• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Funkar inte Alvedon längre?

16610

Patek
2-Faktor
Vakna 05.30 idag och hade 38,5 i feber. Tog Alvedon men får inte ner febern. Funkar inte Alvedon för att ta ner febern? Nog som kan det där med Alvedon, Ipren osv? Vilket ska man ta för att få ner febern?
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det bör fungera, vet inte om man kan bli resistent mot Alvedon.. Har själv helt gått över till Ipren men inte för att inte Alvedon funkar. Har bara blivit så.
Kan ju vara så att febern stigit så pass att Alvedonen bara håller temperaturen nere och inte kan sänka den till normala nivåer?
Läs på paketet om du kan öka dosen och kontakta farbror doktorn..
Krya sig!
 

16610

Patek
2-Faktor
Ja det kan ju vara så att den gått upp. Kanske det är därför den ligger kvar på samma temp. Kanske kan testa någon annan. Får kanske googla lite... Tack RicVin=)
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Blanda Alvedon och Ipren så får du större effekt. Alvedon är en paracetamol och Ipren är en Cox-hämmare. De arbetar så att säga för samma mål men på helt olika sätt och går därför att kombinera. Båda är smärtstillande och febernedsättande.

Givetvis bör man om man känner sig väldigt dassig och dessutom inte kan få ner febern åtmistonde reflektera över att besöka en doktor...

Krya på dig!
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Testa att ta två Alvedon och t.ex. en Ipren. Blanda de verkande substanserna. Läs noga på förpackningarna så du inte överdoserar bara. Alvedon och Ipren verkar på olika sätt så det ska inte vara någon fara att blanda dem. Krya på dig!
 

16610

Patek
2-Faktor
Blanda Alvedon och Ipren så får du större effekt. Alvedon är en paracetamol och Ipren är en Cox-hämmare. De arbetar så att säga för samma mål men på helt olika sätt och går därför att kombinera. Båda är smärtstillande och febernedsättande.

Givetvis bör man om man känner sig väldigt dassig och dessutom inte kan få ner febern åtmistonde reflektera över att besöka en doktor...

Krya på dig!

Tack! Det bästa är väl att sova bort skiten men har bägge barnen hemma så hinner inte nu på dagen=(
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Om du skall ladda olika, tex 2-3 alvedon och en ipren, ta dem inte som suppar, svårt hålla så mkt läkemedel inne :)

Skämt osido, det går blanda enl. ovan, men ta dessa som tabletter/brus.
 
Jag ska erkänna en sak. Jag trodde inte man fick/kunde blanda ipren och alvedon. Man lär sig något nytt varje dag=)

Jag har i regel alltid tagit en Alvedon och en Ipren sen urminnes tider. Nu för tiden får jag skäll av min sambo om hon märker jag gör det då hon tycker man inte skall blanda iom det faktiskt kan bli överdosering utan att det behövs.

Angående hur man överlevde förr utan forum.
3r2011-1.jpg
 

Jens

Greedo
Se till att alltid ha Citodon el Treo Comp hemma. Kodein som båda innehåller tillsammans med paracetamol/acetylsalitylsyra har en bra mkt bättre effekt än de utan kodein.
Ett tips i all välmening!

J
 

frere

Audemars
2-Faktor
Se till att alltid ha Citodon el Treo Comp hemma. Kodein som båda innehåller tillsammans med paracetamol/acetylsalitylsyra har en bra mkt bättre effekt än de utan kodein.
Ett tips i all välmening!

J

Opiater må ha sina fördelar ibland, men särskilt febernedsättande är de väl ändå inte.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Om du skall ladda olika, tex 2-3 alvedon och en ipren, ta dem inte som suppar, svårt hålla så mkt läkemedel inne :)

Skämt osido, det går blanda enl. ovan, men ta dessa som tabletter/brus.

Skulle akta mig för att ta 2-3 Alvedon+Ipren samtidigt......speciellt om du är rätt om tex levern.....
 

frere

Audemars
2-Faktor
Skulle akta mig för att ta 2-3 Alvedon+Ipren samtidigt......speciellt om du är rätt om tex levern.....

500 mg paracetamol 2 x 4 + 400 mg ibuprofen 1 x 4 är mer eller mindre en standardkombination inom sjukvården, för behandling av kortvarig feber och/eller smärta hos den som är frisk i övrigt.
 
500 mg paracetamol 2 x 4 + 400 mg ibuprofen 1 x 4 är mer eller mindre en standardkombination inom sjukvården, för behandling av kortvarig feber och/eller smärta hos den som är frisk i övrigt.
Håller helt med men man har ju sett rapporter om att febern har en kurativ effekt vid viroser. Problemet är ju om man har andra aktiviteter, som man inte kan välja bort. Småbarn t.ex.
 
Knapra i dig piller som de andra nämnt, Alvedon (paracetamol) och Ipren (ibuprofen).
För bäst effekt ta de om vartannat så febern alltid är dämpad.
Dvs Alvedon kl 14, ipren kl 18, alvedon igen kl 22 osv.
 

16610

Patek
2-Faktor
Nu har inte jag mina linser i idag men visst är det här Familjeliv.se?

De här KS OT. Vi är en familj;) vi tar hand om varandra;) vill man inte läsa OT trådar är det väl enkelt att låta bli? Fast om jag ska trycka på allt som gamla chef så förstår jag man kommer in på OT trådar;)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
500 mg paracetamol 2 x 4 + 400 mg ibuprofen 1 x 4 är mer eller mindre en standardkombination inom sjukvården, för behandling av kortvarig feber och/eller smärta hos den som är frisk i övrigt.

Vid ett och samma tillfälle?

En nära vän till mig som var professor i Klinisk Farmakologi hade en annan uppgfattning....men skit i det.....tyckte bara det lät mycket....
 
Topp