• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora mattråden

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Josef B: Riktigt bra! :D Så det är en Deepsea man ska ha om man dyker djupt ner i frysdisken? ;)
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Re: Fiskgratäng a´la Josef

Josef B skrev:
Så, då var det dags att ta fram maten! Yes, vad kul! Äntligen fick jag nytta av extension linken! :)
20121202_182516.jpg

:lol:
 
Om nån orkar kolla så skrev jag lite om olivolja på bloggen....

http://tidpunkt.blogspot.se/2012/12/egengjord-chili-vitloksolja.html


Egengjord Chili & Vitlöksolja...


....i veckan fick jag hem en ny leverans av 2012 års olivoljeskörd från min kollega Silvio som har en egen olivlund i Italien.


IMG_4452.JPG


Han odlar ekologisk kallpressad olivolja från olivsorten 'Dritta' Aprutino Pescarese DOP och jag skrev ju lite om hans första skörd 2011 HÄR, nu när har 2012 års skörd anlänt och jag passade på att göra en chili och vitlöksolja på 2011 års skörd enligt ett recept jag fick ifrån Silvio...

Oljan redo, ALLTID bra att ladda upp...

IMG_4642.JPG



Köpte en chiliblandning på ICA och en burk är bra att ha...

IMG_4639.JPG


Steker blandad Chili och vitlök på låg värme så smakerna kommer fram men den får inte brännas...

IMG_4640.JPG


Ser gott ut...

IMG_4646.JPG


Lite trivia om oljan

IMG_4647.JPG


När det är klart häller man allt i burken...

IMG_4649.jpg



Och fyller upp med olivolja....

IMG_4650.jpg


Sedan är det bara att låta stå, man ha den till det mesta men det blir jättegott på en bit surdegsbröd och ett glas vin...

IMG_4651.jpg


Voila!

IMG_4652.JPG
 

jabla

Sarlacc
Sous vide och Stig Lindberg, det börjar bli klass på den här tråden. Om det varit sommar hade måltiden lämpligen avnjutits i bersån :)
Vad dracks till?
 

Micke B

Streetracer
2-Faktor
jabla skrev:
Micke B skrev:
Oooh, sous vide, hur gjorde du?
Jag är kanske fel person att svara men Jonas Cramby har ett inlägg på sin utmärkta blogg:
http://cramby.cafe.se/lasarreceptet-12/
Jaa, jag brukar också läsa hans blogg, men den där metoden var nog lite väl ghetto för min smak =). Har läst typ 100 olika metoder på hemma-sous vide känns det som. Tyckte att Yo-Han verkar ha lyckats VÄLDIGT bra så är lite nyfiken på just has metod.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Josef B skrev:
Micke B skrev:
Josef B skrev:
Jag tänkte köpa en fet Le Creuset i gjutjärn, men har hört rykten om att tillagar man beuf Bourgignone i gjutjärn så kan maten bli "missfärgad". Nån som har erfarenheter? Eller är Le Creuset och beuf Bourgignone the shit!?
Den är ju emaljerad så det borde inte vara några problem, har gjort BB några gånger i min. Men hur i helvete ser en missfärgad bourgogne ut? :lol:


Svårt att beskriva :) Morsan gjorde beuf bourgignone förra året och den såg lite småskum ut, jämfört med hennes tidigare och min. Smaken var då inget fel på :)

Men perfekt! Då blir det en Le Creuset, nu gäller det bara att hitta en i bra storlek. Vad tycker ni, en rund eller en oval? :)

Satsa på den större varianten som är rund.
 

Yo-han

Troll probationary
Micke B skrev:
Oooh, sous vide, hur gjorde du?

Kör också lite ghetto, kastrull med termometer där jag häller i vatten från en vattenkokare och späder med kallvatten till önskat gradantal, tar typ två minuter att få en stabil temperatur, sen kan man justera plattan en gång i halvtimmen så brukar det hålla sig +/- 1 grad celsius utan problem. Brukar köra runt 2,5-3h på 54-55 grader för nötkött, oftast orkar jag inte ens vacuumförpacka utan kör en vanlig plastpåse och pressar ut det mesta av överskottsluften för hand, bakterietillväxten är rätt obefintlig på så korta tider. Ska du köra fläskkött (vilket jag tycker är den egentliga poängen med sous vide) bör du dock investera i en ordentlig vacuumförpackare, kör alltid fläsk 5h+, vacuumförpackat så in i helvete så jag slipper jobbiga toxiner och dör. Kontentan är att investera i en vacuumförpackare och skita i dom vattenbaden som säljs, kör kastrull, ska du laga till många tar du helt enkelt en större kastrull och slipper en monstruös sous vide supreme som står och fular till köket..
 

Micke B

Streetracer
2-Faktor
Yo-han skrev:
Micke B skrev:
Oooh, sous vide, hur gjorde du?

Kör också lite ghetto, kastrull med termometer där jag häller i vatten från en vattenkokare och späder med kallvatten till önskat gradantal, tar typ två minuter att få en stabil temperatur, sen kan man justera plattan en gång i halvtimmen så brukar det hålla sig +/- 1 grad celsius utan problem. Brukar köra runt 2,5-3h på 54-55 grader för nötkött, oftast orkar jag inte ens vacuumförpacka utan kör en vanlig plastpåse och pressar ut det mesta av överskottsluften för hand, bakterietillväxten är rätt obefintlig på så korta tider. Ska du köra fläskkött (vilket jag tycker är den egentliga poängen med sous vide) bör du dock investera i en ordentlig vacuumförpackare, kör alltid fläsk 5h+, vacuumförpackat så in i helvete så jag slipper jobbiga toxiner och dör. Kontentan är att investera i en vacuumförpackare och skita i dom vattenbaden som säljs, kör kastrull, ska du laga till många tar du helt enkelt en större kastrull och slipper en monstruös sous vide supreme som står och fular till köket..
Intressant! Ska prova en annan metod jag kom på nyss ikväll. Om inte det funkar provar jag din nästa gång!
 

Micke B

Streetracer
2-Faktor
Såhär blev min sous vide! Wagyuentrêcote, portobellosvamp och grönsallad med granatäppelvinaigrette. Har mycket att lära när det kommer till uppläggning=)

D77C4007-32AF-4510-A8FF-437FECDB7676-16832-000018BCB8434528.jpg
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Förlåt för usel bild... Ersättningstelefon som är 3,5 år gammal....

Maten är iaf färsbiffar med ricotta och spenat i tillsammans med kokt potatis och sås på skyn med grädde och mixad purjolök.
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk HD1358106701.871802.jpg
    ImageUploadedByTapatalk HD1358106701.871802.jpg
    32.8 KB · Visningar: 497

Camo00

Patek
Idag slänger vi ihop en enkel Thai-curry av det som finns i skåpen!



Först rostar vi de torra kryddorna lätt i stekpannan. Kardemumma, Anis, Kummin och Svartpeppar.
IMG_0871_zpsa9a3f56c.jpg




Sen mortlar vi kryddorna fint.
IMG_0874_zpsfcba4a21.jpg




Sen finhackar vi chili, vitlök, massor av färsk ingefära och färsk koriander samt citrongräs och slänger allt i morteln.
IMG_0873_zpsf03e8f5e.jpg

IMG_0876_zps547037b2.jpg




När vi mortlat alla kryddor till en röra slänger vi den i het olja i woken. (Vill man ha finare kryddpasta kan man köra med mixer istället.)
IMG_0880_zpsb1b72e42.jpg





I med några grovt rensade och skurna kycklinglår.
IMG_0884_zps4dbe8db3.jpg




Jag brukar köpa Coconut Cream istället för kokosmjölk. Men idag hade vi bara kokosmjölk hemma, och då separerar jag den tjocka "grädden" från den tunna mjölken.
IMG_0888_zpsdf1c3b02.jpg





Mjölken häller vi nu i woken för att koka kycklingen och ett par skurna morötter tills allt är genomkokt.
IMG_0894_zpsf31ada9f.jpg





Halvvägs igenom slänger vi i lite grovhackad lök.
IMG_0897_zps2fac40e7.jpg




Syran är superviktig för balansen i thaikäk, och idag kommer den från rikligt med lime-juice.
IMG_0899_zps69f39da2.jpg





Sötman kör vi från palmsocker.
IMG_0900_zpse98d6627.jpg





När det kokat lagom länge stänger vi av värmen och slänger i ananas, paprika och kokos-grädden. Smaka av igen!
IMG_0901_zps82efc643.jpg





Fixat och klart, servera med ris och toppa med chili och färsk koriander. Heeelt fantastiskt! :D
IMG_0904_zps43e11cff.jpg
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Har sällan thaimat som top100 på favoriträtter, men det där såg fan gott ut! :mrgreen:
 

Yo-han

Troll probationary
Klart, åts med sherrysky o rostad vitlökspure, perfekt att confitera då man hinner leka med barnen + natta dom medans det står o puttrar så man kan få lite matro när det väl är klart.
8389773257_fabe25cfa4_b.jpg
 
Topp