Laddar...
Nymans Ur 1851

Johannesens
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

OT: Grym skräddare i Stockholm?

Diskussion i 'Lifestyle' startad av bonuspater, 5 februari 2014.

1. bonuspater
    Trådstartare

bonuspater Bonde

Någon som känner till någon ambitiös skräddare i Stockholm?

Där jag tidigare bodde hade jag kontakt med en skräddare som var helt fenomenal och han rådde mig vid min flytt att leta rätt på någon som har ett "Mästarbrev". Något jag inte har lyckats med. Verkar som hela det yrket är infekterat med massa hobbyfolk som tar betalt för att förstöra ens plagg.

Prisintervallerna hos den skräddare jag tidigare lämnade in till tog mellan 100 - 300 kr per plagg beroende på "ingrepp". 100 kr för att sy upp och 200 - 300 kr för att figuranpassa plagg som satt lite dåligt. Priserna får alltså gärna ligga däromkring.

stelah gillar detta.
  2. Frosse

Frosse Borgare

Från:
    Feskekôrka
    En kort sökning visar på Bauer & Co, Götrich (Artillerigatan) och Skrädderi Oden (Upplandsgatan 52, killen heter Basem Jasem). Vet dock inte om dessa är aktuella längre...

3. bonuspater
    Trådstartare

bonuspater Bonde

Tänkte mer också om någon har personlig erfarenhet?

4. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Jag gick senast till Sthlm Skrädderi http://www.sthlmskradderi.se

Mycket nöjd med resultatet. Sydde in midjan på tre chinos (500 spänn jämt). Han följde sömmarna riktigt snyggt, även på mina Stone Island-chinos som jag trodde skulle vara svårare att fixa. Kolla in dom.

Finns en till tråd med lite förslag.

5. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

6. Frosse

Frosse Borgare

Från:
    Feskekôrka
    Götrich verkar ha stängt ser jag nu...

7. bonuspater
    Trådstartare

bonuspater Bonde

Jag vill helst att det ska vara någon gammal rackare som sitter i skräddarposition och driver eget ensam. Han ska inte rikta in sig på några fina skräddarsydda kostymer, även om han är fullt kvalificerad för det. Utan mer på i sammanhanget svåra uppgifter.

8. UNO

UNO Borgare

Från:
    Bullshit City
    Eeeh
    Den skräddare du söker finns inte, han avled på farfars tid.
    Jag tvingas lämna allt till skräddare pga smal midja, breda axlar och grova lår.
    Tricket är att ha en relation till skräddaren och aldrig fråga vad det kostar.
    Förtroende och långsiktighet kort sagt, mästarbrevet betyder inget om du inte vill betala vad det kostar.

Philippe Stern gillar detta.
  9. bonuspater
    Trådstartare

bonuspater Bonde

Innan jag flyttade till Stockholm hade jag exakt sån skräddare. Han lever än idag.

10. Amme

Amme Stadsbo

Från:
    Sthlm
    Om det är enklare jobb (korrigeringar av passform) lämna in på Dandy Kemtvätt & Skrädderi på Regeringsgatan 86. Han är lite originell men väldigt duktig. Skulle säga bäst i Sthlm om räknar pris <--> kvalitet. Har du bra relation med honom får du finbyxorna pressade efter korrigering t ex. Sitter dock inte i skräddarställning :)

Annars är det Bauer som gäller vid "svårare" jobb

11. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Skrädderiet på Drottningholmsvägen bredvid Rödastjärnan.

12. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    Vivians skrädderi på Skeppargatan 29 är en klippa. Mycket mycket duktig. Flera butiker i Stockholm som använder henne vid lagning och ändringar.

Gabi shamoon nere på Grevgatan 12 är också otroligt duktig och används som Rose & Borns skräddare för ändringar, upplägg etc.

Edit: jag själv har använd vivian i över 2 års tid och åker bokstavligen talat hem med grejer till Stockholm för att jag litar bäst på henne. Hon har flyttar upp ärmar via axeln, sytt om axelmåttet, gjort nya innerfoder, sytt upp mängder med byxor och alltid till ett bra pris och så snabbt som möjligt

Taxman, Wi, Ernesto och 1 annan gillar detta.
  13. ZQT

ZQT The Banker

Är inte AW Bauer lite dyrare än vad TS ville betala?

14. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Tack Fabian! Nu slipper jag åka till Västerås för skräddarändringar!

Fabian gillar detta.
  15. UNO

UNO Borgare

Från:
    Bullshit City
    Man kan säga att du svarar på frågan själv.
    Min kollega tar med sig allt som ska ändras till landstället i Sörmland på torsdagskvällen(jobbar 80%).
    I Stockholm är det svårare av många orsaker.

16. OBRKV

OBRKV Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Ernesto du ska ju börja på tillskärarakademin! Ändringar ska ju ske på egen hand då ;) Deras industrimaskiner är riktigt härliga att jobba med!

Ernesto gillar detta.
  17. David

David Bödeln

En "grym skräddare" kommer inte att göra ett dugg för dig för några hundralappar.

Gå till Hans Allde och få det gjort ordentligt.

http://www.hansallde.se/

Jag använder inte någon annan, i alla fall inte i Sverige. Det är värt priset att inte riskera att få kläderna förstörda.

Frosse gillar detta.
  18. Frosse

Frosse Borgare

Från:
    Feskekôrka
    Billigt och mästarbrev går inte ihop tyvärr. :(

Philippe Stern gillar detta.
  19. BCKSTRM

BCKSTRM Friends of KS

Har Vivians flyttat till riddargatan 54?

20. BCKSTRM

BCKSTRM Friends of KS

Har någon sytt upp en kostym hos George Fashions? Hur var i så fall resultatet?

21. Taxman

Taxman Friends of KS

Vad jag vet så har Vivians legat på Riddargatan väldigt många år. Vet inte var @Fabian har fåttden andra adressen ifrån.

22. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm

Finns två. De är systrar och var alltid haft varsin ateljé. Jag går alltid till Skeppargatan.

Taxman och BCKSTRM gillar detta.
  23. BCKSTRM

BCKSTRM Friends of KS

Ok. Kan inte hitta det på google, eller se det på en karta när jag söker upp adressen. Du är säker på att det finns kvar på den adressen?

24. Grafton

Grafton Biskop

Heter bägge systrarna Vivian?o_O

25. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    Nä men butikerna gör det.

Grafton gillar detta.
  26. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm

Inte varit där på 1 månad men antar det.

BCKSTRM gillar detta.
  27. Oscaro

Oscaro Biskop

Inte prövat men priserna kommer spegla resultatet. Skräddarsydd för under 10k tror jag inte kommer sitta bättre än valfri on the rack efter lite ändringar. Om du inte vill gå upp för mycket i pris så kan jag rekommendera Saman Amel och vill du ha det ordentligt är det deras su misura som gäller! Jag kommer sy upp en smoking där och de vänner jag har som redan sytt upp där är oerhört nöjda.

Fabian gillar detta.
  28. BCKSTRM

BCKSTRM Friends of KS

Klart man är skeptisk, men man vet ju aldrig :)

29. BCKSTRM

BCKSTRM Friends of KS

Nu lämnade jag in där. Blev skeptisk då det kändes som en kem mer än ett skrädderi, men den lilla damen hade bra koll på läget :) Tack för tips!

30. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm

Hon är en ängel och väldigt duktig.

BCKSTRM gillar detta.