• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Hobbyhantverk?

Hardy

Thug
Är det någon som håller på med något hobbyhantverk :)?

Ej klockrelaterat dvs.

själv bygger jag och min far så kallade Splitcane-spön. (framförallt min pappa som är väldigt duktig, jag sliter med mitt första fortfarande).
Splitcane är alltså fram för allt flugfiskespön i bambu. det är helt vansinnigt svårt att lyckas bra eftersom det verkar vara oändligt med olika steg och man behöver ett gäng märkliga verktyg och härdugnar.

förenklad process
http://www.thomaspenrose.com/tonkin.htm

 

carlanton

Audemars
Lite knepigt när man bor i lägenhet och inte har tillgång till verkstad, men jag och min pappa byggde ett par lap steels för några år sedan. Den här blev svinbra:

3536161803_33daefff27_b.jpg


3540667456_a06b409a2b_b.jpg


Kroppen är gjord i ett solitt stycke regnskogsmahogny. Pickupen är en customlindad P-90 från Lundgren. Översadeln är tillverkad av renhorn.
 

Hardy

Thug
Lite knepigt när man bor i lägenhet och inte har tillgång till verkstad, men jag och min pappa byggde ett par lap steels för några år sedan. Den här blev svinbra:





Kroppen är gjord i ett solitt stycke regnskogsmahogny. Pickupen är en customlindad P-90 från Lundgren. Översadeln är tillverkad av renhorn.


Jävlar vad ball!
finishen ser grym ut!
 

MBx

Cartier
Lite knepigt när man bor i lägenhet och inte har tillgång till verkstad, men jag och min pappa byggde ett par lap steels för några år sedan. Den här blev svinbra:


Kroppen är gjord i ett solitt stycke regnskogsmahogny. Pickupen är en customlindad P-90 från Lundgren. Översadeln är tillverkad av renhorn.

Nice!

Jag har byggt några rörförstärkare till (el) gitarr.

/M
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Brukar ibland göra armband när jag har för mycket fritid. Här är ett med pärlor från Filippinerna och döskalle från Australien.

xEDa74W.jpg
 
  • Like
Reactions: par

Bawkins

Cartier
Lite knepigt när man bor i lägenhet och inte har tillgång till verkstad, men jag och min pappa byggde ett par lap steels för några år sedan. Den här blev svinbra:

Kroppen är gjord i ett solitt stycke regnskogsmahogny. Pickupen är en customlindad P-90 från Lundgren. Översadeln är tillverkad av renhorn.

Imponerande bygge!
 
Riktigt roligt att ni gör splitcanespön. Jag är själv flugfiskare. Jag binder egna flugor, så det är mitt hantverk.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
 

McGyver

Rolex
Uppväxt med en flugfiskande far som byggde splitcane-spön i vår källare! :)
Tror jag har kvar ett "barnspö" han byggde ihop på 70/80-talet!
Riktigt fint, men som du säger det är otroligt många steg i tillverkningsprocessen!
Om jag minns rätt, så svor han mest över limningen, men efter att ha byggt en vakuumform/ugn så blev det enklare!

Lycka till med bygget - och posta bilden på första laxen! ;)
 

Hardy

Thug
Uppväxt med en flugfiskande far som byggde splitcane-spön i vår källare! :)
Tror jag har kvar ett "barnspö" han byggde ihop på 70/80-talet!
Riktigt fint, men som du säger det är otroligt många steg i tillverkningsprocessen!
Om jag minns rätt, så svor han mest över limningen, men efter att ha byggt en vakuumform/ugn så blev det enklare!

Lycka till med bygget - och posta bilden på första laxen! ;)


fan va kul!!

i mitt liv är det öring som gäller ;)
 
Topp