Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

OT: Hur mycket pengar ska man ge i studentpresent?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Maxim, 9 juni 2014.

1. Maxim
    Trådstartare

Maxim Stadsbo

Från:
    Lund
    Grannen som vi pratar med lite då och då har bjudit in oss på studentfest imorgon, då dottern tar studenten. Frugan som är en snål tant tyckte ett kort och blomma skulle räcka som present.

Spenderar-Maxim tyckte helt annorlunda - att 500kr skulle vara en rimligare present.

Vad tycker ni?

2. ErikGBG

ErikGBG Biskop

500 är rimligt om det är från dig och frugan tycker jag.

3. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    500 låter bra

4. HYDROBOMBAX

HYDROBOMBAX Torpare

Är det brukligt att ge pengar i studentpresent? Det är ju svårt att köpa en bra present till en granne man inte känner så väl, men en flaska champagne är väl roligare i så fall?

eriksson850 gillar detta.
  5. slimjim

slimjim Rösten från Bro

...Att ge alkohol till någon minderårig som man inte känner så väl är ju en bra id'e:angel:

Kör på en röding! (Och då inte red submariner).

Jens och Bojke gillar detta.
  6. WBergdahl

WBergdahl Präst

Från:
    Sthlm - Bxl - Lund
    Jag skulle säga en röding, tror att personen som får den blir gladast av det också ;)

7. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    20 spänn till bussen och en flaska skumpa. Nu är du vuxen och ska tjäna sina egna pengar. Välkommen till vuxen livet din jävel. Försök låta som Ernst Hugo är du säger det och ge spolingen en rungande örfil också så är du hemma.

watchwelder, Sten, Aquaracer2 och 12 andra gillar detta.
  8. JaTack

JaTack Friends of KS

Hade jag fått 500 spänn av grannarna när jag tog studenten skulle jag skatta mig lycklig. Fick väl som max blommor av de ena och en "symbolisk" 49-kronorspresent från de andra vi umgicks med. Det är i och för sig inte summan som är viktig utan mest det faktum att man visar att man är glad för att man får en massa gratis öl och mat på studentskivan :D

9. Glidarn

Glidarn Bonde

500 låter bra tycker jag. Annat skulle det varit om det var födelsedag men till studenten blir det lagom!

10. Maxim
    Trådstartare

Maxim Stadsbo

Från:
    Lund
    Funderar på att gå ner till 200/300 så att det inte verkar märkligt att vi ger så mycket pengar.
    Jag har inte mer än hälsat på dem mågon gång under årets gång. Visste inte ens att de hade en dotter...

80s, keroro och Kejsaren gillar detta.
  11. WBergdahl

WBergdahl Präst

Från:
    Sthlm - Bxl - Lund
    Då borde det räcka med lite blommor och typ en bok eller något skit!

Jockinho gillar detta.
  12. Maxim
    Trådstartare

Maxim Stadsbo

Från:
    Lund
    Mjo, men 2-300kr borde man väl ändå bli glad för nu inför sommaren? Är ju ett par flak från tysklandsfärjan trots allt. Kan nog kännas lika konstigt att ge för mycket som att ge för lite.

Vet att jag själv som luspank studentare förr i tiden blev gladast för pengar - kort och blommor var sånt som föräldrarna brydde sig om.

Spencer gillar detta.
  13. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Fan Maxim. Ge tjejen en klocka!

Boris Balkan, Bojke, Sullstrom och 1 annan gillar detta.
  14. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Det beror ju på hur väl man känner studenten också.

15. Mr.Chang

Mr.Chang Präst

Från:
    Gbg
    Räkna för hur mycket du och tanten ska dricka och äta hos grannen plus 10% blir nog ca:en femhundring.Och den nya arbetslösa studenten blir nog gladast av lite cash!;)

Karatekid gillar detta.
  16. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    500 är lagom tycker jag som tog studenten för inte så många år sen.

17. carlanton

carlanton Biskop

Skärp dig och visa vem som är kungen i kvarteret. Det SKA vara lite obekvämt för mottagaren, annars har man snålat!

Aquaracer2, eriksson850, Bojke och 6 andra gillar detta.
  18. Anfield

Anfield Borgare

En miljon och femtio om du har råd ! Det hade varit en oförglömlig present !

Annars är 500 en mycket bra slant åt en student kör på det !

19. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Med tanke på hur lite ni umgås tycker jag att det låter fullt rimligt att låta en trevlig bukett vara nog. Men det bör i så fall också återspeglas i er närvaro på festen. Så att ni inte kommer först och går sist, och länsar baren däremellan.

Har ni tankar på att vara där hela kvällen och festa som om ni vore barndomsvänner till familjen, så bör det istället återspeglas i er present.

Icaras gillar detta.
  20. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    500 känns lite mycket. Att ge pengar är väl överlag tråkigt, kan du inte ge bort ett presentkort. Då kan du påverka lite också, tex genom att fixa ett i en bokhandel. Lite ytterligare bildning kan en studentska behöva.

21. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    500:- till en jävla granne du inte ens visste fanns? En flaska bra vin funkar. Har hon ej åldern inne så köp något att lagra som föräldrarna kan hålla åt henne.

22. Jockinho

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Tycker en blomma låter helt ok om du knappt känner dem, uppskattning behöver inte alltid kosta massa pengar (sen om mottagern förstår det eller ej det är ju en annan femma, men också dennes problem...).

23. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Stålar går alltid hem

24. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Sjefa lite ;)
    En röding blir bra .

25. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Nej, nu är det för mycket rop på 500 kr. HÖJ! 1000 kr ska hon ha.

carlanton och eriksson850 gillar detta.
  26. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Helt claro tjejen ska ha en flaska skumpa, kör på en halvflaska (föräldrarna lugna men hon glad) Rosa moet och 200:- i ett kuvert.
    Om hon tar studenten har hon väl fyllt 18?

27. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Låter sjukt tråkigt. Gå inte dit. :facepalm:

isbjörn, eriksson850 och Ernesto gillar detta.
  28. TicTack

TicTack Stadsbo

Från:
    Framtiden
    Tag med kontanter, 100-lappar. Säg 5-8 st. Skanna snabbt av hur matutbudet och drickat ser ut på festen. Vilken nivå har de lagt sig på? Anpassa mängden som skall ges enligt = matkostnad + 100 till 200 kr.

29. Skolläraren

Skolläraren Friends of KS

"Här får du 400 kronor... eller nja, mormors efterrätt var ju lite torr. Vi säger 300."

eriksson850, WBergdahl, jabla och 1 annan gillar detta.
  30. Sputniq

Sputniq Borgare

Från:
    Göteborg
    Jag som tog studenten förra året hade blivit väldigt glad om jag fick 500:- av en ytligt bekant granne! Jag fick en bok av en granne, en lite finare handduk av några andra (som vi känner rätt bra) vilket jag tyckte var lagom :) Sen fick jag ett par manchettknappar för 500:- av en granne vilket tyckte var supernajs, men verkligen inget jag hade förväntat mig. Som du själv säger så är 2-300:- en rimligare prisklass, speciellt för någon man inte känner så bra :)

Fast som sagt, tror knappast att hon blir besviken över 500:-. Dessutom så brukar väl ändå presenterna öppnas först efter alla har gått?

Mårtenssons ur Brookfield