• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Hjälp! Vilken systemkamera för runt 4000?

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Tänker köpa en systemkamera inom 2-3 veckor men vet inte vilken modell jag ska ta? Det jag vet är att jag vill ha en Canon och har en satt priset till ungefär 4000kr plus minus, får man något vettigt för det?

Har sett Canon EOS 600D 18-55DC för 3999:- är det något som är värt att lägga pengarna på?
http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/canon/canon-eos600d18-55dc/186751.3298/

Det som är tänkt att fotas är lite allt möjligt, allt från klockor till resor, sport, med mera.

(Har läst dom andra trådarna om systemkameror men inte funnit det jag letar)


HJÄLP MIG, HAR NOLL KOLL!! :(
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
600D kommer göra ett bra jobb.

Men kör mitt korståg för spegellösa systemkameror, samma kvalité i mindre förpackning.
 
Säger som David ovan, 5D mk1 är mycket bang for your buck! Iof så bör du ha optik som är anpassad för fullformat då och kan då inte köra de billiga objektiven som 18-55 osv. Ska du bara börja fota så kommer du långt med typ 600D och 18-55 och kan investera i ett trevligt och billigt 50/1,8. Annars kan du ju köpa ett beg paket med en lite bättre kamera som tex 50D eller 60D.

I cannon världen så är det följande typ:
xD = proffskamera, alla rattar, knappar och kontroller du kan tänkas behöva på huset samt superb bildkvalité. Ofta fullformat.

xxD = semiproffs, som ovan, ofta lite mindre hus och inte riktigt samma kvalité som proffshusen, mindre sensorer.

xxxD/xxxxD = Instegs/amatörkameror, begränsat med reglage på husen och förenklade menyer osv. Mindre avancerade och mindre sensorer.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Ska du använda den till allt möjligt vill du ha en kamera som är smidig.
Jag har en Sony Nex-5r och det är fan mitt bästa köp. Har köpt ett par olika adepters nu så jag kan använda vilket objekt som helst.
Underbar kamera, bra format, bra sensor.

Ligger i din prisklass!
 

pederr

Cartier
En del av poängen med systemkameror är ju att kunna anpassa utrustningen beroende på vad du vill fota och det innebär ofta köp av fler objektiv. Kitobjekivet är väl ok men för klockfoto vill du nog ha ett makroobjektiv och för sportfoto ett ljuskänsligt med mer zoom. Är du inte villig att lägga ut mer pengar tycker jag du skall kika de sk entusiastkompakterna. Vill du ha Canon så har de G15, ev går det att få tag i föregångaren för billigare peng. Kolla en färsk test på www.Fotosidan.se.
 

Hardy

Thug
Skulle köpt beggad d300s, d3200 el d7000. :) (Nikon)

Skulle hållt mig borta från 5d mk1 om du inte hittar en ganska oanvänd. Är en rätt gammal modell nu och lär ofta ha många exponeringar i ryggen!!

Lycka till :D
 
T

Tobbe

Guest
Skulle kunna påstå att 600D kan vara ett bra köp, är det din första kamera finns det ingen anledning att lägga en förmögenhet på foto, utan börja i denna klass. Finns ingen anledning att byta upp sig innan man börjar märka att man förhindras av kameran, ex när behovet av fullformat uppenbarar sig. Lägga väldigt mycket pengar och sedan har den i byrålådan 11 månader av 12 känns inte som en bra investering..
Däremot vill jag också lyfta Sony NEX, köper jag något nytt för resor och skidåkning bli det en sådan! Jäkligt behändig och tar fina bilder! :)
 
Topp