• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Whiskytråden

KMS

Rolex
OK! Jag vet att lauder´s inte är "Top of the line" men ändå! Tack för tips. Skall självklart prova era förslag på single malt!
Glasen är specialtillverkade på målerås glasburk i soda glas runt 1968. Finns endast detta ex. Tillverkades för en marknad som inte tog fart.

Ett generellt tips är att hålla sig bort från Islay whisky och istället rikta sig in på Highlands området (brukar stå på flaskorna vilket område i Skottland de är ifrån). Jag tycker du skall testa Strathisla, mycket prisvärd, mycket smak men ingen rök. Balvenie är också en vinnare. Macallan är ingen av mina favoriter, men James Bond dricker ju den så gillar man Omega så.:)
 

max

Dancing Queen
Slänger in ett recept på whiskyknäck, båden min fru och min son älskar dem oroande nog :)

Observera att jag använder en grilltermometer, har ni ingen sådan så får ni göra vattenprovet genom att släppa ner en bit knäck i ett glas kallt vatten, om knäcken går att forma till en kula så är den färdig, fortsätt annars koka tills knäcken klarar testet.
Vidare föreslår jag att kocken får sig en whisky under knäckbaket också!

Recept på Whiskyknäck, ca 100-120st

Gör aldrig mer än en sats åt gången, vill du ha mer, gör fler gånger.
Små knäckformar
2 dl socker
2 dl ljus sirap
2 dl vispgrädde
½ dl rökig whisky, typ Laphroaig 10årig (ger en liten röktouch)/ardbeg ten (ger en kraftigare rökskjuts)
1 msk smör
hackad sötmandel 3msk-2dl beroende på smak, brukar köra 2dl då jag gillar mkt mandel i, motsvarar ung 100gram oskalad hel mandel

knack_001.jpg


  • Skålla och skala mandeln och hacka till önskad storlek
    knack_002.jpg
    knack_003.jpg


  • Sprid ut knäckformar på en plåt/form (smöra plåten/formen först så slipper du att knäckformarna ramlar omkull)
    knack_004.jpg


  • Blanda socker, sirap, grädde och whisky i en stor och vid kastrull (gärna en sauteuse).
    knack_006.jpg


  • Lägg i en stektermometer (de digitala är kanon för ändamålet!)
    knack_007.jpg


  • Koka knäcken under omrörning(träslev) till 136 C för seg knäck, eller lite mer för hård knäck. Smeten sväller mycket upp till omkring 105 grader och lugnar sedan ner sig.
    knack_010.jpg
    knack_013.jpg


  • Lyft av kastrullen, blanda i smör och mandel.
    knack_014.jpg


  • Häll upp smeten i små knäckformar (brukar ta knäcksmet på en tesked och sen putta ner den i formen med en andra tesked för att få så lite kladd som möjligt
    knack_015.jpg



    När du lessnar på att fylla knäckformar så häller du resten på ett bakplåtspapper, bara att skära i kuber med en kniv då det stelnat.
    knack_016.jpg


  • Låt knäcken svalna på balkongen eller i kylen
    knack_017.jpg


  • När du är färdig så fyller du kastrullen med vatten, slänger i träslev och skedar som gått åt, ställer på plattan och låter koka upp så löses all återstående knäck upp och du slipper diska.
    knack_018.jpg
    knack_019.jpg


  • Plocka fram finwhiskyn och bjud på din knäck
    knack_020.jpg
    knack_021.jpg




Lycka till!
 

max

Dancing Queen
Någon som har tips som är som ilech i smak, med andra ord brandrök? :)

octomore? :D
Den kanske är lite väl rökigt dock, man luktar brandskadat gods i en vecka efter ;)

Tycker bruichladdich har en hel del trevliga rökare, peat project och pc11 är intressanta produktioner. Sen gör de min favorit "black art 3" men den är inte så rökig.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Balvenie 12 år Doublewood måste vara en av de mest prisvärda whisky man hittar på bolaget!
Vad gäller blended whisky och quartzklockor... -man ska aldrig säga aldrig!

tips på en japanare, inte så mycket för smaken som för flaskan!
Hn7VmQS.jpg

600 spänn i Hamburg vill jag minnas...
 

Sullstrom

Panerai
2-Faktor
Skön tråd! Mycket trevliga pinnar hemma hos er! Ikväll vart det calvados dock ingen bild på detta.. Föredrar rökig whiskey just ju insnöad på Bowmore! Återkommer imorgon kväll med whiskey+klocka!
 

KMS

Rolex
Jag håller inte med snacket om blended riktigt. Skall man snöa in på något är det definitivt single malt. Visst finns det sjyssta blandningar, japanerna gör en hel del roligt. Men på det stora hela (det är nog de flesta "kännarna" överens om) är nog single malt strået vassare än blended (ett jäkligt långt strå).
För att göra en lite ur jämförelse så tycker jag att blended är quartz och single malt är automatare! Så gör vi det lite On topic. :)

Ett öppet sinne är väl alltid bäst men när det kommer till whisky är jag rätt så ensidig.:)
 

Whedda

Rolex
Skön tråd...har fastnat mer och mer i whiskyträsket. Personligen gillar jag Islay dom distrikt bäst men bra whisky finns i såväl single malt som blended.

Mina personliga favoriter i lite olika prisklasser är.

Bowmore 15år Mariner

Bowmore 12år Enigma

Lagavulin 16år

Ardbeg "Galileo"

Har druckit Port Ellen hos en bekant som samlar och den var outstanding i såväl smak som pris men inget jag haft själv.





Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Smuttar på en nyöppnad glenlivet 18åring nu, vet inte om jag ska fortsätta med den eller gå på ardbegen eller bowmoreno_O
 

Rivalen

Rolex
Ingen kännare. men gillar Caol Ila, men det finns andra som går ner, Highland Park nämndes, men kommer oftast tillbaks till CI och gärna i detta glas som jag fått va min dotter. Skall jag döma av färgen så är det ev en HP i glaset på denna bilden.

lCqUgO7.jpg
 
Topp