Laddar...
Nymans Ur 1851

Johannesens
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

OT: Hallå där mina vänner! Skulle behöva hjälp att välja dator...

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Affe, 29 oktober 2013.

1. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Det kommer nog inte vara värt tiden, besväret men framför allt pengarna att gå till en Datorservice firma. Så jag tänker köpa ny dator åt damen min. Hon använder nog datorn mest till att vara på facebook, porrsurfa :D, spela musik på spotify och lite till säkert. Så den behöver inte vara så avancerad skulle jag säga, har tagit ut fyra datorer från prisjakt som jag tycker känns OK, men viken ska jag välja på dessa fyra alternativ. Vad är det för skillnad på Intel pentium 987 och intel core i3?! Klistrar in länken från prisjakt , tack på förhand.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1996370,2007323,1902579,1888664

2. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    Eftersom alla fyra kommer med windows 8 och windows 8 är byggt för att användas med pekskärm så är valet för mig enkelt:
    Sony Vaio 14 E, då det är den enda av de fyra som har pekskärm.

Med tanke på vad datorn ska användas till hade jag iof övervägt att köpa en surfplatta istället. Betydligt mindre krångel, bättre batteritid och lättare att ta med sig. Du får tex nya Ipad Air för samma peng.

Bauuer, Omen, Affe och 2 andra gillar detta.
  3. 80s

80s Präst

Från:
    Sveriges ursprung
    alt smiska en ipad mini för ca 3000:- jag har två:) Skönare att hålla i än de stora modellerna samtidigt som skärmen är tillräckligt stor. Men visst, man skriver inga långa uppsatser på en ipad;)

Aboynamedsue och Affe gillar detta.
  4. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping

Jag kör själv en ipad plus min stationära och diggar det skarpt om man bara skall surfa runt lite, men my Lady gillar inte använda den så därför får det nog bli än ny dator istället.

5. Nexus

Nexus Präst

Kör på Sony Vaio Fit 15E SVF1521G1E, den saknar visserligen pekskärm, men du har å andra sidan en roligare processor.

Sandkvist och Affe gillar detta.
  6. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping

Hallå Nexus mannen, tack för ditt svar, men vad är skillnaden på Intel pentium 987 och intel core i3?! Finns det några för och nackdelar.

7. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    säger Sony Vaio 15 E. Men hade jag varit du, Ipad! Sjukt störigt med dålig batteritid på bärbara...

Affe gillar detta.
  8. Nexus

Nexus Präst

Jag ser inga som helst nackdelar med i3an, det är en senare variant som över lag är snabbare och "bättre" än 987an.
    Enkelt sammanfattar är det mer "tryck" i den :)

16610 gillar detta.
  9. P-A

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    Sony 14E skulle jag köra på.
    För det hon ska ha datorn till så behövs inte den snabbaste datorn.

Affe gillar detta.
  10. Aboynamedsue

Från:
    O
    intel 987 är något sämre än intel core i3, men jag tvivlar starkt på att din bättre hälft kommer märka någon skillnad, baserat på vad du uppger att hon använder datorn till. Båda processorerna är "budgetalternativ" som räcker gott åt slösurfande och filmtittande. Ska hon använda datorn till mer avancerade uppgifter så krävs tyngre doningar än en i3 processor iaf.

Affe gillar detta.
  11. Aboynamedsue

Från:
    O
    Ett annat tips är tänka på hur mycket skiten låter: Vissa bärbara datorer låter ju som en mindre jetmotor... sjukt störande. Svårt att veta på förhand tyvärr. Bästa är att knalla in på närmsta butik som har den och starta upp så många program som möjligt samtidigt så fanskapet får jobba, sen väntar man nån minut och lyssnar.

Affe och 16610 gillar detta.
  12. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    Har ett Logitech tangentbord till min mini som är ganska trevligt. Lite trångt dock så skulle nog rekommendera en vanlig 9,7" iPad med liknande tangentbord som ersättare till dator om man bara ska surfa och maila och kolla på SVT play t.ex....

16610 gillar detta.
  13. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    Vissa bärbara är ganska bra. Frun har en Toshiba (minns inte modellen, men i3 processor) som håller 9-10 timmar på en laddning.

Affe och 16610 gillar detta.
  14. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping

Om jag skulle installera photoshop cs5 skulle det göra någon skillnad på datorerna?!

Hon bär aldrig med sig datorn, den står där den står på övre vardagsrummet på hennes skrivbord, tvivlar starkt ifall hon tar med den någonstans.

15. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    Behöver du verkligen det? PS Elements gör allt 99% av användarna behöver.

16. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Jo men då hoppar det väl upp i pris också? 10h med en padda är nice. gillar din lösning med tangentbord till paddan...
    Kör en Acer med i3 processor och den håller 4-5h. Det får gå men glömmer nästan alltid att lägga den på laddning efter jag använt den så det slutar oftast med paddan=)

Affe gillar detta.
  17. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping

Det är faktiskt så att tanten använder photoshop på jobbet, hon tycker det är kul och greja med bilder då hon även har varit fotograf en gång i tiden. Till saken hör att jag har photoshop cs5 hemma så jag kan installera om hon villa ha det.

18. andheg

andheg Friends of KS

En av de absoult vikigaste sakerna är ju SSD-disk..men de kanske finns i de flesta.

Affe gillar detta.
  19. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    Då är det bara att köra, tänkta bara på Elements då det är lite mindre tungt resursmässigt. Tror du/hon kommer att bli lite besvikna om ni inte kör på en lite vassare processor dock...

Affe gillar detta.
  20. Empa

Empa Friends of KS

Jag hade valt någon av Asus datorerna då de är lättare, saknar optisk enhet och billigare sedan köpt en SSD för mellanskillnaden till sony.
    SSD gör mer skillnad än skillnaden på de processorer du har valt.

Daniel B och Affe gillar detta.
  21. morrism

morrism Friends of KS

Macbook Air!

Affe, morgonfralla, 16610 och 1 annan gillar detta.
  22. hedbrg

hedbrg Borgare

Hells yeah, låter som det perfekta valet!
    Att ni bara kör pc annars är inget giltigt svarsalternativ, möjligtvis att du är rädd att ni kommer skrota resten av pc-burkarna hemma.

Affe, morgonfralla, morrism och 1 annan gillar detta.
  23. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
  24. B1884

B1884 Biskop

Från:
    Göteborg
    SSD = Solid State Drive.

En hårddisk som fungerar som ett minneskort, alltså inga rörliga delar.

Fördelarna med SSD-disk är att den är VÄÄÄÄLDIGT mycket snabbare än en vanlig mekanisk... skillnaden är som natt och dag vilket gör att hela datorn känns jättepigg. Man brukar även få lite mer batteritid med en SSD.

Nackdelarna är att dom är dyrare, samt oftast mindre... Dvs pris/GB är mycket högre än på en mekanisk disk.

Men om datorn mest används till surf och lättare arbeten så hade jag lagt pengarna på SSD före en bättre processor.

andheg och Affe gillar detta.
  25. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping

tACK FÖR SNABBT SVAR, men vad tror du om sony vaion för 7500kr, är den värd pengarna tror du?!

26. B1884

B1884 Biskop

Från:
    Göteborg
    Gämfört med dom andra så är fördelarna med den: 8GB RAM, i5 processor samt dedikerad GPU (även om det inte är den värsta så är den bättre är intels integrerade HD4000).

Dock så hade jag försökt hitta något i samma prisklass som har en SSD, och offra en i5:a mot en i3:a exempelvis... Då en i3:a kommer att klara av surfning och lättare arbetsuppgifter utan problem.

andheg, Affe och Nexus gillar detta.
  27. Empa

Empa Friends of KS

Jag hade inte tagit den pga. avsaknad av SSD och rätt dålig upplösning.

SSD är en typ av hårddisk, tänk samma princip som ett USB-minne, dvs. ett chip som all data ligger på medans en "vanlig" hårddisk har en skiva som snurrar och en läsarm som ska läsa in data (tänk lp-spelare) problemet är bara att datat kan ligga utspritt över hela skivan så armen så leta fram och tillbaka hela tiden. "Chippet" vet vart datat ligger och kan ta fram det direkt.

Det är väl så här skillnaden känns ungefär.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1151217,1972349,1814848,2007415,1972348
    Ovan är datorer mellan 14-16" med SSD och upplösning 1600x900 eller 1920x1080.

Daniel B och Affe gillar detta.
  28. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Jag gillar Sony vaio, men det var denna jag tänkte på, kan det vara något då! Tyckte att jag hade med den på inlägget med jämförelse på datorer.

29. Empa

Empa Friends of KS

Ah det hade du :)
    Jag kollade i fel kolumn med upplösningen på skärmen och vid närmare granskning så har den en SSD, fast bara på 8GB så den lär fungera som ett cacheminne. Skulle inte räkna den som en SSD.

Affe gillar detta.
  30. Aboynamedsue

Från:
    O
    Ja, jag tror denna är ett bättre köp, även om den kostar några tusingar mer. Den har dessutom dubbla hårddiskar ser det ut som. En "vanlig" och en liten SSD på 8 Gb. Nu vet jag inte hur mycket utrymme win 8 tar, men jag förutsätter att anledningen till SSD disken är att man installerat Win8 på den. Detta är inte så dumt för då får du hastigheten med SSD och samtidigt mycket lagringsutrymme på den "vanliga".