• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: (igen...) Resetips Kreta?

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Hej på er!

På fredag nästa vecka bär det iväg på en familjesemester till Kreta. Vi har hyrt ett stort hus ihop med 2 andra familjer för lugn & ro, god mat & dryck, och plask i poolen för kidsen.

Att bara sitta i huset & sippa på vin hela dagarna låter ju iofs som en plan så god som någon, men funkar inte för mig, jag måste ut på lite utflykter... Nån som har tips på vad man "ska" göra på Kreta? Eller tips på vad man absolut ska undvika... Vi har hyrbilar, så att transportera sig lite är inga problem. Kidsen är mellan 4-10 år.

Vi kommer bo strax utanför Chania.

(Några schyssta klockaffärer med vintage-klockor lär väl knappast finnas... Eller?!?)

Tack på förhand!
 

fredrik

Omega
Maleme flygplatsen ligger en bit utanför Chania. På höjden ovanför hittar ni tyskarnas gravplats från andra världskriget. Maleme var en ganska viktig del av kampanjen mot Kreta och själva gravplatsen är vacker och lugn. Flygplatsen är avstängd men där är ett par stridsflygplan (nyare) stående som man ser från vägen.
Lite annorlunda utflykt som egentligen passar hela familjen om man tar det som en utflykt och inte som en militärhistoriskt event. Ta med vatten och lite fika till barnen och gå runt på kyrkogården en stund. En kontrast som berikar resten av resan.
http://ww1cemeteries.com/other_cemeteries_ext/maleme_german_cem.htm
 
Rekommenderar lädergatan i Chania, grymt bra priser på handgjorda väskor etc, förutsatt att man klarar sig utan märken.....

Håller med annars om stranden, elafonissi, grymt fint, dock världens tokigaste väg dit, höj livförsäkringen :). Vägen dit leder bland annat genom tunnlar som grävdes under andra världskriget av tyskarna (om jag inte missminner mig).

Finns några klockbutiker i Chania, dock var inte vi runt jättemycket, finns en nära lädergatan där det jobbar en svensk tjej.

Lycka till!
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Vet att det finns en fin klockbutik i Hersonissos. Rolex och Patek bland annat.
Det är ju långt från Chania visserligen.
 

Icaras

Rolex
Håller med annars om stranden, elafonissi, grymt fint, dock världens tokigaste väg dit, höj livförsäkringen :). Vägen dit leder bland annat genom tunnlar som grävdes under andra världskriget av tyskarna (om jag inte missminner mig).
Jo tack den bussturen glömmer jag nog inte i första taget :eek:
 

KMS

Rolex
Stränder som man måste kolla upp är definitivt Elafonissi och Falassarna båda på västra sidan. Falassarna är lite mer okänd men riktigt sjysst. Elafonissi är också riktigt sjysst men välkänd så du är inte ensam.
Rethymnon kan vara värt att kolla in med sin borg, gamla stan mm. Om du inte vart där innan.
Heraklion är också rätt coolt (min svärfar kommer från Heraklion så jag är väl lite påverkad...) men ligger en bit bort från Chania.
Det finns vägkameror längs med hela stora vägen från Chania till Heraklion, dock är alla sönderskjutna :) (när jag var där senast i alla fall, ekonomin har ju inte blivit bättre sen 2010).
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
I Rethymnon finns dessutom ett par helt ok butiker med Omega, Rolex, Glashutte osv.
 
Topp