• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Inneskor

MrPlow

Rolex
Orka. Titta alla bilder i den här tråden förutom din och @JakobZ posts.
Då har vi nog lite olika syn på inneskor. Ett par inneskor för mig är ett par skor man kan ha inne, ett par skor skilda från skor avsedda för utomhusbruk (oftast med grövre sula).

Anledningen till att ha inneskor på jobbet kan vara flera. För mig är det för att bland annat för att låta de vanliga skorna och fötterna får vila/andas under dagen, inte dra runt smuts på kontoret och att få en sula som passar bättre för stående.

När det gäller fest är det för att inte tvingas dra runt i strumplästen och att inte dra runt smuts hos gästerna.

Galoscher är ett alternativ, men det kräver fortfarande ett par skor lämpade för inomhusbruk sk inneskor.
 
Då har vi nog lite olika syn på inneskor. Ett par inneskor för mig är ett par skor man kan ha inne, ett par skor skilda från skor avsedda för utomhusbruk (oftast med grövre sula).

Anledningen till att ha inneskor på jobbet kan vara flera. För mig är det för att bland annat för att låta de vanliga skorna och fötterna får vila/andas under dagen, inte dra runt smuts på kontoret och att få en sula som passar bättre för stående.

När det gäller fest är det för att inte tvingas dra runt i strumplästen och att inte dra runt smuts hos gästerna.

Galoscher är ett alternativ, men det kräver fortfarande ett par skor lämpade för inomhusbruk sk inneskor.
Du anammar alltså den gamla överklasstolkningen.
 

MrPlow

Rolex
Så i din värld är ett par Oxfords inneskor?
De kan vara det ja. Här ser du exempel på oxfords som inte är det:
black-oxford-rubber-sole-shoes-[2]-181-p.jpg
 

MrPlow

Rolex
Nja det blev nog lite fel i skrifttolkningen då jag använde ordet "gamla" det var snarare ett uttryck än att påstå att det fanns ett nytt. Det är överklasstolkningen helt enkelt även om jag tror att den möjligen var mer utspridd även bland överklassen förr mot vad den är nu.
Jag tycker hela den här klasstolkningen känns lite mossig...
 
Jag tycker hela den här klasstolkningen känns lite mossig...
Så kan det vara men det förtar inte det faktum att din tolkning tillhör just den gruppen. Sen kan jag tycka att det är lite trist att betydelsen har suddats ut och att folk tycker det är märkligt att man inte vill gå omkring i strumplästen när man bär kostym inomhus tex. Man känner sig sällan så off som då :)
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Så lädersula = inneskor alltså?

Knasigt

Jag tror inte att @MrPlow menar att en sko med lädersulor bara kan användas innomhus utan att en sådan sko passar bra för den typen av bruk. Kanske tom bättre inne än ute i vårat klimat med regn, snö och slask. En sko med grövre sula passar på samma sätt kanske bättre ute än inne...

Själv byter jag gärna skor (iaf på vinterhalvåret) när jag kommer till jobbet för att få en lite tunnare, lättare och luftigare sko än jag har utomhus.
 

Boris Balkan

Fark you!
Jag tror inte att @MrPlow menar att en sko med lädersulor bara kan användas innomhus utan att en sådan sko passar bra för den typen av bruk. Kanske tom bättre inne än ute i vårat klimat med regn, snö och slask. En sko med grövre sula passar på samma sätt kanske bättre ute än inne...

Själv byter jag gärna skor (iaf på vinterhalvåret) när jag kommer till jobbet för att få en lite tunnare, lättare och luftigare sko än jag har utomhus.

Jaha
 
Jag tror inte att @MrPlow menar att en sko med lädersulor bara kan användas innomhus utan att en sådan sko passar bra för den typen av bruk. Kanske tom bättre inne än ute i vårat klimat med regn, snö och slask. En sko med grövre sula passar på samma sätt kanske bättre ute än inne...

Själv byter jag gärna skor (iaf på vinterhalvåret) när jag kommer till jobbet för att få en lite tunnare, lättare och luftigare sko än jag har utomhus.
Det gör jag också när det är som värst väder även om galoscherna kommer på lite då och då annars :)
 
Topp