• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Har vi nägon sommelier på KS?!

John R

Panerai
Jag behöver lite hjälp med ett bra dessertvin! Det skall funka till cream brulee.

Tack på förhand!

/John R
 
Fjollerier!!! Vad är det för fel på Diamant, Beyas och Tirnave?
Annars funkar ju den finska pärlan Aurora till allt!![FACE WITH STUCK-OUT TONGUE AND TIGHTLY-CLOSED EYES]
 

Camo00

Patek
Re: Sv: OT: Har vi nägon sommelier på KS?!

the quiet man skrev:
Fjollerier!!! Vad är det för fel på Diamant, Beyas och Tirnave?
Annars funkar ju den finska pärlan Aurora till allt!![FACE WITH STUCK-OUT TONGUE AND TIGHTLY-CLOSED EYES]

Aurora eller Kir!
 

John R

Panerai
Re: OT: Har vi någon sommelier på KS?!

Det hade ju vart en lite udda rubrik !

Vi skall äta al shabab till dessert och behöver nått gott att dricka till det! ;-)
 

Pepsi

Breitling
Jag skulle rekommendera Nivole. Lågalkoholigt sött dessertvin. Eller lite festligare kanske Reymos, bubblig Moscatel.

/fx
 

Knät

Cartier
En Tokaj eller Sauternes är stalltipset.. Vi har också Crème brûlée till dessert på nyår och dricker då "Le Dauphin de Guiraud" nr 4131, har inte provat den själv innan men har läst bra kritik. Vill man ha något billigare som alltid fungerar så skulle jag säga tokajen "St Stephan's Crown" nr 12905 eller om man vill gå ner ytterligare en prisklass så finns alltid Chateau Menota som jag dock kan tycka blir lite väl till en brûlée, det behövs lite mer smak för att Menota inte ska ta över helt..

En annan väg att gå är att dricka bubbel till, en söt mousserande till desserten på nyår är ju en riktigt fullträff, köp då Louis Roederer Carte Blanche nr 7600.. I övrigt är systemets sortiment på söta mousserande ganska illa, mesta Asti Cinzano och Chapel Hill.. Det fanns en hyfsad muscat ett tag men den är slut nu..
Reymos som tipsas om här ovan funkar men jag jublar inte..
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
yonsson skrev:
Elitistfjant. Skärp dig och ta en öl till istället. Det passar till allt ;)
Finns bättre saker i världen än fläslfilé, öl, foppatofflor och Seiko. ;)

Bra tips från Knät och fx. Nästan så man blir sugen på att ändra dessert till creme brulee på nyår.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Per skrev:
yonsson skrev:
Elitistfjant. Skärp dig och ta en öl till istället. Det passar till allt ;)
Finns bättre saker i världen än fläslfilé, öl, foppatofflor och Seiko. ;)

Bra tips från Knät och fx. Nästan så man blir sugen på att ändra dessert till creme brulee på nyår.
Och jag som tycker fläskfilé är godare än oxfilé rent smakmässigt.. :D
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor

Jonaz

Rolex
John R skrev:
Jag behöver lite hjälp med ett bra dessertvin! Det skall funka till cream brulee.

Tack på förhand!

/John R


Här har du en riktig höjdare.
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/D ... Pierre+bisé&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&filters=searchquery%2c&artikelId=215633&varuNr=82124&referringUrl=%2fSok-dryck%2f%3fsearchquery%3dPierre%2bbis%25c3%25a9%26sortfield%3dDefault%26sortdirection%3dAscending%26hitsoffset%3d0%26page%3d1%26searchview%3dAll%26groupfiltersheader%3dDefault%26filters%3dsearchquery%252c


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

John R

Panerai
Tack för alla tips! Det blev denna:

4224E3C0-646F-457C-A218-B15971EC14FE-1955-000001D8DE46532E.jpg


/John R
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag blev så inspirerad att jag tog fram mitt creme brulee-kit jag fick i julklapp och gjorde creme brulee direkt.
Riktigt gött blev det! Orkade inte vänta över natten, så jag ställde de i frysen i en timma istället. Mumma!
 

max

Dancing Queen
En lite oväntad kombination är lagrad tequila med creme brulee!
Herencia historico extra anejo är kanon till.
 

Pesiasp0007

Breitling
Japp få höra vad är det ni skall dinera till dessert och hur många är ni ?.

Mvh.
Reijo Asp
Chef Sommelier
Walt Disney Company
Disney Cruise Line
Nassau Bahamas.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: OT: Har vi nägon sommelier på KS?!

Pesiasp0007 skrev:
Japp få höra vad är det ni skall dinera till dessert och hur många är ni ?.

Mvh.
Reijo Asp
Chef Sommelier
Walt Disney Company
Disney Cruise Line
Nassau Bahamas.

Nice! Vi är snart självförsörjande här på forumet, med minst en av varje yrke... :D
 
Topp