• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Hen

andheg

Rolex
2-Faktor
Är inte speciellt insatt i debatten rent allmänt. Dock kallas ju vissa könsneutrala ting för "hon" "henne" (ex klockor, båter, se nedan).
Denna tråd syftar till att debatera om dessa ting ska kallas för hen istället för hon. Personligen har jag inga problem med att benämna en klocka som femeninum men här finns ändå ett naturligt användningsområde för Hen.

Från Wiki
I svenskan existerar grammatiskt genus inte i egentlig mening, till skillnad från exempelvis i franskan eller tyskan där många ord utan egentligt kön ändå böjs efter dessa regler. I svenskan används genus för klart kvinnliga eller manliga (maskulinum) ord, exempelvis pronomina som hon och han eller i suffix för att beteckna kvinnligt kön, exempelvis -erska (kokerska) eller -inna (ryttarinna).
I ett fåtal fall används genus av tradition för ord utan någon klar könstillhörighet, som för svar på frågan "Vad är klockan?": "Hon är ett." Andra exempel är Moder sol (men Gubben i månen) och Kyrkan såsom beteckning på ett religiöst samfund, som i teologiska sammanhang alltid är femininum.
Så sent som på mitten av 1800-talet hade många svenska ord, som idag uppfattas som utrum, kvar feminint eller maskulint genus som ärvts från fornsvenskan. Vissa av dessa ord kan i vissa dialekter fortfarande vara antingen feminina eller maskulina, och naturligtvis därmed böjas på motsvarande sätt. Några ord som anses vara femininum i en av dessa dialekter är: klocka, båt, såg och sax. De dialektala tilltals "han" eller "hon" stämmer inte nödvändigtvis överens med de kön orden hade på den tiden svenskan hade genitiv och dativändelser. Ett feminint ord det obestämd form singularis ofta avslutas med -a eller konsonant, och i plural får ändelsen -or. Maskulina ord får pluraländelsen -ar, medan neutrer får ändelsen -er. Exempelvis flickor, klockor, gator osv.
 

san

Cartier
2-Faktor
Politisk korrekthet och politisk korrekthet. Visst är det lätt att gå till överdrift och propagera för att hen helt ska ersätta genusbestämda pronomen i tredje person, något man kan tycka lite som man vill om. Språket är i ständig utveckling och hen är ett alldeles utmärkt substitut till han/hon, h*n, tråkiga och väldigt opersonliga denne osv., om det används rätt (nåja, nu är vi subjektiva igen). Alltså, i de fall könet på personen i fråga är okänt, eller om man för den delen inte vill uppge sitt kön, av vilken anledning det än må vara.
 

SSL

Audemars
Känns som hen kan ta över lite från bög i plugget, som ett mer accepterat och "snällare" ord när man ska förnedra någon.

Nån som är magister eller pluggar kanske kan berätta om egna erfarenheter av ordet. Om det kommit när jag gick så hade det garanterat använts som det. Det är vad jag tror iaf.
 

Nexus

Panerai
Absolut inte, det finns redan adekvat vokabulär att begagna sig av. Vid beskrivning av objekt går det bra att använda sig av "Föremålet i fråga", och när det kommer till beskrivning av individer där könstillhörigheten av olika anledningar är oklar går det bra att använda sig av begreppet "vederbörande"
 

Ricrob

Patek
Hen kommer inom några år vara ett vedertaget ord, varken vissa vill eller inte. Svenska språket formas om hela tiden och genomgår en ständig evolution.

Personligen gillar jag inte ordet när det används för att medvetet sudda ut könsbilden men däremot är det ett bra ord att använda t.ex. när man pratar om ngn som man inte ännu vet könet på, eller om människor i allmänhet.

Tyvärr används dock ordet mest av skitnödiga, "nytänkande" provokatörer...
 

Johan M

Cartier
Trams. Och skulle man säga "han" och det visar sig sen att personen som kom på mötet var en "hon", ja då är det väl inte hela världen att man har sagt fel. Hen låter dessutom väldigt feminimt och jag skulle ta det som en förolämpning om någon benämde mig hen.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Tycker det är jätte bra för en person som råkar vara "könslös" och har svårt hitta hem i sin sexualitet.

Tex en kvinna som överdoserat testosteron eller tvärtom
 
Ser inga problem med hen, snarare är det väl alla som högljutt måste motsätta sig det som är tramsiga. Civilisationer utvecklas gillar man det inte kan man konstruktivt förklara varför och hur det bör vara istället och kanske göra något åt det på riktigt istället för ett nytt klassiskt facebookupprop.

Personligen ser jag det som ett steg i rätt riktning mot "Star Trek-samhället" som vi måste uppnå innan människan som ras förstör sig själv och vår planet på köpet.

Neostofil som jag är kanske man kan tycka jag borde motsätta mig hen också men så är det icke. Sug det era gnällkukar. :p
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
*snip*... men däremot är det ett bra ord att använda t.ex. när man pratar om ngn som man inte ännu vet könet på, eller om människor i allmänhet.

...*snip*
Dock kan man ju i sådana lägen alltid säga "den" eller dra till med "personen" (sistnämnda givetvis lite klumpigare då det innehåller fler stavelser).
 
Topp