• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Hjälpa ensamkommande flyktingbarn

Jaguaren

Omega
Vår familj har nu bestämt oss för att bli jour/familjehem åt ensamkommande flyktingbarn. Det är något som vi tänkt på ett tag och nu har vi bestämt oss för att skicka in alla papper som krävs i första läget.
Vi känner att det är dags att ställa upp för barn som flyr ett eländigt liv och försöka hjälpa dem att få leva som alla barn borde få göra.
Vår kommun tar emot mellan 2-5 barn varje vecka och det finns just nu inga familjer att placera barnen som är 11-15år och i störst behov av ett hem.

Ha det Blått !
 
Inte för att låta hemsk men hur är den ekonomiska ersättningen för detta?

Mycket prat om det överallt så vore intressant med fakta för engångsskull..
 

Jaguaren

Omega
Allt är förhandlingsbart. Man får ersättning för allt. Omsorgspengar för barnets alla utgifter ,minsta summan i vår kommun var 4500kr i månaden och det fanns ingen speciell övre gräns.
Sen får man ett arvode av kommunen för man ställer upp och hjälper till och det var ett femsiffrigt belopp varje månad. Ersättning för förlorad arbetsinkomst och körersättning får man också.
Men vi gör absolut inte detta för pengarna utan för att vi vill ställa upp och hjälpa barn på flykt.
Vi får se vad som händer framöver. Det tar 1-4 månader innan hela ansökan är klar och man blir godkända som familj. Man ska fylla i massor med papper, ha möten med ansvarig på kommunen, träffa familjeterapeut, visa upp sitt hem m.m
 
Senast ändrad:

Chuck

Patek
2-Faktor
Gör nåt liknande, köper så många "rosa kassen" på Ica jag kan samt köper rosa bandet och delar ut till vänner/kunder.
 
Allt är förhandlingsbart. Man får ersättning för allt. Omsorgspengar för barnets alla utgifter ,minsta summan i vår kommun var 4500kr i månaden och det fanns ingen speciell övre gräns.
Sen får man ett arvode av kommunen för man ställer upp och hjälper till och det var ett femsiffrigt belopp varje månad. Ersättning för förlorad arbetsinkomst och körersättning får man också.
Men vi gör absolut inte detta för pengarna utan för att vi vill ställa upp och hjälpa barn på flykt.
Vi får se vad som händer framöver. Det tar 1-4 månader innan hela ansökan är klar och man blir godkända som familj. Man ska fylla i massor med papper, ha möten med ansvarig på kommunen, träffa familjeterapeut, visa upp sitt hem m.m
Ok misstänkte att det var ganska bra ersättning. Intressant att höra förstahandsuppgifter dock. Tack för svar!

Lycka till!
 

MariaE

Panerai
Ok så runt 14k/mån då. Det är ju minst sagt ganska bra, två barn och det är bättre än att jobba...
Japp har du barnet dygnet om så är det ca 14k. Många har avlastningsfam. och då har man såklart ingen ersättning för de timmarna. Absolut. Trivs man med jobbet och ser det som ett jobb så går det utmärkt att försörja sig på det. Glöm inte pensionsspara för det avsätts inget för din pension.
 

joca

Patek
2-Faktor
Hur länge "har man barnet"? Vilka övriga "krav" har man på sig?
No offence, bara nyfiken på frågorna :)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
'Bra betalt' och 'bra betalt'?
Gör man detta så SKA det vara bra betalt och sedan ska man ju inte glömma att det kan vara jobbigare och tyngre än ett vanligt arbete.
Min tatuerare har ett fosterbarn. Han gick via någon stiftelse istället för socialen och fick på så sätt bättre betalt och kunde i slutändan göra mycket mer för den personen de tog hand om. Frun slutade jobba och var hemma på heltid osv...
Någon som känner till något om detta?
 
'Bra betalt' och 'bra betalt'?
Gör man detta så SKA det vara bra betalt och sedan ska man ju inte glömma att det kan vara jobbigare och tyngre än ett vanligt arbete.
Min tatuerare har ett fosterbarn. Han gick via någon stiftelse istället för socialen och fick på så sätt bättre betalt och kunde i slutändan göra mycket mer för den personen de tog hand om. Frun slutade jobba och var hemma på heltid osv...
Någon som känner till något om detta?
Så grunden i att vilja hjälpa och att vi ska få ordning på mottagandet är att det sk vara riktigt bra betalt att ta emot dessa tycker du?

Känns som att det inte tar länge innan "fel" personer nosar upp denna fina affärsuppgörelse och börjar missbruka det. Att ersätta det med att jobba känns väl inte riktigt som rätt väg i samhällsutvecklingen om det är så det blir?
 

Biffbert

Cartier
Så grunden i att vilja hjälpa och att vi ska få ordning på mottagandet är att det sk vara riktigt bra betalt att ta emot dessa tycker du?

Känns som att det inte tar länge innan "fel" personer nosar upp denna fina affärsuppgörelse och börjar missbruka det. Att ersätta det med att jobba känns väl inte riktigt som rätt väg i samhällsutvecklingen om det är så det blir?

Som detta folkkära semmelmonster menar du?
18s32-bk-246.jpg
 

Starship

Cartier
Bert verkar väl vara en av de vettigare aktörerna? Läste en artikel där han kritiserade kommunerna för att de är så kassa på att göra upphandlingar och därför betalar överpriser. Han var också kritisk mot att det bildades ett oligopol pga det tog så lång tid för nya aktörer att få godkännanden och liknande. Oligopolet är en av de saker som gör det möjligt att ta 6000kr/dygn för ett barn vilket verkar helt ohållbart när det kommer 1000 barn per månad.
 

MariaE

Panerai
'Bra betalt' och 'bra betalt'?
Gör man detta så SKA det vara bra betalt och sedan ska man ju inte glömma att det kan vara jobbigare och tyngre än ett vanligt arbete.
Min tatuerare har ett fosterbarn. Han gick via någon stiftelse istället för socialen och fick på så sätt bättre betalt och kunde i slutändan göra mycket mer för den personen de tog hand om. Frun slutade jobba och var hemma på heltid osv...
Någon som känner till något om detta?
Vi har tre placerade barn hos oss. Nittonåringen är precis avslutat som placering men hon bor kvar hos oss något år till. Vi har två små som vi hoppas kommer bo hos oss hela sin uppväxt, högst oklart om de kommer göra det beroende på om föräldrarna klarar av en hemtagning eller ej.
Jag och min tjej jobbar varannan vecka dvs halvtid för att kunna hjälpa våra tre på bästa sätt. Vi har såklart fått välja att ta tjänstledigt från våra ordinarie tjänster pga det.
Vår ersättning är minimum då vi valt att ha det så och att gå direkt via kommun. Vi får våra lönenbortfall ersatta då det är ett krav från soc att vara hemma med våra barn för att vi ska klara av uppdraget.
Jag förstår till fullo de som kräver högre ersättning och är hemma heltid och jag beundrar dom som orkar det och gör ett bra jobb. Det handlar oftast om svårt traumatiserade barn och ungdomar där familjehemmet ska hinna med psykologmöten, socmöten, läkarbesök, handledning, ev diagnosutredningar, kontakt med biologiska föräldrar och släky och dessutom en vardag med träning om självklara saker.
Sen finns det såklart de som tar barn och pumpar ut så mycket pengar de kan och jobbar minimalt med barnen. Rötägg finns överallt.
Jag hoppas att fler får upp ögonen för möjligheten att bli familjehem. Det är en fantastisk insats och ger massor tillbaks.

Trodde dock aldrig jag skulle göra ett inlägg om familjehem på klocksnack. :wideyed:
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Så grunden i att vilja hjälpa och att vi ska få ordning på mottagandet är att det sk vara riktigt bra betalt att ta emot dessa tycker du?

Vi har tre placerade barn hos oss. Nittonåringen är precis avslutat som placering men hon bor kvar hos oss något år till. Vi har två små som vi hoppas kommer bo hos oss hela sin uppväxt, högst oklart om de kommer göra det beroende på om föräldrarna klarar av en hemtagning eller ej.
Jag och min tjej jobbar varannan vecka dvs halvtid för att kunna hjälpa våra tre på bästa sätt. Vi har såklart fått välja att ta tjänstledigt från våra ordinarie tjänster pga det.
Vår ersättning är minimum då vi valt att ha det så och att gå direkt via kommun. Vi får våra lönenbortfall ersatta då det är ett krav från soc att vara hemma med våra barn för att vi ska klara av uppdraget.
Jag förstår till fullo de som kräver högre ersättning och är hemma heltid och jag beundrar dom som orkar det och gör ett bra jobb. Det handlar oftast om svårt traumatiserade barn och ungdomar där familjehemmet ska hinna med psykologmöten, socmöten, läkarbesök, handledning, ev diagnosutredningar, kontakt med biologiska föräldrar och släky och dessutom en vardag med träning om självklara saker.
Sen finns det såklart de som tar barn och pumpar ut så mycket pengar de kan och jobbar minimalt med barnen. Rötägg finns överallt.
Jag hoppas att fler får upp ögonen för möjligheten att bli familjehem. Det är en fantastisk insats och ger massor tillbaks.

Trodde dock aldrig jag skulle göra ett inlägg om familjehem på klocksnack. :wideyed:

Det är dumt att debattera ersättning känner jag, många vill och kommer att missförstå detta.
Kan bara konstatera att det är skönt att det finns människor som @MariaE som vill och orkar.
Vår familj har gått i dessa tankar länge men det är ett stort steg att ta. Man kan ju inte gärna ångra sig liksom...
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Bra jobbat! Alla vettiga familjer som ställer upp av rätt orsaker är kanon! Har själv gått i tankar om att ta emot ett barn men tvekar då det redan är mycket hemma. Har tvillingar på 3.5 år och en liten på 1 år och det är körigt kan jag säga. Iofs kanske det skulle fungera om man inte behöver arbeta...
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor

Strindberg

Patek
2-Faktor
Känner attjaghar för mycket i mitt/vårt liv just nu för att ta hand om ett barn på hel/deltid tyvärr, har varit stödfamilj i perioder, och det är verkligen mycket givande. Just nu städar jag dörråden och donerar bebisartiklar så det står härliga till. Skaffar vi fler kan jag alltid köpa nya grejer, det alternativet harinte de som får grejerna (skänker via en lokal organisation som jag litar på).
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Så grunden i att vilja hjälpa och att vi ska få ordning på mottagandet är att det sk vara riktigt bra betalt att ta emot dessa tycker du?

Känns som att det inte tar länge innan "fel" personer nosar upp denna fina affärsuppgörelse och börjar missbruka det. Att ersätta det med att jobba känns väl inte riktigt som rätt väg i samhällsutvecklingen om det är så det blir?

Det har redan skett, folk har gjort sig förmögenheter på att ta hand om värstingar, drog igång redan på 90-talet.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Jag förstår att man retar sig på Jan-Emanuel och andra som tjänar grova pengar på flyktingar. Men om alternativet är att någon ligger och dör ute på havet så... Det är ju fritt fram för vem som helst att hjälpa till. Om fler gjorde något så skulle de pengakåta inte tjäna lika mycket pengar.
För mig är ändå huvudsyftet att folk överlever. Att sedan någon tjänar stålar på detta är av underordna betydelse.
Nu har jag nog sagt samma sak tre gånger i en och samma ruta ;)
 

DrDre

Patek
Så grunden i att vilja hjälpa och att vi ska få ordning på mottagandet är att det sk vara riktigt bra betalt att ta emot dessa tycker du?

Känns som att det inte tar länge innan "fel" personer nosar upp denna fina affärsuppgörelse och börjar missbruka det. Att ersätta det med att jobba känns väl inte riktigt som rätt väg i samhällsutvecklingen om det är så det blir?

Jag tror du har rätt. En (för?) generös ersättning kan locka till sig individer som gör detta av "fel" anledningar. Detta tex är ju inte särskilt upplyftande:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/tusentals-flyktingbarn-riskerar-att-fara-illa-i-sverige

Några axplock;
Tusentals ensamkommande flyktingbarn hamnar i olämpliga miljöer i Sverige. Enligt uppgifter till SVT Nyheter Väst tar många personer emot dem för pengarnas skull och låter dem sköta hem och hushåll. Migrationsverket kritiseras nu för bristande kontroll.

En rad källor vittnar om hur barn utnyttjas, inte bara för att få del av olika ersättningar, utan också som gratis arbetskraft för hushållsnära tjänster.
Vissa barn far så illa att skolpersonal har tvingats föra dem till sjukhus på grund av undernäring och både psykisk och fysisk ohälsa.
En person med omsorg om en ensamkommande flicka beskriver det flickan varit med om som ”ofattbart sorgligt”.

Många uttrycker stora farhågor över att ett växande antal barn verkar fara illa. Bland annat i form av att de inte får något som helst stöd när det gäller skola och integration. Men det ska även handla om att barnen utnyttjas till hushållsarbete och barnpassning.

Med andra ord beskrivs en situation där vissa familjer utnyttjar ensamkommande barn som pigor, samtidigt som de får ersättning från kommunens socialtjänst för ett familjehemsuppdrag.

Det beskrivs också hur familjehemmen begär omkostnadsersättningar för kläder, prylar och aktiviteter som sedan aldrig kommer barnen till del.
– Du måste veta att det finns grupper och personer som utger sig för att vara barnets släktingar, bara för att tjäna pengar, säger en god man till SVT Nyheter Väst.

Ett typexempel som lyftes var att det händer att socialtjänsten redan dömt ut en adress som olämplig för ensamkommande barn.
Men efter att man omplacerat barn från adressen har det kommit nya barn till samma adress.

Migrationsverket ser nu över situationen och verkets ställföreträdande generaldirektör Mikael Ribbenvik säger själv till SVT Nyheter Väst att man har konstaterat att det inte fungerar i så många som 70 procent av fallen när barn anvisas till anknytningsadresser.
Med andra ord är samtliga parter överens om att situationen har urartat.
 
Topp