• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Flytt till Stockholm

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Hej på er!

Jag har fått en ny tjänst i Stockholm och har beslutat att hoppa på tåget och därmed lämna soliga, vackra och underbara Göteborg :D

Har löst boende till en start men ska såklart på sikt skaffa något eget.
Har idag bostadsrätt i Göteborg men har tänkt hyra i Stockholm och blir lite smått galen på sajter som blocket bostad etc.

Så, jag tänkte ni som bor i Stockholm kanske har några bra tips på hur man löser en hyresrätt relativt smärtfritt? Kanske känner ni någon som känner någon som hyr ut? :)

Alla tips uppskattas!
Mvh
En vilsen Göteborgare
 

Alligatorn

Cartier
Pengar pengar pengar.
Hitta någon på blocket som gärna är lite överprisad eller större.
Skriv ett andrahandskontrakt.

Alternativt köp.

Sånt jävla tryck på att hyra i andrahand men folk älskar pengar så jag skulle gå den vägen :)

En etta innanför tullarna blir inte smärtfritt.
 

wadstroem

Cartier
Hej på er!

Jag har fått en ny tjänst i Stockholm och har beslutat att hoppa på tåget och därmed lämna soliga, vackra och underbara Göteborg :D

Har löst boende till en start men ska såklart på sikt skaffa något eget.
Har idag bostadsrätt i Göteborg men har tänkt hyra i Stockholm och blir lite smått galen på sajter som blocket bostad etc.

Så, jag tänkte ni som bor i Stockholm kanske har några bra tips på hur man löser en hyresrätt relativt smärtfritt? Kanske känner ni någon som känner någon som hyr ut? :)

Alla tips uppskattas!
Mvh
En vilsen Göteborgare

Satsa på bostadsrätt istället. Priserna är höga, men det är en lysande investering till skillnad från en hyresrätt.

Om du nu vill ha en hyresrätt innanför tullarna så blir, som ovanstående konstaterade, inte smärtfritt. Min bror hyrde en 1a på Kungsholmen (~30 kvm) i andrahand för 12k/månaden, och då var det ändå Kungsholmen. Vill du ha mer centralt så stiger priserna avsevärt, men bäst möjlighet har man om man letar efter andrahandskontrakt (Blocket, bekanta etc.) och är okej med att betala ockerpris, för det är så hyresmarknaden ser ut idag. Jag vet tyvärr inte om någon jag känner hyr ut, men kan kolla upp det. :)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Vilken del av stan ska du jobba i? Som gentlemännen ovan nämner så är det sällan billigt att bo i andrahand innanför tullarna, det är för många som är beredda att betala duktigt. Utanför tullarna är det dock inte omöjligt att hitta något till rimliga pengar och behöver inte betyda så hemsk pendling beroende på var du jobbar.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag drömde själv om att vara skuldfri och bo i hyresrätt för 3 år sedan när jag bröt med tjejen... Fick fatt i en schysst etta vid St Erikplan för 10k i månaden men efter en snabb kalkyl köpte jag mig en tvåa i samma område istället.
 

Zingo

Rolex
En snabbkoll bland kollegor om andrahandspriserna i Vasastan:
- 1:a 23 kvm, 9.500 kr
- 2:a 55 kvm, 14.000 kr
Klart bättre priser om man kan tänka sig bo en bit ut. Kommer man till de yttre kommunerna så kan du nog få tag på en hyresrätt relativt enkelt (om än i halvsunkigt trist område).
Slutsats: Bo i eller nära stan, billigare att köpa än att hyra. Ytterorterna, billigare köpa i regel men mindre skillnad.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
En snabbkoll bland kollegor om andrahandspriserna i Vasastan:
- 1:a 23 kvm, 9.500 kr
- 2:a 55 kvm, 14.000 kr
Klart bättre priser om man kan tänka sig bo en bit ut. Kommer man till de yttre kommunerna så kan du nog få tag på en hyresrätt relativt enkelt (om än i halvsunkigt trist område).
Slutsats: Bo i eller nära stan, billigare att köpa än att hyra. Ytterorterna, billigare köpa i regel men mindre skillnad.
Vem hyr man 55 kvadrat av för 14kr? låter rimligt om man hyr ut till någon i sin bekantskapskrets men inte annars
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Tack för svaren!
Dock var det inget som förvånade mig, samma situation i Göteborg där det faktiskt blev bättre och billigare att köpa.

Problemet är att jag vill vara 100 på stan/tjänsten innan jag köper något. Så ockerpriser är väl något jag får räkna med.. Men är då verkligen blocket den bästa sajten eller finns det något annat, bättre?

Tackar för tipset @Alligatorn , ska jobba i Solna och får kika längs med den rutten :)
 

Zingo

Rolex
Tack för svaren!
Dock var det inget som förvånade mig, samma situation i Göteborg där det faktiskt blev bättre och billigare att köpa.

Problemet är att jag vill vara 100 på stan/tjänsten innan jag köper något. Så ockerpriser är väl något jag får räkna med.. Men är då verkligen blocket den bästa sajten eller finns det något annat, bättre?

Tackar för tipset @Alligatorn , ska jobba i Solna och får kika längs med den rutten :)
100% säker? Du jämför ju med Göteborg... Kan bara bli rätt! :D

Råsunda (Solna) och Sundbyberg kan vara lämpliga alternativ att spana in.
 

Alligatorn

Cartier
Tack för svaren!
Dock var det inget som förvånade mig, samma situation i Göteborg där det faktiskt blev bättre och billigare att köpa.

Problemet är att jag vill vara 100 på stan/tjänsten innan jag köper något. Så ockerpriser är väl något jag får räkna med.. Men är då verkligen blocket den bästa sajten eller finns det något annat, bättre?

Tackar för tipset @Alligatorn , ska jobba i Solna och får kika längs med den rutten :)
Ja längst blå linjen är det lite blandat. Sumpan är rätt dyrt men överkomligt. Vet inte hur Näckrosen och Hallonbergen ser ut men Kista är typ rätt vanliga priser igen.
Köpte själv en nyproduktion i Bredäng för 1,9M 30kvm.

Ligger nog ganska likt där borta när jag sökte i höstas.
 

ozzyozzy

Cartier
Jag la ut min lgh i Sumpan, 50m2 i typisk "hyresrättstandard", på blocket. Ville inte ta ockerpris utan snarare slippa strul, så la ut den på blocket för 7.900/mån. Jag gissar att 180 mail på åtta timmar säger en del om efterfrågan och tillgången...tror du måste över 10k i de flesta fall även i närförort.
 
Satsa på bostadsrätt istället. Priserna är höga, men det är en lysande investering till skillnad från en hyresrätt.

Det förutsätter ju den enda faktorn att priserna går upp tills dess att vår vän Steffe skall sälja. Gå priserna ner så är det en lysande antiinvestering att sitta på en hyresrätt istället.

Att se sin bostad som en ekonomisk investering tycker jag personligen är ett naivt synsätt, även om det naturligtvis varit så att det varit oerhört lukrativt att se det så de senaste 10-15 åren.

Problemet är ju att rörligheten på bostadsmarknaden är noll och utbudet att hyra är rent ut sagt uselt.

Jag hade passat mig för att slanta upp allt jag äger och har för en bostadsrätt vid en situation som steffe beskriver.

/gustav
 

Alligatorn

Cartier
Det förutsätter ju den enda faktorn att priserna går upp tills dess att vår vän Steffe skall sälja. Gå priserna ner så är det en lysande antiinvestering att sitta på en hyresrätt istället.

Att se sin bostad som en ekonomisk investering tycker jag personligen är ett naivt synsätt, även om det naturligtvis varit så att det varit oerhört lukrativt att se det så de senaste 10-15 åren.

Problemet är ju att rörligheten på bostadsmarknaden är noll och utbudet att hyra är rent ut sagt uselt.

Jag hade passat mig för att slanta upp allt jag äger och har för en bostadsrätt vid en situation som steffe beskriver.

/gustav
Äh, belåna sig själv över huvudet är Stockholmsdrömmen!
Så vi lever här i storstan :D

Men du har en poäng iom nytt jobb osv. Provanställning?
Å andra sidan går lägenheter snabbt att sälja här. Men tråkigt att gå minus på mäklarkostader osv. Annars är det bara hyra ut sålänge :p
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Det förutsätter ju den enda faktorn att priserna går upp tills dess att vår vän Steffe skall sälja. Gå priserna ner så är det en lysande antiinvestering att sitta på en hyresrätt istället.

Att se sin bostad som en ekonomisk investering tycker jag personligen är ett naivt synsätt, även om det naturligtvis varit så att det varit oerhört lukrativt att se det så de senaste 10-15 åren.

Problemet är ju att rörligheten på bostadsmarknaden är noll och utbudet att hyra är rent ut sagt uselt.

Jag hade passat mig för att slanta upp allt jag äger och har för en bostadsrätt vid en situation som steffe beskriver.

/gustav

Äh, belåna sig själv över huvudet är Stockholmsdrömmen!
Så vi lever här i storstan :D

Men du har en poäng iom nytt jobb osv. Provanställning?
Å andra sidan går lägenheter snabbt att sälja här. Men tråkigt att gå minus på mäklarkostader osv. Annars är det bara hyra ut sålänge :p

Tack Gustav, håller med dig!
Då det är inom samma bolag kommer jag ha tillsvidaretjänst direkt, men ser ändå inte det som en självklarhet för att köpa då jag varit i Stockholm 7-8ggr i hela mitt liv liksom :)

Sen ska jag väl vara ärlig och säga att en hyra på 10k är saftig men inte omöjlig, det är just blocket-träsket jag ogillar, att det är så mkt "rum i lägenhet för veckopendlare" etc, vill ha en portal där jag endast kan söka nåt vettigt!
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Sundbyberg rekommenderar jag innan priserna drar iväg åt den djupaste delen av helvete som innerstaden. Allt du behöver finns där plus alla(då menar jag alla, buss, tunnelbana, pendeln, spårvagn potentiellt flygplan med :D) färdmedel du kan tänka dig

Annedal är också trevligt!
Kolla västra skogen i solna med
 
Senast ändrad:

wadstroem

Cartier
Det förutsätter ju den enda faktorn att priserna går upp tills dess att vår vän Steffe skall sälja. Gå priserna ner så är det en lysande antiinvestering att sitta på en hyresrätt istället.

Att se sin bostad som en ekonomisk investering tycker jag personligen är ett naivt synsätt, även om det naturligtvis varit så att det varit oerhört lukrativt att se det så de senaste 10-15 åren.

Problemet är ju att rörligheten på bostadsmarknaden är noll och utbudet att hyra är rent ut sagt uselt.

Jag hade passat mig för att slanta upp allt jag äger och har för en bostadsrätt vid en situation som steffe beskriver.

/gustav

Visst ska man beakta risken att bostadsbubblan spricker, men det finns ingenting som tyder på att den ska göra det inom de närmsta åren. Framförallt inte i Stockholm, där marknaden fortsätter att vara överhettad, och kommer vara det ett bra tag till i och med att riksbanken fortsätter sänka styrräntan. Det är kanske rationellt att tänka sig att bubblan bör spricka, men i och med att det är konsumenterna som helt och hållet styr marknaden så måste man också se på marknaden ur ett något irrationellt perspektiv - människor belånar sig själva över huvudet för att få en lägenhet i innerstan, och så länge det fortsätter så är det åtminstone ingen dålig investering.

I Stockholm ser jag absolut inte varför man ska oroa sig för att priserna går ned, för du kommer som minst få det du betalat tillbaka vid försäljning om ingen drastisk förändring sker. Och även om jag delvis instämmer i att det är dumt att helt och hållet se bostadsköp som investeringar, så är det ju de facto så att en bostad kan innebära avkastning vilket en hyreslägenhet aldrig gör. Att då betala absurda hyror varje månad för överpriserade smålägenheter, det är isåfall än dummare.

Till TS vill jag, likt många andra, rekommendera Solna/Sundbyberg då priserna där tenderar att vara mer rimliga. Bra förbindelser med tunnelbana, om du nu ska jobba i innerstan.
 

manekin

Omega
Skulle absolut vänta på att amorteringskraven kickar in i sommar och köpa efter det. Köper du något nu och du blir missnöjd med tjänsten sitter du i skiten efter Juni. Sen det där med att få tag på en hyresrätt relativt enkelt i kranskommunerna antar jag gäller andragand eller bostadsrättsuthyrning. För något förstahandskontrakt är tyvärr en riktig longshot.
 
Visst ska man beakta risken att bostadsbubblan spricker, men det finns ingenting som tyder på att den ska göra det inom de närmsta åren. Framförallt inte i Stockholm, där marknaden fortsätter att vara överhettad, och kommer vara det ett bra tag till i och med att riksbanken fortsätter sänka styrräntan.

I Stockholm ser jag absolut inte varför man ska oroa sig för att priserna går ned, för du kommer som minst få det du betalat tillbaka vid försäljning om ingen drastisk förändring sker.
Det är just den här tvärsäkerheten bland stockholmare som inte upplevt en skaplig sättning på bostadsmarknaden som gör att jag tror på boprisfall. "Stockholm är unikt för att..."

Jag tror du har fel helt enkelt men det man skall fråga sig är väl kanske inte vad som är rätt eller fel utan om man med sina livs besparingar är beredd att chansa? Vad som är dumt och inte är väl snarare upp till vilken riskprofil man har.

Steffe, inget är ju så bråttom eller hinner bli så dyrt så snabbt så försök få tag på något att hyra första 6 månaderna. Sen kan du ju känna av läget och springa på visningar när du kommit in i matchen. Stockholm är fint, du kommer trivas.

/gustav,
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Så länge det är bostadsbrist i Stockholm så känns det rätt safe att köpa bostad här.

Kan också slå ett slag för Solna. Låg skatt dessutom.
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Dyrt kommer det bli oavsett f*n i den här stan.
Det du vill ha tips på antar jag är olika förmedlingar?
Har inte provat själv men du har ju alltid http://www.bostaddirekt.com/
blocket som du nämnde sedan har du olika uthyrare, tyresö bostäder hade något som hette bostad bums som man kunde få om man var beredd att ta den på minuten, vet dock inte om dom har det nå mer.
Privata hyresvärdar som m2gruppen etc.
Lycka till och välkommen till håla!
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Dyrt kommer det bli oavsett f*n i den här stan.
Det du vill ha tips på antar jag är olika förmedlingar?
Har inte provat själv men du har ju alltid http://www.bostaddirekt.com/
blocket som du nämnde sedan har du olika uthyrare, tyresö bostäder hade något som hette bostad bums som man kunde få om man var beredd att ta den på minuten, vet dock inte om dom har det nå mer.
Privata hyresvärdar som m2gruppen etc.
Lycka till och välkommen till håla!

Tack för tipsen! Det är just sådana här tips jag är ute efter :D

Och tack, kommer säkert stortrivas, får gå på lite GTGs också!
 
Topp