Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

OT: Excelproblem

Diskussion i 'Diskussion' startad av ZQT, 12 april 2014.

1. ZQT
    Trådstartare

ZQT The Banker

Vet att vi har en del excelproffs här!

Har en rätt så viktig excelfil som är låst, kommer inte ens in i den från Finder och har naturligtvis glömt bort lösenordet. Hur kan jag göra för att komma åt filen?

Diskussionsunderlag: vilken är den mest användbara (mer avancerad formeln) som ni använder?

:hungover:

Googlade men gav upp här:
    Skärmavbild 2014-04-12 kl. 16.34.43.png

Bojke gillar detta.
  2. leben

leben El Patrón

Har du provat att starta om datorn?
    Sitter alla sladdar i?

eriksson850, Carlton, carlanton och 10 andra gillar detta.
  3. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Du söker alltså ett sätt att komma förbi lösenordslåset?

4. Maxim

Maxim Stadsbo

Från:
    Lund
    Jadu, det är väl till att ladda ner ett program som kan knäcka krypteringen.

//Maxim

5. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Jobbar inte du på bank? Vad säger compliance om att du bryter dig in i exceldokument? ;)

Nexus gillar detta.
  6. alfgren

alfgren Biskop

Såvitt jag vet finns inga sätt att återställa lösenord på ett excelark.

För övrigt är VLOOKUP min mest använda formel.

krämbulle gillar detta.
  7. sveol

sveol Borgare

Från:
    Solna
    Kollat Youtube? En sökning på Excel ger ca 1.900.000 träffar.

Btw min mest använda formel är =SUMMA. Men resultatet av formeln ger alltid för lågt resultat ;)

8. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Vlookup är inte en formel. Det är en väg till framgång i det svenska näringslivet. :D

masterkiller gillar detta.
  9. ZQT
    Trådstartare

ZQT The Banker

Haha, är summaformeln den "mer avancerade" formeln som du använder mest? Det hoppas jag inte, det var därför jag ställde frågan så, använder också summa mest, det gör nog alla.

Och ditt förslag fungerar inte med Mavericks!

10. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Tror inte det är möjligt såvida ingen ger dig behörighet till dokumentet på annat håll, tror det blir svårt att ta dig runt ett lösenordsskyddat dokument :(

För att svara på dina andra fråga så använder jag =COUNTIF mest den senaste veckan ;)

11. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Excel är för övrigt underbart. Det kan lösa alla problem. Tyvärr. Duktiga excelare bygger tyvärr sönder delar av svenska företag eftersom saker som aldrig borde lösas med ett kalkylark fixas med Excel.

Jag är en av dem:

Dessutom är en av de vanligaste arbetsplatslögnerna: 'jag är bra på Excel'. Ingen som är bra på Excel säger någonsin att dom är bra på Excel. Dom som är bra på Excel vet att dom har mer att lära. Dom som säger att dom är bra på Excel är dom som tycker =SUMIF är en avancerad funktion! ;)

Icaras gillar detta.
  12. Mrjsander

Mrjsander Bonde

Från:
    London
    Kan inte ge dig en färdig lösning, men det skall gå att fixa med VBA. Du kan öppna dokumentet men inte se själva lösenordet i sig.

Borde finnas lösning på Google...

13. alfin

alfin Bonde

Kan du öppna filen över huvud taget eller är lösenordsprompten vid öppningen av filen?

Om du kan öppna filen och sedan komma in i VBA-delen (ALT+F11) så kan man skriva en liten kodsnutt som läser ut all information från dolda/låsta ark/kolumner/you-name-it.

PS: Krämbulle: Om formeln är längre än 2 rader = VBA ;)

Mrjsander och krämbulle gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield