• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Google

rogart-63

Patek
Hur funkar google egentligen ? Man använder ju den söktjänsten en del . Men när jag söker på något t.e.x klockrelaterat får jag bara upp gamla trådar eller sidor Man vill ju gärna ha upp det som är nyast först .Men är det så att google listar efter det mest besökta sidorna ? .Finns det nåt knep?
 

M.U

Rolex
Du kan specificera sökningen mer genom att söka på artiklar som lagts till för tex en månad sedan genom att klicka på "Sökverktyg" när du gjort din sökning
 
Hur funkar google egentligen ? Man använder ju den söktjänsten en del . Men när jag söker på något t.e.x klockrelaterat får jag bara upp gamla trådar eller sidor Man vill ju gärna ha upp det som är nyast först .Men är det så att google listar efter det mest besökta sidorna ? .Finns det nåt knep?


Först och främst, det tar någon dag för att google ska snappa upp nytt matrial på webben. Sedan baseras rankingen, alltså hur högt upp sidan kommer i sökresultatet på hur många inlänkningar som finns till sidan. Att sökordsoptimera en websida är en rätt omfattande åtgärd.
 

rogart-63

Patek
Problemet är ju lite när man söker efter t.e.x klockdelar eller annat som är svårt att få tag .Man vill ju inte ha upp det som alla andra sökt efter utan man letar den där speciella delen eller klockan . Har svårt att förklara hur jag menar .Så här .Jag letade ett tag efter en Tärnan Oceanographer .Sökte på det och fick upp massor av länkar . Dock alla väldigt gamla och länkar till gamla Ebayannonser där klockan var såld 2011 .Bara för att andra gjort samma sak . Jag vill hitta den där andra vägen till den nyaste upplägget .Lite som på EBay när det står Newly listed . Inte det äldsta mest besökta mest länkade .Hoppas ni förstår :eek: Bra tips dock Marcus uggla skall testa .
 

Knight

Cartier
Sök först efter något, klicka sedan på Sökverktyg och ange tidsperiod.

När som helst som är default innebär de sidor Google anser mest relevant för sökningen. Exakt vad den relevansen innebär tar timmar att avhandla.

google.jpg
 
Google personalifierar sökningen efter dina tidigare sökningar osv, här är ett exempel på hur det funkar Dontbubbleus . Det finns sidor som fixar en "opersonlig" sökning till dig, vilket kan vara till hjälp ibland. Ett exempel är DuckDuckGo
 

Knight

Cartier
Google personalifierar sökningen efter dina tidigare sökningar osv, här är ett exempel på hur det funkar Dontbubbleus . Det finns sidor som fixar en "opersonlig" sökning till dig, vilket kan vara till hjälp ibland. Ett exempel är DuckDuckGo


Detta stämmer. Om du däremot fortfarande vill använda Google med ett opersonligt och neutralt sökresultat på enklast möjligast vis så kan du göra en så kallad Inkognito-sökning i din webbläsare. Ctrl+Shift+N för Chrome eller Ctrl+Shift+P för IE eller FF, sök sedan som vanligt.
 

rogart-63

Patek
Tack grabbar och tjejer för alla tips nu ska jag sova på saken och utvärdera det imorgon .Kom gärna med flera tips .Letar Porsche stolar till 944 åt grabben oxå .Vill ju inte ha upp alla dom där som redan är sålda och borta för länge sen .Utan vill ha upp dom små annonserna som inte ännu blivit så välbesökta . Godnatt
 

Knight

Cartier
Tack grabbar och tjejer för alla tips nu ska jag sova på saken och utvärdera det imorgon .Kom gärna med flera tips .Letar Porsche stolar till 944 åt grabben oxå .Vill ju inte ha upp alla dom där som redan är sålda och borta för länge sen .Utan vill ha upp dom små annonserna som inte ännu blivit så välbesökta . Godnatt


Är det uteslutande en specifik webbplats med annonser som du vill leta igenom? Om ja kan du söka på det här viset:

site:webbplats sökord

t.ex.

site:klocksnack.se tärnan oceanographer

Google kommer då att enbart presentera sidor från den utvalda domänen som matchar din sökfras.
Om du däremot vill leta igenom hela webben så är det enbart en specad tidsperiod enligt tidigare skärmdump som gäller.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Är det uteslutande en specifik webbplats med annonser som du vill leta igenom? Om ja kan du söka på det här viset:
site:webbplats sökord
t.ex.
site:klocksnack.se tärnan oceanographer
Google kommer då att enbart presentera sidor från den utvalda domänen som matchar din sökfras.
Om du däremot vill leta igenom hela webben så är det enbart en specad tidsperiod enligt tidigare skärmdump som gäller.

Attans, före mig.:D

Ett annat tips är att du lägger till citattecken före och efter sökordet. Då söker google efter de ord du skriver in. Så när det kommer till stolarna kan du söka på t.ex "porsche" "stolar" "944" "2014". Nu är ju det en rätt nischad sökning så när det tar slut på sidor som nämner 2014, kommer allt annat som stämmer in på resten av sökorden att komma fram.
 
Topp