• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Frequent flyer

Archie

Cartier
Kan tänka mig att det finns endel här på forumet som är vana att flyga endel i jobbet och ber därför om råd. Jag kommer flyga omväxlingsvis med olika företag som är med i star alliance och one world i jobbet. Vilka kort bör man skaffa för att kunna dra nytta av detta (få poäng att kunna köpa flygresor privat, tillgång till lounger etc)? Kommer flyga för uppåt 40k i månaden.

För star alliance-flyg funderar jag på att skaffa amex express sas eurobonus, är det en bra ide? Jag kommer nog dock inte flyga speciellt mycket SAS, men det funkar väl lika bra för andra star alliance bolag te.x lufthansa och united airlines också? eller ska jag då skaffa specifika lufthansa och united airlineskort istället?

För oneworld flygningar vet jag inte vad som lämpar sig, om dessa också ska betalas med amexet eller om man ska ha annat kort, alternativt om man behöver något typ av medlemskort som dock inte är ett kreditkort... Har som sagt dålig koll på hur det funkar.
 

smulster

Cartier
2-Faktor
Låter vettigt med Amex SAS grejen... Är lite inne på samma spår. Jag flyger en del med KLM och Air France som ju också ingår i Star Alliance. Såg via mitt Amex att jag kan transferera poängen där ifrån också. Dumt nog har jag inte skaffat något Frequent Flyer kort alls trots att jag rest en hel del de senaste 6-7 åren :(
 

maxmol

Panerai
Eurobonus är en av de snålaste programen. Du får dessutom färre Eurobonus när du flyger med andra bolag än SAS även om de ingår i Star Aliance. Om jag var du skulle jag skaffa ett bonus kort med det företag jag skulle flyga mest med. I dags läget har jag både Eurobonus och Delta Sky Miles. Men då är det dem jag flyger mest med.
 

GurraG

Cartier
United's Milageplus är galet mycke' bättre än Eurobonus för Star Alliance så om du kommer flyga en del United skaffa ett så'nt men gör en jämförelse med Lufthansa först om det är mest Europa. Sen spelar det ju egentligen inte så stor roll så snart du kommer upp i guldstatus, då har du ju tillgång till priority check-in, uppgraderingar och lounger oavsett vilket bolag du flyger med.

Men, om det strular är såklart bolaget du har kort med extra hjälpsamma. Jag har varit Milageplus Platinum hos United några år nu och dom har gjort några riktigt snygga grejer åt mig när jag missat flighter etc. på ett helt annat sätt än US Airways hjälpt till trots att jag är Star Alliance Gold.

Personligen tycker jag att SAS Amexkort är onödigt dyrt och inte tillför speciellt mycke'. De poängen man får på kortet är ju inte statusgrundande utan bara för att kunna betala för resor med och så'na poäng får jag tillräckligt med av själva resandet.
 
Har Star aliance kort. Och har flygit en hel del. Men min erfarenhet är att när man vill utnyttja sina poäng så går det väldigt trögt. Tillexempel så har man kollat att det finns lediga platser på ett flyg man vill ta. Sen ringer man och vill boka den platsen. Då får man beskedet att det bara finns de dyra biljetterna kvar och man blir således av med massa mer poäng än vad det egentligen skulle kostat. Vet inte om det är värt att ha nått kort alls. Men visst, några gratis inrikesresor har jag fått efter många års sammlande av poäng. Sen måste man använda poängen man har inom en viss tid. Tror det är flygbolagen som tjänar och inte du. Hade du inte haft kortet så hade du valt andra billigare bolag och vunnit på det i slutändan. Men jag kan ha fel?
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
I mitt tycke spenderas poäng bäst på uppgraderingar, inte på resor. Personligen tycker jag att jag får mer för mina poäng genom att klicka upp mig till business, men det beror ju på vad man värdesätter. Om det bara är målet som är resan så är det kanske skitsamma.
Jag kör med Amex eurobonus och är nöjd, men om jag skulle skaffa ett kort idag så skulle jag köra på visa/mastercard-varianten då det är ett så otroligt mycket mer gångbart kort i Sverige.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Skulle se över KLM/Air france - sky team, flyger en del och ser du över service nivåerna ligger sky team ljusår före star alliance. Dom har även samarbete med amex, vet ej om det gäller för boende inom Sverige. Flyger du för 40' i månaden kommer du upp i bra förmånsprogram, i och med samarbete med bl à delta så får du samma fördelar där, vad dom även är bra på i USA om du kommer resa mycket där är uppgraderingar. Ofta mer givmilda än i Europa.

Lycka till!
 

Onelund

Rolex
I mitt tycke spenderas poäng bäst på uppgraderingar, inte på resor. Personligen tycker jag att jag får mer för mina poäng genom att klicka upp mig till business, men det beror ju på vad man värdesätter. Om det bara är målet som är resan så är det kanske skitsamma.
Jag kör med Amex eurobonus och är nöjd, men om jag skulle skaffa ett kort idag så skulle jag köra på visa/mastercard-varianten då det är ett så otroligt mycket mer gångbart kort i Sverige.

Håller med, på den tiden jag korsade atlanten i tid & otid så kunde jag alltid uppgradera mina biljetter kostnadsfritt, körde alltid med Amex
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
KLM/Air France alla dagar i veckan, tyvärr kan man som svensk inte ha deras Amexkort. Tror det är samma med Lufthansas kort, funkar ej för svenskar, det enda kort som finns knutet till flygbolag i Sverige är till SAS och det är i mina ögon ett skitbolag.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
KLM/Air France alla dagar i veckan, tyvärr kan man som svensk inte ha deras Amexkort. Tror det är samma med Lufthansas kort, funkar ej för svenskar, det enda kort som finns knutet till flygbolag i Sverige är till SAS och det är i mina ögon ett skitbolag.


Norwegian har också. Flyger väl mest inom Europa, men de har. :)
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
SAS AMEX är oslagbart för mig! Dubbla poäng på inköp. Handla för 150' per kalenderår och du får boka en bonusresa för 2 men betala för 1. Har du lite spending och samlar alla köp på samma kort åker du "gratis" till tex NY framför skynket...

Säg till om ni vill bli värvade ;-)
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
SAS AMEX är oslagbart för mig! Dubbla poäng på inköp. Handla för 150' per kalenderår och du får boka en bonusresa för 2 men betala för 1. Har du lite spending och samlar alla köp på samma kort åker du "gratis" till tex NY framför skynket...

Säg till om ni vill bli värvade ;-)
Om du lyckas boka nån bonusresa till en vettig destination på ett vettigt datum sen ja...
 

Archie

Cartier
United's Milageplus är galet mycke' bättre än Eurobonus för Star Alliance så om du kommer flyga en del United skaffa ett så'nt men gör en jämförelse med Lufthansa först om det är mest Europa. Sen spelar det ju egentligen inte så stor roll så snart du kommer upp i guldstatus, då har du ju tillgång till priority check-in, uppgraderingar och lounger oavsett vilket bolag du flyger med.

Men, om det strular är såklart bolaget du har kort med extra hjälpsamma. Jag har varit Milageplus Platinum hos United några år nu och dom har gjort några riktigt snygga grejer åt mig när jag missat flighter etc. på ett helt annat sätt än US Airways hjälpt till trots att jag är Star Alliance Gold.

Personligen tycker jag att SAS Amexkort är onödigt dyrt och inte tillför speciellt mycke'. De poängen man får på kortet är ju inte statusgrundande utan bara för att kunna betala för resor med och så'na poäng får jag tillräckligt med av själva resandet.

OK. När jag tänker efter lite finns det ju 2 val att göra.
1. Vilket kort jag betalar resan med
2. Medlemsskap i något program/allians

i vissa fall kan 1 och 2 vara samma, men de behöver inte vara det eller hur? Därav funderar jag på att skaffa ett kort med 1% cashback, alltså om jag köper en flygresa för 20k får jag 200 spänn rakt in på kontot. När jag köper resan registrerar jag även mitt medlemsskap i deras frequent flyerprogram och får på så vis även poäng som jag sedan kan använda till resor. Låter logiskt?
 

Archie

Cartier
KLM/Air France alla dagar i veckan, tyvärr kan man som svensk inte ha deras Amexkort. Tror det är samma med Lufthansas kort, funkar ej för svenskar, det enda kort som finns knutet till flygbolag i Sverige är till SAS och det är i mina ögon ett skitbolag.

ok, men måste man ha ett visst flygbolags kreditkort bara för att man är med i deras frequent flyer program då? kan det inte vara 2 olika kort?
 

Archie

Cartier
Jo absolut, kruxet är ju då bara att du samlar poäng i två olika allianser.

jo men asså jag menar jag kan ha ett vanligt handelsbanken visa som jag betalar allt med, i övrigt är jag medlem i united airlines frequent flyer samt one world... dessa är bara medlemskort och inte betalkort. Eller finns det inte sånt? måste man ha ett betalkort för att vara medlem?
 

GurraG

Cartier
Det där med att resa för poäng brukar vara den största skillnaden mellan olika bolags FF-program och vad jag har hört är SAS rätt snåla.

Jag instämmer i kören att kunna uppgradera till business för poäng på långresor är en stor fördel och det jag använder en del av mina poäng till.

Men, det viktigaste för mig med att ha status på flyget är de småsakerna, priority check-in så man inte behöver stå i kö på flygplatsen och priority luggage handling så att mitt incheckade baggage kommer först på bandet. Att bli av med små tidstjuvar är viktigt för mig iallafall.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
jo men asså jag menar jag kan ha ett vanligt handelsbanken visa som jag betalar allt med, i övrigt är jag medlem i united airlines frequent flyer samt one world... dessa är bara medlemskort och inte betalkort. Eller finns det inte sånt? måste man ha ett betalkort för att vara medlem?
Nej du behöver givetvis inget betalkort för att vara medlem, har man ett betalkort hos en viss allians så tjänar man ju in poäng på allt man köper vilket gör att man snabbare får ihop tillräckligt med poäng för att flyga bonusresor.
 

Björklund

Panerai
Flyger om en liten stund min hundrade enkelresa med SAS för det senaste året.
Finns det fler Eurobonus Diamond-medlemmar på forumet?

Taggen får följa med idag.
image.jpg
 

Frele

Cartier
Någon som har erfarenhet av oneworld? Hur är deras förmåner i förhållande till star alliance och skyteam?

Lönar det sig att bli medlem om man bara gör ett par resor om året?
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av oneworld? Hur är deras förmåner i förhållande till star alliance och skyteam?

Lönar det sig att bli medlem om man bara gör ett par resor om året?
Gäller det bara ett par resor nja, klart att man kan samla poäng på sikt men det tar lång tid om du bara gör några resor per år. Man å andra sidan så kostar det inget så varför inte.
 
Topp