• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Excelproblem

ZQT

The Banker
2-Faktor
Vet att vi har en del excelproffs här!

Har en rätt så viktig excelfil som är låst, kommer inte ens in i den från Finder och har naturligtvis glömt bort lösenordet. Hur kan jag göra för att komma åt filen?

Diskussionsunderlag: vilken är den mest användbara (mer avancerad formeln) som ni använder?

:hungover:

Googlade men gav upp här:
Skärmavbild 2014-04-12 kl. 16.34.43.png
 

Boris Balkan

Fark you!
Vet att vi har en del excelproffs här!

Har en rätt så viktig excelfil som är låst, kommer inte ens in i den från Finder och har naturligtvis glömt bort lösenordet. Hur kan jag göra för att komma åt filen?

Diskussionsunderlag: vilken är den mest användbara (mer avancerad formeln) som ni använder?

:hungover:

Googlade men gav upp här:
Skärmavbild 2014-04-12 kl. 16.34.43.png

Jobbar inte du på bank? Vad säger compliance om att du bryter dig in i exceldokument? ;)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Såvitt jag vet finns inga sätt att återställa lösenord på ett excelark.

För övrigt är VLOOKUP min mest använda formel.
 

sveol

Cartier
Kollat Youtube? En sökning på Excel ger ca 1.900.000 träffar.



Btw min mest använda formel är =SUMMA. Men resultatet av formeln ger alltid för lågt resultat ;)
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Kollat Youtube? En sökning på Excel ger ca 1.900.000 träffar.



Btw min mest använda formel är =SUMMA. Men resultatet av formeln ger alltid för lågt resultat ;)


Haha, är summaformeln den "mer avancerade" formeln som du använder mest? Det hoppas jag inte, det var därför jag ställde frågan så, använder också summa mest, det gör nog alla.

Och ditt förslag fungerar inte med Mavericks!
 

Icaras

Rolex
Tror inte det är möjligt såvida ingen ger dig behörighet till dokumentet på annat håll, tror det blir svårt att ta dig runt ett lösenordsskyddat dokument :(

För att svara på dina andra fråga så använder jag =COUNTIF mest den senaste veckan ;)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Excel är för övrigt underbart. Det kan lösa alla problem. Tyvärr. Duktiga excelare bygger tyvärr sönder delar av svenska företag eftersom saker som aldrig borde lösas med ett kalkylark fixas med Excel.

Jag är en av dem:

aCn0VWb.jpg


Dessutom är en av de vanligaste arbetsplatslögnerna: 'jag är bra på Excel'. Ingen som är bra på Excel säger någonsin att dom är bra på Excel. Dom som är bra på Excel vet att dom har mer att lära. Dom som säger att dom är bra på Excel är dom som tycker =SUMIF är en avancerad funktion! ;)
 

Mrjsander

Omega
Kan inte ge dig en färdig lösning, men det skall gå att fixa med VBA. Du kan öppna dokumentet men inte se själva lösenordet i sig.

Borde finnas lösning på Google...
 
Kan du öppna filen över huvud taget eller är lösenordsprompten vid öppningen av filen?

Om du kan öppna filen och sedan komma in i VBA-delen (ALT+F11) så kan man skriva en liten kodsnutt som läser ut all information från dolda/låsta ark/kolumner/you-name-it.

PS: Krämbulle: Om formeln är längre än 2 rader = VBA ;)
 
Topp