• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: fonder - råd och dåd

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

A.Gold

Omega
Carnegies småbolagsfond drog en vinst på 40% förra året. Kan vara något att spana på? Eller är det försent att hoppa på tåget nu?
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Okej! Kan du vidareutveckla hur du tänker? Frågan är seriöst ställd så jag förväntar mig ett seriöst svar.
Sorry jag var dryg. Ryssland har rasat, håll dig undan.

Fonder och rik rimmar lite dåligt tyvärr. Jag ser det som en bra bas för räntesparande men har valt att testa lite högriskare då och då vilket än så länge har lönat sig.

Börja med en bra basfond och utgå därifrån. Allt hänger på riskvillighet men kolla indexfonder som följer börser och räntebärande papper.

Avanza har några bra alternativ. Jag har själv köpt olika Europafonder det senaste.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Kan även rekommendera s k Etf fonder. Börshandlade fonder som ger snabba affärer, du slipper vänta till dagen efter innan du får veta vilken kurs du fick. Handelsbankens Bull bear är också alternativ som ger lite hävstång, dvs du förlorar pengarna snabbare om börsen går åt fel håll :), men du kan alltså tjäna pengar om börsen går ned och du har köpt bear fonder.

Annars är det väl så att det finns inga genvägar och världens finansmarknaderna är fyllda av osäkerhet, som en kryssning bland isberg. Lycka till!
 

Untitled

Omega
Öppna konto på Avanza eller Nordnet. Handelsbankens fonder är dyra och utbudet är rätt dåligt. Hitta billiga fonder med innehav du tror på.

Spiltan Investmentbolag är rätt bra, den är billig och investerar i investmentbolag som har innehav i många olika sektorer.
 

Apansson

Torpare
Du menar försäljare av bankens egna svindyra fonder? :)
Eller kallar du killen som säljer cyklar i cykelaffären för rådgivare också?
Jag gillar att kalla mig själv rådgivare när det kommer till cyklar! Har ingen provision, händer säkert ett par gånger om dagen att jag hänvisar folk till annan butik som har en bättre lösning än vad min butik kan erbjuda! Det är elakt att lura folk!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hur menar du nu? Kan väl vara bra med en bearfond då?
Är väl bra mycket bättre att placera pengar i något som inte är konjunkturkänsligt om man nu nödvändigtvis känner att man måste investera i fonder/aktier nu.

Personligen tror jag det är kass att köpa fonder och aktier i dagsläget. Börsen är på topp, USA och Europa går kass och vi står dessutom inför ett troligt regeringsskifte. Lägg till en galen ryss så har vi kassa förutsättningar. Bättre att vänta tills efter valet.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Är väl bra mycket bättre att placera pengar i något som inte är konjunkturkänsligt om man nu nödvändigtvis känner att man måste investera i fonder/aktier nu.

Personligen tror jag det är kass att köpa fonder och aktier i dagsläget. Börsen är på topp, USA och Europa går kass och vi står dessutom inför ett troligt regeringsskifte. Lägg till en galen ryss så har vi kassa förutsättningar. Bättre att vänta tills efter valet.

Med det scenariot har Criss Cross rätt då du investerar i en fond som bettar på nedåtgående marknad. Tråden i sig är ointressant och detta ämne har avhandlats i andra trådar.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Ja lyssna du på killen som tjänar 30k brutto och se om du blir rik. Lol! :D
Vad har inkomst och att bli rik med varandra att göra?!

Tycker ärligt talat att du ska ta dig en funderare vad du tillför på detta forum med den attityden du har, senast i Söndags skrev du detta till mig.
Hoppas du får en trevlig söndag och att du någon gång inser att du aldrig kommer att vinna något på att vara otrevlig mot andra.

Du har varit otrevlig mot i stort sett alla som svarat i din tråd, att du dessutom förväntar dig klockrena svar på en OT-tråd på ett klockforum är ganska komiskt. Att det dessutom finns en sökfunktion på forumet där du hittar minst en tråd i ämnet sedan tidigare är en annan sak, forumet svämar över med OT-trådar och så dyker denna upp full av dryga kommentarer från dig själv.
 

DrDre

Patek
Om jag vore som du skulle jag månadsspara i någon form av bred indexfond(er). På lång sikt får avgifterna stor påverkan på hur mycket du får behålla och många hävdar att på lång sikt (och på effektiva genomlysta marknader) så slår inte en aktivt förvaltad fond index ändå. Om det handlar om större summor du ska investera så kan du ju även komplettera med lite aktier som ger mer utrymme för att kvitta förluster och vinster om du vill sälja av lite i framtiden.

Ett boktips "Fooled by Randomness" av en kille som heter Taleb. Den handlar om sannolikhet och slump och dess inverkan på våra liv (och på finansmarknaden).
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Kan även rekommendera s k Etf fonder. Börshandlade fonder som ger snabba affärer, du slipper vänta till dagen efter innan du får veta vilken kurs du fick. Handelsbankens Bull bear är också alternativ som ger lite hävstång, dvs du förlorar pengarna snabbare om börsen går åt fel håll :), men du kan alltså tjäna pengar om börsen går ned och du har köpt bear fonder.

Annars är det väl så att det finns inga genvägar och världens finansmarknaderna är fyllda av osäkerhet, som en kryssning bland isberg. Lycka till!


Rätt så farligt att "rekommendera" eftersom du inte har någon kunskap om placeringshorisont, risknivå, hur kommande år i livet ser ut, annat sparande, familjesituation, boende osv. Där åker du dit direkt på mifid, men du har kanske ingen licens heller? :angel:

Måste jag välja just fonder så väljer jag Avanza Zero.

Köpa en indexfond när index ligger på högsta nivåerna någonsin? Hehe, nej tack... Back to basics... Dock är 0% TER lockande, det förstår jag.

Är väl bra mycket bättre att placera pengar i något som inte är konjunkturkänsligt om man nu nödvändigtvis känner att man måste investera i fonder/aktier nu.
Personligen tror jag det är kass att köpa fonder och aktier i dagsläget. Börsen är på topp, USA och Europa går kass och vi står dessutom inför ett troligt regeringsskifte. Lägg till en galen ryss så har vi kassa förutsättningar. Bättre att vänta tills efter valet.

Du har rätt i sak men det är livsfarligt att benämna fonder som en produkt. Skillnaden på Ciceros eller Catellas avkastningsfonder och en nischad rysslandsfond är typ äpplen och ... flygplan! Dock delar jag din uppfattning om marknadsläget så gick ur mina marknadspositioner till 50% och gick in i Cicero och Catella med dom. Skön och riskfri avkastning på 3+%. (jämför med storbankernas räntefonder som ligger på typ 1,5% och högre TER).
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Vad har inkomst och att bli rik med varandra att göra?!

Tycker ärligt talat att du ska ta dig en funderare vad du tillför på detta forum med den attityden du har, senast i Söndags skrev du detta till mig.


Du har varit otrevlig mot i stort sett alla som svarit i din tråd, att du dessutom förväntar dig klockrena svar på en OT-tråd på ett klockforum är ganska komiskt. Att det dessutom finns en sökfunktion på forumet där du hittar minst en tråd i ämnet sedan tidigare är en annan sak, forumet svämar över med OT-trådar och så dyker denna upp full av dryga kommentarer från dig själv.


Jag frågade om fonder i allmänhet och då är det knappast någon idé att vända sig till min bankman som jobbar på Handelsbanken då han är jävig.

För övrig så kommer jag blockera dig från och med nu då du verkar allmänt bortkommen.
 

EricMcG

Panerai
2-Faktor
Har fonder i Brasilien och Öst (Ryssland) som går sådär nu :/ Väntar på fotobolls-VM och andra stora arrangemang som ska dra igång i Brasilien, har väntat några år på det. Vet inte om det är smart dock.
Tror jag ska pausa öst-fonderna :D

Men, tips är som sagts innan Avanza Zero. Öppna konto på Avanza.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Rätt så farligt att "rekommendera" eftersom du inte har någon kunskap om placeringshorisont, risknivå, hur kommande år i livet ser ut, annat sparande, familjesituation, boende osv. Där åker du dit direkt på mifid, men du har kanske ingen licens heller? :angel:



Köpa en indexfond när index ligger på högsta nivåerna någonsin? Hehe, nej tack... Back to basics... Dock är 0% TER lockande, det förstår jag.


Har ju inte givit något råd, bara berättat om redskapen samt avrundat med en disclaimer :) . Sitter i KD träsket på jobbet . Sen ser jag inte detta som professionell rådgivning.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Har ju inte givit något råd, bara berättat om redskapen samt avrundat med en disclaimer :) . Sitter i KD träsket på jobbet .


Nu tenderar i och för sig de absolut flesta fall enligt mifid vara till "rådgivarens" fördel. Fast skulle nog säga att: kan rekommendera xxx och följt av en tydlig beskrivning, är klassificerat som en rekommendation. :) Och sen är ju ETF:er sjukt riskfyllt vilket kan vara svårt att förstå om man inte vet hur dom fungerar.
 

DrDre

Patek
Tycker du inte att det är dyrt att handla OMXS30-index nu?

Det är en extremt komplex frågeställning som inte går att avgöra genom att titta på om index har gått upp eller ned de senaste åren. Hade det varit så enkelt så skulle ju alla lagt in det i sina värderingsmodeller. Kolla in Fooled by randomness, han benar ut det där rätt bra tycker jag.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Det är en extremt komplex frågeställning som inte går att avgöra genom att titta på om index har gått upp eller ned de senaste åren. Hade det varit så enkelt så skulle ju alla lagt in det i sina värderingsmodeller. Kolla in Fooled by randomness, han benar ut det där rätt bra tycker jag.


Precis, det är exakt det jag menar. Vill man inte ha hög volatilitet så kanske man inte ska kolla på OMXS30 index just nu, det var det jag ville få fram.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Jag frågade om fonder i allmänhet och då är det knappast någon idé att vända sig till min bankman som jobbar på Handelsbanken då han är jävig.
Så då väljer du att vända dig till ett klockforum? Stor komik :)

För övrig så kommer jag blockera dig från och med nu då du verkar allmänt bortkommen.
Att du är på kollisionskurs med en så sympatisk snubbe som Porsan säger en del om din framfart här. Han brukar inte tröttna på idioter i första taget...
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Följer man den logiken så borde väl TS (som var jurist om jag minns rätt) ha mycket mer kunskap än rådgivaren på banken...
Om du visste hur många mediokra typer med juristexamen det finns. Jag känner en som tog 10 år på sig för att bli färdig och sedan började jobba på ett fik... :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp