• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT datorväskor

vekktah

Cartier
Det är ju gott om stilpoliser och fåfänga män med bra koll här så jag vill gärna veta vad ni bär era laptops i. Har själv nyligen fått min senaste mbp på 15,6" (körde 17" tidigare) och fick en väldigt snygg väska i julklapp men tvekar om den är i minsta laget (rymmer inte så mycket mer). Har googlat massor men är inte så insatt så jag tror jag missar många märken. Svart är vad jag vill ha. Läder. Och med detaljer i stål. Men alltid kul att se vad ni har. Alla tips är välkomna.
 

Marckus

Panerai
Filson-Brief-Case-Computer-Bag-Brown.jpg

http://www.haberdash.se/en/art/aw13/filson/computer-briefcase-otter-green.php

Kvaliten är helt fantastisk! Har även en "duffle" som jag tycker minst lika bra om
 

Chattras

Cartier
Jag kör på en sån här. Känns dock lite väl casual ibland då jag ofta måste gå i kostym i jobbet. Får plats med både dator, iPad och lite blandat.

luoGiBn.jpg
 

DrDre

Patek
Tumis originalportföljer i balistic nylon. Vet inte om de är direkt snygga, men oerhört bra. Stryktåliga som få och massor av små genomtänkte fack, fickor etc. och allt är av väldigt hög kvalitet och väldigt kraftigt dimensionerat. Ryktas även att det där svarta nylontyget ska vara skottsäkert om man nu har sådana behov. Har även en resväska från Tumi i samma material och även den helt suverän. Däremot är jag inte lika imponerad av deras nyare prylar i andra material. Inte alls lika stryktåliga utan känns mer som modeprylar.

Den vänsta köpte jag för massor av år sedan i USA och den högra fick jag i present av frugan. Prismässigt tror jag de ligger i häradet ungefär 3-4000 kr beroende på modell.

 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Denna har jag. Grymt snygg o måste upplevas. Det är en Tiger.

Har kört samma, fast svart, i många år nu. Grymt nöjd trots att den varit till skräddaren någon gång, har den gamla axelremmen och den är inte alls bra.

Dock är den ju inte speciellt stor, men reser man med annat bagage och bara behöver ha dator plus lite till så fungerar den utmärkt.

Dock håller jag med om Mulberryn. Grym!
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Har en fascination för (men köper inget av det...) sober premium i form av välgjord nylon som Tumi ovan men inte minst Porter. En polare är (naturligtvis...) Monoclefantast och äger som en rätt naturlig följd typ hela Portersortimentet. Datorväskan (vad den nu heter) är fantastiskt välgjord och osar kvalla på mycket påtagligt (men ändå diskret) sätt.
 

carlanton

Audemars
Jag tycker också att Porter (eller Head Porter, eller Yoshida Porter, förstår aldrig hur märket är indelat) gör de trevligaste väskorna, även om jag aldrig lyckats få tag på någon jag vill ha. Verkar dock gå att beställa direkt från store.headporter.co.jp. Från Black Beauty-serien:

HP-1231_BLK_1.jpg
 

DrDre

Patek
Har en fascination för (men köper inget av det...) sober premium i form av välgjord nylon som Tumi ovan men inte minst Porter. En polare är (naturligtvis...) Monoclefantast och äger som en rätt naturlig följd typ hela Portersortimentet. Datorväskan (vad den nu heter) är fantastiskt välgjord och osar kvalla på mycket påtagligt (men ändå diskret) sätt.

Jag är ju stor fan av Tumis prylar i nylon ("nylon" är alltså någon sorts cordura inbakad i gummi som är extremt stryktåligt och även vattentätt tror jag). De är extremt välgjorda, har massor av små genomtänkta funktioner, fack för vattenflaska/paraply, krokar för nycklar, skydd, någon sorts läder i handtaget som ligger väldigt skönt mot handen, den väger mindre än en läderportfölj etc så de som har konstruerat dem har verkligen tänkt till vad man behöver. Och de håller i all evighet och med hur mycket vikt som helst då allt är väldigt kraftigt dimensionaliserat.10 års användning syns inte alls på den (förutom att blixlåsten blivit lite skavda). Om man jämför med tex Filsons väskor i kanvas som är populära just nu, så hade en sådan garanterad varit rätt tuffsig om den fått motsvarande behandling under så lång tid.

Så jag vill nog påstå, utifrån vad jag sett, att det är världens bästa jobbportfölj om man bara är ute efter rå funktion. Men nackdelen är ju att nylonen, hur bra den än är, får ingen patina, den åldras inte, har ingen "själ" och jämfört med en riktigt fin läderportfölj (eller kanske kanvas) så ger den inte heller något direkt exklusivt intryck. Man får ju aldrig höra "Å vilken fin portfölj du har".

Ska man dra någon jämförelser med klockor så tycker jag att den är väskornas motsvarighet till de första Casio G-shock som kom på 80-talet, dvs den är disktret utan publikfrierier, den tål precis allt och hur länge som helst. Man köper den och sedan glömmer bort den och bara använder den dag efter dag.
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Jag har en Longchamps portfölj, perfekt size för dator o lite mer grejer - men liten nog att inte släpa runt för mycket skit o hålla rent i väskan. Den är köpt i butiken i Stockholm, hittar inte exakt samma modell på deras hemsida.
 

jandan

Panerai
Om du vill ha riktigt bra skydd för datorn - www.umates.eu , med en speciell elastisk upphängning.
Riktigt bra. Jag har sålt dessa en gång i tiden. Om det finns några snygga väskor nuförtiden har
jag ingen dock koll på.
 
Topp