• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Flytt till Stockholm

Calfen

Panerai
Lite samma sak som när folk som pendlar med flyg, eh det tar bara 45 minuter med flyg till Göteborg...plus tre timmars resa t/r flygplatsen med tidsmarginal som krävs på flygplatsen. Att åka tunnelbana/buss 10 minuter tar inte 10 minuter även om det inte går att jämföra rakt av.



Kul att det är fler som pluggat i Uppsala, vad har ni läst? Aktiva på Stockholms nation, antar att ni har några blöta kvällar i kakel bakom er.

Haha tom ämbetsman :)
 

Oew

Rolex
Fast utan bordsbokning känns hela innerstan som ett problem numera. Förstår dock inte var i stan du hittar ett bättre utbud? Likvärdigt absolut, men jag har hellre några stammishak. Du kan trots allt inte äta på mer än ett ställe åt gången.
Möjligt men tycker att när jag varit på andra stadsdelar på besök har drop-in känts enklare men så kanske inte är fallet längre. Men du kanske har rätt kanske finns lika många restauranger här! Vi har många bra i varje fall!

Hur bekostar föreningen kostnaderna för att underhålla huset?
Min förening sålde vindarna, har haft 0 i avgift i över ett år. Sen är hela fasaden nyligen renoverad tillsammans och föreningen har fortfarande en enorm kassa från försäljningarna så är gratis länge till.
 
Min förening sålde vindarna, har haft 0 i avgift i över ett år. Sen är hela fasaden nyligen renoverad tillsammans och föreningen har fortfarande en enorm kassa från försäljningarna så är gratis länge till.

Har inte föreningar med stora kassor ofta ränteinkomster som täcker den årliga driften? Eller behöver de nalla på det egna kapitalet utöver dessa.
 

Oew

Rolex
Har inte föreningar med stora kassor ofta ränteinkomster som täcker den årliga driften? Eller behöver de nalla på det egna kapitalet utöver dessa.
Vet inte riktigt hur det ser ut, räntorna är rätt låga för tillfället så tror inte kapitalet genererar så mycket just nu men tror de kommer behöva nalla en del på kapitalet årligen. Har ca 10m i kassan men är en stor förening med stora innergårdar och annat som kräver mycket skötsel.
 

vicjoh

Omega
Hallå,
Kanske lite off -men tänker iaf försöka med ett långskott!
Någon som vet/har någon kontakt om Continental Apartments. Alla 2or såldes slut sjukt snabbt och jag vill ha en. Någon som känner någon som sitter på en som kanske vill sälja? =)
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Hallå,
Kanske lite off -men tänker iaf försöka med ett långskott!
Någon som vet/har någon kontakt om Continental Apartments. Alla 2or såldes slut sjukt snabbt och jag vill ha en. Någon som känner någon som sitter på en som kanske vill sälja? =)
Kul hus, tråkigt område i mitt tycke. Vet tyvärr inget till salu.. Får man fråga vad tvåorna gick för?
 

vicjoh

Omega
Kul hus, tråkigt område i mitt tycke. Vet tyvärr inget till salu.. Får man fråga vad tvåorna gick för?

Ja, förstår dig! Men känns verkligen som att det är en väldigt, väldigt bra byggnad att bo i. Bra kontaktnät med grannar, all tänkbar service som man behöver utan att man behöver tänka så mycket själv.

2orna var 56 kvm. Gick för 10-12 miljoner. Så väldigt dyrt. Värt det? Jag tror det.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Ja, förstår dig! Men känns verkligen som att det är en väldigt, väldigt bra byggnad att bo i. Bra kontaktnät med grannar, all tänkbar service som man behöver utan att man behöver tänka så mycket själv.

2orna var 56 kvm. Gick för 10-12 miljoner. Så väldigt dyrt. Värt det? Jag tror det.
tror du det så! Ja då var priset det jag trodde. verkligen löjligt dyrt, det är ju bara hoppas att servicen väger upp att priset är nästan dubbelt mot vad 56kvm "brukar" kosta.
 

Oew

Rolex
Ja, förstår dig! Men känns verkligen som att det är en väldigt, väldigt bra byggnad att bo i. Bra kontaktnät med grannar, all tänkbar service som man behöver utan att man behöver tänka så mycket själv.

2orna var 56 kvm. Gick för 10-12 miljoner. Så väldigt dyrt. Värt det? Jag tror det.
Fint bygge men skulle aldrig kunna tänka mig att bo där, håller med @Hexagon i att läget är för dåligt. Oavsett hur mycket service du får från byggnaden så kommer man inte undan det. Finns mycket bättre att köpa för 10m.
 

vicjoh

Omega
tror du det så! Ja då var priset det jag trodde. verkligen löjligt dyrt, det är ju bara hoppas att servicen väger upp att priset är nästan dubbelt mot vad 56kvm "brukar" kosta.

Håller helt med om att det är löjligt dyrt. Har funderat väldigt mycket och i olika tankebanor. Är det värt det? Är det inte värt det? osv osv.
Men tillslut så kommer jag ändå fram till att det är något som jag tänker på hela tiden och kan ej släppa tanken - så är nog värt det för mig.
Tanken att också få tillbaka dessa pengar och gå +- 0 känns ändå rimligt för det finns alltid en viss typ av målgrupp som köper dessa projekt. Kanske inte på 1 vecka, men över tid ska det nog gå bra! =)
 

vicjoh

Omega
Fint bygge men skulle aldrig kunna tänka mig att bo där, håller med @Hexagon i att läget är för dåligt. Oavsett hur mycket service du får från byggnaden så kommer man inte undan det. Finns mycket bättre att köpa för 10m.
Ja, det är klart. Har funderat i de banorna med. Men..om det kommer ut något på marknaden snart, för rätt peng, så är det helt klart en funderare för mig som gäller..
 

Oew

Rolex
Ja, det är klart. Har funderat i de banorna med. Men..om det kommer ut något på marknaden snart, för rätt peng, så är det helt klart en funderare för mig som gäller..
Såklart ditt val, men rent generellt så brukar nybyggen vara en bra affär då man får köpa tidigt till lite rabatt, men i det här fallet som alltid med esny så känns det inte som att den principen gäller. Tror inte du kommer ha något problem att få tillbaka pengarna, men tror inte heller du gör en bättre affär än om du skulle köpa valfri 100kvm på östermalm. Skulle jag vara du så skulle jag knipa någon av de 80+kvm vindsvåningarna som kommer ut titt som tätt, bra investering plus att du får mer yta för pengarna. Hör av dig till esny om du bestämt vill in i byggnaden, de kanske kan lösa något...
 

vicjoh

Omega
Såklart ditt val, men rent generellt så brukar nybyggen vara en bra affär då man får köpa tidigt till lite rabatt, men i det här fallet som alltid med esny så känns det inte som att den principen gäller. Tror inte du kommer ha något problem att få tillbaka pengarna, men tror inte heller du gör en bättre affär än om du skulle köpa valfri 100kvm på östermalm. Skulle jag vara du så skulle jag knipa någon av de 80+kvm vindsvåningarna som kommer ut titt som tätt, bra investering plus att du får mer yta för pengarna. Hör av dig till esny om du bestämt vill in i byggnaden, de kanske kan lösa något...

Ja, jag har funderat den tanken många gånger också. Men känns som vindsvåningar på 80 kvm kommer ut titt som tätt, hela tiden. Dessa lägenheter i Continental tror jag är mer sällsynta. Och det är förstående med tanke på att de är riktigt dyra.
Får ta mig en riktig funderare om det kommer ut någon på marknaden. Först då vid visning så får man väl en känsla om det är "rätt eller helt fel".
Föreningen har inga lån heller så det känns väl lite tryggare i alla fall..
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Ja, jag har funderat den tanken många gånger också. Men känns som vindsvåningar på 80 kvm kommer ut titt som tätt, hela tiden. Dessa lägenheter i Continental tror jag är mer sällsynta. Och det är förstående med tanke på att de är riktigt dyra.
Får ta mig en riktig funderare om det kommer ut någon på marknaden. Först då vid visning så får man väl en känsla om det är "rätt eller helt fel".
Föreningen har inga lån heller så det känns väl lite tryggare i alla fall..
Var inte avgifterna på lägenheterna också höga eftersom det inkluderas full service och dylikt? :) En stor fördel som gör lägenheterna som @Oscaro ännu mer attraktiva är ju de extremt låga avgifterna som oftast finns på gamla föreningar
 

vicjoh

Omega
Var inte avgifterna på lägenheterna också höga eftersom det inkluderas full service och dylikt? :) En stor fördel som gör lägenheterna som @Oscaro ännu mer attraktiva är ju de extremt låga avgifterna som oftast finns på gamla föreningar
Jo, vissa var helt sjukt dyra. Men 2orna hade ok ändå. Ca 4500:-/månad.
 

vicjoh

Omega
Ganska högt, men om man lägger 12 på en tvåa bör man nog ha råd :)

Ja, är väl ingen jättekostnad ändå. Värre för Tysander längst upp. ca 35 000:-/månad.

Är inte det typ också dubbelt mot vad en "standard"avgift är på en tvåa? Åtminstone är det ju dyr avgift också.
Jo, absolut. 1250:- är ju såklart mer lockande. Men känns ändå helt rimligt. Är ju 2 som bor också så blir "ok" när man delar.
 

Oew

Rolex
Var inte avgifterna på lägenheterna också höga eftersom det inkluderas full service och dylikt? :) En stor fördel som gör lägenheterna som @Oscaro ännu mer attraktiva är ju de extremt låga avgifterna som oftast finns på gamla föreningar

Jo, vissa var helt sjukt dyra. Men 2orna hade ok ändå. Ca 4500:-/månad.
Som Adam säger så är avgiften rejält mycket billigare och då kan man så till på en dyrare lägenhet istället :D Är bortskämd med mina 0kr i avgift, sparar nästan en sub-c/år jämfört med continental.
 

vicjoh

Omega
Som Adam säger så är avgiften rejält mycket billigare och då kan man så till på en dyrare lägenhet istället :D Är bortskämd med mina 0kr i avgift, sparar nästan en sub-c/år jämfört med continental.

Hehe, den är galet go ja! Har 1250:- nu..så 625:-/var jag och tjejen. Också helt ok faktiskt!
 
  • Like
Reactions: Oew
Topp