men IT-säljare eller rekryterare kan kanske va nåt...

Finns en väldigt bra YH utbildning på EC marknadshögskolan för just IT-säljare.
Du kommer vara färdigutbildad med spetskompetens och antagligen ha ett jobb redo när du är klar med din utbildning. Om du har intresset och drivet så kommer du säkert ha ett välbetalt och bra arbete redan innan du är klar.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Många val finns det, jag har tänkt på också att det finns mycket nichade möjligheter man kan anta tex. jobba med support/sälj inom videokonferensutrustning, skrivare, backupsystem osv.

Men sen bollar man ju med tanken att bara byta helt, tex. sälja bilar, skor eller whatever... Kyrkogårdsvaktmästare på en liten ort i södra Sverige vore gött, prata med pensionärer, kratta lite och dricka fin espresso i lunchrummet :) (men det vore nog tråkigt i längden) Men bo billigt och leva på låg lön funkar ju på liten ort...
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Finns en väldigt bra YH utbildning på EC marknadshögskolan för just IT-säljare.
Du kommer vara färdigutbildad med spetskompetens och antagligen ha ett jobb redo när du är klar med din utbildning. Om du har intresset och drivet så kommer du säkert ha ett välbetalt och bra arbete redan innan du är klar.
Gick själv på EC i Helsingborg och tre dagar efter utbildningen började jag jobba, detta var dock som systemutvecklare.
Lite blandad kunskap hos lärarna, högt och lågt.
Man får en bra bas men som med allt annat så lär man sig mest när man väl arbetar.
 
Topp