• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Hallå där mina vänner! Skulle behöva hjälp att välja dator...

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Det kommer nog inte vara värt tiden, besväret men framför allt pengarna att gå till en Datorservice firma. Så jag tänker köpa ny dator åt damen min. Hon använder nog datorn mest till att vara på facebook, porrsurfa :D, spela musik på spotify och lite till säkert. Så den behöver inte vara så avancerad skulle jag säga, har tagit ut fyra datorer från prisjakt som jag tycker känns OK, men viken ska jag välja på dessa fyra alternativ. Vad är det för skillnad på Intel pentium 987 och intel core i3?! Klistrar in länken från prisjakt , tack på förhand.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1996370,2007323,1902579,1888664
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Eftersom alla fyra kommer med windows 8 och windows 8 är byggt för att användas med pekskärm så är valet för mig enkelt:
Sony Vaio 14 E, då det är den enda av de fyra som har pekskärm.

Med tanke på vad datorn ska användas till hade jag iof övervägt att köpa en surfplatta istället. Betydligt mindre krångel, bättre batteritid och lättare att ta med sig. Du får tex nya Ipad Air för samma peng.
 
D

Deleted member 1265

Guest
alt smiska en ipad mini för ca 3000:- jag har två:) Skönare att hålla i än de stora modellerna samtidigt som skärmen är tillräckligt stor. Men visst, man skriver inga långa uppsatser på en ipad;)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Eftersom alla fyra kommer med windows 8 och windows 8 är byggt för att användas med pekskärm så är valet för mig enkelt:
Sony Vaio 14 E, då det är den enda av de fyra som har pekskärm.

Med tanke på vad datorn ska användas till hade jag iof övervägt att köpa en surfplatta istället. Betydligt mindre krångel, bättre batteritid och lättare att ta med sig. Du får tex nya Ipad Air för samma peng.






Jag kör själv en ipad plus min stationära och diggar det skarpt om man bara skall surfa runt lite, men my Lady gillar inte använda den så därför får det nog bli än ny dator istället.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Kör på Sony Vaio Fit 15E SVF1521G1E, den saknar visserligen pekskärm, men du har å andra sidan en roligare processor.



Hallå Nexus mannen, tack för ditt svar, men vad är skillnaden på Intel pentium 987 och intel core i3?! Finns det några för och nackdelar.
 

16610

Patek
2-Faktor
säger Sony Vaio 15 E. Men hade jag varit du, Ipad! Sjukt störigt med dålig batteritid på bärbara...
 

Nexus

Panerai
Hallå Nexus mannen, tack för ditt svar, men vad är skillnaden på Intel pentium 987 och intel core i3?! Finns det några för och nackdelar.

Jag ser inga som helst nackdelar med i3an, det är en senare variant som över lag är snabbare och "bättre" än 987an.
Enkelt sammanfattar är det mer "tryck" i den :)
 

P-A

Sir Spamalot
Sony 14E skulle jag köra på.
För det hon ska ha datorn till så behövs inte den snabbaste datorn.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Hallå Nexus mannen, tack för ditt svar, men vad är skillnaden på Intel pentium 987 och intel core i3?! Finns det några för och nackdelar.

intel 987 är något sämre än intel core i3, men jag tvivlar starkt på att din bättre hälft kommer märka någon skillnad, baserat på vad du uppger att hon använder datorn till. Båda processorerna är "budgetalternativ" som räcker gott åt slösurfande och filmtittande. Ska hon använda datorn till mer avancerade uppgifter så krävs tyngre doningar än en i3 processor iaf.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Ett annat tips är tänka på hur mycket skiten låter: Vissa bärbara datorer låter ju som en mindre jetmotor... sjukt störande. Svårt att veta på förhand tyvärr. Bästa är att knalla in på närmsta butik som har den och starta upp så många program som möjligt samtidigt så fanskapet får jobba, sen väntar man nån minut och lyssnar.
 

leicaphile

Panerai
alt smiska en ipad mini för ca 3000:- jag har två:) Skönare att hålla i än de stora modellerna samtidigt som skärmen är tillräckligt stor. Men visst, man skriver inga långa uppsatser på en ipad;)

Har ett Logitech tangentbord till min mini som är ganska trevligt. Lite trångt dock så skulle nog rekommendera en vanlig 9,7" iPad med liknande tangentbord som ersättare till dator om man bara ska surfa och maila och kolla på SVT play t.ex....
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
intel 987 är något sämre än intel core i3, men jag tvivlar starkt på att din bättre hälft kommer märka någon skillnad, baserat på vad du uppger att hon använder datorn till. Båda processorerna är "budgetalternativ" som räcker gott åt slösurfande och filmtittande. Ska hon använda datorn till mer avancerade uppgifter så krävs tyngre doningar än en i3 processor iaf.



Om jag skulle installera photoshop cs5 skulle det göra någon skillnad på datorerna?!

Hon bär aldrig med sig datorn, den står där den står på övre vardagsrummet på hennes skrivbord, tvivlar starkt ifall hon tar med den någonstans.
 

16610

Patek
2-Faktor
Vissa bärbara är ganska bra. Frun har en Toshiba (minns inte modellen, men i3 processor) som håller 9-10 timmar på en laddning.

Jo men då hoppar det väl upp i pris också? 10h med en padda är nice. gillar din lösning med tangentbord till paddan...
Kör en Acer med i3 processor och den håller 4-5h. Det får gå men glömmer nästan alltid att lägga den på laddning efter jag använt den så det slutar oftast med paddan=)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Behöver du verkligen det? PS Elements gör allt 99% av användarna behöver.



Det är faktiskt så att tanten använder photoshop på jobbet, hon tycker det är kul och greja med bilder då hon även har varit fotograf en gång i tiden. Till saken hör att jag har photoshop cs5 hemma så jag kan installera om hon villa ha det.
 

leicaphile

Panerai
Det är faktiskt så att tanten använder photoshop på jobbet, hon tycker det är kul och greja med bilder då hon även har varit fotograf en gång i tiden. Till saken hör att jag har photoshop cs5 hemma så jag kan installera om hon villa ha det.

Då är det bara att köra, tänkta bara på Elements då det är lite mindre tungt resursmässigt. Tror du/hon kommer att bli lite besvikna om ni inte kör på en lite vassare processor dock...
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Jag hade valt någon av Asus datorerna då de är lättare, saknar optisk enhet och billigare sedan köpt en SSD för mellanskillnaden till sony.
SSD gör mer skillnad än skillnaden på de processorer du har valt.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Vad är SSD?! Om jag går upp några tusenlappar och köper denna till henne istället vad tror ni om det?!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1996370,2007323,2007415
SSD = Solid State Drive.

En hårddisk som fungerar som ett minneskort, alltså inga rörliga delar.

Fördelarna med SSD-disk är att den är VÄÄÄÄLDIGT mycket snabbare än en vanlig mekanisk... skillnaden är som natt och dag vilket gör att hela datorn känns jättepigg. Man brukar även få lite mer batteritid med en SSD.

Nackdelarna är att dom är dyrare, samt oftast mindre... Dvs pris/GB är mycket högre än på en mekanisk disk.

Men om datorn mest används till surf och lättare arbeten så hade jag lagt pengarna på SSD före en bättre processor.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
SSD = Solid State Drive.

En hårddisk som fungerar som ett minneskort, alltså inga rörliga delar.

Fördelarna med SSD-disk är att den är VÄÄÄÄLDIGT mycket snabbare än en vanlig mekanisk... skillnaden är som natt och dag vilket gör att hela datorn känns jättepigg. Man brukar även få lite mer batteritid med en SSD.

Nackdelarna är att dom är dyrare, samt oftast mindre... Dvs pris/GB är mycket högre än på en mekanisk disk.

Men om datorn mest används till surf och lättare arbeten så hade jag lagt pengarna på SSD före en bättre processor.



tACK FÖR SNABBT SVAR, men vad tror du om sony vaion för 7500kr, är den värd pengarna tror du?!
 

B1884

Audemars
2-Faktor
tACK FÖR SNABBT SVAR, men vad tror du om sony vaion för 7500kr, är den värd pengarna tror du?!

Gämfört med dom andra så är fördelarna med den: 8GB RAM, i5 processor samt dedikerad GPU (även om det inte är den värsta så är den bättre är intels integrerade HD4000).

Dock så hade jag försökt hitta något i samma prisklass som har en SSD, och offra en i5:a mot en i3:a exempelvis... Då en i3:a kommer att klara av surfning och lättare arbetsuppgifter utan problem.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Vad är SSD?! Om jag går upp några tusenlappar och köper denna till henne istället vad tror ni om det?!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1996370,2007323,2007415

Jag hade inte tagit den pga. avsaknad av SSD och rätt dålig upplösning.

SSD är en typ av hårddisk, tänk samma princip som ett USB-minne, dvs. ett chip som all data ligger på medans en "vanlig" hårddisk har en skiva som snurrar och en läsarm som ska läsa in data (tänk lp-spelare) problemet är bara att datat kan ligga utspritt över hela skivan så armen så leta fram och tillbaka hela tiden. "Chippet" vet vart datat ligger och kan ta fram det direkt.

Det är väl så här skillnaden känns ungefär.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1151217,1972349,1814848,2007415,1972348
Ovan är datorer mellan 14-16" med SSD och upplösning 1600x900 eller 1920x1080.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Jag gillar Sony vaio, men det var denna jag tänkte på, kan det vara något då! Tyckte att jag hade med den på inlägget med jämförelse på datorer.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Jag gillar Sony vaio, men det var denna jag tänkte på, kan det vara något då! Tyckte att jag hade med den på inlägget med jämförelse på datorer.


Ah det hade du :)
Jag kollade i fel kolumn med upplösningen på skärmen och vid närmare granskning så har den en SSD, fast bara på 8GB så den lär fungera som ett cacheminne. Skulle inte räkna den som en SSD.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Om jag går upp några tusenlappar och köper denna till henne istället vad tror ni om det?!
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1996370,2007323,2007415

Ja, jag tror denna är ett bättre köp, även om den kostar några tusingar mer. Den har dessutom dubbla hårddiskar ser det ut som. En "vanlig" och en liten SSD på 8 Gb. Nu vet jag inte hur mycket utrymme win 8 tar, men jag förutsätter att anledningen till SSD disken är att man installerat Win8 på den. Detta är inte så dumt för då får du hastigheten med SSD och samtidigt mycket lagringsutrymme på den "vanliga".
 
Topp