• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Förslag på riktigt bra kolgrill..

Royal Straps

Cartier
Professional Dealer
2-Faktor
Tjena !

Nu är ju grillsäsongen igång och hemma står en gasgrill på trädäcket.

Köptes för att snabbare få igång grillandet då det är många aktiviteter i våran familj

Och för att överhuvudtaget hinna innan solen går ner på en vardag :)

Men en kolgrill måste införskaffas för långsam helggrillning.

Förslag på en riktigt bra modell mottages gärna ej Weber klotgrill, då jag vill prova något nytt.

Och ej över 5000kr om det nu finns så dyra kolgrillar ;)

Tack för ordet /Mathias
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Vet inte om Weber grillar bäst men konstaterat är att min grill har stått ute dygnet runt i 7 år och den är fortfarande i bra skick.
Om du inte visste så är hemligheten vid grill indirekt värme.
 

BOTL

Panerai
Jag grillar lite seriöst och min grillmentor tävlar på internationellnivå (kommit trea i världen som bäst).

Weber är en bra lägsta nivå :) grillarna håller för mycket och min blev utbytt på garantin när emaljen sprack efter 1,5 år (grillar 2-4 ggr i veckan året runt) bra cirkulation i grillen om man inte bara grillar korv och behöver grilla indirekt.

57an är en bra instegsgrill, storleken lämpar sig bra till att grilla åt 2 men samtidigt kan du köra 7 kilo kött i den samtidigt om du skulle vilja det.

Den modellen med bord till är väldigt smidig att använda och den lite lyxigare versionen med gasol som tänder upp kolet åt dig är användarvänlig. Tänk sedan lite tillbehör, överdragsskydd, tång, spade osv så är du uppe i fem.

Det är såklart inte nödvändigt med ett sidobord men det gör allt så mycket enklare. Man behöver alltid nånstans att lägga köttet, tillbehör, glaze osv. Köper du utan sidobord ska du ha en modell där man enkelt kan rulla bak locket. Köp till en skorsten då för tändning av kol, tändvätska FÅR man inte använda, maten tar smak.
Det absolut viktigaste kravet jag har är en askuppsamlare i botten på grillen, en utan är otänkbart.

Med sidobord och gasoltändning
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1583265&o=inkfrakt

Med sidobord
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1583268

Utan sidobord
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=562529
 

BOTL

Panerai
En liten älg som tog 26 timmar att grilla, 340 kilo kött på grillen.
var 15 minut besprutades hela älgen för hand med vatten och olja!
 

Bilagor

  • DSC01893.JPG
    DSC01893.JPG
    354.5 KB · Visningar: 3,962
  • DSC01894.JPG
    DSC01894.JPG
    259.8 KB · Visningar: 635
  • DSC01896.JPG
    DSC01896.JPG
    361.9 KB · Visningar: 1,177

BOTL

Panerai
Kol 99% av tiden, vanliga bricketter är skit, tyvärr.

www.grillkol.se har riktigt bra kol och bricketter. Hemkörning och allt, har man tur hittar man deras röda påsar på dollarstore ibland, då har de fått sig en smäll och det är lite mindre bitar i.

När jag grillar lite längre kör jag blandat kol och bricketter.
 
Topp