• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Concorde

Charles_

Rolex
Hamnade av någon underlig anledning på ett forum för flygplan för några dagar sedan och ströläste en lång tråd om Concorden. Är det inte helt sjukt att man kunde flyga kommersiellt från London till New York på tre timmar i ett flygplan som hade sin jungfruflygning 1969? En resa som tar knappt 8 timmar idag.. :wideyed:

Snacka om ett flygplan som var långt före sin tid. Finns det någon på forumet som flygit i eller sett en Concorde? :)

Så vackert:


gboae2.jpg


concorde1280x1024.jpg


redarrows4.jpg


concord_auction.jpg
 

Ninen79

Audemars
På en mellanlandning på Heathrow för 7 år sen såg jag en Concorde som stod uppställd bredvid landningsbanan... Blev lite paff att den stod där.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag har aldrig flugit men jag har varit ombord på ett. Trångt och slitet men ack så coolt.
 

Sond

Patek
Jag har sett dem på flygplatser London(vet jag säkert) och Paris(tror jag). Otroligt vackra plan. Små och stridsflygslika.

Jag har en bekant som arbetade i London och pratade i telefon med en kollega eller kund eller vad det var som fanns i USA. Lite senare dök personen upp på kontoret i London. Okey, det tog säkert 5 timmar. Men personen dök upp helt oväntat samma dag. Han hade rusat iväg till flygplatsen och flög iväg med Concorde. Jag tror att biljetten kostade ca 100 tkr. Detta måste ha varit på det glada 80-talet. Iofs var det ju det som var så fantastisk med dessa plan. Det gick att resa över atlanten som om det vore London-Franfurt.

Ps. hela historien kan innehålla flera felkällor. Men dessa historier var inte helt ovanliga på 70/80 -talet. Och som sagt, det var ju lite tanken med Concorde.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag har aldrig flugit men jag har varit ombord på ett. Trångt och slitet men ack så coolt.


Intrepid?

Fantastiskt flygplan! Hade mer än gärna flugit med ett.

Att läsa menyerna från första klass kan rekommenderas. Jag vet inte hur man hann få i sig allt det på 3 timmar!

Kul att läsa in sig på 'konkurrenten' TU-144 också!
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Min far flög Concorden en gång.... Sjukt sa han.... de var så högt upp att han såg att jorden var rund... Satt en digital klocka framför varje säte som dessutom visade hastighet. Den bara rasslade och låste sedan på maxhastigheten 2100 km/h nånting.....
 

Charles_

Rolex
Hände väl en del otäck olyckor med många dödsfall?

Nej, bara en olycka med dödlig utgång under de 27 år som flygplanet användes. Tror det berodde på att det planet var för tungt lastat.


Vad jag förstår så var det de höga driftskostnaderna som gjorde att man fick sluta flyga Concorde, men visst kan olyckan också ha spelat in :)
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Nej, bara en olycka med dödlig utgång under de 27 år som flygplanet användes. Tror det berodde på att det planet var för tungt lastat.


Vad jag förstår så var det de höga driftskostnaderna som gjorde att man fick sluta flyga Concorde, men visst kan olyckan också ha spelat in :)

njaaa fast den största anledningen var ju planet som lyfte innan och som tappat massa del som flög in i motorn på concordplanet när det var deras tur att starta??
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Härliga minnen! men så var väl Concorde planet en riktig bränsleslukare och miljöbov också, tyvärr....
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Jag har aldrig flugit men jag har varit ombord på ett. Trångt och slitet men ack så coolt.

Har varit in i 002, dvs den brittiska prototypen (måste ha svidit att fransoserna flög först med 001'an ...). Står uppställd på museum i England, nuförtiden i Yeovilton om jag minns rätt. Förbluffande trång invändigt som sagt, med bara 2+2 per rad.
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Såg en Concorde för ett antal år sen på en flyguppvisning i Hässlö flygplats i Västerås. Grymt coolt plan, snygg design också.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Det var väl inte tungt lastat utan det var vad jag minns en bit som lossnade och for in i motorn så att den började brinna?
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Vad jag vet dog några hotellanställda på marken. Jag tror inte att de stod ute på fältet. Snarare en byggnad som träffades.
 

Sond

Patek
Om jag kommer ihåg rätt var det vissas uppfattning att det också hade slarvats med underhållet på flera av planen pga dålig ekonomi för flygplanstypen. När olyckan (2000?) hände så gjordes genomgångar av samtliga plan. Det visade att underhållet var eftersatt. Jag vet inte om detta någonsin belagts eller om det bara är konspirationsteorier.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Kan ju inte låta bli att kommentera... Concorde är sanslöst vackert. Har själv suttit i det och det känns litet på insidan. Inga nya glascockpits utan gamla skolan med nålar i instrumenten. Snabbt, å andra sidan brydde man sig rätt lite om miljö och annat på den tiden. Man valde helt enkelt motorerna från Vulcanbombaren (se Åskbollen) som brände en fasansfull massa bränsle men som var extremt kraftfulla. Gröna inflygningar tänkte man inte så mycket på... Roliga är de "mopedstyren" som man som pilot är hänvisad till, man får känslan av flakmoppe på något sätt även om likheterna upphör rätt snabbt. Om ni åker till NY rekommenderar jag ett besök på hangarfartyget som nu är museum. Concorden och rymdfärjan står bredvid varandra, häftiga att se irl.
 

Mr.Chang

Audemars
Kan ju inte låta bli att kommentera... Concorde är sanslöst vackert. Har själv suttit i det och det känns litet på insidan. Inga nya glascockpits utan gamla skolan med nålar i instrumenten. Snabbt, å andra sidan brydde man sig rätt lite om miljö och annat på den tiden. Man valde helt enkelt motorerna från Vulcanbombaren (se Åskbollen) som brände en fasansfull massa bränsle men som var extremt kraftfulla. Gröna inflygningar tänkte man inte så mycket på... Roliga är de "mopedstyren" som man som pilot är hänvisad till, man får känslan av flakmoppe på något sätt även om likheterna upphör rätt snabbt. Om ni åker till NY rekommenderar jag ett besök på hangarfartyget som nu är museum. Concorden och rymdfärjan står bredvid varandra, häftiga att se irl.

Satte kortet från New-York högre upp i tråden den står bredvid Itrepid hangarfartyg.Var faktiskt inne i Concorden fönstrens är så små att A380 är rena panorama fönster i jämförelse.
 

Frosse

Cartier
Har för mig att jag läste för ett tag sen att man jobbar på att återlansera Concorde, det hade ju vart något!
 
Topp