Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

OT: Hur man skramlar ihop till snabba Cash del: 2.

Diskussion i 'Diskussion' startad av Affe, 10 september 2014.

1. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Var nu klar med fönsterna, men vad jag klar med mina projekt?! Nej, nej...icke sa nicke, det var bara början av något som man måste vara otroligt dum i huvudet för att ens komma på tanken att göra själv eller bara jävligt envis och otroligt kåt på att få köpa sig en ny klocka. Och detta projekt är helt utfört handmade by Af Sjodahl !

Jag och My lady snackar! Tanten säger, ska du inte ringa Lill Pär, han kommer och gräver! Jag svarar! Lill Pär har fullt upp, om han skall komma och gräva så blir det till hösten, för er som inte känner till det så är Lill Pär en grävmaskinist ifrån byn där jag bor . Nej, jag gör det själv, en bra karl reder sig själv, ett gammalt beprövat uttryck som faktiskt är ganska så talande skulle jag vilja påstå.

Har ingen aning vad det kostar att ta hit folk, för att gräva, om dom dessutom skall göra hela jobbet då snackar vi att det sticker iväg kosing! Och ni som följde mitt tidigare reportage, http://klocksnack.se/threads/det-sägs-att-smålänningar-är-snåla-men-det-är-ingenting-mot-vad-jag-är.27402/ om att laga grillen vet att jag är en riktigt snål jävel Haha. Men visst har man sparat in några lax .

Tanken var egentligen att bara beta av husets ena gavel, men efter mycket om och men så beslutade vi att köra hela racet, tanken var väl att det skulle iaf ringas in någon för att gräva. Men jag tänkte om, och så blev det att jag gjorde allt själv istället, det har kostat på som faen, och det är skönt att ta ut en veckas semester och slicka såren lite även Los tantos har semester nu, och dräneringen blev jag klar med i måndags, finns lite små pula kvar och göra men det blir jag klar med under veckan. Men sviterna av detta är; ont i högerfoten som fan, ont i ett knä, ont i fingrarna ont i en axel, tennis armbåge tom en vaxpropp i örat blev resultatet efter 4 veckors nästan dagligt slit på kvällar och helger .

Nu kommer del lite bilder, NEJ nu ljög jag! Det kommer ett helt gäng av bilder.

Börjar med hur det såg ut innan projekt snabba cash startade.
    1.JPG 2.JPG

Det var precis där jag såg den lilla Tomtejäveln :watching: !
    3.JPG

Bort med alla buskar, blommor och annat skit. Tanken var att det bara skulle dräneras här i år.
    4.JPG

Men det blev även på framsidans långsida tidigare i somras.
    http://s646.photobucket.com/user/sjodahlwatch/media/55_zps35ce4807.jpg.html][​IMG]

Ping Nicklas.S, klar med kortsidan, Rolex OQ fixar biffen.
    5.JPG

Mäter ut hur långt ifrån väggen jag skall gräva.
    6.JPG

Hallå buLLen! VA! Va sa du?! Vill du veta vad klockan är! OK! Den är 13:54 och 0..PIP!
    7 bullen vill veta vad klockan är.JPG

Slit och släp, känner mig som en av dom sju små dvärgarna :oldman:. Och NEJ! Jag gräver inte GULD i USA :cigar:.
    8.1.JPG

Jord, Sten, Sand, Isolering och en och annan skelettdel dyker upp när man gräver.
    8.2.JPG

Nu skall skiten bort! Jag menar mina extra kilon alltså :watching:
    8.7.JPG
    ping @Nicklas.S 9.2.JPG

Vissa har vandrat på sidenvägen, det har inte jag gjort :shifty:, jag däremot har trampat på skitgrisvägen :wtf:
    9.3.JPG

Nu har man iaf kommit halvvägs med grävandet...
    9.4.JPG

Ping Nicklas.S
    9.5.JPG

Sådär JA!
    10.JPG 11.1.JPG
    12.1.JPG

Lite av redskapen som använts.
    12.2.JPG

Dags att börja snygga till kanten!
    12.5.JPG 13.JPG
    14.JPG

Börjar ta sig som pyromanen sa!
    17.JPG 19.JPG
    20.1.JPG

Varje hus har en ende, även mitt. Skönt att det nästan är färdig grävt :meh:.
    20.JPG

Till att stoppa singeln så använder jag ett lecablock!
    21 lecablock.JPG

Sådär JA! Då skall det vara färdig grävt för denna gången, kanske :stop:.
    22.JPG

Dom jävla rötterna ställde till problem! Är faktiskt värre än vad det ser ut, blir att lappa ihop det innan jag börjar lägga i singeln.
    24.JPG

En olycka händer så lätt sägs det! Som tur är gjorde det inte det den här gången iaf, men jag var och nosade på kablarna till bergvärmen. Och SVAR JA! Jag hade sten koll att det låg ett par kablar där :doctor:. Tankarna går tillbaka till vad Los Tantos sa innan jag började med dessa två projekt, jag citerar :p " Om du säger att du skall fixa det så se till att det inte blir pannkaka bara, känner jag dig rätt så kommer detta sluta med att det bli dyrare en vad det hade gjort att ringa in någon, MoaHahahaha! " Tänk om hon fått rätt, då hade man fått gått i exil i några år :D.
    25.JPG

Sådär JA! Halvtid! Nu skall man börja med att dränera.
    26.JPG

För att fortsätta, så krävs lite singel 8-16, en markduk, dräneringsrör och cellplast och marksten :cool:!

Men först skall all sten köras iväg :drowning:

Jaha, Jaha! Hehe...det är nu man känner att :greedy: rullar in, ser bara MY PRECIOUS framför mig!

Först ut med markduken, sedan på med lite singel!

Sen ned med dräneringsröret som är 25m.

Så öser vi på med lite mera singel!

Nu skall vi börja lägga ner cellplasten, men det krävs att skiten lutar utifrån huset sett.

Fast det krävs lite av finjustering även när man skall lägga ut cellplasten pga stenar som sticker ut från husgrunden, såga går lättast faktiskt.

Nu är det klart med måttningen av cellplasten, nu skall vi på med ännu mera singel, men till det så krävs det en kall en! Pust...vilken lycka :hungry:

Nu skall jag börja med att lägga ut [​IMG]

Är lite pyssel här med, blir och såga med vinkelslipen, tur att det finns kapskivor för sten.

När det är klart så skall jag på med ännu lite till singel så det blir jämt upp till kanten.
    http://i646.photobucket.com/albums/uu186/sjodahlwatch/45_zps80a5609f.jpg

Jag vet, har blivit mer finjusterat sedan bilden togs :p.
    http://i646.photobucket.com/albums/uu186/sjodahlwatch/44_zps51d72ec8.jpg

[IMG]http://i646.photobucket.com/albums/uu186/sjodahlwatch/46_zpsbc51e5f4.jpg

Nu skall det ut med mera jord för att jämna av marken lite, då det var ojämnt som bara den. Hej och hå skikta på :artist: .

Hej buLLen! Ska du åka skottkärra dude ;)!

Men va fan bullen! Inte trampa där jag har skiktat :rage:.

När det är klart så skall jorden få några vändor med gallervälten!

Haha...löjligt pris är det på denna vält, 2995:-, tänkte köpa på mig en, tur att man fick låna den istället då man köpte gräs.

Klockan jag fick av min mor på min 18 års dag var med, tyvärr så stannande kvartsverket i den av någon anledning. Så det fick bli ett byte till en siko jag köpte på mig tidigare i våras?!

Nu skall det bara till att strössla så det kommer up lite gräs också.

Kör några gånger till med gallervälten.

Avsluta med livets godaste dryck enligt vissa.

Nåväl...äntligen klar nästan iaf är bara lite små pul kvar att göra, fylla på lite singel där det fattas. Har varit en givande sommar, hela framsidan av huset målades om tidigare i somras, fick även upp en skärm som vetter ned mot grannen. Och så har jag lagat tre fönster och nu detta, Hehe...Katjiiiiing :greedy: , säger det i plånkan. Nu skall jag snart försöka att belöna mig själv med något riktigt trevligt, en klocka i 18k är tanken, vad det blir det visar sig med tiden. Men det kan ta sin tid då jag är så jäkla petig beträffande skick och tillbehör. Trodde fan att jag skulle ha rasat i vikt, men har snarare gått upp några kilo :happyhappy:, men va tusan man kan inte få allt här i världen.

Haha...denna skit kropp måste ha fel på ämnesomsättning eller så är det bara åldern som tagit ut sin rätt .

Sist Bilderna

Före.
    2.JPG

Efter.

Före.
    1.JPG

Efter.

Tack för visat intresse, Mvh // Af Sjodahl

Brutus, Savagear114, Mr.Sund och 92 andra gillar detta.
  2. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Lyllos dig som inte har källare:)

yonsson, jabla och Affe gillar detta.
  3. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Karlakarl!

yonsson gillar detta.
  4. Dykarsjuk

Dykarsjuk Friends of KS

Från:
    Gbg
    Fyfaan va imponerande! Dels jobbet men att orka mecka ihop foton o byta klockor etc etc. Riktigt grymt!

Härligt gjort och ännu härligare återgett!

Hatten av!

Affe gillar detta.
  5. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Fulskiktat ser jag!!! Ser iaf bra ut!!

Affe gillar detta.
  6. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Den registreringsplåten skojar man inte bort! :woot:

Icaras, OBRKV, Dykarsjuk och 3 andra gillar detta.
  7. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping

Det är som aftermarket tavlorna = fake :D

Icaras, calzone, Jakobb och 1 annan gillar detta.
  8. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping

Haha...SVAR JA! Jag kan bara hålla med, vi hade det i förra huset och det var ingen lek kan jag meddela. Kommer aldrig någonsin köpa ett hus med källare, tror jag ;)

9. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Klart du ska, mer jobb, fler klockbyten mer bärs sparar mer = köpa fler klockor

jabla gillar detta.
  10. Kotten

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Härligt bra jobbat riktigt fint bidde det! Och kul att det inte bara är jabla som jobbar vält, dock kör du ju en mer manlig manuell sak :)

Affe gillar detta.
  11. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

Topp!

Affe gillar detta.
  12. Mekmek

Mekmek Friends of KS

En mycket manlig gärning. Bra gjort :)

Affe gillar detta.
  13. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Jättebra jobbat min vän, själv tycker jag det blir tyngre för vart år när det gäller att komma igång med stora projekt.
    Nu är du värd en riktigt fin Day-Date.

Uffe och Affe gillar detta.
  14. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Motordrivna maskiner är alltid manligare eller hur Omen :D

Omen, Camo00 och Affe gillar detta.
  15. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala
    kul projekt men framförallt fastnade en sak hos mig... Pingade du just dig själv i ett inlägg?

Grafton, Affe och jabla gillar detta.
  16. Nicklas.S

Nicklas.S Friends of KS

Bra jobbat! Visst gick det lättare med OQ:n på armen?

Affe gillar detta.
  17. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Vilken jävla handyman alltså! Svärmorsdrömmen kan man tänka sig! Man får gömma flickan sin när Sjodahlen är i stan...

Affe gillar detta.
  18. Jaggis

Jaggis Who dares wins!

Från:
    Stockholm
    Det här ju för fan världsklass! När sektion Hall of fame öppnas för legendariska inlägg så har du rätt många givna platser där Af Sjodahl!

Bolio, jabla, Affe och 1 annan gillar detta.
  19. Uffe

Uffe Biskop

Fan vad gott det är att se dig jobba och byta klockor! Och vad fint det blev! Du är duktig du :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

jabla och Affe gillar detta.
  20. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping

Haha...skulle snara säga att det gick som en dans :D

21. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping

Haha...kan du lita på :p

F-L-P gillar detta.
  22. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping

Tackar tackar kompis! Håller med dig om att det blir tyngre för varje år som går jabla, tur att man är tävlingsmänniska och gillar utmaningar.

Det är jag verkligen :p, eller varför inte en GMT guldare.

Uffe och jabla gillar detta.
  23. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping

Hehe...bug och bock, tur för dig Uffe att du inte bor närmre, för då hade du fått köra skottkärran ;)

Uffe gillar detta.
  24. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Så du höjer ribban när du ser tillbaka på arbetsinsatsen, rätt tänkt. :)

Uffe och Affe gillar detta.
  25. Bender

Bender Friends of KS

+1
    +1

Affe gillar detta.
  26. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Jävla chef! Fy fan vilket slit det ligger bakom det där. Inte så konstigt dock om du gått upp något då muskler väger mer än fett, så du är väl snudd på kroppsbyggare nu ;) Hatten av i alla fall till ett väl utfört arbete.

Till nästa gång kan du skicka på Letter eller nått i den stilen, cigg och blandsaft och dem står sig hela dagarna och nån slant förståss ;)

Affe gillar detta.
  27. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Tackar! Det är nog som du påstår Donkii, att muskler väger mer än fet :p. JAG ÄR SÅ NÄRA KROPPSBYGGARE DU KAN VARA UTAN ATT VARA EN KROPPSBYGGARE!

Hehe...cigg och blandsaft säger du! Nja...bättre än så kan jag erbjuda dom, men jag gör det hellre själv, får då vet jag att jobbet är bra gjort,

Donkii gillar detta.
  28. R0B

R0B Präst

Grymt händigt, och roliga trådar!

Nu när du skramlat(eller sparat) snabba cash,vad blir det för nytt i klocklådan??

Affe gillar detta.
  29. andheg

andheg Friends of KS

Grymt bra jobbat, imponerande. Blev ju själv trött bara av allt scrollande....men det var de värt

Affe gillar detta.
  30. the quiet man

the quiet man Friends of KS

Från:
    Västerås
    Jaha, då var fanskapet igång igen!
    Jag lovar härmed dyrt och heligt att ALDRIG mer ge mig på nåt DIY igen! Pfffft!:)

Skön snubbe den dära @afsjodahl

Sent from my iPhone using Tapatalk

jabla och Affe gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield