• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ot: Ger ni pengar till....

Ger ni pengar till tiggare?

  • Ja, jag försöker ge när jag kan.

    Röster: 3 10.0%
  • Nej, inte en krona. Tiggeriet bör förbjudas.

    Röster: 27 90.0%

  • Totala väljare
    30
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

ScubaKing

Audemars
Jag visste inte om jag skulle lägga denna tråd här eller i "lifestyle". Om admin tycker den passar bättre där får han gärna flytta den.

Jag bor i Sthlm city. Min gata är dryga 1,8 Km lång, på min gata har vi 19 tiggare, n i t t o n stycken! Jag har räknat. Ni kan ju räkna ut snittet själva på antal tiggare per meter.

Min fråga är enkel, ger ni pengar till tiggare när ni går förbi dem på gatan?

tiggare_2_992.jpg
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Jag visste inte om jag skulle lägga denna tråd här eller i "lifestyle". Om admin tycker den passar bättre där får han gärna flytta den.

Jag bor i Sthlm city. Min gata är dryga 1,8 Km lång, på min gata har vi 19 tiggare, n i t t o n stycken! Jag har räknat. Ni kan ju räkna ut snittet själva på antal tiggare per meter.

Min fråga är enkel, ger ni pengar till tiggare när ni går förbi dem på gatan?

tiggare_2_992.jpg
Hur gör du själv?
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Enkelt sagt, nej. Ger mina pengar till organisationer som BCF/ Läkare utan gränser istället

Men det borde inte förbjudas, folk får ge tiggare om de så önskar. Jag gör det dock inte
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Jag vet inte om jag tror på att storstadstiggeriet är organiserat. Vi visste att det skulle komma nackdelar med att släppa in till exempel Bulgarien och Rumänien i EU. Visst får man höra om många skräckhistorier om människor som blir utnyttjade i vad som måste kallas för en ny form av trafficing.
Ger jag pengar till tiggare? Nej, mycket mycket sällan. Gatumusikanter, betydligt oftare. Jag gillar det sättet de bidrar till en levande stad. Pannflöjtsindianer får inga pengar.

Varför ger jag inte pengar till tiggare? Det enkla svaret är: Därför att jag betalar skatt, ibland blir jag gnällig när jag ser min lönespec. Men sen kommer jag ihåg vad pengarna går till. Bland annat så går mina pengar till att det socialaskyddsnät vi har i det här landet. Det socialaskyddsnät som ser till att ingen ska behöva frysa ihjäl eller svälta. Sitt inte och tigg, gå till socialtjänsten och be om hjälp. Om en person som tigger inte vill leva upp till de krav som socialtjänsten har (drogfrihet) så tänker inte heller jag ge den personen pengar.
 

Jonte73

Audemars
Nej !
Jag stödjer organisationer som Bcf mm och köper situation sthlm istället.
De få gånger jag ger pengar på gatan är till de som förtjänar det, våra sjuka och utsatta som det här jvla samhället missar !
De som många ggr blir bortjagade och spöade av dessa förb inresta lycksökare.

Dessutom ser jag dagligen i yrket vad dessa tiggare har för bisysslor, så nej aldrig i livet.

Och den ev debatt som nu kan komma att blossa upp i tråden skiter jag fullständigt i.
Av den anledning att jag har facit och orkar helt ärligt inte bry mig längre.
 

Jaguaren

Omega
Nej, jag ger aldrig pengar till tiggare. När t.o.m hålan jag bor i har tiggare utanför affären i centrum börjar det gå för långt.
Pengar till ungcancer och cancerfonden ger jag utan minsta tvekan.
 

ScubaKing

Audemars
Ger inget till tiggarna på gatan. Skänker hellre pengar till organisationer som hjälper folket i hemländerna.

Mycket utav tiggeriet i storstäderna är organiserat......


Jag håller med dig helt om att tiggeriet i storstäderna är organiserat. Men när det gäller dessa organisationer, hur mycket går egentligen till det verkliga målet? Det mesta äts väl upp av själva organisationen omkring i form av löner, marknadsföring, arvoden, fallskärmar o.s.v.

Jag brukar ge pengar till Ronald McDonald Hus, jag vet inte heller där hur mycket av pengar jag skänker som faktiskt kommer fram, men jag gillar tanken bakom organisationen och tycker det är viktigt.
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Jag ger ingenting. Min åsikt är att detta är organiserat och att det i praktiken inte spelar någon roll om du ger individen 1 krona eller 10.000 kronor, personen kommer fortsätta tigga då dem satt detta i system.
Du är absolut inte ute och cyklar, precis som Ryttaren säger så är detta organiserade tiggeriet större och mer omfattande än vad många tror/vill inse. Med det sagt så finns det faktiskt de som inte är "organiserade" men jag tror att dem är försvinnande få.
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Ger nästan bara till tiggaren utanför lokala mataffären. Ser bara en människa som försöker överleva. Mår inte själv ett dugg bättre av att ge. Tycker det är mest sorgligt att Stockholm nu har fått väldigt många tiggare från Rumänien. Har för övrigt inga principer när det gäller att ge eller inte ge. Ger ganska ofta till vår BCF-insamling. Brukar köpa Situation Stockholm, gillar att dom gör ngt mer aktivt och nyttigt för att få in lite pengar.
 

CLT

Rolex
Jag håller med dig helt om att tiggeriet i storstäderna är organiserat. Men när det gäller dessa organisationer, hur mycket går egentligen till det verkliga målet? Det mesta äts väl upp av själva organisationen omkring i form av löner, marknadsföring, arvoden, fallskärmar o.s.v.

Jag brukar ge pengar till Ronald McDonald Hus, jag vet inte heller där hur mycket av pengar jag skänker som faktiskt kommer fram, men jag gillar tanken bakom organisationen och tycker det är viktigt.
Betalar hellre löner åt organisationer än stödjer en kriminell verksamhet.
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Ibland om jag har kontanter på mig eller ett pantkvitto utanför Ica. Annars ger jag pengar till barncancerfonden och wwf.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Ja det gör jag. Organiserat eller ej så är jag ganska säker på att någonstans i ledet finns det barn eller kvinnor som far illa.
Jag tror inte att mina få kronor gör livet drägligt för dem men det är väl inte omöjligt att det blir mindre odrägligt.
Mycket möjligt att det finns ligor som tankar av dem all kosing men naiv som jag är vill jag ändå tro att den där tjugolappen kan gör att de slipper stryk för att dagens inkomst varit för liten.

Självklart är det ingen långsiktig lösning att lägga några spänn i en kopp. Men fri rörlighet av varor, tjänster och människor gör att deras närvaro ändå är ett faktum. Klart att läget hade varit bättre om sysselsättningen hade kunnat skapas ur tomma intet men det lär ju inte hända imorgon.
Jag är förbannat lyckligt lottad som kan bära klockor för vad som kan anses vara en nettoårslön, bo stort i centrala Göteborg och njuta av en frisk och allmänt välmående familj.
Jag klarar mig utan skramlande pengar och kan samtidigt förmedla sunda värderingar till min femåriga dotter.
Det kan omöjligt finnas någon som självmant väljer att sitta ute i minusgrader och förnedra sig så till den milda grad. Det kan omöjligt vara utan anledning som man mitt i vintern bor under brofästen.
Som sagt, naiv?
Säkert.
Är jag beredd att fortsätta vara det på bekostnad av lite växel?
Japp.
 

Roxen

Cartier
Nej, jag skänker inte pengar.

Orsaken är de uppenbara signaler som tyder på att tiggeriet är organiserat och direkt en form av trafficking. Hjälpen skall, istället för några kronor i en pappmugg, riktas mot Rumänien. Där krävs systemförändringar som gynnar utsatta samhällsgrupper såsom sjuka och arbetslösa.

Några kronor i en pappmygg stävjar den utveckligen, och bidrar istället till en lukrativ form av organiserad brottslighet och ökad stigmatisering. Det är i varje fall min åsikt, jag kan ha fel.
 

Ninen79

Audemars
Jag kommer från ett land som är mycket fattigare än Rumänien, vi har knappt några tiggare och jag tror det har att göra med vår stolthet.
Människorna i mitt hemland jobbar hårt för att få ihop till mat för dagen, många av tiggarna i Sverige ser överviktiga ut och jag tror inte att dem tigger p.g.a svält, tvärt om... man tigger för att kunna bygga hus eller köpa bil.
Jag hjäper gärna människor men inte människor som utnyttja min generösitet.
 

Joseph

Cartier
Är lite kluven... Å ena sidan vet jag att mina kronor inte kommer lösa några problem, utan med större sannolikhet bara göra problemet större. Å andra sidan ser man på dessa tiggare att det är deras enda alternativ.

Har sällan kontanter, men ger lite då och då när jag har mynt över.

Sedan så är inte BCF ett direkt alternativ till att skänka till tiggeri. Fattigdom och sjukdom är inte samma problem, och att man hellre ger till BCF/Rosa bandet är till stor del för man själv och ens egna nära och kära kan drabbas.
 

paradis

Audemars
Jag kommer från ett land som är mycket fattigare än Rumänien, vi har knappt några tiggare och jag tror det har att göra med vår stolthet.
Människorna i mitt hemland jobbar hårt för att få ihop till mat för dagen, många av tiggarna i Sverige ser överviktiga ut och jag tror inte att dem tigger p.g.a svält, tvärt om... man tigger för att kunna bygga hus eller köpa bil.
Jag hjäper gärna människor men inte människor som utnyttja min generösitet.


träffade en av dom lite "kraftigare " ock han visade pappersmuggen ,frågade om pengar,när jag tittade på honom ock svarade ARBAITEN ,han fattade ock började skratta. NEJ, jag gillar dom inte alls.Såg senast idag,dom sitter ,varje 20 meter från varandra genom hela centrum.........
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ja det gör jag. Organiserat eller ej så är jag ganska säker på att någonstans i ledet finns det barn eller kvinnor som far illa.
Jag tror inte att mina få kronor gör livet drägligt för dem men det är väl inte omöjligt att det blir mindre odrägligt.
Mycket möjligt att det finns ligor som tankar av dem all kosing men naiv som jag är vill jag ändå tro att den där tjugolappen kan gör att de slipper stryk för att dagens inkomst varit för liten.

Självklart är det ingen långsiktig lösning att lägga några spänn i en kopp. Men fri rörlighet av varor, tjänster och människor gör att deras närvaro ändå är ett faktum. Klart att läget hade varit bättre om sysselsättningen hade kunnat skapas ur tomma intet men det lär ju inte hända imorgon.
Jag är förbannat lyckligt lottad som kan bära klockor för vad som kan anses vara en nettoårslön, bo stort i centrala Göteborg och njuta av en frisk och allmänt välmående familj.
Jag klarar mig utan skramlande pengar och kan samtidigt förmedla sunda värderingar till min femåriga dotter.
Det kan omöjligt finnas någon som självmant väljer att sitta ute i minusgrader och förnedra sig så till den milda grad. Det kan omöjligt vara utan anledning som man mitt i vintern bor under brofästen.
Som sagt, naiv?
Säkert.
Är jag beredd att fortsätta vara det på bekostnad av lite växel?
Japp.


Vad gör denna tråd i diskussion? Tråd låses.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp