• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Gissa drinken

egbert

Panerai
Då var det torsdagkväll och dags för en drink. Vad ska detta bli?

image.jpg
 

egbert

Panerai
Jag är verkligen ingen drinkkännare men jag fick två varianter av denna drink på krogen här om sistens. Tyckte att den var sjukt god. Lite spritig och sofistikerad - a drink for the hairy chested man.
Recept varierar lite mellan olika källor men innehåller i princip två delar gin, en del söt vermouth, en halv del maraschinolikör och en splash av bitter (t ex angostura). Hälls tillsammans med is i en shaker, skakas och hälls i passande glas (inte som mina whiskeykupor) och garneras med citron.

Man kan byta ut ginen mot mescal (rökig sprit gjord på kaktus) och citronen mot apelsin. Sjukt gott det också.

Skulle gärna visa lite egna bilder, men detta var mitt första egna försök med drinken och diskbänken är en jäkla mess efter några försök med olika blandningar.

Men här kommer en inspirationsbild stulen från nätet. Pröva drinken klockvänner!

image.jpg
 

Jonaz

Rolex
...och skall man vara puritan skakas inte drinkar med klara vätskor utan rörs. ( därav bond's djärva: shaken, not stirred... Kardinalfel enligt cocktailnördar. )
 

Jonaz

Rolex
Söt vermouth finns både som vit och röd vad jag vet. Men röd kanske passar bättre till denna drink, den blir ju om inte annat snyggare med lite färg. Tack, ska prova det nästa gång.


Om du i ett recept hittar sweet vermouth så är det rosso som avses till 98%, oavsett märke.
Är det något annat så brukar sort/ märke specificeras.
 
Topp