• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora mattråden

Yo-han

Troll probationary
Verkar finnas en del hobbykockar på forumet, så, vad åt ni idag? Bilder, recept eller både och.

Skinkstek med svål för mig
5001504043_9b8f232dbc_b.jpg

5002105794_510062aa55_b.jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Grymt! Well done sir :)

Blir till att testa. Lät riktigt bra.

Mer sånt här tack.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Fan vad fräscht JakobZ! Måste jag testa.

Btw, är det sådär studentkök ser ut i Newcastle eller? ::D
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Fryken skrev:
Fan vad fräscht JakobZ! Måste jag testa.

Btw, är det sådär studentkök ser ut i Newcastle eller? ::D

Haha, ja, eller jag bor på ett lägenhetshotell så kan nog inte svara för den gemene studenten. :mrgreen:
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Jakob!

Jag lagade efter din rekommendation med lite modifieringar.
Tänkte bjuda på en dramatisk vy över Skeppsholmen i bakgrunden men det hann bli mörkt :)

A1C567EB-2AE2-4B13-9A25-D4971BC62F51-1619-0000024125C916CF.jpg


Gott!
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Grymt!

Hur smakade det? Vad tyckte du om peston? Jag tycker själv att det är grymt gott att bryta av lite från vanlig pesto med lite modifierade varianter!
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
JakobZ skrev:
Grymt!

Hur smakade det? Vad tyckte du om peston? Jag tycker själv att det är grymt gott att bryta av lite från vanlig pesto med lite modifierade varianter!

Allt var riktigt bra, man kan ju ha i massa andra prylar i peston för att dra smaken åt olika håll men istället ville min vän som jag är hemma hos att champinjoner skulle göra sig bra till detta men låta pestoblandningen var som i recept. Således är det enda som jag gjorde annorlunda att istället för babyspenat använda Vericots som bädd och spara lite parmesan att toppa med samt addera champinjoner.

Till detta drack jag Coca Cola och till efterrätt blir det Hemtentamen :roll:
 

Josef B

Bestraffaren
Jag tänkte köpa en fet Le Creuset i gjutjärn, men har hört rykten om att tillagar man beuf Bourgignone i gjutjärn så kan maten bli "missfärgad". Nån som har erfarenheter? Eller är Le Creuset och beuf Bourgignone the shit!?
 

Micke B

Streetracer
2-Faktor
Josef B skrev:
Jag tänkte köpa en fet Le Creuset i gjutjärn, men har hört rykten om att tillagar man beuf Bourgignone i gjutjärn så kan maten bli "missfärgad". Nån som har erfarenheter? Eller är Le Creuset och beuf Bourgignone the shit!?
Den är ju emaljerad så det borde inte vara några problem, har gjort BB några gånger i min. Men hur i helvete ser en missfärgad bourgogne ut? :lol:
 

Knät

Cartier
Det är sant att icke emaljerat gjutjärn och rödvin är en dålig kombination.. Men Le Creuset är inga problem, har gjort Bourgignone oräkneligt antal gånger.. Eller ja, ibland blir det en Bordelaise eller annan variant, men grunden är ju densamma..
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Tror inte heller det borde vara några problem, det jag kan tänka mig att det blir knepigt om man har en icke emaljerad gryta som det skulle kunna reagera med syran i vinet...
 

Josef B

Bestraffaren
Micke B skrev:
Josef B skrev:
Jag tänkte köpa en fet Le Creuset i gjutjärn, men har hört rykten om att tillagar man beuf Bourgignone i gjutjärn så kan maten bli "missfärgad". Nån som har erfarenheter? Eller är Le Creuset och beuf Bourgignone the shit!?
Den är ju emaljerad så det borde inte vara några problem, har gjort BB några gånger i min. Men hur i helvete ser en missfärgad bourgogne ut? :lol:


Svårt att beskriva :) Morsan gjorde beuf bourgignone förra året och den såg lite småskum ut, jämfört med hennes tidigare och min. Smaken var då inget fel på :)

Men perfekt! Då blir det en Le Creuset, nu gäller det bara att hitta en i bra storlek. Vad tycker ni, en rund eller en oval? :)
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Inga konstigheter - kokade sönder älg med vin i en oemaljerad i måndags och gjorde burgundergryta (INGEN levande människa kan stava det på franska, tråden är bevis) i en emaljerad Le Creuset igår, inga nämnvärda skillnader.

Nu blev jag sugen på att försöka göra kvällens fläskpannkaka i gjutisen...
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Josef B skrev:
Micke B skrev:
Josef B skrev:
Jag tänkte köpa en fet Le Creuset i gjutjärn, men har hört rykten om att tillagar man beuf Bourgignone i gjutjärn så kan maten bli "missfärgad". Nån som har erfarenheter? Eller är Le Creuset och beuf Bourgignone the shit!?
Den är ju emaljerad så det borde inte vara några problem, har gjort BB några gånger i min. Men hur i helvete ser en missfärgad bourgogne ut? :lol:


Svårt att beskriva :) Morsan gjorde beuf bourgignone förra året och den såg lite småskum ut, jämfört med hennes tidigare och min. Smaken var då inget fel på :)

Men perfekt! Då blir det en Le Creuset, nu gäller det bara att hitta en i bra storlek. Vad tycker ni, en rund eller en oval? :)

Rund helt klart. Skippa dom "schyssta färgerna" och kör på svart eller grått!
 

Knät

Cartier
Josef B skrev:
Svårt att beskriva :) Morsan gjorde beuf bourgignone förra året och den såg lite småskum ut, jämfört med hennes tidigare och min. Smaken var då inget fel på :)

Men perfekt! Då blir det en Le Creuset, nu gäller det bara att hitta en i bra storlek. Vad tycker ni, en rund eller en oval? :)

En oval är smidigare om man även vill kunna göra stekar i den..
 

Adl_Sthlm

Cartier
Knät skrev:
Josef B skrev:
Svårt att beskriva :) Morsan gjorde beuf bourgignone förra året och den såg lite småskum ut, jämfört med hennes tidigare och min. Smaken var då inget fel på :)

Men perfekt! Då blir det en Le Creuset, nu gäller det bara att hitta en i bra storlek. Vad tycker ni, en rund eller en oval? :)

En oval är smidigare om man även vill kunna göra stekar i den..

+1
 

Josef B

Bestraffaren
Fiskgratäng a´la Josef

FISKGRATÄNG a´la Josef

Man har ju varit singel nu i nästan 1 år och varit ganska så bortskämd när det gäller härlig hemlagad mat. Men senaste året så har det bara varit äta ute och idag så tänkte jag ändra på det. Små tips att vi singlar kan få till det vi med! :)


----------->


Maten inhandlats
20121202_175716.jpg




Sätt igång ugnen på 225 grader
20121202_175854.jpg




Se till att ha verktygen och kryddorna framme så man slipper leta-hetsen och tappa flowet.
20121202_175930.jpg




20121202_180002.jpg




Då tar vi fram råvarorna!
20121202_180040.jpg




När ni river upp paketet, se till att ha en bra teknik när ni gör det! Papercuts är förjävliga och svider så in i!
20121202_180056.jpg




Se till att lägg gallret i mitten av ugnen, så även paketet. Var inte rädd att kasta in gratängen så den får lite förvärme. Perfekt om färdigmaten varit fryst!
20121202_180107.jpg




Efter en halvtimme så börjar det bli dags! Njaa, inte riktigt, lite kall än. Säg 10-15 minuter till så blir den perfekt!
20121202_180915.jpg




Tusan också! Jag glömde bort att jag tog sista citronen igår så jag får helt enkelt ta drastiska åtgärder! Eftersom det är svinkallt ute, -10 grader, och jag har 100 meter till ICA, så får jag helt enkelt köra citron på flaska!
20121202_181755.jpg




För att spara in på disken så kan du ha kvar gratängen i aluminiumet och lägga det på underlägget.
20121202_182219.jpg




Så, då var det dags att ta fram maten! Yes, vad kul! Äntligen fick jag nytta av extension linken! :)
20121202_182516.jpg




OJ, vad fint det blev! Gyllenbrunt, precis som det ska vara! Citron är en otroligt god krydda, så se till att dränka gratängen rejält i den och lite extra flingsalt och peppar!
20121202_183121.jpg




Tack för titten och smaklig spis!
 

Obeedoobe

Friends of KS
Ha ha, klockrent! ;) Hörde en historia om en man som försökte värma på Te genom att hålla en mugg med vatten mellan sina händer. Hallå Uri Geller!
Gratängen ser fin ut, själv kör jag på fryspizza när det krisar.

Mvh
 

Camo00

Patek
Re: Sv: OT - den stora mattråden

Kycklinglever-patén är precis färdig...
 

Bilagor

  • uploadfromtaptalk1354478774492.jpg
    uploadfromtaptalk1354478774492.jpg
    47.8 KB · Visningar: 741
Topp