• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Flytt till Stockholm

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Haha vet folk som hyr hus med vattenutsikt 15 minuters tunnebanefärd ifrån stockholm city för 30k :D. Finns det på fullt allvar folk som betalar 30k/månad i andra hand för 50-60kvm
Det finns på fullt allvar folk som gör det. Det är ju värt rätt mycket att hela slippa åka kommunalt dagligen... Spontant är ju min rekommendation att köpa istället, men enligt domedagsprofessorerna här i tråden så är det vansinne att köpa... Tiden får avgöra om jag dör utfattig
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Det finns på fullt allvar folk som gör det. Det är ju värt rätt mycket att hela slippa åka kommunalt dagligen... Spontant är ju min rekommendation att köpa istället, men enligt domedagsprofessorerna här i tråden så är det vansinne att köpa... Tiden får avgöra om jag dör utfattig
Förlust blir det bara när du har sålt :)
 

Case

Panerai
När kommer räntan höjas? Vad är det som säger att det nya normalläget inte ligger runt 0-1%?
The Fed?
fed.jpg
 

Zalath

Panerai
Varför lägger du ord i min mun? Var har jag skrivit att jag tror att negativa räntor är ett nytt normalläge?
Du säger ju att du tror att vi har hamnat i ett nytt normalläge. Vi har negativa räntor nu upp till fem år på statspapper, reporäntan är negativ. Om du inte tror på ökade räntor måste du ju tro på ett normaltillstånd med nollränta eller negativ ränta. Om du menar att räntorna kommer höjas till ett lågränteläge har jag missförstått dig. Jag tror hur som helst att vi inte kommer någonstans i den här diskussionen så det är ingen vits att fortsätta.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Du säger ju att du tror att vi har hamnat i ett nytt normalläge. Vi har negativa räntor nu upp till fem år på statspapper, reporäntan är negativ. Om du inte tror på ökade räntor måste du ju tro på ett normaltillstånd med nollränta eller negativ ränta. Om du menar att räntorna kommer höjas till ett lågränteläge har jag missförstått dig. Jag tror hur som helst att vi inte kommer någonstans i den här diskussionen så det är ingen vits att fortsätta.

Nej det säger jag inte
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Att det flesta hushåll som lånar klarar av en ränta på 6% är ju helt riktigt, men om du försöker se det i ett större perspektiv. Jag tror folk menar på att en rejäl ökad bostadskostnad kommer resultera i att folk antagligen kommer spenderar rejält mycket mindre, vilket gör att konsumtionen stannar av. En konsumtion som idag är rejält lånedriven, kan komma att kasta landet i en recession, om det inte hålls flytande. Då spelar det ingen roll att hushållen kan betala ränta när folk slutar låna och konsumera.

Priserna gick ju ner i Köpenhamn, utan möjlighet till lån på 120%. Jag tror inte heller dock på någon nergång i närtid, priserna bör stanna häromkring. Den största bromsklossen till fortsatt prisökning i min mening kommer vara kontantinsatsen. Folk behöver snart 500k för en etta, det har många svårt att få ihop till (konstigt nog). Många vänner som köper nu har en boendekostnad på ca 10-12k på sina minilägenheter.

Att priserna kommer stanna av eller gå ner innebär inte att det är en bostadsbubbla. En bubbla är det om de fundamentala faktorerna som driver upp priserna inte rättfärdigar dem (Stiglitz 1990). (Den mest akuta bostadsbristen i landets historia, minus-räntor m.m. tillhör inte denna kategori).

Att prisutvecklingen stannar av och eller att priserna i delar av Sverige sjunker innebär inte heller att det är en bubbla.

Och i det större perspektivet så har ju inte låga räntor drivit på konsumtionen. Det är ju därför vi fortsatt har minusräntor. Man höjer räntorna för att minska inflationen, tycker du vi har hög inflation i Sverige idag?

Hint: http://www.riksbank.se/sv/Penningpo...uell-prognos-for-reporanta-inflation-och-BNP/
 

Psykel

Patek
Jag bor på i en trea på 69kv tillsammans med flickvännen för 6700kr/månad, förstahandskontrakt. Norrort, ca. 30 min från centralen med buss + pendel, alternativt 15 min till tunnelbana i Danderyd. Helt okej förbindelser tycker jag, men då bor jag 10 min med buss från jobbet som är i samma kommun. Men det var ca. 7 års köpoäng som gick på den, och då var jag inte ens etta på bollen.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
jag ser faktiskt det inte som helt osannolikt att kunna bli tvingad att sälja till lägre pris än jag köpt för. Jag amorterar inte aggressivt men ändå hyffsat mycket för att kunna få ned belåningsgraden under 70%

Jag är lite mellan. Med tanke på hur mycket folk som flyttar till Stockholm per dag ( och är i behov av boende )
Så bör vi har en fortsatt prisutveckling så länge det ser ut såhär. Efterfrågan > Tillgång. Så känns det som att förlora pengar inte kommer vara så troligt på kort sikt.

Edit: Köp och ställ dig i bostadskön här, så har du lite flexibilitet.
 

Oew

Rolex
Har du möjlighet så skulle jag köpa, och jag skulle köpa så centralt som möjligt tänk Östermalm och delar av Vasastan. Det är hög inflyttning till Stockholm och högst tryck på mindre lägenheter. Även om det kommer en bostadskrasch så blir mindre lägenheter påverkade till en lägre grad, ligger de dessutom väldigt centralt så behöver de i princip inte gå ner alls. En två på Östermalm är idag i princip lika likvid som pengar på banken och utan att spekulera i huruvida vi är inne i en bubbla så tror jag inte du kommer tappa något.
 

Case

Panerai
@steffe Missförstå mig rätt. Det är definitivt bättre att köpa än att hyra in andrahand. Endast bättre med andrahandshyra om det är en kort period och du är osäker på om du kommer att stanna
 

Zingo

Rolex
Har du möjlighet så skulle jag köpa, och jag skulle köpa så centralt som möjligt tänk Östermalm och delar av Vasastan. Det är hög inflyttning till Stockholm och högst tryck på mindre lägenheter. Även om det kommer en bostadskrasch så blir mindre lägenheter påverkade till en lägre grad, ligger de dessutom väldigt centralt så behöver de i princip inte gå ner alls. En två på Östermalm är idag i princip lika likvid som pengar på banken och utan att spekulera i huruvida vi är inne i en bubbla så tror jag inte du kommer tappa något.
Sen kan man gå ett steg längre och gardera sig med en vindslägenhet då de historiskt hållt värdet bättre vid nedgångar tack vare högre konstant efterfrågan från kapitalstark målgrupp (har inte ref tillgänglig just nu om det är nån som promt vill ha det). :greedy:
 

Oew

Rolex
Sen kan man gå ett steg längre och gardera sig med en vindslägenhet då de historiskt hållt värdet bättre vid nedgångar tack vare högre konstant efterfrågan från kapitalstark målgrupp (har inte ref tillgänglig just nu om det är nån som promt vill ha det). :greedy:
Eller så hår man ännu ett steg längre och köper en vindsvåning på Strandvägen :greedy:
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag är lite mellan. Med tanke på hur mycket folk som flyttar till Stockholm per dag ( och är i behov av boende )
Så bör vi har en fortsatt prisutveckling så länge det ser ut såhär. Efterfrågan > Tillgång. Så känns det som att förlora pengar inte kommer vara så troligt på kort sikt.

Edit: Köp och ställ dig i bostadskön här, så har du lite flexibilitet.
Håller helt med, jag bedömmer också prisnedgång som osannolik. Jag inte köpt om jag trodde bostadsmarknaden skulle krasha, men nån form av risk finns ju. Ska jag vara ärlig så tror jag dock att bostadsmarknaden kan bli lite svajigare i framtiden, men så länge det finns stor efterfrågan kommer marknaden aldrig krasha helt.
 

MrPlow

Rolex
Som någon redan föreslagit så kan du vänta in eventuellt amoteringskrav. Det lär göra att marknaden svalnar lite, vilket iofs kommer leda till färre objekt... Så var det så när man aviserade dem för snart två år sedan (och vi sålde/köpte). Lägenheten var svårsåld och vi enda intressenten på huset. Ett år senare så steg grannhuset med 1,5 miljoner i budhets, när vi kunde pruta istället.

Men har du kontantinsatsen så köp! Amorteringskrav eller inte.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Tack för inspel gubbar,
Inser också vikten av att köpa, precis som här hemma men är fortfarande tveksam asså!
 

Josa

Omega
2-Faktor
Stockholm handelskammare släppte nyligen rapporten för Q4 2105. Väldigt pedagogiskt presenterat här: http://barometern.chamber.se//
Cornucopia (lite av foliehatts varning) har dragit ut lite skräckstatistik här: http://cornucopia.cornubot.se/2016/02/stockholms-handelskammare-endast-7-av.html
Där han menar att enbart 7% av Stockholms hushåll går plus, 58% lever på lån eller sparade pengar. Kommer från en avslutad undersökning i ovan barometer.
Mycket tolkningsfråga på sättet frågan ställs och svaren ges.
Sorry for kapning @steffe men kan ju vara skönt att veta vad du flyttar till...
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Har själv kommit fram till att mitt bästa val i Stockholms bomarknad är att köpa denna. Beskrivningen passar mig perfekt
"Ett boende värdigt de oblygt självsäkra och framgångsrika (som vägrar acceptera jantelagens bojor)"
image.png
Såna där annonser kan jag knarka hårt. Vem har slitit ut de 260 kvadraten? Dog den personen i köket?
 
Topp