• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT E-sport?

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Tycker frågan "Hur kan det vara kul att titta på någon som spelar?" kommer upp förvånansvärt ofta med tanke på hur stor del av vår kultur som kretsar kring att titta på andra människor som utövar sport över digitala medier.I mina ögon finns det inga avgörande skillnader mellan att se en fotbollsmatch på TV som att se på e-sport. Som 22-åring får jag väl uttala mig som en del den yngre skaran på forumet och säga att jag tycker det är precis lika kul att sitta hemma i TV-soffan och se på fotboll/hockey/ som att se på e-sport.

Den stora skillnaden är förmodligen att i princip vem som helst kan titta på en fotbollsmatch och se ungefär vad som händer och tycka det är kul att följa, även om de små nyanserna i en fin match är reserverade för de mer insatta. E-sport är, på gott och ont, ofta mycket komplicerat och är därför förbehållet de som själva spelat/spelar spelet. Kan därför förstå att det är framstår som att tiotusentals människor sitter och tittar på lillbrosan som spelar Super-Mario.

"Idol"-kulturen inom e-sport ska nog inte överdrivas. Folk har naturligtvis sina favoritspelare/favoritlag, men det är inte på samma barnsliga nivå som medelålders män som gråter/slåss/skriker när deras allsvenska favoritlag förlorar. ;)
På vilket delikat sätt du lyckades berätta att jag både är gammal och puckad.

Men tack för förklaringen, det verkar vara en åldersrelaterad företeelse.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
HeatoN är ingen idol. HeatoN är en religion. ;)
Min bonus-son är namne med Heaton. För en 5-6 år sedan fick vi skaffa hemligt nr till sonen, då det kom en hel del beundrar-sms och folk ringde och la på utan att säga något. Hade ingen aning vem Heaton var innan dess.

Annars är väl e-sport som all annan sport. Är man oinitierad så ser man inte tjusningen, men ju mer insatt man blir desto mer spännande att kolla.

Har till och med hört talas om idioter som inte förstår tjusningen med ett klockforum :)
 
Världen gick inte under när den Internationella Olympiska Kommittén ansåg att något så ofysiskt som schack är en sport. ;)

Problemet med e-sport som jag ser det är att den inte är konstant. Nya spel dyker upp med jämna mellanrum och de äldre glöms snart bort. De två största långkörarna inom e-sportspel är StarCraft 1 (1998) och Counter-Strike till GoldSource-motorn, även kallat CS 1.6 i sin senaste iteration (1999). De gick nyligen i graven vad beträffar organiserade turneringar med högt produktionsvärde, alltså proffsscenen. Ur askan uppstod StarCraft 2 och Counter-Strike: Global Offensive. De bygger förvisso vidare på det generella temat, men måste ändå anses vara mycket annorlunda i sin kärna.

Den största e-sporten just nu är onekligen League of Legends med en tillhörande professionell liga, spelarlöner och en prissumma om en miljon USD till världsmästarna efter varje säsong. Frågan är ju bara hur länge just detta spel fortsätter att vara populärt. I takt med att spelar- och fanbasen blir äldre så kommer intresset att svalna och ett nytt spel tar över tronen som #1.

Själv slutade jag följa e-sport för mer än ett decennium sedan då de spel jag själv lirade fasades ut. Historien upprepar sig själv.

Men är verkligen LoL störst sett till prispengarna? The International för Dota 2 går ju av stapeln i slutet av juli, prispott på runt 10 000 000 USD.
 

Knight

Cartier
Men är verkligen LoL störst sett till prispengarna? The International för Dota 2 går ju av stapeln i slutet av juli, prispott på runt 10 000 000 USD.


Svårt att säga. Prispotten för Worlds i LoL var 2 miljoner USD i fjol, men sedan har de även spelarlöner för LCS-lagen i Nordamerika, Europa och Asien, samt prispotten för alla deltävlingar som leder upp till Worlds. Allt kommer från Riot's egna ficka. Vad prispotten i Worlds är 2014 har jag ingen aning om, men jag kan tänka mig att Riot pyntar lite extra för att bräcka Valve.
 

Dr Stein

Cartier
Har hört att professionella starcraft-spelare gör cirka 300 kommandon per minut. Jag tycker det låter helt sjukt imponerande. Helt i klass med med andra skicklighetssporter, där träning, formtoppning och talang är a och o.
 

Knight

Cartier
Har hört att professionella starcraft-spelare gör cirka 300 kommandon per minut. Jag tycker det låter helt sjukt imponerande. Helt i klass med med andra skicklighetssporter, där träning, formtoppning och talang är a och o.


Det stämmer, dessvärre leder det till att flera proffs utvecklar karpaltunnelsyndrom och måste pensioneras från spelandet i unga år. Med lite tur så har de hunnit spela in några miljoner som plåster på såren, men det är inte alla som lyckas med det.
 

Dr Stein

Cartier
Det stämmer, dessvärre leder det till att flera proffs utvecklar karpaltunnelsyndrom och måste pensioneras från spelandet i unga år. Med lite tur så har de hunnit spela in några miljoner som plåster på såren, men det är inte alla som lyckas med det.

Är det så? Karpaltunneln kan ju i och för sig lätt opereras med gott resultat, men på nåt sätt är det lite glädjande att även e-sportarna drar på sig idrottsskador. Då är det ju inget snack om att det är en riktig sport! :)
 
Ja själv har man ju lagt flera 1000 timmar på Counter-Strike genom åren och vad som lockat mig är ju självklart tävlingen som med alla andra sporter. Man är 5 personer som jobbar tillsammans, lägger upp taktiker, pressar varandra att bli bättre och faktiskt åker i väg tillsammans och träffas på riktigt då och då. Har kanske 10 personer som jag träffat via datorspelandet från alla möjliga ställen i Sverige som jag fortfarande hör av och träffar då och då. Några av dom spelar just nu i proffslagen som spelar på DH så därför kollar väl jag på esport. Själva sändningarna har ju blivit enormt mycket bättre senaste 2 åren då kommentatorerna är riktigt seriösa och funktioner så som repriser och statistik tillkommit. Skicka pm om ni vill lira en matchmaking och snacka lite klockor :)
 
Topp