• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Höst/vinterjacka

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Jag skulle behöva hjälp av er!
Vilken av följande skulle ni välja?

AW13_HM400699595L_595_01_1.jpg


Eller

AW13_HM400676595XS_595_01_1.jpg

Tycker också att det är två olika jackor/för olika tillfällen kanske tom men om det är så att båda passar dig och din stil skulle jag säga nr 2
 

Yo-han

Troll probationary
Har tre färger av Nanamicas soutien collar coat som jag varvar med höst som vår och även vinter om det inte är galet kallt eller ska skottas snö eller åkas pulka. Perfekta allroundjackan enligt mig, goretex, tejpade sömmar o allt sånt hightech man vill ha kombinerat med klassiskt cleant utseende. Funkar lika bra till kostym som att köra massa yllelager, jeans och redwings till.
nanamica-2011-fall-winter-gore-tex-outerwear-1-540x360.jpg
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Skepparrock (pea coat) har alltid legat mig varmt om hjärtat men nu är min förra helt utsliten så det är dags för att kolla efter en ny! Någon som har bra ett bra tips? Har hittat några men ingen klockren än.

Det ska inte vara massa detaljer utan helst ganska stilren och givetvis mörkt blå (navy blue). Kan tilläggas att jag är student så tips på mer än 4000kr kommer bara göra stora hål i budgeten...

Gloverall
 

WiktorK

Omega
När det gäller Barbour,

Hur ska man resonera när det gäller storleken. Läste någonstans att de är lite större i modellen?
Har hittat en som heter Flyweight Chelsea som jag tyckte såg sjysst ut!

Men frågan är, för mig som är 188 lång och väger 85 pannor.. Vad ska man räkna med i storlek? Är 42 för stort?
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
När det gäller Barbour,

Hur ska man resonera när det gäller storleken. Läste någonstans att de är lite större i modellen?
Har hittat en som heter Flyweight Chelsea som jag tyckte såg sjysst ut!

Men frågan är, för mig som är 188 lång och väger 85 pannor.. Vad ska man räkna med i storlek? Är 42 för stort?

Köpte en sådan i London i våras. Körde en S och satt som handsken.. Är 185 lång och lite kralligare än medelmannen ;) Så du ska nog ha en M!
 

Gavve

Greven
2-Faktor

WiktorK

Omega
Vad säger panelen om Barbour Liddlesdale?
Är det något för den unga mannen, eller är det en gubbjacka?
Har gått och blivit sugen på en marinblå, men här på jobbet. Så är det mest medelålders män som bär Liddlesdale.
 
Någon som vet om Mountain Works är bra skit?

http://www.mountainworks.se/

Funtar på en dunjacka i en rolig färg (illgrön) som ska palla snöbollskrig, lek i parken och promenader till och från dagis i snöstormar...

apple_380.jpg


Och jag har redan två Barbourjackor en Beaufort och en International och en Aquascutum rock så kom inte med dom förslagen...
 

Sond

Patek
Har tre färger av Nanamicas soutien collar coat som jag varvar med höst som vår och även vinter om det inte är galet kallt eller ska skottas snö eller åkas pulka. Perfekta allroundjackan enligt mig, goretex, tejpade sömmar o allt sånt hightech man vill ha kombinerat med klassiskt cleant utseende. Funkar lika bra till kostym som att köra massa yllelager, jeans och redwings till.
nanamica-2011-fall-winter-gore-tex-outerwear-1-540x360.jpg
Hur är de i storlekarna? Och har du tips på vart man kan hitta dem? Nätet eller stockholm.
 

Yo-han

Troll probationary
Hur är de i storlekarna? Och har du tips på vart man kan hitta dem? Nätet eller stockholm.

Nitty gritty har nanamica men har inte plockat in några av denna modell i år, enda jag hittade var denna på endclothing
http://www.endclothing.co.uk/catalo...e-tex-short-soutien-collar-coat/category/107/
Samma modell men med avtagbar luva, storlekarna brukade vara japanska=toksmå men det är justerat sen några år tillbaka när dom börjat sälja i europa/usa så nu passar dom helt normalt, bara köra din vanliga storlek.
 

oscaroscar

Panerai
Har barbour nån schysst vinterjacka?
Vart riktigt nöjd med min international (black streak heter modellen), men behöver nåt varmare inför vintern. Känns som barbour inte har tjockare jackor..?

Annars var den MK länkade (mountainworks) riktigt snygg :D helt annan stil men inte dum för det.
 

Sond

Patek
Nitty gritty har nanamica men har inte plockat in några av denna modell i år, enda jag hittade var denna på endclothing
http://www.endclothing.co.uk/catalo...e-tex-short-soutien-collar-coat/category/107/
Samma modell men med avtagbar luva, storlekarna brukade vara japanska=toksmå men det är justerat sen några år tillbaka när dom börjat sälja i europa/usa så nu passar dom helt normalt, bara köra din vanliga storlek.
Jag har tittat någon gång på de där. Men de är lite dyra så jag har aldrig riktigt vågat slå till. Har aldrig stött på någon som haft dem. Läste om de i en Brittisk tidning.

Men en fråga, ändas de bra? Eller är de väldigt täta?
 

Yo-han

Troll probationary
Jag har tittat någon gång på de där. Men de är lite dyra så jag har aldrig riktigt vågat slå till. Har aldrig stött på någon som haft dem. Läste om de i en Brittisk tidning.

Men en fråga, ändas de bra? Eller är de väldigt täta?

Andas helt ok, är behandlad (vattenavstötande) bomull på utsidan laminerat med ett inre gore-texmembran så borde räknas som 2L gore-tex, 3L som är den andra varianten och har gore-texmembranet laminerat på båda sidorna är tätare men har sämre andningsförmåga så ska man inte köra fjällvandring eller nåt annat extremt är 2L helt klart att föredra.

Ang. kvalitet är det lite sisådär, lite knappar som ramlar av och slits rätt lätt på utsatta ställen, armveck och andra ställen där det veckas då det är rätt stiff bomull så det är väl ganska naturligt. Nanamica sitter ju på licencen för North Faces japanlinje purple label och många modeller dom släpper är identiska med nanamicamodellerna, endast knappar och innertags som skiljer så allt tillverkas väl i samma kinafabriker som spottar ut allt annat north face.

Vill du ha lite bättre kvalle och gillar klassiska modeller i high-tech kan du också kolla in visvim, har ett gäng "tolkningar" av klassiska modeller som belstaff racern, baracuta g4, skepparkavajen, dufflar osv i göttig gore-windstopper,2-3L goretex osv. Du får dock dubbla prisklassen och lite till jfrt nanamica. Rekommenderar hursomhelst varmt nanamica oavsett lite kvalitetsproblem då dom är så jäkla cleana så använder dom över visvimjackor 5 av 6 dar i veckan.

Lite inspiration på vägen (har en beige också men är nedpackad inför våren)
9940473046_8b1b139f03_b.jpg
 
Topp