• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Hur mycket pengar ska man ge i studentpresent?

Maxim

Cartier
Grannen som vi pratar med lite då och då har bjudit in oss på studentfest imorgon, då dottern tar studenten. Frugan som är en snål tant tyckte ett kort och blomma skulle räcka som present.

Spenderar-Maxim tyckte helt annorlunda - att 500kr skulle vara en rimligare present.

Vad tycker ni?
 

HYDROBOMBAX

Breitling
Är det brukligt att ge pengar i studentpresent? Det är ju svårt att köpa en bra present till en granne man inte känner så väl, men en flaska champagne är väl roligare i så fall?
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Är det brukligt att ge pengar i studentpresent? Det är ju svårt att köpa en bra present till en granne man inte känner så väl, men en flaska champagne är väl roligare i så fall?

...Att ge alkohol till någon minderårig som man inte känner så väl är ju en bra id'e:angel:


Kör på en röding! (Och då inte red submariner).
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Hade jag fått 500 spänn av grannarna när jag tog studenten skulle jag skatta mig lycklig. Fick väl som max blommor av de ena och en "symbolisk" 49-kronorspresent från de andra vi umgicks med. Det är i och för sig inte summan som är viktig utan mest det faktum att man visar att man är glad för att man får en massa gratis öl och mat på studentskivan :D
 

Glidarn

Omega
500 låter bra tycker jag. Annat skulle det varit om det var födelsedag men till studenten blir det lagom!
 

Maxim

Cartier
Mjo, men 2-300kr borde man väl ändå bli glad för nu inför sommaren? Är ju ett par flak från tysklandsfärjan trots allt. Kan nog kännas lika konstigt att ge för mycket som att ge för lite.

Vet att jag själv som luspank studentare förr i tiden blev gladast för pengar - kort och blommor var sånt som föräldrarna brydde sig om.
 

Mr.Chang

Audemars
Räkna för hur mycket du och tanten ska dricka och äta hos grannen plus 10% blir nog ca:en femhundring.Och den nya arbetslösa studenten blir nog gladast av lite cash!;)
 

Anfield

Panerai
En miljon och femtio om du har råd ! Det hade varit en oförglömlig present !

Annars är 500 en mycket bra slant åt en student kör på det !
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Med tanke på hur lite ni umgås tycker jag att det låter fullt rimligt att låta en trevlig bukett vara nog. Men det bör i så fall också återspeglas i er närvaro på festen. Så att ni inte kommer först och går sist, och länsar baren däremellan.

Har ni tankar på att vara där hela kvällen och festa som om ni vore barndomsvänner till familjen, så bör det istället återspeglas i er present.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
500 känns lite mycket. Att ge pengar är väl överlag tråkigt, kan du inte ge bort ett presentkort. Då kan du påverka lite också, tex genom att fixa ett i en bokhandel. Lite ytterligare bildning kan en studentska behöva.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Tycker en blomma låter helt ok om du knappt känner dem, uppskattning behöver inte alltid kosta massa pengar (sen om mottagern förstår det eller ej det är ju en annan femma, men också dennes problem...).
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Helt claro tjejen ska ha en flaska skumpa, kör på en halvflaska (föräldrarna lugna men hon glad) Rosa moet och 200:- i ett kuvert.
Om hon tar studenten har hon väl fyllt 18?
 

TicTack

Cartier
Tag med kontanter, 100-lappar. Säg 5-8 st. Skanna snabbt av hur matutbudet och drickat ser ut på festen. Vilken nivå har de lagt sig på? Anpassa mängden som skall ges enligt = matkostnad + 100 till 200 kr.
 

Sputniq

Panerai
Jag som tog studenten förra året hade blivit väldigt glad om jag fick 500:- av en ytligt bekant granne! Jag fick en bok av en granne, en lite finare handduk av några andra (som vi känner rätt bra) vilket jag tyckte var lagom :) Sen fick jag ett par manchettknappar för 500:- av en granne vilket tyckte var supernajs, men verkligen inget jag hade förväntat mig. Som du själv säger så är 2-300:- en rimligare prisklass, speciellt för någon man inte känner så bra :)

Fast som sagt, tror knappast att hon blir besviken över 500:-. Dessutom så brukar väl ändå presenterna öppnas först efter alla har gått?
 
Topp