• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT E-sport?

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Hej. Då jag sett att det finns en del människor här av både yngre snitt och en hel del dataintresserade i allmänhet.
Så känner jag att jag måste ställa frågan. Vad är grejen med esport? Att det är kul att spela tv-spel förstår jag. Och att det är Nice att vinna 50-200k fattar jag också. Men! Det verkar som att människor tydligen följer sm och har idoler och grejer. Det verkar alltså som att folk tittar på e-sport sm osv. varför? När jag var liten så var bland det tråkigaste jag visste att se på när brorsan lirade supermario och jag fick vänta på min tur med luigi... Snälla någon som följer e-sport som kan förklara detta för mig. Det finns till och med en egen avdelning på Aftonbladet som bevakar och skriver om e sport. (Inte för att Aftonbladet i sig signalerar kvalitet). Men Det verkar finnas ett utbrett intresse.

image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Maxim

Cartier
Har kikat på SC2 i ca 3 år och det är spännande och utvecklas konstant. Matcherna ändras och taktiker byts ut hela tiden. Något som fungerade tokbra för någon månad sedan går inte längre att använda osv.

Har besökt Dreamhack 10-20 gånger de senaste 10 åren och då alltid följt SC2 och Quake Live.
 

BOTL

Panerai
För att man tycker det är kul såklart.

Jag tål inte fotboll, ett gäng överbetalda primadonnor som tror att de är märkvärdiga för att de kan fuska till sig en frispark/straff osv.....sporten är inte heller smutsig med supportervåld och skandaler.

Nåt som verkligen är kul att spela med samma karaktär som proffsen och försöka sig på deras taktik och build vilket ofta leder till att man blir en bättre och allsidig spelare.


Ben Bockbrännarbolmers
 

BOTL

Panerai
Konstig fråga.

Det är ju absolut ingen skillnad jämfört med andra sporter, att det sedan inte faller alla i smaken är den annan diskussion.

Det säger mycket om mentaliteten hos vissa fotbollssupportrar. Jag är jäkligt förtjust i UFC och K1 som fortfarande inte har blivit nersmutsad med supporter våld ovh acceptansen av det från utövarna men det börjar bli några för stora egon och för mycket politik även där. En ödmjuk segrare kommer alltid få min respekt.


Ben Bockbrännarbolmers
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag ska väl poängtera att jag själv inte följer e-sport öht, aldrig sett ens 1 minut av en match. Men i min ungdom har jag dock utövat och spelat organiserade turneringar och cuper inom e-sport, till skillnad vad många tycks tro är inte e-sport jätte nytt och har funnits i cirka 20 år.

För mig är fotboll helt oförståeligt, kul att spela själv men inkarnationen av tristess att titta på. Jag är själv hockey, boxning, K1, F1, WRC kille.
 

Apansson

Torpare
För att det är exakt samma sak som vilken annan idrott som helst, bara det att det är andra färdigheter än atletiska/fysiska som krävs. Ta Counter-Strike till exempel, de duktiga lagen är inte bara jävligt pricksäkra när de skjuter, utan det är en hel massa taktik och mindgames inblandat också. Det är kanske inte lika roligt att titta på som fotboll, men när det är de stora turneringarna och de bästa lagen möts så är det fan nervkittlande.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Idolkulturen har jag aldrig riktigt förstått mig på men precis som i andra sporter så är det ju människor med personligheter som tävlar, vissa gillar man mer än andra och ofta märks det i deras spelstil. När det kommer till SC2 så finns där spelare som gör bara precis vad som är "inne just nu" och aldrig vågar något nytt medans andra skapar nya spelstilar - och därmed är betydligt roligare att kolla på.
 

BOTL

Panerai
Håller med dig om mycket Jabla min vän :bookworm:, men att du jämför fotbolls-VM som är det största som finns :wideyed: med e-sport skiten gör att du har hamnat på min lista :cool:.

Vilken lista det är får du se i JUL min vän :D

Om farbrorn vill spela lite CS eller LOL så får man ge dig lite pisk på det medans vi stirrar på alla dina Rolex och röker cigarr och försuper oss på ädla drycker.

Det är för övrigt väldigt civiliserat att spela esport, röka cigarr och dricka rom medans man flamar hårt. :)


Ben Bockbrännarbolmers
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Om farbrorn vill spela lite CS eller LOL så får man ge dig lite pisk på det medans vi stirrar på alla dina Rolex och röker cigarr och försuper oss på ädla drycker.

Det är för övrigt väldigt civiliserat att spela esport, röka cigarr och dricka rom medans man flamar hårt. :)


Ben Bockbrännarbolmers


Om NHL klassas som e-sport så kör vi på, om inte så är du välkommen än då min vän :D.

Rom och andra ädla drycker slinker ner :cigar:
 

Korsvold

Omega
Tycker frågan "Hur kan det vara kul att titta på någon som spelar?" kommer upp förvånansvärt ofta med tanke på hur stor del av vår kultur som kretsar kring att titta på andra människor som utövar sport över digitala medier.I mina ögon finns det inga avgörande skillnader mellan att se en fotbollsmatch på TV som att se på e-sport. Som 22-åring får jag väl uttala mig som en del den yngre skaran på forumet och säga att jag tycker det är precis lika kul att sitta hemma i TV-soffan och se på fotboll/hockey/ som att se på e-sport.

Den stora skillnaden är förmodligen att i princip vem som helst kan titta på en fotbollsmatch och se ungefär vad som händer och tycka det är kul att följa, även om de små nyanserna i en fin match är reserverade för de mer insatta. E-sport är, på gott och ont, ofta mycket komplicerat och är därför förbehållet de som själva spelat/spelar spelet. Kan därför förstå att det är framstår som att tiotusentals människor sitter och tittar på lillbrosan som spelar Super-Mario.

"Idol"-kulturen inom e-sport ska nog inte överdrivas. Folk har naturligtvis sina favoritspelare/favoritlag, men det är inte på samma barnsliga nivå som medelålders män som gråter/slåss/skriker när deras allsvenska favoritlag förlorar. ;)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Tycker frågan "Hur kan det vara kul att titta på någon som spelar?" kommer upp förvånansvärt ofta med tanke på hur stor del av vår kultur som kretsar kring att titta på andra människor som utövar sport över digitala medier.I mina ögon finns det inga avgörande skillnader mellan att se en fotbollsmatch på TV som att se på e-sport. Som 22-åring får jag väl uttala mig som en del den yngre skaran på forumet och säga att jag tycker det är precis lika kul att sitta hemma i TV-soffan och se på fotboll/hockey/ som att se på e-sport.

Den stora skillnaden är förmodligen att i princip vem som helst kan titta på en fotbollsmatch och se ungefär vad som händer och tycka det är kul att följa, även om de små nyanserna i en fin match är reserverade för de mer insatta. E-sport är, på gott och ont, ofta mycket komplicerat och är därför förbehållet de som själva spelat/spelar spelet. Kan därför förstå att det är framstår som att tiotusentals människor sitter och tittar på lillbrosan som spelar Super-Mario.

"Idol"-kulturen inom e-sport ska nog inte överdrivas. Folk har naturligtvis sina favoritspelare/favoritlag, men det är inte på samma barnsliga nivå som medelålders män som gråter/slåss/skriker när deras allsvenska favoritlag förlorar. ;)

Men NiP-Heaton dåååååå! :snaphappy:
:snaphappy:
 

WBergdahl

Panerai
HeatoN är ingen idol. HeatoN är en religion. ;)
Heaton har ju typ slutat spela, nu är han ju typ bara coach...

Jag tycker för övrigt att det är rätt kul att kolla e-sport (mest CS:GO) då jag tycker att det är kul att spela det! Och att se personer som är oändligt mycket bättre än mig är rätt imponerande och utbildande :)
 
Jisses, snart kommer väl nån dåre och påstår att innebandy är en sport det med!
Det heter svettbandy och utförs av småglyttar på gympan eller möjligtvis brandmän utan brand!!!
Bah, humbug!!
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Ja, hur kul kan det egentligen vara att kolla på när andra spelar?
/Han med x antal timmar på championship/football manager
 

Knight

Cartier
Jisses, snart kommer väl nån dåre och påstår att innebandy är en sport det med!
Det heter svettbandy och utförs av småglyttar på gympan eller möjligtvis brandmän utan brand!!!
Bah, humbug!!


Världen gick inte under när den Internationella Olympiska Kommittén ansåg att något så ofysiskt som schack är en sport. ;)

Problemet med e-sport som jag ser det är att den inte är konstant. Nya spel dyker upp med jämna mellanrum och de äldre glöms snart bort. De två största långkörarna inom e-sportspel är StarCraft 1 (1998) och Counter-Strike till GoldSource-motorn, även kallat CS 1.6 i sin senaste iteration (1999). De gick nyligen i graven vad beträffar organiserade turneringar med högt produktionsvärde, alltså proffsscenen. Ur askan uppstod StarCraft 2 och Counter-Strike: Global Offensive. De bygger förvisso vidare på det generella temat, men måste ändå anses vara mycket annorlunda i sin kärna.

Den största e-sporten just nu är onekligen League of Legends med en tillhörande professionell liga, spelarlöner och en prissumma om en miljon USD till världsmästarna efter varje säsong. Frågan är ju bara hur länge just detta spel fortsätter att vara populärt. I takt med att spelar- och fanbasen blir äldre så kommer intresset att svalna och ett nytt spel tar över tronen som #1.

Själv slutade jag följa e-sport för mer än ett decennium sedan då de spel jag själv lirade fasades ut. Historien upprepar sig själv.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Världen gick inte under när den Internationella Olympiska Kommittén ansåg att något så ofysiskt som schack är en sport. ;)

Problemet med e-sport som jag ser det är att den inte är konstant. Nya spel dyker upp med jämna mellanrum och de äldre glöms snart bort. De två största långkörarna inom e-sportspel är StarCraft 1 (1998) och Counter-Strike till GoldSource-motorn, även kallat CS 1.6 i sin senaste iteration (1999). De gick nyligen i graven vad beträffar organiserade turneringar med högt produktionsvärde, alltså proffsscenen. Ur askan uppstod StarCraft 2 och Counter-Strike: Global Offensive. De bygger förvisso vidare på det generella temat, men måste ändå anses vara mycket annorlunda i sin kärna.

Den största e-sporten just nu är onekligen League of Legends med en tillhörande professionell liga, spelarlöner och en prissumma om en miljon USD till världsmästarna efter varje säsong. Frågan är ju bara hur länge just detta spel fortsätter att vara populärt. I takt med att spelar- och fanbasen blir äldre så kommer intresset att svalna och ett nytt spel tar över tronen som #1.

Själv slutade jag följa e-sport för mer än ett decennium sedan då de spel jag själv lirade fasades ut. Historien upprepar sig själv.
Huvudet på spiken rörande problemen med e-sport. Jag menar hur många av kidsen vet ens vad Q DM1 CTF är som är en av de tidigaste sakerna jag spelade under organiserade former.

Å andra sidan kan jag dra en F1 parallell, som är att bilarna ser inte ut idag som 1963 men de underliggande fundamenten för att vara bra är de samma nu som då. Är det samma med e-sport så länge du håller dig inom genrerna; FPS är FPS och RTS är RTS etc.
 

Dr Stein

Cartier
Tror de flesta argument redan är gjorda. Att kolla på andra idrottsutövare har man ju gjort i alla tider. Jag tycker att det är roligare att spela själv, men det gäller för fotboll också. Ändå kan det vara kul att se nån match då och då, t.ex. i det där VM jag hört ska vara populärt.

Apropå Aftonbladets Spela-sektion: man kan kritisera Aftonbladet för mycket, men Spela-delen drivs av några av Sveriges mest rutinerade speljournalister. De är oerhört progressiva för att vara bevakare av spelbranchen, och jag tycker att det är väldigt kul att de skriver om e-sport! :)
 
Världen gick inte under när den Internationella Olympiska Kommittén ansåg att något så ofysiskt som schack är en sport. ;)

Problemet med e-sport som jag ser det är att den inte är konstant. Nya spel dyker upp med jämna mellanrum och de äldre glöms snart bort. De två största långkörarna inom e-sportspel är StarCraft 1 (1998) och Counter-Strike till GoldSource-motorn, även kallat CS 1.6 i sin senaste iteration (1999). De gick nyligen i graven vad beträffar organiserade turneringar med högt produktionsvärde, alltså proffsscenen. Ur askan uppstod StarCraft 2 och Counter-Strike: Global Offensive. De bygger förvisso vidare på det generella temat, men måste ändå anses vara mycket annorlunda i sin kärna.

Den största e-sporten just nu är onekligen League of Legends med en tillhörande professionell liga, spelarlöner och en prissumma om en miljon USD till världsmästarna efter varje säsong. Frågan är ju bara hur länge just detta spel fortsätter att vara populärt. I takt med att spelar- och fanbasen blir äldre så kommer intresset att svalna och ett nytt spel tar över tronen som #1.

Själv slutade jag följa e-sport för mer än ett decennium sedan då de spel jag själv lirade fasades ut. Historien upprepar sig själv.
Allt som den nioårige lilla "gullungen" kan förnedra sin stackars fader i är av ondo och bör således icke kallas för sport, ok? :)
 
Topp