• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Flighradar24

Donkii

Boushh
2-Faktor
Satt precis och klickade runt på flightradar och förbluffades över alla flygplan som är i luften, speciellt över Europa. Just nu 2614st flygplan över Europa.

Någonstans bland dessa plan över Atlanten finns nu ett paket med en klocka till mig :)

Någon annan som häpnas över hur det ser ut på flygkartan?

http://fr24.com/48.05,9.8/4
 

Sond

Patek
Visst är det mäktigt. När dessa appar var nya(jag vet inte hur funktionen är nu då jag inte kolat på ett tag) så var jag med om en (o)lustig sak. Skjutsade hustrun till Arlanda när hon skulle till NY. Väl hemma så öppnade jag en app och såg planet på väg mot Norge, över Värmland. Följde det över Norge och ut över havet. En bit bortom Skottland försvann det...

Va f_n... Lite panik... Kollade olika hemsidor efter nyheter om flygkrasch etc. Inget. Började fundera på var man ringer. Och vad man säger... Typ, Ööö, jag sitter här med en app och hustruns flyg försvann..? Han faktiskt bli orolig innan jag såg att alla flyg försvann väster om Skottland. Insåg att det fanns ingen, vad det nu är, sak som registrerade flygen väster om Skottland. Kände mig både dum och lättad..:bag:
 

TKVF

Panerai
Det måste väl finnas en flygledning i kopntrollerat luftrum? Dock kanske inte dom läger ut vart planen är.
 

Sond

Patek
Det måste väl finnas en flygledning i kopntrollerat luftrum? Dock kanske inte dom läger ut vart planen är.

Ärligt talat, ingen aning..:) Men jag tor dels det är något annat över atlanten, har för mig att jag läst det. Typ ingen radar når dit. Om de sedan via satellit kan plocka upp signaler från planet så kanske det är det som dåtidens appar inte hade tillgång till?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Patinerad matt då :) Bilder kommer nån annan gång!
1963 är precis på brytpunkten mellan PCG och vanligt case. Give or take borde den opolerad i originalskick se ut ungefär så här. Detta är en 64:a med vanliga kronskydd:

5513gilt13.jpg


Detta är imina ögon en av de vackraste klockor som finns. Få rår på den.

Är den matt så är den antingen efter 1966-67 eller så har den tavlan utbytt. Serial för matt börjar någonstans efter 1.5xx

Riktigt galna klockor att hitta opolerade. Sjukt avis. :)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
1963 är precis på brytpunkten mellan PCG och vanligt case. Give or take borde den opolerad i originalskick se ut ungefär så här. Detta är en 64:a med vanliga kronskydd:

Detta är imina ögon en av de vackraste klockor som finns. Få rår på den.

Är den matt så är den antingen efter 1966-67 eller så har den tavlan utbytt. Serial för matt börjar någonstans efter 1.5xx

Riktigt galna klockor att hitta opolerade. Sjukt avis. :)

Det är sådär den ser ut, dock hade jag ärligt talat ingen koll på det där med att matt kom i mitten på 60.
I mina ögon såg urtavlan matt ut men det är nog som du säger att den är blank.

Jag får förhoppningsvis klockan i morgon alt. tisdag och då ska jag försöka få till några bilder innan jag åker till staterna :)

Tack för infon :)
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Donkii, hoppas du blir nöjd med klockan. Blev dock lite förvirrad, kommer klockan från staterna och nu ska du själv åka dit? Hoppas du inte åker på moms mm bara, om du lika gärna kunde ha hämtat av den i USA. Hade för resten en liknande upplevelse runt flygresor förra året när sonen flög till Japan. Över Ryssland försvann planet från kartan medan alla andra fanns kvar. Höll på att bli tokig innan jag fick koll på att allt var bra. Tänker aldrig följa något mer flyg på nätet.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Donkii, hoppas du blir nöjd med klockan. Blev dock lite förvirrad, kommer klockan från staterna och nu ska du själv åka dit? Hoppas du inte åker på moms mm bara, om du lika gärna kunde ha hämtat av den i USA. Hade för resten en liknande upplevelse runt flygresor förra året när sonen flög till Japan. Över Ryssland försvann planet från kartan medan alla andra fanns kvar. Höll på att bli tokig innan jag fick koll på att allt var bra. Tänker aldrig följa något mer flyg på nätet.


Well, inte konstigt att du blir förvirrad då det är precis så det är.
Men man måste ta tillfället direkt då det kommer, tror jag gått miste om en om jag väntat till dess att jag åker dit. Men jag har lite klockköp planerade även där på plats. Har en på forumet här som beställt en Millgaus Black Venom bland annat.

Moms slipper jag förhoppningsvis då den är deklarerad som repobjekt :)
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Då går det säkert bra. Ha en trevlig resa och god klockjakt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Flightradar 24 baseras på mottagare på marken som privatpersoner satt upp. Dessa synkas sedan ihop till den bild du ser. Om det inte finns nån kille på marken med mottagare som fångar upp flygplanet så försvinner det helt enkelt från kartan. Det du ser på kartan är flygplanen som är utrustade på ADS-B transponder vilket i princip innebär bara större trafikflygplan. Det innebär att det faktiskt finns ännu mer i luften än de 2000+ du ser där.

http://www.flightradar24.com/how-it-works
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Flightradar 24 baseras på mottagare på marken som privatpersoner satt upp. Dessa synkas sedan ihop till den bild du ser. Om det inte finns nån kille på marken med mottagare som fångar upp flygplanet så försvinner det helt enkelt från kartan. Det du ser på kartan är flygplanen som är utrustade på ADS-B transponder vilket i princip innebär bara större trafikflygplan. Det innebär att det faktiskt finns ännu mer i luften än de 2000+ du ser där.

http://www.flightradar24.com/how-it-works


Intressant, visste inget om att det var mottagare som privatpersoner satt upp.. Kan man anta att det är flightspotters som ligger bakom dem eller? Annars ser jag kanske inte någon direkt vinning för privatpersoner att sätta upp dessa?

Hur som helst är det ganska häftigt med alla plan i luften samtidigt och alla start och landningar som görs per dag på de större europeiska flygplatserna. Konstigt att det inte händer mer olyckor egentligen.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Precis, det är rätt amatörmässigt på EU sidan. Data för USA köps/erhålls dock från FAA vilket är lite mer professionellt och jag kan nog tänka mig att den är båda ADS och radarbaserad.
 
Topp