Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

OT: Hen

Diskussion i 'Diskussion' startad av andheg, 20 januari 2014.

1. andheg
    Trådstartare

andheg Friends of KS

Är inte speciellt insatt i debatten rent allmänt. Dock kallas ju vissa könsneutrala ting för "hon" "henne" (ex klockor, båter, se nedan).
    Denna tråd syftar till att debatera om dessa ting ska kallas för hen istället för hon. Personligen har jag inga problem med att benämna en klocka som femeninum men här finns ändå ett naturligt användningsområde för Hen.

Från Wiki
    I svenskan existerar grammatiskt genus inte i egentlig mening, till skillnad från exempelvis i franskan eller tyskan där många ord utan egentligt kön ändå böjs efter dessa regler. I svenskan används genus för klart kvinnliga eller manliga (maskulinum) ord, exempelvis pronomina som hon och han eller i suffix för att beteckna kvinnligt kön, exempelvis -erska (kokerska) eller -inna (ryttarinna).
    I ett fåtal fall används genus av tradition för ord utan någon klar könstillhörighet, som för svar på frågan "Vad är klockan?": "Hon är ett." Andra exempel är Moder sol (men Gubben i månen) och Kyrkan såsom beteckning på ett religiöst samfund, som i teologiska sammanhang alltid är femininum.
    Så sent som på mitten av 1800-talet hade många svenska ord, som idag uppfattas som utrum, kvar feminint eller maskulint genus som ärvts från fornsvenskan. Vissa av dessa ord kan i vissa dialekter fortfarande vara antingen feminina eller maskulina, och naturligtvis därmed böjas på motsvarande sätt. Några ord som anses vara femininum i en av dessa dialekter är: klocka, båt, såg och sax. De dialektala tilltals "han" eller "hon" stämmer inte nödvändigtvis överens med de kön orden hade på den tiden svenskan hade genitiv och dativändelser. Ett feminint ord det obestämd form singularis ofta avslutas med -a eller konsonant, och i plural får ändelsen -or. Maskulina ord får pluraländelsen -ar, medan neutrer får ändelsen -er. Exempelvis flickor, klockor, gator osv.

2. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Våga vägra hen. :D

Mr_Jonas, eriksson850, Bojke och 15 andra gillar detta.
  3. hedbrg

hedbrg Borgare

Annars är den ypperligt för ting

4. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    OT !!! :wtf:

Bojke, ZQT, Pappi och 4 andra gillar detta.
  5. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Nej, hen är inte aktuellt.

6. Jacob

Jacob Friends of KS

Jag har en känsla av att samhället om tio år kommer att flina kraftigt åt våra försök att vrida ut och in på oss med övernitisk inkludering och politisk korrekthet. Men det är pendeln som slår än hit, än dit.

Laurentius, eriksson850, Bojke och 8 andra gillar detta.
  7. Marhoi

Marhoi Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ett jäkla påfund. Håller med Jacob till 100%. Ser ordet och debatten som ytterst onödigt.

8. san

san Borgare

Politisk korrekthet och politisk korrekthet. Visst är det lätt att gå till överdrift och propagera för att hen helt ska ersätta genusbestämda pronomen i tredje person, något man kan tycka lite som man vill om. Språket är i ständig utveckling och hen är ett alldeles utmärkt substitut till han/hon, h*n, tråkiga och väldigt opersonliga denne osv., om det används rätt (nåja, nu är vi subjektiva igen). Alltså, i de fall könet på personen i fråga är okänt, eller om man för den delen inte vill uppge sitt kön, av vilken anledning det än må vara.

DrSbaitso, Fabian, mace och 10 andra gillar detta.
  9. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Känns som hen kan ta över lite från bög i plugget, som ett mer accepterat och "snällare" ord när man ska förnedra någon.

Nån som är magister eller pluggar kanske kan berätta om egna erfarenheter av ordet. Om det kommit när jag gick så hade det garanterat använts som det. Det är vad jag tror iaf.

eriksson850 gillar detta.
  10. gruby

gruby Friends of KS

11. Sten

Sten Stadsbo

Från:
    Ostrobothnia
    +22½

ssl gillar detta.
  12. Nexus

Nexus Präst

Absolut inte, det finns redan adekvat vokabulär att begagna sig av. Vid beskrivning av objekt går det bra att använda sig av "Föremålet i fråga", och när det kommer till beskrivning av individer där könstillhörigheten av olika anledningar är oklar går det bra att använda sig av begreppet "vederbörande"

Icaras gillar detta.
  13. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Hen är nog det trsmsigaste som nått svenska språket....

14. Daniel J

Daniel J Bonde

Från:
    Trollhättan
    Klart vi ska ha "hen".
    Djävla neandertalare.

"Hen" istället för "hon"
    "Hom" istället för "han"

ssl gillar detta.
  15. Capo

Capo Bonde

Från:
    Göteborg
    Hen är ett väldigt användbart ord.

16. Ulf L

Ulf L Bonde

Från:
    Dalarna
    Tycker fler och fler använder ordet hen på ett nedlåtande sätt. Fortsätt med det så försvinner snart otyget i glömska.

eriksson850, Sten och jabla gillar detta.
  17. san

san Borgare

Vederbörande :rolleyes: Ett tråkigare och mer opersonligt ord får man leta efter.

18. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Bra hittepåord.

19. Spindel

Spindel Biskop

Får få hönor i denna tråd!!!!!

20. Ricrob

Ricrob Friherre

Hen kommer inom några år vara ett vedertaget ord, varken vissa vill eller inte. Svenska språket formas om hela tiden och genomgår en ständig evolution.

Personligen gillar jag inte ordet när det används för att medvetet sudda ut könsbilden men däremot är det ett bra ord att använda t.ex. när man pratar om ngn som man inte ännu vet könet på, eller om människor i allmänhet.

Tyvärr används dock ordet mest av skitnödiga, "nytänkande" provokatörer...

DrSbaitso, mace, albinh och 8 andra gillar detta.
  21. Johan M

Johan M Borgare

Trams. Och skulle man säga "han" och det visar sig sen att personen som kom på mötet var en "hon", ja då är det väl inte hela världen att man har sagt fel. Hen låter dessutom väldigt feminimt och jag skulle ta det som en förolämpning om någon benämde mig hen.

gruby gillar detta.
  22. vonbahr

vonbahr Har fått baka en pizza på menyn

Från:
    Stockholm
    Hen kan du vara själv... Gubbkärring!

Sent from my iPhone using Tapatalk

eriksson850, gruby, Ulf L och 1 annan gillar detta.
  23. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Haha

24. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Att det skall vara så svårt ;)

+1

yonsson gillar detta.
  25. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Jag använder hen. På ett trevligt sätt.

Skolläraren och vonbahr gillar detta.
  26. Ryttaren

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    Kommer aldrig....och jag menar ALDRIG använda det ordet :wtf:

27. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Tycker det är jätte bra för en person som råkar vara "könslös" och har svårt hitta hem i sin sexualitet.

Tex en kvinna som överdoserat testosteron eller tvärtom

B1884 och Icaras gillar detta.
  28. MBx

MBx Stadsbo

Är inte "hen" samma sak som "höna"!?:blackeye:;)

ssl och JesperO gillar detta.
  29. Tore Skogman

Tore Skogman Friends of KS

Ser inga problem med hen, snarare är det väl alla som högljutt måste motsätta sig det som är tramsiga. Civilisationer utvecklas gillar man det inte kan man konstruktivt förklara varför och hur det bör vara istället och kanske göra något åt det på riktigt istället för ett nytt klassiskt facebookupprop.

Personligen ser jag det som ett steg i rätt riktning mot "Star Trek-samhället" som vi måste uppnå innan människan som ras förstör sig själv och vår planet på köpet.

Neostofil som jag är kanske man kan tycka jag borde motsätta mig hen också men så är det icke. Sug det era gnällkukar. :p

Fabian gillar detta.
  30. Spindel

Spindel Biskop

Dock kan man ju i sådana lägen alltid säga "den" eller dra till med "personen" (sistnämnda givetvis lite klumpigare då det innehåller fler stavelser).

Danielle gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield