• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Fråga om fiber/bredband

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Någon som vet varför den inkommande fiberkabeln delas upp via en router till tex TV, Data och Telefon?

För mig är det ettor och nollor men det kanske har med prioritet att göra eller är det olika protokoll?

Vad händer om jag kopplar in en dator till TV-uttaget på routern?
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Någon som vet varför den inkommande fiberkabeln delas upp via en router till tex TV, Data och Telefon?

För mig är det ettor och nollor men det kanske har med prioritet att göra eller är det olika protokoll?

Vad händer om jag kopplar in en dator till TV-uttaget på routern?

Det kommer det inte hända särskilt mycket om du kopplar en Ethernet kabel mellan din routers tv-uttag och dator. Olika protokoll vanligtvis unicast/multicast (som används av tv-porten) som gör att det inte funkar. Samt att din dator inte kommer bli tilldelad någon IP, och därför inte ta emot något. Därför de brukar ha en digitalBox mellan routern och TV:n.


Det går att lösa, men det är krångligt och inte särskilt bekvämt att använda.
 
Senast ändrad:

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det kommer det inte hända särskilt mycket om du kopplar en Ethernet kabel mellan din routers tv-uttag och dator. Olika protokoll vanligtvis unicast/multicast (som används av tv-porten) som gör att det inte funkar. Samt att din dator inte kommer bli tilldelad någon IP, och därför inte ta emot något. Därför de brukar ha en digital Box mellan routern och TV:n.


Det går att lösa, men det är krångligt och inte särskilt bekvämt att använda.
Okej! Tack för svaret! :)
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Har nu fått fiberasnlutningen klar... Vad skall man skaffa? Är det lönt med mer än 10mbit om man skall köra trådlöst i huset?

Spelar det någon roll om man kör typ bredbansbolaget, boxer eller annan??
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Har nu fått fiberasnlutningen klar... Vad skall man skaffa? Är det lönt med mer än 10mbit om man skall köra trådlöst i huset?

Spelar det någon roll om man kör typ bredbansbolaget, boxer eller annan??
Vilken hastighet du behöver beror på hur du använder nätet. Är ni många i familjen som streamar film, kollar Netflix spelar nätverksspel osv så behöver du betydligt mer än om du bor själv och spelar harpan.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Vilken hastighet du behöver beror på hur du använder nätet. Är ni många i familjen som streamar film, kollar Netflix spelar nätverksspel osv så behöver du betydligt mer än om du bor själv och spelar harpan.
absolut, men pallar en airport extreme av att nyttja 100mbit för låt säga tre samtidiga klienter?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Finns det någon nackdel med att koppla in en ethernet-switch direkt efter tjänsteväljaren (den första boxen som fibern ansluts till) för att dela upp datornätverket?
Eller är det bättre att göra det efter routern?

Har en jäkla massa saker som behöver komma åt nätet och helst vara trådbundna.
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Finns i dagsläget ingen som helst anledning att ha mer än 100mbit förutom att då kunna säga att man har mer än 100mbit. I praktiken för vanlig surfning etc. så märks ingen skillnad då det är mer latency och annat som ställer till det som inte blir bätre pga högre maxhastighet (tar ofta lite tid att komma upp på de hastigheterna också)
 

azcii

Patek
2-Faktor
Finns det någon nackdel med att koppla in en ethernet-switch direkt efter tjänsteväljaren (den första boxen som fibern ansluts till) för att dela upp datornätverket?
Eller är det bättre att göra det efter routern?

Har en jäkla massa saker som behöver komma åt nätet och helst vara trådbundna.
Skulle nog köra switchen in i routern bara, så får routern agera DHCP
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Finns det någon nackdel med att koppla in en ethernet-switch direkt efter tjänsteväljaren (den första boxen som fibern ansluts till) för att dela upp datornätverket?
Eller är det bättre att göra det efter routern?

Har en jäkla massa saker som behöver komma åt nätet och helst vara trådbundna.

Håller med @azcii. Koppla switchen efter routern så får du ett gäng extra portar att använda för allt som kräver vanlig lina.
 

MrPlow

Rolex
Finns det någon nackdel med att koppla in en ethernet-switch direkt efter tjänsteväljaren (den första boxen som fibern ansluts till) för att dela upp datornätverket?
Eller är det bättre att göra det efter routern?

Har en jäkla massa saker som behöver komma åt nätet och helst vara trådbundna.
Du behöver en router. Från din ISP får du nog bara en IP-adress. Jag skulle snarare lägga fokus på vilken router och vilka typer av accesspunkter du ska ha.

Vill du göra det lätt för dig: Amplifi eller Google WiFi. Behöver du många portar får du komplettera med switch.

Vill du göra livet roligare så finns det andra möjligheter!
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Tack för svaren! :)

Får bli Netgear Orbi först och sen en kabel till TV-rummet där jag kan ha switchen.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
En fråga till: Hur svårt är det att kontraktera en Ethernetkabel?
Har ett VP-rör där en Ethernetkabel går i dag för TV men jag tror inte det är möjligt att trycka igenom en kabel med kontakten monterad.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
En fråga till: Hur svårt är det att kontraktera en Ethernetkabel?
Har ett VP-rör där en Ethernetkabel går i dag för TV men jag tror inte det är möjligt att trycka igenom en kabel med kontakten monterad.

Köp en mjuk CAT6 kabel från Kjell & Co och tillhörande mjuka kontakter så kan du dra den utan kontakten i.
 

LéKrâk

Omega
2-Faktor
En fråga till: Hur svårt är det att kontraktera en Ethernetkabel?
Har ett VP-rör där en Ethernetkabel går i dag för TV men jag tror inte det är möjligt att trycka igenom en kabel med kontakten monterad.

Det är inte svårt om du har rätt grejer, https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/kabelinstallation/montering-av-rj45 (färgordningen är egentligen skit samma om du tycker det är meckigt, det är dock viktigt att det är lika i båda ändarna). Nätverkstestare och skalare kan du hoppa över om det bara är ett fåtal kablar du ska dra.
När du ändå drar kabel så dra så många som röret rymmer direkt om du inte är 110% säker på att du aldrig någonsin behöver koppla in flera enheter.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det är inte svårt om du har rätt grejer, https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/kabelinstallation/montering-av-rj45 (färgordningen är egentligen skit samma om du tycker det är meckigt, det är dock viktigt att det är lika i båda ändarna). Nätverkstestare och skalare kan du hoppa över om det bara är ett fåtal kablar du ska dra.
När du ändå drar kabel så dra så många som röret rymmer direkt om du inte är 110% säker på att du aldrig någonsin behöver koppla in flera enheter.
Funderar på att anlita ett proffs i stället så det blir rätt och funkar.

Tänkte ha en switch där kabeln slutar och då kan man väl i princip koppla in hur mycket som helst till en kabel?
 

LéKrâk

Omega
2-Faktor
Funderar på att anlita ett proffs i stället så det blir rätt och funkar.

Tänkte ha en switch där kabeln slutar och då kan man väl i princip koppla in hur mycket som helst till en kabel?

Ja via switchen så kan du koppla in "obegränsat" med enheter, de får ju dock samsas om bandbredden på en kabel mot routern / övriga nätet som inte är inkopplat i samma switch.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Funderar på att anlita ett proffs i stället så det blir rätt och funkar.

Tänkte ha en switch där kabeln slutar och då kan man väl i princip koppla in hur mycket som helst till en kabel?
Gjorde nyligen detta här hemma. Köpte en rulle kabel och nått kitt på Kjell & vi för att fixa till kontakterna. Inte alls svårt och nu funkar det finfint.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Bumpar tråden med lite frågor. Har dålig koll på bredband.

Sitter idag i en 60-talsvilla i Hälsingland med telefonjack från byggnadstiden. Villan ligger centralt i den lilla orten.

Just nu kör vi på ett mobilt bredband då vi nyligen flyttat hit, Tele2 tror jag. Skiten slutar ganska ofta att fungera på kvällarna när man tagit sig tid att kolla någon film på Netflix. Så trött på detta!

Vad har jag för alternativ på bredband? Dra in fiber för 12.000:- känns som en tråkig utgift men krävs det är det väl så. Är det en vettig investering" 2018? Adsl via telejack? Bättre mobilt bredband?

Tacksam för tips!
 

joca

Patek
2-Faktor
Bumpar tråden med lite frågor. Har dålig koll på bredband.

Sitter idag i en 60-talsvilla i Hälsingland med telefonjack från byggnadstiden. Villan ligger centralt i den lilla orten.

Just nu kör vi på ett mobilt bredband då vi nyligen flyttat hit, Tele2 tror jag. Skiten slutar ganska ofta att fungera på kvällarna när man tagit sig tid att kolla någon film på Netflix. Så trött på detta!

Vad har jag för alternativ på bredband? Dra in fiber för 12.000:- känns som en tråkig utgift men krävs det är det väl så. Är det en vettig investering" 2018? Adsl via telejack? Bättre mobilt bredband?

Tacksam för tips!

För 12k tycker jag absolut du ska dra in fiber :)
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Bumpar tråden med lite frågor. Har dålig koll på bredband.

Sitter idag i en 60-talsvilla i Hälsingland med telefonjack från byggnadstiden. Villan ligger centralt i den lilla orten.

Just nu kör vi på ett mobilt bredband då vi nyligen flyttat hit, Tele2 tror jag. Skiten slutar ganska ofta att fungera på kvällarna när man tagit sig tid att kolla någon film på Netflix. Så trött på detta!

Vad har jag för alternativ på bredband? Dra in fiber för 12.000:- känns som en tråkig utgift men krävs det är det väl så. Är det en vettig investering" 2018? Adsl via telejack? Bättre mobilt bredband?

Tacksam för tips!

Att dra fiber kostar lite, men det är värt det i det långa loppet. stabilt och snabbt som attan. Beroende på leverantör kan du få tv via fiber också. Vi drog det i min gamla lägenhet, då låg jag på 1 gbit/s upp och ner i bandbredd. Men snittade 600 mbps. Vilket är rätt bra. Päronen gjorde det på sin gård, och de fick bra & stabilt nät efter det. Så gräv fiber. :D
 
Topp