• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Whiskytråden

Mr.Chang

Audemars
Eftersom alla fylleceller var redan fyllda igår,då ska jag avsmaka denna raritet i dag.
Egen MackMyra!:)
xR5anPU.jpg
 

Whedda

Rolex
Mest bang for the buck under 500kr är i min mening...

Bowmore Mariner 15y och Bowmore Enigma 12y.
Single Malt från Islay med påtaglig rökig karaktär men inte fullt så kraftig som exempelvis Ardbeg. Ligger på ca 45€ och 35€ och kan tyvärr endast inhandlas på flygplatser och internationellt.

Mariner
RjwYF7N.jpg


Enigma
cR6GOtw.jpg
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Idag kom två roliga paket. Det ena innehöll en 5a Yamazaki 18 yo och det andra paketet innehöll två dosor ''Islay Whisky Snus''

IMG_1048.JPG



Islay Whisky Snus finns att köpa på Snusbolaget.se som är Sveriges ända återförsäljare av detta snus.
http://www.snusbolaget.se/islay-whisky-portionssnus.html

Det är tobaksbladen som har lagrats i whiskytunnor, antagligen 3år (Whisky måste lagras minst 3år för att få kallas whisky)
tobak-lagring.jpg


Jag har inte smakat på den än men vad jag har läst så ska det vara bra. Om man vill köpa och testa så rekommenderar jag att beställa rätt omgående då det är en ''small batch'' och det börjar bli populärt ute på media nu.

Här är ett klipp där ''Snubi'' pratar om den samt smakar!
 

Icaras

Rolex
Den där snusen verkar lockande... :)
Angående Enigma så tycker jag lätt att den är värd 250kr för en liter! Dock endast i taxfree som någon nämnde ovan.
 

meo_swe

Audemars
Mest bang for the buck under 500kr är i min mening...

Bowmore Mariner 15y och Bowmore Enigma 12y.
Single Malt från Islay med påtaglig rökig karaktär men inte fullt så kraftig som exempelvis Ardbeg. Ligger på ca 45€ och 35€ och kan tyvärr endast inhandlas på flygplatser och internationellt.
Mariner är en av mina favoritwhiskys. Fungerar för de som både gillar dödenrök, och de som vill ha lite snällare varianter.ruach Mhona

Mina två favoriter just nu är dock dessa.
Laphroaig Quarter cask och Bunnahabhain Cruach Mhona

Bunnahabhain finns att köpa på Finlandsfärjan och på många flygplatser. Hade en från Batch no.1, men dum som man var så drack jag upp den...
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Är ingen "kännare" av whisky, men gillar "fruktiga" Highlands utan för mycket rök.

Fick denna i hundvaktspresent av min mor efter en resa.

Helt OK, men en Dalwhinnie 15 eller Glenmorangie av nåt slag är mer min smak.

ImageUploadedByTapatalk1390062239.323659.jpg
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Fick hem en Crìoch Aibhne Old Fettercairn Cask 30 Years idag!


Citerar en text jag hittade:
Críoch Aibhne – en 30-årig raritet

Críoch Aibhne är en 30 år gammal skotsk maltwhisky, producerad av Fettercairn Distillery och tappad av Speyside Distillery. Historien bakom whiskyn är speciell: "En äldre släkting besökte Skottland 1967 och köpte tre fat maltwhisky i Fettercairn och lät dem ligga kvar där", berättar Lennart Granqvist.?

"Det är synnerligen ovanligt med whisky som fått ligga kvar så länge i samma fat, men år 1998 tappades äntligen på flaska. Dels som maltwhisky med sedvanlig styrka, 40 volymprocent, dels så kallad Cask Strenght, som tappas direkt från fatet och får en styrka på hela 57 volymprocent." berättar Lennart.

Críoch Aibhne väckte även uppseende i whiskyns hemland. Strax efter lanseringen intervjuades Lennart Granqvist av BBC Radio Scotland och i studion fanns även en whiskyexpert som bedömde 30-åringen som mycket intressant. Denne konstaterade att det dyker upp rariteter emellanåt - men inte speciellt ofta numera. Han trodde bland annat att det inte skulle vara förvånande om några flaskor snabbt gick i retur från Sverige till Skottland.??

Críoch Aibhne, som för övrigt är gaeliska och betyder flodmynning, finns i Systembolagets beställningssortiment i två varianter:
Críoch Aibhne 40%. Systembolagets art nr. 80691. Pris 1.650:-
Críoch Aibhne Cask Strength, 57%. Systembolagets art nr 80252. Pris 2.495:-

Speyside, som ligger mellan de centrala, norra och östra högländerna, är en av de mest kända whiskyregionerna. Över hälften av alla skotska maltwhiskyproducenter finns i området.'
 
Senast ändrad:

Adam-g

Breitling
Avslutade gårdagen med att begrunda två japaner:
En Seiko sarb059 samt en Hakushu 12

gk85.jpg


r6iv.jpg


Kan varmt rekommendera alla att testa Hakushu 12. Den och Yamazaki 12 brukar ingå i det flesta systembolags ordinariesortiment och av de två tycker jag att Hakushun är strået vassare.

De jag har bjudit på Hakushu hittills har gillat den, såväl nybörjare som bevandrade whiskydrickare. Att beskriva smaker är svårt så jag ger upp innan jag börjar, det som kan sägas är i alla fall att den inte upplevs som rökig för de som inte gillar det. Samtidigt som den för den innehåller mycket smak, om än svår att jämföra med sina skotska kusiner.

Vill ni se mer av seikon tycker jag ni bör besöka passaroundtråden som börjar närma sig sitt slut, laddade precis upp en del bilder från igår:
https://klocksnack.se/threads/passaround-seiko-sarb059.11620/page-7
 
Topp