• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT - handla på Chrono24?

fredtiger

Cartier
Har tänkt handla en klocka på Chrono24 och undrar ifall någon har erfarenhet av detta? Tänker främst kring betalning mm. Är det någon kvalitetssäkring på annonsörerna etc?

Tar tacksamt emot tips!


/Fredrik
 

fredtiger

Cartier
Den jag tänkte var en privat säljare utan kontaktuppgifter. Såg även att en Ralf Häffner säljer samma modell för 1850 kr mer. "Truste seller". Kanske smartare, men e det safe
 

MERL

Omega
Chrono24 är som ebay... Dubbelkolla alltid säljare och se till att få tillräckligt med tillförlitlig information innan ett köp :) dt gör inget om säljaren har varit trusted seller några år och har premium status men.. Var alltid väldigt uppmärksam!
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
MERL skrev:
Chrono24 är som ebay... Dubbelkolla alltid säljare och se till att få tillräckligt med tillförlitlig information innan ett köp :) dt gör inget om säljaren har varit trusted seller några år och har premium status men.. Var alltid väldigt uppmärksam!

Trusted seller är en viss fördel men premium nja, det är ju en tjänst säljarna betalar för och det kan i stort sett vem som helst bli.
 
Jag köpte en seiko från nån snubbe i Spanien och det fungerade hur bra som helst. Men som tidigare nämnts så gör din research för det är som på blocket eller ebay.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Nja, det är sämre än eBay - du har inte samma referens- och betygssystem. Analogin med Blocket stämmer bra. Köp säljaren!
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Köpte min 16570 genom Chrono.
Känn av situationen genom mail osv samt googla ordentligt och kolla returrätt, garantier mm.
Min affär var mer än smidig!
 

fredtiger

Cartier
Tack för bra synpunkter. Analogin med blocket var bra, men något skrämmande. I mitt fall är det två butiker i Tyskland som verkar ha den klocka jag är på jakt efter, Sinn EZM3. Får helt enkelt stämma av läget med dem innan jag gör affär. Kanske även lägger ut ytterligare en blänkare i den hår tråden när det närmar sig affär.

Ifall att någon sitter och ruvar på en klocka av ovan nämnd modell så hör av er. Tänkte försöka slå till så snart som möjligt faktiskt. Gått och funderat tillräckligt länge nu. Iof aldrig sett den live, men får väl sälja vidare om det skulle bli en stor besvikelse.

/Fredrik
 

lex

Omega
Jag är sugen på en klocka på chrono24 som finns i italien.

Hus gör man för att betala till någon i italien?
PayPal har jag använt förut... men inte för att betala sådana summor......
banköverföring med IBAN kanske?

Hur har ni gjort när ni betalat till utomlands?
 

Hardy

Thug
Köp säljaren! Har haft kontakt med många säljare där. Man märker fort vem som är ok. Ofta är det affärer som har en användare.

Ang betalning så har de flesta paypal, vilket enligt mig är en säkerhet eftersom paypal i princip alltid är på köparens sida. De vill dock oftast att man betalar de 3-4% som läggs på. Men inte alltid!

Litar du på säljaren helt är ju IBAN smidigt också! Och kostnadsfritt!
 

fredtiger

Cartier
Lägger in ett förtydligande nu när jag vet (?) vad jag letar efter. Det är alltså en Rolex sub. 14060 / 14060m som blir mitt nästa inköp varför jag är tacksam ifall någon kan ge mig tips på bra/tillförlitliga rolexhandlare på chrono24.

Är det något särskilt jag bör tänka på i samband med inköpet (certificat, polerad, orginaldelar mm)?
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Har tänkt handla en klocka på Chrono24 och undrar ifall någon har erfarenhet av detta? Tänker främst kring betalning mm. Är det någon kvalitetssäkring på annonsörerna etc?

Tar tacksamt emot tips!


/Fredrik
Hej!
Hittade min senaste via Chrono24.
Det viktiga är, att som andra sagt innan, köpa säljaren.
Ta referenser om möjligt, eller åk och gör affär på plats om du kan. Visst är det större chans till att lita på en säljare som är "trusted seller" sedan många år eftersom det inte framförts några klagomål på just den säljaren och att de också funnits på plats under ett antal år. Dock är det, som påpekats, ingen garanti för att allt är guld och gröna skogar!

För betalning rekommenderar jag PayPal. Om det går snett har du i alla fall en chans att öppna en complaint och få tillbaka dina pengar. Om du gör en banköverföring är det nog kört om du inte får det du förväntar dig.

När det avser tillbehör till klocka är jag en av dom som definitivt vill ha cert, boxar och manualer till klockan. Visst är det så att jag inte kan ha en klockbox på armen och ett certifikat i pannan, men jag värdesätter ett komplett paket. Något som för övrigt kan löna sig om (när) du skall byta till något annat och vill sälja.

Lycka till!
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Jag är sugen på en klocka på chrono24 som finns i italien.

Hus gör man för att betala till någon i italien?
PayPal har jag använt förut... men inte för att betala sådana summor......
banköverföring med IBAN kanske?

Hur har ni gjort när ni betalat till utomlands?
Har betalt till Italien både via paypal och banköverföring. No problemo
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Vad för klockor har du köpt och kommer du ihåg namnet på handlarna?

Har en liten sammanställning som jag brukar klistra in vid såna här frågor:

Min sammanställning över Chrono24-köp (men "köp köparen" som man säger..)

Rudy Orologi (Italien) - Köpte en Tudor Sub. Funkade bra - klockan var som beskriven och det gick rätt smidigt (dock var han på semester i början av transaktionen, så det tog några dagar extra). Allt verkade OK enligt Rob Engström när de kikade på den
https://www.chrono24.se/dealer/sarahroberto/index.htm

Abstar di Baghi Alberto (Italien) - Köpte en Omega Speedmaster Broadarrow. Funkade bra, snabb kommunikation och fin klocka.
https://www.chrono24.se/dealer/principi ... /index.htm

Watches.co.uk (UK) - Köpte en Rolex Daytona. Funkade bra även om frakten tog ett tag (ca en vecka totalt). Allt såg bra ut enligt Rob Engström, som tyckte den var i väldigt fint skick

Uhrencenter Berlin (Tyskland) - Köpte en IWC Ingenieur. Funkade bra till slut, lite si så där med kommunikationen i mellanåt.
https://www.chrono24.se/dealer/uhrencen ... /index.htm

Juweler Burger (Nederländerna) - Min kollega köpte en vintage DJ. Funkade bra, den var i fint skick.
https://www.chrono24.se/dealer/juwelierburger/index.htm
 

fredtiger

Cartier
Har en liten sammanställning som jag brukar klistra in vid såna här frågor:

Min sammanställning över Chrono24-köp (men "köp köparen" som man säger..)

Rudy Orologi (Italien) - Köpte en Tudor Sub. Funkade bra - klockan var som beskriven och det gick rätt smidigt (dock var han på semester i början av transaktionen, så det tog några dagar extra). Allt verkade OK enligt Rob Engström när de kikade på den
https://www.chrono24.se/dealer/sarahroberto/index.htm

Abstar di Baghi Alberto (Italien) - Köpte en Omega Speedmaster Broadarrow. Funkade bra, snabb kommunikation och fin klocka.
https://www.chrono24.se/dealer/principi ... /index.htm

Watches.co.uk (UK) - Köpte en Rolex Daytona. Funkade bra även om frakten tog ett tag (ca en vecka totalt). Allt såg bra ut enligt Rob Engström, som tyckte den var i väldigt fint skick

Uhrencenter Berlin (Tyskland) - Köpte en IWC Ingenieur. Funkade bra till slut, lite si så där med kommunikationen i mellanåt.
https://www.chrono24.se/dealer/uhrencen ... /index.htm

Juweler Burger (Nederländerna) - Min kollega köpte en vintage DJ. Funkade bra, den var i fint skick.
https://www.chrono24.se/dealer/juwelierburger/index.htm
Tackar för dessa referenser, bara att kolla ifall någon har den aktuella klockan till rätt pris!
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Gör så! Dock tar jag inget som helst ansvar för att allt kommer funka och vara kosher för dig - ovan är bara mina egna erfarenheter :cool:
 

lex

Omega
Jag har precis fört över pengar till Abstar di Baghi Alberto
Jag hoppas jag får min klocka också :) , men det känns bra nu att han har varit bra förut. jag googlade honom innan och han verkar ha fått possitiva ömdömen på flera ställen.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Jag har precis fört över pengar till Abstar di Baghi Alberto
Jag hoppas jag får min klocka också :) , men det känns bra nu att han har varit bra förut. jag googlade honom innan och han verkar ha fått possitiva ömdömen på flera ställen.
Bra där! Glöm inte att visa upp gottiset sen oxå...
 
Topp