• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Whiskytråden

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Nu är det dags för en riktig whiskytråd, då vi har vintråd och andra sprittrådar. Har sett att det är en hel del på detta forum som njuter av denna fantastiska dryck. Vårt grannlands klockforum har i skrivande stund 53 sidor lång whiskytråd och vi inte vara sämre.


Lite underlag om vad som kan diskuteras här:
  • Olika sorters whisky
  • Kommande whiskysläpp
  • Glas
  • Recept
  • Lägg upp en bild på dagenswhisky, givetvis med klockan bredvid
Ja, allt som har med whisky att göra.

(Jag har sökt, det finns ingen riktig whiskytråd på forumet och om jag inte missminner mig så kan inte yonsson se ''OT-trådar'' längre = alla nöjda!) ;)
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Tänkte börja med att bjuda på lite whiskyrecept nu vid juletider! Det är inte jag som har gjort/kommit på dessa recept, jag har helt enkelt snott dom från internet.


Whiskytryffel

1 dl vispgrädde
30 g smör
250 gr mörk blockchoklad (går bra med vanlig 70% - 90%-ig choklad)
1½ -2 msk Ardbeg eller annan whisky efter smak.

1. Smält smöret med chokladen
2. Ta av från värmen och rör ner grädden samt whiskyn
3. Häll upp i knäckformar och pudra med kakao när de är "halvstelnade"

Förvara svalt i burk med lock.

XKqCvix.jpg


Rökig knäck

2 dl socker
2 dl ljus sirap
2 dl vispgrädde
½ dl Laphroaig
1 msk smör
3 msk hackad sötmandel

- blanda socker, sirap, grädde och whiskyn i en kastrull
- koka tills knäcken är 124 C (om du inte har en termometer, koka c:a 15-20 minuter, häll lite av den heta smeten i en kopp med kallt vatten. Går smeten att forma till en rund kula är den färdig, annars får smeten koka några min till
- ta grytan åt sidan och blanda i smör och mandel.
- häll upp smeten i små knäckformar ställda på en plåt. Låt knäcken kallna


Gör din egen whiskyost

Ta en lagrad ost, tex Västerbottenost, gör 15-20 hål i den uppifrån med en grillpinne. Lägg osten i en plastpåse och häll över 1 dl god whisky som får rinna ner i hålen. Knyt igen påsen och förvara i kylskåpet i 2-3 veckor. Vänd på osten ibland så den tar upp whiskyn. Resultatet blir en mycket god egengjord whiskyost!!

RyZegCn.jpg


Hamburgar med rökig styrka

Glädjen att använda sprit i mat är inte överskattad utan ger ofta en skön karaktär till maten och har så gjort i många herrans år. När man som jag nu använt rökig whisky, bör man gilla rökigheten. En skvätt av denna mirakeldryck skapar avtryck i maten. God spis!

Rökigburgare
olivolja
2 hackade schalottenlökar
400 g nötfärs
3 hackade cornichons
1 hackad vitlöksklyfta
1 msk vispgrädde
2 tsk tomatpuré
1/2 tsk Dijonsenap
1 tsk hackad bladpersilja
1 tsk Worcestershire sauce
1-2 msk rökig whisky
1 äggula
salt & peppar

Gör så här:
Stek schalottenlöken utan att den tar färg, finhacka cornichonerna och vitlöken fint och blanda med övriga ingredienser till en slät smet. Forma fyra burgare och låt dem vila i kylskåp i en halvtimme.
Stek eller grilla burgarna 5-6 minuter per sida.

Servera i nyttigt hamburgerbröd med romansallad, tomat, ärtskott, rödlök, champinjoner och rädisor. Tillbehör: Chilisauce, ketchup eller HP Sauce allt efter smak.


Whiskymarinad

4 msk sweet chilisås
4 msk olja
2 msk whisky
2 msk balsamvinäger
2 msk soja
2 pressad vitlöksklyftor
1-1 1/2 tsk sambal oelek


Sätt ungenen på 175º, in min filen och vänta tills inner tempraturen är ca 65-68º
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Undrade vad du menade med recept. Kan hålla med om att det är kul med en whiskytråd även om denna ligger nära https://klocksnack.se/threads/fredagswhisky.5858/ (var bara tvungen:) )

Snöat in lite på japanskt just nu. Yamazaki är riktigt bra. Annars är favoriterna Strathisla, Jura, Highland Park. Har en Old Ballantruan hemma som jag inte korkat upp än.

Glencairns glas föredrar jag.

Yamazaki och Strathisla är klart bra. Fick en Yamazaki av min son i julklapp ett år och blev mycket positivt överraskad. Strathisla måste vara en av dom mest prisvärda på systemet just nu.
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Kul att tråden tog lite fart!

Vintage92!

Jag kan ingenting om Whiskey eller Whisky!
Vilken singel malt skulle du säga är den mest söta/lätta sorten!

/Fixoflex

Först och främst, måste det vara single malt? Jag är inte så bra på milda/söta whisky då jag gillar rökighet med mycket fatkaraktär.

Jag har dock en bra ''nyböjarwhisky'' som är lätt och fruktig, Cragganmore 12 Years.

NMPRjR7.jpg


Sedan googlade jag lite snabbt och fick fram detta som kanske kan falla dig i smak
Här är några standardwhiskys du kan prova, lite smakrikare är Irländsk whisky.
Strathisla 12 år
Balvenie 12 år Doublewood
Cragganmore 12 år
Glenmorangie 10 år
Glenfarclas 12 år
Old Pulteney 12 år

Systembolaget har även ''Gift Pack'' som kan vara bra om man vill prova runt lite utan att behöva köpa en 700ml flaska.

Hoppas att det var till någon hjälp, annars kanske någon annan kan hjälpa dig att hitta rätt. Ett tips är att googla på nybörjarwhisky, då kommer du hitta många bra tips.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har sökt, det finns ingen riktig whiskytråd på forumet och om jag inte missminner mig så kan inte yonsson se ''OT-trådar'' längre = alla nöjda!) ;)

Jo, jag kan ju fortfarande det av någon konstig anledning. Antingen har daviden glömt av mig, eller så sätter han sitt vardagliga liv framför mitt OT-fria surfande. Oavsett så är det katastrof. ;)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Kul att tråden tog lite fart!



Först och främst, måste det vara single malt? Jag är inte så bra på milda/söta whisky då jag gillar rökighet med mycket fatkaraktär.

Jag har dock en bra ''nyböjarwhisky'' som är lätt och fruktig, Cragganmore 12 Years.

NMPRjR7.jpg


Sedan googlade jag lite snabbt och fick fram detta som kanske kan falla dig i smak


Systembolaget har även ''Gift Pack'' som kan vara bra om man vill prova runt lite utan att behöva köpa en 700ml flaska.

Hoppas att det var till någon hjälp, annars kanske någon annan kan hjälpa dig att hitta rätt. Ett tips är att googla på nybörjarwhisky, då kommer du hitta många bra tips.

Tackar vintage!

Skall absolut prova! Jag gillar Whisky men har som sagt inte så bra koll!
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
OK! Va lite snälla för en nybörjare! Vad jag menar är en lätt whisky med icke rökighet!
Gillar Lauders men har ingen koll på single malt!
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
OK! Va lite snälla för en nybörjare! Vad jag menar är en lätt whisky med icke rökighet!
Gillar Lauders men har ingen koll på single malt!
Jag vet att Cragganmore beskrivs som ''lättrökig'' dock känner jag inte av någon rökighet alls, har även läst att andra inte heller känner av någon rökighet. Är du orolig över om du ska tycka den är rökig så skippa den, kör på Old Pulteney 12 yo i stället. Jag har faktiskt en oöppnad hemma som jag inte har smakat på än. Synd att jag inte har några Sample-flaskor hemma, för annars kunde jag ha skickat några olika smakprover till dig!

Kvällens whisky var Cardhu 12y som jag köpte på taxfree för runt 200kr. Helt okej men inge mer..
YHubMk1.jpg
 

Doncorleone

Cartier
Whiskey är gott. Föredrar singlemalt & blended. Nu till löningen ska en ny flaska hem till hyllan, blir nog en japansk whiskey..eller två.

Skål på er!:)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
OK! Jag vet att lauder´s inte är "Top of the line" men ändå! Tack för tips. Skall självklart prova era förslag på single malt!
Glasen är specialtillverkade på målerås glasburk i soda glas runt 1968. Finns endast detta ex. Tillverkades för en marknad som inte tog fart.

yIFvEwc.jpg
 

Jonaz

Rolex
Bara jag som är mätt på rökig whisky? Vafan, supernova och octomore, rökigast för att vi kan, som en richard mille i platina med briljanter... Snyggt?

Tar en bra bourbon eller rye istället.


iPhone | Tapatalk
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Blir gärna överbevisad. Får testa och lovar återkomma med facit.;)

Gör det, finns några blended som spöar single malt.

Såg att du gilla Port Ellen, jag har aldrig testat något från det destilleriet, eller ja före detta. Skulle gärna vilja pröva något därifrån men satan vad priserna har rusat upp. Såg årets släppa från Diageo av Port Ellen, 11999:-......
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=port ellen&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=787933&varuNr=10122&filters=searchquery,

Ska försöka få tag på en Bowmore Devil´s Cask som släpps på torsdag, annars får det bli en Bowmore Laimrig :)
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=Bowmore Laimrig&artikelId=809496&varuNr=11808&referringUrl=/Templates/Public/Pages/GlobalSearchPage.aspx?searchquery=Bowmore+Laimrig&id=1594&epslanguage=sv
 
Sen finns det givetvis godsaker som Port Ellen mm men som "vardagsval" med ett vettigt pris är Laphroaig oslagbar.
Har inte haft möjligheten att testa godbitar som ex Port Ellen. Tror inte att någon flaska hemma ligger över tusenlappen..
Givetvis finns det mycket gott därunder också! Är riktigt nöjd med Aberfeldy 12 som brukswhisky t ex.
 
Topp