Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

OT:hjälp med resa

Diskussion i 'Diskussion' startad av P-A, 13 januari 2013.

1. P-A
    Trådstartare

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    Som kanske har märkts så fyller jag 30 i år (maj) och har planerat på att åka iväg med frugan på en lång weekend, dvs tor - sön eller liknande. Det svåra i detta är att vi inte vet hart vi ska åka. Vi har en begränsad budget och har därför funderat på Prag, Tallin, St Petersburg eller liknande. Mest bara för att komma iväg och se något nytt och ha det mysigt m.m. utan att betala en månadslön för det...

vad har ni för förslag?
    För jag börjar känna mig lite stressad över att jag borde boka nu snart för att få ett bra pris på resan.

och det behöver inte vara klock-relaterat, eller... det borde nog inte vara klockrelaterat om man ska ha ett fortsatt äktenskap ;)

2. _jonte

_jonte Friends of KS

Re: Sv: OT:hjälp med resa

Budapest är en favorit. Mycket vacker stad, billigt och finns mycket kul att göra.

3. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Prag med samma argument som Budapest, dessutom finns där ju ett berömt ur att beskåda :)

4. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Vad har ni för budget? Det finns massa billiga resor om man har tillgång till Ryan air.
    Att boka allt själva blir alltid billigast.
    Vi brukar boka flyg via flygvaruhuset och hotell via hotelclub.com

5. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    St Petersburg, tsarernas stad ! :)

6. _jonte

_jonte Friends of KS

Wizz air är bra lågprisflyg också.

7. yonsson

Från:
    GBG
    Jag och frugan försökte boka en resa till Moskva och det var ett riktigt meck! Ska man till Ryssland, så måste man bli "inbjuden", vilket innebär att man måste gå genom en resebyrå i Sverige som anlitar en kille som fixar inbjudan. Det innebär även att man måste boka hotell via honom som är orimligt dyra. Sanktionerad korruption säger jag.

8. point1

point1 Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Kan rekommendera Bordeaux. Billigare än t.ex. Paris, men mycket fina viner, nära till havet, otroligt mysig stad. Går att hitta billiga flyg dit också. Annars Garda-sjön i Italien, men det kanske blir lite väl dyrt. Rent allmänt är det dock relativt billigt i euroländer just nu. Andra fina ställen i Frankrike är t.ex. Normandie, Loire-dalen och Provence. Skulle själv vilja åka till Annecy också men inte varit där ännu.

9. Jockinho

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Nu kanske detta är lite dyrt men Rom är förbaskat trevlig! Var där i mars förra året. Massor att se, vackert och vädret var kalas (+14-20grader när solen titta fram). Allt som allt gick det på runt 6-8k med flyg, hotell och leverne i helt okej standard. Annars har jag hört gott om Prag med.

10. yonsson

Från:
    GBG
    Jag var också i Rom i somras och det var riktigt nice, men se upp för dåliga hotell.

11. naggge

naggge Friends of KS

Jag röstar Prag före Budapest i alla fall.
    Där kan du som jaktintresserad få prova ganska många roliga puffror för en hyfsat billig peng om du tänder på sånt ;) kanske man kan i Budapest också, men jag såg inget om det där plus att jag blev uttråkad av staden.
    Polen kan också vara trevligt och billigt.
    Eller varför inte Schweiz och kolla in lite fina klockor?
    London är en trevlig stad om man gillar lite trevliga pubar, bra shopping och lite mer att göra.
    Någon annan nämnde Italien som jag nog helst hade satsat på. Kostar dock lite mer penning och ska tilläggas att jag aldrig har varit där och det är troligtvis för att jag själv vill dit som jag rekommenderar det.

Gillar du spaceade byggnader är Barcelona en hit. En ganska trevlig stad i övrigt också.
    Paris var det längesen jag besökte men jag har för mig att det inte var vidare märkvärdigt.

Vet inte om du blev något klarare över mina inlägg..

12. Crowolf

Crowolf Guest

Amsterdam! Världens skönaste stad.

/Poppe

13. Crowolf

Crowolf Guest

....och så tar man in på Park Hotel.....

14. naggge

naggge Friends of KS

Jag undviker wizzair efter att piloten jag åkte med försökte döda alla på planet, inklusive sig själv vid landningen. Måste varit andrepiloten som räddade oss ;) det var faktiskt så illa att flera passagerare skrek (högt) av skräck för att krascha :D
    Enda gången jag på riktigt har varit rädd i ett flygplan.

Nu tror jag visserligen inte att Ryanair är bättre men jag har aldrig råkat ut för något när jag har åkt med dem.

Nu ska TS inte åka till Kina men det hände en lite rolig grej när jag åkte med China Southern airlines.
    Vid lite turbulens så trillade följande skylt ner från taket och landade bredvid mina fötter. Kändes också förtroendeingivande ;)

Bifogade filer:

15. carlanton

carlanton Biskop

St Petersburg är jättevackert. Ganska likt Stockholm, men renare och fräschare. Åtminstone den del man ser som turist. Åker man färja behöver man inget visum, annars fixar man lätt det genom något finskt företag, mycket billigare och enklare än att göra det via ambassaden. Det enda knepiga med Ryssland är att ingen kan engelska, men så länge man inte krånglar med poliser eller hamnar i bråk. Alkohol i stora mängder bör undvikas, lika så områden utanför innerstan. Allt är svindyrt för turister, men en ryss klagar aldrig på priset.

Annars går det ju att flyga till Minsk nu. Väldigt fin stad, fast ganska tråkig rent arkitektoniskt eftersom att allt är byggt efter 1945. Allt är typ gratis och lokalproducerat. Poliserna är inte korrupta och brottsligheten är låg. De statliga varuhusen är en upplevelse i sig!

16. Prag är mysigt och hyfsad budget, men jag måste slå ett slag för Barcelona! Den staden har ALLT! och är helt ok i pris i resa, mat och boende. Väldigt trevlig klockstad med :)

17. Fryken

Fryken Kamrern

Från:
    STOCKHOLM
    Säger också Italien. Varför inte Sicilien och Taormina? I maj är det dessutom inte tokmycket turister där. Hyr en bil och ta några dagsturer t ex upp på Etna.

18. gruby

gruby Friends of KS

Förvånad över att ingen nämner Dublin, Irland :eek: som London fast med god mat och trevliga människor ;)
    Annars är Krakow, Polen ett jävligt hett tips!!

19. point1

point1 Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Får försvara Paris här lite känner jag. Har förvisso inte varit i Paris så många gånger (bara 3 gånger), men finns otroligt mycket fin arkitektur där, och många mysiga områden. Det är väldigt stort och vissa områden är extremt turistiga. Jag kan rekommendera Le Marais och St Germain, tycker iofs även att Montmartre är fint också, där finns det dock lite mer turister. Bra mat och mycket fina restauranger finns det också. Shopping kan man ju verkligen inte klaga på, finns massvis av klockbutiker, de allra flesta märken värda att nämna har egna butiker. Kläder är också väldigt bra med allt ifrån lite mindre märken i t.ex. Le Marais till riktigt fina märken som Charvet, Kiton, Borelli osv i de finare kvarteren.

20. _jonte

_jonte Friends of KS

Barcelona är nog den stad jag gärna åker till oftast. Förbannat najs!

21. wayne

wayne Friends of KS

Av de städer jag varit i Europa så tycker jag mest om Prag, mysig stad bra prisnivå. Åker faktiskt dit nu i dag för några dagars avkoppling.
    London stark 2a Dublin 3 osv. Sist på min lista är Riga.

22. P-A
    Trådstartare

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland

Tack för många förslag. Vi var i rom en vecka på bröllopsresa och det var riktigt bra men lite för dyrt för oss nu.
    Hur är Tallinn? Jag kan åka dit med mina eurobonus poäng och det verkar juste för en bra peng :)

Budget vet jag inte riktigt men ca 10-15k skulle jag väl tro.

skickat med telefonen.

23. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

+1 på det!
    Boende här är bra! http://www.apartmentsvivaldi.com/en

24. Sten

Sten Stadsbo

Från:
    Ostrobothnia

Tallinn (gamla stan) är en mycket vacker och trevlig stad. Är man intresserad av historia och gamla byggnader är den absolut värt ett besök. Man kan utan problem förstöra många timmar bara genom att strosa runt alla små pittoreska gränder. Prisnivån borde väl också vara ganska låg där. Finns många trevlig restauranger i medeltida stil.

Mårtenssons ur Brookfield