• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den ultimata rakguiden (helgtävling med fina priser!)

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Grymt bra skrivet. Rakade mig för någon timma sedan, så då är det svårt att tävla tyvärr. :(
Två tillägg:
1: Håret växer inte alltid som på den bifogade bilden. Man får känna sig fram så man vet hur det växer. Mitt växer uppåt på ena sidan av halsen och neråt på andra sidan av halsen.
2: Rakolja är det bästa som har hänt! Massera in oljan i huden innan du tar lödder utanpå. Det gör STOR skillnad.
 

farlig

Breitling
Mycket bra guide! Själv använde jag en Merkur 34C i 7 år, har nu bytt ut den mot en iKon OSS Bulldog och är väldigt nöjd.
Beställde just en Ahava Exfoliating Cleansing Gel från amazon.co.uk, hoppas den rengör bättre än Recipe for Men Facial Cleanser. Tack för tipset!
 

David

Bödeln
Blad bör landa hos k0ltrasten, Seikoman87 och MKRGG idag eller allra senast i morgon.
Och jag måste tipsa om den absolut bästa raktvålen jag någonsin testat, Mitchell's Wool Fat (http://www.shaving.ie/products/mitchells-wool-fat-shaving-soap-refill.html). Ett måste för en seriös rakning :)
Tänkte säga att jag får prova när tvålarna jag redan har är slut, men det kommer nog inte att hända under min livstid.
Jag har inte så bra koll på vad som är bra och dåligt men har lite vintageblad om du vill ha, dra ett pm bara så plockar jag ihop några valfria :)
Tack för erbjudandet, men när det gäller mitt skägg förlitar jag mig helt på spjutspetsteknologi.
Två saker som jag tycker är bra som inte David nämnt är alunstift för att stoppa små blödningar och om man inte står i duschen så brukar jag skölja ansiktet i kallvatten efter rakning då huden drar ihop sig och en ev. liten blödning kan ge sig då.
Jag har några alunstift som jag aldrig använt, min erfarenhet är att när tekniken övats in tillräckligt med vald hyvel och huden vant sig så är det mycket ovanligt med blod. Kallt vatten är förstås alltid både nyttigt och skönt.
Nu var det ett tag sedan jag körde med hyvel dådet mest blivit trimmer på vintern så huden är väl inte riktigt van än, men det röda brukar lägga sig efter någon timme.
Ja, efter några veckors rakning brukar det se finfint ut efter bara några minuter.
2: Rakolja är det bästa som har hänt! Massera in oljan i huden innan du tar lödder utanpå. Det gör STOR skillnad.
Jag har provat några olika rakoljor, tycker att Zirhs är bäst. Jag tycker inte att olja funkar vidare bra tillsammans med tvål, dessutom blir borsten äcklig. Det är alltså antingen olja eller tvål som gäller för mig, och jag tycker tvål funkar bättre än olja.
Beställde just en Ahava Exfoliating Cleansing Gel från amazon.co.uk, hoppas den rengör bättre än Recipe for Men Facial Cleanser.
Det gör du helt rätt i!
 

joF

Panerai
Tänkte säga att jag får prova när tvålarna jag redan har är slut, men det kommer nog inte att hända under min livstid.
Det var tåligt. Du får göra som jag - ge bort lite tvålar till kompisar om du har några som rakar sig på detta sätt.

Sedan jag testade denna tvål har jag i stort sett bara använt den, ibland med lite rakkräm på kinderna för att växla lukt :)
 

Magren

Breitling
Har alltid haft en förkärlek till rakning med riktig hyvel, tvål och borste. Har dock inte praktiserat det på bra många år pga lättja. Har mest blivit trimmer, rakapparat och Gilette + gel på tub vid högtidliga tillfällen. Blev kraftigt inspirerad av denna tråd så idag hämtade jag ut mitt paket innehållande Merkur Futur 701, Proraso pre-shave och rakkräm samt ett alunstick. Ett snyggt skinnfodral till hyveln slank visst med också. Sitter nu och myser med världens lenaste eukalyptuskinder.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Vill tacka dig David för en grym tråd! Beställde precis lite produkter som du rekommenderar. Hoppas vintagehyveln jag köpt funkar bra.
2014-06-24 00.48.58.jpg
 

Thorn

Friends of KS
För tillfället kör jag det här upplägget:
Kiehls ultra facial cleanser - rengör utan att torka ut.
American crew shave oil - ger lite bättre glid speciellt som nu när jag kör med raklödder som jag hittat på jobbet.
Wilkinson sword gel - man tager vad man haver men den torkar och blir en jävla kaka över ansiktet på en minut.
Kiehls close shavers squadron - en av de bästa aftershave/återfuktarna jag provat, alkohol baserat är definitivt inte min grej.

Rakar mig med farfarsfars rakkniv, hans och farfars namn är inristat i skaftet.
image.jpg

Körde merkur slant blade innan med feather blad men kniv är roligare.

Någon som kan tipsa om bra borste man kan ha när man reser?
 

Onelund

Rolex
Det här forumet är snart komplett, guider till allt.

Någon som har tips på en bra barberare i Stockholm? För oss som vill ha det trimmat på ett proffsigt sätt :)
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Det här forumet är snart komplett, guider till allt.

Någon som har tips på en bra barberare i Stockholm? För oss som vill ha det trimmat på ett proffsigt sätt :)


Jag går till Roy och son i Hornstull. Grymt proffsiga och dessutom delar de lokal med en lika grym bar så du kan sitta med valfri drink i handen medan du blir ompysslad:)
 
Shit vilken härlig tråd med mycket matnyttig information. Tackar för det!

Nästan så att jag blir sugen på att plocka hem ett fullt kit och låta skägget falla.
Annars får jag skjuta på rakträningen tills det är dags för årets Mustaschkamp, fjolåret måste överträffas!
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Ledsen att säga det men den här guiden skulle vara högst aktuell på ett forum för grooming nördar tillskillnad ifrån ett klockform ;) Men kul att du lyckats, nöjer mig med en borste (heter de så?) och gilette rymdrakhyvel eller trimmer.

Kan fö. Rekommendera den, Gilettes trimmer & rakhyvel i ett när vi ändå är inne på grooming
 
Det här hade jag missat, var dock mycket trevlig inspiration!

Har alltid haft problem med satans rakfinnar och inåtväxande hårstrån efter rakning med hyvel så jag har nöjt mig med trimmer senaste åren. Detta kanske dock kan råda bot på problemen?

Ska ta och inhandla mig ett startkit eller liknande och ge det några försök!

Stort tack för en grym tråd!
 

Thorn

Friends of KS
Det här hade jag missat, var dock mycket trevlig inspiration!

Har alltid haft problem med satans rakfinnar och inåtväxande hårstrån efter rakning med hyvel så jag har nöjt mig med trimmer senaste åren. Detta kanske dock kan råda bot på problemen?

Ska ta och inhandla mig ett startkit eller liknande och ge det några försök!

Stort tack för en grym tråd!
Det var därför jag kastade ut allt vad gillette heter och började raka mig ordentligt. Köp en safety razor, duscha alltid före och kör med riktig tvål och borste, sen avslutar du med en bra aftershave så ska du se att det blir bra mycket bättre.
 

Utforskaren

Cartier
2-Faktor
Bra OT-tråd!

Någon som kan rekommendera nån trevlig produkt så att skägget inte ser så torrt/frasigt och vildvuxet ut (förutom trimning)? Kör oftast med typ 2-3 cm långt skägg.
 

Thorn

Friends of KS
Bra OT-tråd!

Någon som kan rekommendera nån trevlig produkt så att skägget inte ser så torrt/frasigt och vildvuxet ut (förutom trimning)? Kör oftast med typ 2-3 cm långt skägg.
Jag hade ganska långt skägg fram tills nyligen och körde skäggolja i det för att få glans och snyggt fall i det. Jag körde Mr Bear och Penhaligons. Båda fungerade fint, Mr Bear är kanske lite roligare för det är en göteborgare som gör det. Tänk på att det räcker med en droppe. Samma oljor fungerar även innan rakning.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Det här hade jag missat, var dock mycket trevlig inspiration!

Har alltid haft problem med satans rakfinnar och inåtväxande hårstrån efter rakning med hyvel så jag har nöjt mig med trimmer senaste åren. Detta kanske dock kan råda bot på problemen?

Ska ta och inhandla mig ett startkit eller liknande och ge det några försök!

Stort tack för en grym tråd!
Samma här. Skall plocka fram kreditkortet... Tredje (eller typ sjätte) gången gillt hoppas jag.
 

Utforskaren

Cartier
2-Faktor
Jag hade ganska långt skägg fram tills nyligen och körde skäggolja i det för att få glans och snyggt fall i det. Jag körde Mr Bear och Penhaligons. Båda fungerade fint, Mr Bear är kanske lite roligare för det är en göteborgare som gör det. Tänk på att det räcker med en droppe. Samma oljor fungerar även innan rakning.

Tack för tipset! Ska prova Mr Bear! :)
 
Det var därför jag kastade ut allt vad gillette heter och började raka mig ordentligt. Köp en safety razor, duscha alltid före och kör med riktig tvål och borste, sen avslutar du med en bra aftershave så ska du se att det blir bra mycket bättre.


Sitter och tänkte dra iväg en beställning från Gents, skönt att beställa allt från samma ställe. Har du någon speciell borste från deras sortiment som du kan rekommendera?

Samt även blad. Köper ett paket featherblad men vill även ha en "slöare" variant så jag inte avlider under första rakningen. Märkte att Personna ej fanns i deras sortiment. Något tips?

Tack!
 

David

Bödeln
Sitter och tänkte dra iväg en beställning från Gents, skönt att beställa allt från samma ställe. Har du någon speciell borste från deras sortiment som du kan rekommendera?

Börja med snabbguiden:
http://www.shaving101.com/index.php...erstanding-hair-grades-of-badger-brushes.html

Jag använde en Edwin Jagger i många år, den var bra, men alldeles för liten. I övrigt har jag tyvärr inte någon erfarenhet av de varumärken som gents.se och shavingroom.se säljer.

Istället skulle jag rekommendera Vulfix som finns att beställa till Sverige från:
http://www.classicshaving.com/shaving-brushes/vulfix-shaving-brushes.html

Köp den största du har råd med i den kvalitet (troligtvis best badger eller super badger) som du tror att du behöver.

Samt även blad. Köper ett paket featherblad men vill även ha en "slöare" variant så jag inte avlider under första rakningen. Märkte att Personna ej fanns i deras sortiment. Något tips?

Jag har beställt både Personna och Proraso från:
http://shavingroom.se/
 

plattfot

Rolex
Sitter och tänkte dra iväg en beställning från Gents, skönt att beställa allt från samma ställe. Har du någon speciell borste från deras sortiment som du kan rekommendera?

Samt även blad. Köper ett paket featherblad men vill även ha en "slöare" variant så jag inte avlider under första rakningen. Märkte att Personna ej fanns i deras sortiment. Något tips?

Tack!


Mitt råd är att skaffa borste med lite längre strån. Har två grävlingsbostar av hyfad kvalitet och använder primärt den med längre strån som ger en jämnare påföring av lödder.

Mitt favoritblad är Derby extra. Passar mig och min skäggtyp bäst.
 

David

Bödeln
Wilkinson sword gel - man tager vad man haver men den torkar och blir en jävla kaka över ansiktet på en minut.
Det där kan verkligen inte vara kul, alls! Skaffa borste och tvål, pronto!

Förresten, är inte Wilkinson Sword kroppsvårdsvärldens motsvarighet till musikvärldens Mr. Music eller träningsvärldens Ab Glider?

Rakar mig med farfarsfars rakkniv, hans och farfars namn är inristat i skaftet.
Grymt, önskar jag hade en sådan!
 

Thorn

Friends of KS
Sitter och tänkte dra iväg en beställning från Gents, skönt att beställa allt från samma ställe. Har du någon speciell borste från deras sortiment som du kan rekommendera?

Samt även blad. Köper ett paket featherblad men vill även ha en "slöare" variant så jag inte avlider under första rakningen. Märkte att Personna ej fanns i deras sortiment. Något tips?

Tack!
Jag har bara kört med feather så jag har inte så mycket att jämföra med. Men prova Derby bladen, de ska väl om jag uppfattat det rätt vara lite slöare. Angående borste så kör jag en Edwin Jagger, den är jag nöjd med. Köp inte det billigaste du hittar bara och försök som de andra påpekat att få en med lite större storlek.

Men börja först med att prova dig fram med själva metoden i rakningen. Man får inte kanonresultat direkt när man inte är van. Om du sen efter några månader känner att det är kul och värt att raka sig så då hade jag investerat i lite tyngre prylar. Det är ju lite det som är kul, att köpa en vacker och bra borste, pröva en ny tvål osv!

Det där kan verkligen inte vara kul, alls! Skaffa borste och tvål, pronto!

Förresten, är inte Wilkinson Sword kroppsvårdsvärldens motsvarighet till musikvärldens Mr. Music eller träningsvärldens Ab Glider?

Wilkinson sword är riktigt jävla dåligt faktiskt men jag är sjöman och orkade inte släpa med mig tvålen så det blev den som fanns här på båten. Hemma kör jag för tillfället med något som heter floris elite, bra lödder och luktar gott! Angående kniven så känns det härligt att få raka sig med den, en liten ritual varje gång. Är riktigt sugen på att dra hem en gammal kniv på nätet och göra egna handtag till, kanske blir semester projekt på landet!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Ikväll blir det rakning. De senaste 15 åren har jag oftast kört med klippmaskin på grund av inåtvuxna hår och rakfinnar. Hoppas detta löser dom problemen efter någon veckas tillvänjning.

2014-06-26 17.40.05.jpg
 

David

Bödeln
Ikväll blir det rakning. De senaste 15 åren har jag oftast kört med klippmaskin på grund av inåtvuxna hår och rakfinnar. Hoppas detta löser dom problemen efter någon veckas tillvänjning.

Lycka till! Ta det lugnt med Feather-bladen bara, nöj dig med medhårs första gången. :)

Wilkinson sword är riktigt jävla dåligt faktiskt men jag är sjöman och orkade inte släpa med mig tvålen så det blev den som fanns här på båten.

Ah, det förklarar saken. Jag hade hellre låtit bli att raka mig än att använda det där eländet.
 
Topp