• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Jan Banan-bolånetorskar får avkastning som slår "Patek Philippe-försedda förvaltare"

Optimisten

Cartier
Det enda avreglering leder till är att det blir ännu dyrare att bo, vilket ytterligare kommer öka på segregationen. ...

Har du varit inne i en hyreslägenhetstrappuppgång i Stockholms innerstad? Kolla på listan över boende... Total segregation!

Dessutom visar nationalekonomisk forskning på att hyresreglering främst gynnar personer med kontakter, insiders som kan krångla till sig fördelar, dvs hyresregleringar får en verkan som är motsatsen till den önskade. Samtidigt får boende i förorterna betala överpriser för att subventionera underpriserna i innerstaden.

Jag noterar att Riksbankskvinnan igår i Agenda nämnde:
* minskade ränteavdrag
* föreslog ökat skatteuttag från bostäder (dvs t.ex. ökad fastighetsskatt)
* ökade riskvikter för bankerna

Alla dessa tre behövs, dock verkar politikerna för fega för att ändra de två översta. Våra politiker sviker oss ganska kraftigt just nu, på många områden. Har Sverige förtjänat detta? Kanske, men inte jag! :(
 

Optimisten

Cartier
Jag är inte kunnig i detta men jag är däremot påväg in på marknaden i Stockholm och det är i ärlighetens namn j-ä-v-l-i-g-t skrämmande. Jag har hela handpenningen till det jag är intresserad av och lite till och vet att det inte är alla som har det så bra (tacka gud för en snäll mormor!) men fortfarande skrämmer det mig..

Man får hoppas på att bubblan håller/har rätt ut sig tills dess man ska gå i pension samtidigt som man får hoppas SKB inte gått i putten och ta sina poäng och bli SKBare. Då får man ut vinsten vad den nu kan tänkas vara, om någon över huvud taget...

De nämnde på Rapport att bostadsrätter gått upp 11% på ETT år i Sverige. Räkna med att din handpenning / dina 15% kan försvinna minst lika fort. En summa det kanske tog din mormor ett liv att spara ihop.
 
Får inte ihop mattematiken, får det till under 20kkr netto i månaden

3 640 000kr - 545000kr = 3095000kr
Ränta på kanske 3,5%: 3095000kr * 0,035 = 108325kr
Räntelättnad: 108 325kr * 0,7 = 75828
Ca pris för mäklare i stockholm 60 000kr
4 100 000 - 3 640 000 - 75828 - 60 000 = 324172 kr i vinst
Sen 22% vinstskatt på det: 351 615 kr * 0,78 = 252 854 kr
Hyra om säg 3000kr/mån blir 36 000kr på ett år.
216 854 kr / 12mån = 18 071 kr/mån

Fortfarande bra men fastigheter i stockholm har ju varit en god investering de senaste 30 åren eller mer så var i nyheten ligger vet jag inte :D
Tror få personer i stockholm betalar för sitt boende i slutändan, visserligen dyr insats men extremt lätt att sälja och oftast får man tillbaka utlagd hyra, ränta och renoveringskostnader.

Finns ju massa mer att göra avdrag för innan vinstskatt, bland annat föreningens kapitaltillskott och förbättringar på lägenhetens standard. Tror de flesta skriver av minst 100'000 i förbättringskostnad vid försäljning.
 
Topp